Restricted Area - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Restricted Area - dojmy z dema

25. 4. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Lehce okopčené Diablo II zasazené do temné budoucnosti? A nevypadá vůbec špatně. Přečtěte si, jak se nám líbilo hratelné demo připravované akční RPG plné moderních technologií, implantátů a mutantů.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 25.dubna 2005
První české dojmy z této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglické demo
Doba hraní: víkend


Obrázek zdroj: tisková zpráva
Příznivci cyberpunku to ve světě počítačových her nemají zrovna lehké. V poslední době hardcore fandy zaujala snad jen tahovka COPS 2170, širší publikum potěšil akční Project Snowblind, o něco dříve trochu cyberpunku do herního světa propašovaly i oba díly RPG série Deus Ex. Nyní se (snad) pomalu blíží další přírůstek do této skromné rodinky. A to přírůstek, který by svým pojetím mohl zaujmout poměrně dost hráčů. Řeč je o akčním RPG Restricted Area, které už se může světu alespoň částečně představit díky nedávno vydanému hratelnému demu.

 První úkol
Demo začíná příjezdem bývalého agenta Johnsona do pochybné čtvrti futuristického města. Samozřejmě, že na ulicích potkáte informátory, žebráky, šlapky, překupníky a také „pána v obleku“. Ten vám zadá váš první placený úkol. A jelikož hlavní hrdina je tvrďák, nejedná se o pomoc při vyplňování daňového přiznání nebo nákup v supermarketu, ale o akci, při které vystřílíte víc nábojnic než vlastní celá naše armáda. Zadání je jasné – přepravit se do vojenského bunkru, který je toho času obýván agresivními mutanty, a přinést odtamtud pár mikročipů. Snadné. Takže najmete pilota a frčíte...

Už v téhle fázi si všimnete celkem šikovného nápadu. Cestování je řešeno výběrem lokace na „mapě světa“, podobně jako třeba v postapokalyptické opeře Fallout. Je to samozřejmě jakási variace na diablovské teleportační portály, ale potěší. A vlastně je tu ještě jedna vychytávka - ve vznášedle si můžete nechávat věci v zavazadlovém prostoru a ušetřit si tak lítání sem a tam z bojových zón do města za účelem prodeje nasbíraného harampádí. Šikovné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 První boj
Vznášedlo přistává v bezútěšné pustině a vy se vydáváte na průzkum. Minimapa v pravém horním rohu pomáhá snadno najít cíl vašeho pátrání – vstup do bunkru. Ovšem cestou na vás zvesela naběhne několik skupinek přerostlých mutantů s pořádnými palicemi a banda nepříjemných ženštin s meči. Jejich likvidace je pastvou pro oči a o krev není nouze. Pokud budete všímaví, budete moci v boji využít i volně se povalující barely, do kterých můžete střelit a způsobit tak jejich výbuch, který spolehlivě vyčistí nejbližší okolí. Příjemný je i fakt, že pokud hajzlíky nalákáte do blízkosti vznášedla, pomůže vám pilot ozbrojený pistolí s jejich likvidací. Milý chlapík.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Vývoj postavy
Pokud jste už o Restricted Area někde něco četli, pak víte, že by měla hráčům umožnit výběr čtyř rapidně odlišných postav. Kromě Johnsona, jehož kroky povedete v demu, by k dispozici měla být také hackerka Jessica, mistr asijských bojových umění Kenži a psionička Victoria. Hrdinové by se od sebe měli lišit nejen zevnějškem a schopnostmi, ale i příběhem. Míru odlišnosti samozřejmě není možné z dema posoudit, ale i rozmanitost RPG vývoje u jedné postavy je celkem slibná.

Ve hře samozřejmě sbíráte zkušenosti a čas od času vždy postoupíte na vyšší level. Kromě toho, že můžete svému avatarovi zlepšit základní atributy (síla, obratnost, konstituce, reakce, inteligence a síla vůle), dostanete vždy několik bodů pro „nákup“ speciálních schopností. Johnson jich má třicet, přičemž každou z nich lze trénovat na více stupňů – což ovšem stojí čím dál větší počet učebních bodů.

