Sid Meiers SimGolf - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Sid Meiers SimGolf - první dojmy

22. 11. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

První „Sim“ titul z dílny softwarové firmy Firaxis si vzal na mušku hru „vyšších“ vrstev - golf. Nicméně golf trošku jinak, což zjistíte sami po přečtení prvních dojmů z dema SimGolfu od Sida Meiera.

Autor: Gino & Dreb
Publikováno: 22.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva První „Sim“ titul z dílny softwarové firmy Firaxis si vzala na mušku hru „vyšších“ vrstev - golf. Nicméně golf trošku jinak. Většina her s touto tématikou, které byly doposud na trhu k mání, byly téměř výlučně simulace, zaměřující se pouze na herní část golfu. Občas velmi realisticky, občas méně, avšak téměř vždy s velmi realistickou grafikou. SimGolf se o nic takového nepokouší a jak samo slovíčko „Sim“ v názvu napovídá, jedná se o další hru a la The Sims, aneb buduj (v tomto případě golfové hřiště a okolí), vydělávej, rozšiřuj apod.

 Herní systém...
... je opět velmi jednoduše pochopitelný. Koupíte kus země v některém z nabízených regionů - Skotsko, USA atd., postavíte první jamku a začnou chodit hosté. Podle toho, jak je jamka atraktivní (což záleží převážně na Vaší představivosti), jsou hosté spokojeni (poznáte podle „Fun“ koeficientu) nebo naštvaní. Tady bych chtěl podotknout, že méně je někdy více. Pokud totiž postavíte jamku, která bude velmi těžká, neznamená to, že bude oblíbená. Když budou mít hráči míčky pořád ve vodě nebo v písečné duně, bude to útok na jejich sebevědomí a naštvou se. V případě, že budou Vaše jamky oblíbené, postupně se budou proslavovat a stoupat na žebříčku oblíbenosti, což znamená vyšší návštěvnost a více peněz.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Náladu hráčů ale ovlivňují i další faktory - nic je nerozladí více, než dlouhé cestování od jamky k jamce, nebo absence občerstvovacích zařízení. Tím tratíte dvakrát, hosté neutrácí a ještě jsou rozladění nedostatečným vybavením hřiště. Dalším, velmi podstatným zdrojem příjmů, jsou členové klubu. Členem se může stát každý, komu se líbí hřiště a zaplatí příslušný obnos do pokladny. Výhody stálých členů jsou především v tom, že většinou přivedou dalšího hráče s sebou, což má za následek opětovný růst tržeb a Zvětšit zdroj: tisková zpráva dále už známý kolotoč - víc hráčů - víc peněz - lepší hřiště a tak dále…

Čas od času se stane, že k Vám zavítá i nějaká prominentní osoba. Tu se pak vyplatí hýčkat! Občas se Vám od ní totiž dostane milého sponzorského dárečku (pár tisíc doláčů). Tito významní členové se posléze stávají „stříbrnými“ členy a požívají na hřišti všelijaké výhody, ze kterých ve finále stejně těžíte Vy, poněvadž klubové příspěvky těchto členů jsou dost vysoké. Tolik k systému hry.

 Popis ovládání
Ovládání je velmi intuitivní a je skoro beze zbytku převzaté ze hry The Sims, takže byste se měli (pokud jste The Sims hráli) ve hře od počátku orientovat velmi snadno. „Stavěcí“ části menu jsou dvě, jedna pro zahradní úpravy a jamky, druhá pro ostatní zařízení (restarurace, hotely nebo všelijaké ostatní podpůrné budovy) a třetí část Vám dává přehled a kontrolu nad veškerým lidským osazenstvem Vašeho golfového areálu. Pomocí první části postavíte jamky, včetně různých (v mém případě dost často velmi škodolibých) překážek, písečných jam, vysokých stromů, vodních příkopů a dalších přírodních anomálií, které golfistům ztíží cestu k vytouženému greenu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V druhém stavěcím menu pak můžete vylepšit Váš areál o restauraci, hotel, tréninková stanoviště (pro green a drajvy), tenisové kurty a jiné golfové i negolfové zařízení. Ve třetí sekci naleznete detailní a přehledné informace o aktuální návštěvě na hřišti a také o stavu návštěvníků (rozděleném do velmi podobných kategorií jako např. ve hře RollerCoaster Tycoon). Můžete zde také ovládat svého klubového golfistu, se kterým se můžete částečně účastnit hraní. Váš hráč tak dělá partnera různým návštěvníkům a čas od času hraje profesionální turnaj, který se odehrává na Vašem hřišti a pokud vyhráváte, je to celkem významný přínos pro Vaši pokladnu.

