Soldier of Fortune II - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Soldier of Fortune II - první dojmy

15. 4. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Krvavá střílečka Soldier of Fortune II se tento čtvrtek dočká vydání multiplayer dema, které jsme pořádně otestovali o něco dříve a díky tomu Vám nabízíme naše kladné dojmy především z módu Infiltration.

Autor: Levis & Mickey Mouse
Publikováno: 15.dubna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ačkoliv se autoři z Raven Software původně zapřísáhli, že v druhém dílu brutální střílečky Soldier of Fortune multiplayer přítomen nebude, nakonec neodolali stížnostem hráčů a jako lahůdku před vydáním plné verze hry v květnu připravili multiplayer test, jehož cílem je hlavně zjistit kompatibilitu na všemožných konfiguracích a také ohlasy od hráčů. Jaké máme dojmy z hraní tohoto dema, které vyjde pro veřejnost ve čtvrtek 18.dubna, se dočtete v tomto článku.

Původní Soldier of Fortune (recenze) byl bezpochyby jednou z nejkontroverznějších her posledních let. Problém spočíval v brutalitě, ve které byla hra vyobrazena - protivníkům po zásazích padaly nohy, ruce, na zemi po nich zůstávalo maso atd. Nebylo tedy divu, že se hře v mnoha zemích nedostalo zrovna sladkého přivítání, které bylo asi na stejné úrovni, jako to od rodičů mladších hráčů. A jak napovídá tento multiplayer test, druhý díl Double Helix na tom nebude jinak...

 Deathmatch a Team deathmatch
Jako první jsme vyzkoušeli nejklasičtější mód v každé hře, Deathmatch. Po velice krátkém loadování a prvních pár minutách seznámení s hrou se okamžitě dostaví první příjemná skutečnost: herní engine je krásně plynulý, běhá obstojně i na starších počítačích a po všech stránkách je vynikající - jak by ne, když se jedná o engine Quake 3 Team Areny. Ilustrací nechť jsou přiložené screenshoty, na kterých jsme zachytili některé dostupné zbraně a grafické efekty během hry proti kolegům z redakce a některých konkurenčních serverů. Ke kvalitě enginu přičtěme i velice důležitý síťový kód, který je rovněž vyladěný a hra jede po internetu jako po másle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další zjištění už se neřadí mezi nejšťastnější: pohyb postav je pomalejší na akční módy, které v multiplayeru až na jednu výjimku dominují. Tím je potom akční řežba otázkou pouze přesnosti míření a na pohyblivosti hráče, který uhybá před střelami, už tolik nezáleží. Hráči Counter-Strike jako třeba Dreb upřednostňují nejmenší citlivost i za cenu, že je občas sejme někdo zakempený za bednou. Lépe se totiž míří. S vyšší citlivostí nečiní problém kontrolovat rohy, ale zase stačí jen nepatrný pohyb a už máte zaměřovací kříž mimo hlavu nepřítele :-)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K tomu se váže další z věcí, kterou jsem zaregistroval až po opadnutí prvního nadšení ze hry - mapa "The Shop Under Siege", se kterou bude multiplayer demo distribuováno, obsahuje ohromné množství překážek a skrýší, a těžko zjistíte, kdo a odkud do vás střílí. Za každou krabicí, bednou nebo barikádou může být schován protivník a obvzláště pak v případě, že hrajete s méně zkušenými lidmi, kteří se někde usadí se sniperkou a campují, nemáte šanci vytušit, odkud to na vás přiletí. Záda si krýt je v takto designované mapě nemožné a tak je akční hra dost o náhodě.

 Volba správné výbavy
Double Helix přináší jednu zajímavou inovaci - hráči si mohou v některých herních módech zvolit výbavu, s níž se zúčastní hry (toto bývá v hrách označováno jako tzv. „loadout“). K dispozici jsou základní profily typu Commando (voják vybavený těžkým kulometem a UZI) nebo Sniper (přizpůsobený samozřejmě pro ostřelování). Je zde i možnost individuální volby, kdy si hráč sám zvolí druh primární a sekundární zbraně, příruční pistoli, druh granátu a další vybavení (což jsou dva druhy speciálních brýlí pro noční vidění anebo neprůstřelná vesta).