 Zbraně, drogy, implantáty
Hlavní hrdina se pochopitelně nezlepšuje jen co se vlastností týče; postupným upgradem prochází i jeho inventář. Jelikož jsme ale v temné budoucnosti, nečekejte brnění, magické prsteny či léčivé lektvary. Místo toho budete kupovat či nacházet všechny možné střelné zbraně (v demu jsme si vyzkoušeli pistole, brokovnice a samopaly), lékárničky, drogy a hlavně – implantáty. Jo jo, implantáty, to je ten pravý cyberpunk.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Sice to vypadá, že Johnson je nejen chladnokrevný zabiják, ale i špičkový chirurg, jelikož je schopen si mezi dvěma výstřely do nejbližšího mutanta vyměnit svojí ruku za kybernetickou končetinu a ještě zažonglovat s několika očními implantáty. Ale vlastně to vůbec nevadí – v akčním RPG realističnost obvykle uhýbá z cesty rozjeté hratelnosti a není to vůbec na škodu. Ač máme po dohrání dema zcela prokouknuté jen Johnsonovy choutky, předpokládáme, že Kenži se zase rád pomazlí s katanami a podobnými nástroji na sekání hlav, hackerka určitě bude mít v báglu slušnou porci technických hračiček a psionička... no to nás vlastně vůbec nenapadá. Některé předměty ovšem určitě budou univerzální, dostupné pro všechny profese.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Povedená grafika
Technické zpracování je velice fajn. Z obrázků sice můžete vidět jen úroveň grafiky jako takové, ale my jedním dechem dodáváme, že i animace jsou celkem podařené (ač známe i lepší). Prostředí je sice na první pohled úplně neinteraktivní, ale při bližším prozkoumání zjistíte, že tomu tak úplně není. Již zmíněné barely můžete nejen rozstřelovat, ale i do nich lehce „žďuchat“ a tím je posouvat, ničit lze i třeba bedny a další harampádí. Z rozstřelených krabic občas něco vypadne, a uvidíme, jestli bude mít tato částečná interaktivita ve finální hře i nějaké další využití.

Slušně jsou zpracovány i různé vizuální efekty, i když je fakt, že na plné detaily se hra ve městě, kde se na ulicích povaluje mlha, trochu cukala i na velmi kvalitní testovací sestavě (Athlon 3400, 1 GB RAM, GeForce 6800). Drobná optimalizace by neškodila. Mě osobně se hodně líbila hudba, ale je pravda, že ten, kdo neholduje žánrům industrial / techno / house, bude mít asi jiný názor. Nicméně fakt je ten, že ke hře zasazené do blízké temné budoucnosti se soundtrack hodí skvěle.

Ovládání je velmi úsporné a zároveň funkční. V podstatě vám stačí myš a několik kláves pro obligátní úkony, jako je vyvolání obrazovky s inventářem, informacemi o hrdinovi, přehledem skillů či jednoduchým popisem zadaných questů. Dnes už v podstatě samozřejmostí je klávesa „ALT“ pro zvýraznění předmětů, potěší i automatické sebrání všech věcí pohozených v okolí pomocí klávesy „A“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Temná atmosféra
Tvůrci hry mluví o tom, že se při vývoji hry inspirovali stolními RPG, jako je například Shadowrun a Cyberpunk. A asi nelžou, jelikož i z toho mála, co demo předvádí, temná cyberpunková atmosféra přímo sálá. Tedy abychom byli přesní – ani ne tak v bojových lokacích, ale hlavně v úvodní městské zóně. Neutěšená ulice, podivné existence, kravaťák s dozajista pravým jménem Jones... nikdo vám nedá nic zadarmo, ale když máte prachy, koupíte si všechno od implantátů přes bojové drogy a zbraně až po ku... ehm, povětrnou děvu.

Hratelnost je v prvních lokacích poměrně strhující, i když samozřejmě hrozí nebezpečí, že akce časem upadne do stereotypu. Ale nemusí tomu tak nutně být. K udržení pozornosti hráče stačí přeci jen slušný příběh, rozmanité prostředí, stále lepší a lepší vybavení a různorodí nepřátelé. Doufejme, že tohle všechno bude finální verze obsahovat.

 Už brzy?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už jste si možná přečetli v interview o Restricted Area, hra by měla vyjít v anglické verzi koncem dubna. S daty vydání je to obvykle všelijaké, ale snad to opravdu klapne, i když na to má už jen pár dnů. Musím říci, že mě osobně podle dostupných informací a dojmů z dema připadá tenhle titul docela lákavý. Pokud autoři něco nějak výrazně nezkazí a hra bude dostatečně rozmanitá, dočkáme se skvělého akčního RPG, ve kterém nebudete mydlit tradičním mečem a tradičním lukem tradiční skřety a tradiční démony, ale za štěkotu kulek pokosíte záplavy mutantů, kyborgů a podobné havěti. Těšíme se.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Rozhovor, Novinky...

Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)



 
 
Jiří Sládek

Nejnovější články