Poslední částí, o které bych se chtěl zmínit je personál starající se o bezchybný chod hřiště a pohodlí hráčů. Můžete najímat zahradníky, roznašečky limonád a jakési „vítače“ prominentních hostů. Všechny tyto povolání jsou rozděleny do dvou kategorií - kvalifikované a nekvalifikované. V demoverzi je možné najímat pouze ty nekvalifikované, takže na pomoc těch druhých si budeme muset počkat do verze plné.

 Klubový golfista
Velmi zajímavou součástí hry je již výše zmiňovaný klubový golfista. Tomu můžete podobně jako v The Sims upravovat zevnějšek z předem připravených tváří, oblečků, košil a podobně. Dále ho můžete přejmenovat, což doporučuji, poněvadž původní jméno - Gary Golf, je dost suché :-) Co mne zaujalo nejvíc, je jakýsi RPG prvek přítomný v této části hry. Vlastnosti a golfové umění tohoto hráče je rozděleno do několika kategorií (drajvy, puttery na greenu, různé další typy situací a úderů, včetně důležitého štěstí) a hráč se v těchto kategoriích může postupně zlepšovat trénováním s normálními návštěvníky (uchazeči o členství).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na začátku hry ovšem, jak tomu bývá zvykem, dostanete určité penzum bodů, které přidělíte vybraným vlastnostem podle vašeho uvážení. Já osobně volil přesnou a dalekonosnou střelu (když to dostřelí na green, do jamky už se to nějak doplácá :-) Postupem času, jak se Vaše hra zlepšuje, dostáváte body navíc. Jednak za obzvláště vydařené údery během normálních tréninkových kol, a za druhé za vyhrané zápasy s profesionálními hráči. Po chvíli tak Vás golfista dává jamky dva údery pod par, což může na tréninkové soupeře opět působit depresivně.

 A jakpak to celé vypadá?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Graficky je hra velmi zábavná. Nesnaží se o realistickou grafiku, jako třeba The Sims, nicméně pohyby golfistů jsou pěkné. Demo je také dost variabilní, co se týče slovních projevů hráčů a jejich gest. Hráči Vám velmi dobře dávají najevo, jestli jsou spokojení, hladoví, žízniví, naštvaní atd. Obzvláště zajímavé jsou záběry vašeho klubového hráče v momentě, kdy trefuje míček do jezírka - následuje nájezd kamery, golfista láme hůl a hází ji do křoví. Můžete zde (opět jako v The Sims) dělat také fotky celého golfového impéria a obzvláště zdařilých golfových vychytávek, jako třeba můj 240 yardů dlouhý drajv na green. Fotky se uloží na pevný disk a tak si je poté můžete s dojetím prohlížet, nebo posílat kamarádům.

Nicméně jsou zde i nedostatky. Pokud Váš park velmi dobře prosperuje, přijde hodně hostů a máte po přehlednosti, golfisti se pletou sami sobě, překáží si v hraní a nálada klesá. Zkoušel jsem si počíhat na jednoho hráče a trefit ho míčkem, leč nezdařilo se. Další věcí, která je však celkem pochopitelná, je disproporce velikosti hráčů a budov. Postavičky jsou opravdu obrovské, či spíše budovy malé. Vypadá to pak, jakoby se do hotelu pro prominenty vešlo sotva deset panďuláků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nadějné vyhlídky
SimGolf je hra bezesporu velmi zábavný a věřím, že ve finální verzi (demo je dosti omezené) na tom bude ještě o něco lépe. Co bych však vytknul, nebo spíše na to pouze poukázal, je fakt, že nepřináší celkem nic nového. Je to takový mix RollerCoaster Tycoonu a The Sims. Z posledně jmenovaných převzal skoro kompletně celý engine (alespoň to tak na první, druhý a třetí pohled vypadalo) a k Tycoonu má zase blízko co se týče herního systému vydělávání, spravování půdy (ano, i zde můžete postupně přikupovat okolní parcely).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nicméně ani tento mírný nedostatek invence a originality neubírá hře na hratelnosti - konkrétně hratelnosti dema. Nemůžu si pomoci, ale pořád mi to přijde jako velmi dobrý strategický marketingový tah - osvědčený a oblíbený systém hry oblečený do nového grafického kabátu. Ale po hodinách strávených hraním Counter-Striku to bylo velmi příjemné a mírumilovné osvěžení. Uvidíme, jaká vylepšení a jak rozsáhlejší bude hra ve své finální verzi, která by měla být k mání někdy začátkem roku 2002.

Stáhněte si: Demo (41 MB)

 
Dreb & Gino
připravil: jd


 
 
Gino & Dreb

Nejnovější články