Pak je jen otázka kliknutí si vybrat výbavu, která je vám nejmilejší, případně si pro další hru vybrat stejně snadno jinou. V těchto případech mi ale nesedí jedna nelogičnost - vzhledem k tomu, že si výbavu nekupuji, ale beru „zdarma“, není žádný důvod si brát do bitvy špuntovky typu UZI a tudíž méně kvalitní zbraně většinou vůbec nevyužijete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zajímavé je, že Double Helix je navzdory klasickým multiplayerovým módům poměrně realistický - hráč se může vyklánět do stran, případně slaňovat po provazech atd. Již jsme zmínili, že i pohyb hráče se již tolik nepodobá Quakovi a víc připomíná realitu. Určitě vás zajímají i zásahové zóny, které byly propracované již v prvním dílu. Ani zde neznamená trefa do ruky smrt, nýbrž menší zranění, a proto je důležité vždy mířit na hlavu. Akorát je divné, že když má někdo zraněnou jednu nohu, běhá pořád stejně rychle jako po obou.

 Elimination
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další z nabízených módů Elimination je v podstatě Last Man Standing v týmové podobě - tým, kterému vystřílíte všechny hráče, prohrává. Na v demu obsažené mapě je tolik překážek a míst k úkrytu, že hry v módu Elimination jsou někdy zdlouhavé a nudné „čekárny“, kdy si každý najde své místo na mapě, pak se dlouho čeká a první, komu dojdou nervy, jde dopředu (většinou ho sestřelí neviditelný sniper). Většina méně zkušených hráčů se zabarikáduje na místa, na která byste ani nepomysleli (což je třeba římsa budovy, odvrácená na druhou stranu, než je hrací pole), a na které vede jenom jedna cesta. I kdybyste se k nim dostali, zabijí vás dříve, protože mají hlaveň namířenou přímo na dveře ve výšce vaší hlavy. Toto asi bude velký neduh hry na veřejných serverech s neznámými protihráči.

Deathmatch ani Elimination se u Soldier of Fortune II na ukázku moc nepovedl, protože ve stylu, ve kterém je mapa v demu zpracovaná, je hra nepřehledná a fragy získané především na střeše hotelu náhodou než uměním. Je to jen potvrzení známého pravidla, že opravdu kvalitní „univerzální" mapa neexistuje. Ta v demu se podle našeho minění hodí jen pro ten poslední ze čtyř modů, o kterém si řekneme nyní.

 Infiltration
Zábavu přinesl až mód Infiltration, kde proti sobě stojí modrý a červený tým. Ten červený má za úkol ubránit kufřík s důležitými informacemi schovaný v hotelu a to v časovém limitu pěti minut. Naopak modrý tým začíná na střeše výsadkem z vrtulníku, a má za úkol kufřík získat a odnést jej zpět do helikoptéry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Infiltration je podle mě nejlepší mód, se kterým multiplayer demo Double Helixu vyrukovalo, ale pro dobrou hru je nutné mít samozřejmě odpovídající počet hráčů - ideální jsou minimálně čtyři na každé straně. V Infiltration jde o taktiku - obránci i útočníci musí vymýšlet všemožné postupy, jak by nad protivníkem získali výhodu a pokořili jej dříve, než se tak stane naopak. Podobně jako v mapách s rukojmími pro Counter-Strike chodí útočníci do místnosti s kufříkem několika cestami, a tak je hra variabilní a otevřená rozmanitým taktikám. Obránci mají samozřejmě nespornou výhodu - nemusí útočit, stačí jim zaujmout výhodné pozice, krýt se navzájem a čekat. Pro ně hraje samozřejmě i ubývající čas.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tento mód nabízí velké možnosti a díky týmové spolupráci se navíc redukují případy, kdy vás jen tak sestřelí někdo neviděný. Většina soubojů se v tomto módu stejně odehrává uvnitř budovy, kde je viditelnost přece jen lepší a úkrytů méně včetně možností krýt si záda. Navíc zde dobře využijete i herní prvky, které jinde asi moc neuplatníte - kouřové granáty, noční a termální vidění atd. Pro tento mód nahrává i engine hry a pohyblivost hráčů, poplatná spíše taktičtější hře než honbě za fragy. Být ve hře raději tři módy taktické a jeden akční, udělali by dle mého tvůrci lépe.

Infiltration je opravdu nejzábavnější mód, ale jedna věc nás na SoF 2 zklamala ve všech jeho variantách. Kromě skla jsou totiž všechny další materiály neprůstřelné, a tak se stačí schovat třeba za dřevěnou bednu nebo prázdný sud, spoléhat na své schopnosti s přesným mířením a jste prakticky nesmrtelní. Sklo se sice tříští pěkně, ale dřevěné bedny a tenké kovové dveře prostřelit nejdou a nevadí jim ani granát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně se sekundárním typem střelby
V multiplayer demu Double Helixu jsou k dispozici pravděpodobně všechny zbraně, které najdeme ve finální verzi hry - je jich celkem okolo patnácti. Základní je obyčejná pistole, která se sice nevyrovná svou účinností Desert Eaglu, ale dá se s ní při troše šikovnosti nepřítele dostat. K pistoli máte i kudlu, kterou se dá kromě šermování i házet, což je zajímavé zpestření. Váš charakter má u sebe vždy pět nožů, po hodu je navíc může zase sesbírat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dále je tu sub-machine gun, také nepříliš používaná a nepříliš efektivní. UZI lépe vypadá než střílí (což platí i v reálu), ale to samé se už nedá říci o M4 Assault, vynikající SMG zbrani. Její primární mód nabízí výbornou alternativu k těžším a neobratnějším kulometům, sekundární jsou dva granáty připomínající klasický raketomet, které vám mnohdy zachrání kůži. Fungují vlastně jako obyčejný granátomet, kterým obloukem pálíte na soupeře explozívní dardy s velmi dobrou účinností.

Ještě lepší palebnou sílu nabízí ruská AK-47 Kalashnikov (také obsahující sekundární mód, originální úder rukojetí pušky do hlavy), poslední z dostupných SMG zbraní. Další na řadě je sniper puška, s dobrým (až pětinásobným) zoomem. Dále je k dispozici těžký kulomet M60, RPG launcher se spoustou raket, ničivou sílou a dlouhou dobou nabíjení. A samozřejmě granáty - jednak explozivní, ale také speciální „ohnivý“, který po dopadu v okruhu přibližně dvou metrů rozžehne oheň. Tento granát rychle ubíhá zdraví a nějakou chvíli ještě hráč hoří i ve chvíli, kdy z inkriminovaného místa odběhne. Výčet granátů pak uzavírají oslepující flashbangy a granáty kouřové, což pro strategické mise otevírá velkou škálu taktických možností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

• Dojmy z hraní
Soldier of Fortune II: Double Helix multiplayer působí trochu rozporuplně; klasický deathmatch nás totálně zklamal, ale Infiltration na druhou stranu nabízí celkem dobrou zábavu. Jenom doufejme, že v plné verzi hry bude obsaženo hodně map a rozličné úkoly, protože ona jedna, přibalená k multiplayer demu, dlouho nevydrží. To, že Double Helix založil multiplayer hlavně na módech, které jeho enginu nesedí, mi přijde jako rozhodnutí z nouze, ale Infiltration naštěstí reputaci zachraňuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně si myslím, že SOF 2 s multiplayerem do světa velkou díru neudělá. Hráčům realistických her (CS a spol.) bude vadit třeba to, že nejdou prostřelit ani ty nejmenší překážky a pro hráče akčnějších her (Q3, UT) zase SOF 2 nebude dostatečně akční a rychlý svým fyzikálním zpracováním. A konečně je tu ještě jedna věc a to je animace postaviček, která není nic moc. Jednoduše řečeno se po bitevním poli pohybují trochu jako připo*raní - podivnými přískoky a úkroky :-)

Poděkování patří Justmanovi za poskytnutí multiplayer testu, Drebovi za jeho připomínky ke hře, jdmu za vytípání screenshotů a dále pak Kate, Sensei_CZ, Mirecovi a jiným protihráčům, díky kterým jsme mohli hru plnohodnotně vyzkoušet ve více lidech.

Stáhněte si: Trailer (4,5 MB)
Související články: Soldier of Fortune II preview (leden 2002), Soldier of Fortune recenze

 
Levis & Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Levis & Mickey Mouse
Smarty.cz

Nejnovější články