Quake 3: Team Arena - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Quake 3: Team Arena - první dojmy

27. 11. 2000 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Quake 3: Team Arena - první dojmyAutor: LeonPublikováno: 27.listopadu 2000 Quake 3:...


Quake 3: Team Arena - první dojmy

Autor: Leon
Publikováno: 27.listopadu 2000

Quake 3: Arena (Q3A) je bezesporu vynikající hra. Ovšem nestala se oproti původním předpokladům naprostým králem multiplayerových bojů, což je hlavně způsobeno velkou konkurencí na tomto poli. Ale v čem je konkurence lepší? To je myslím naprosto jasné. Zatímco Q3A kraluje na poli klasického deathmatche, ostatní nabízejí něco jiného - propracovanou týmovou hru v mnoha modifikacích. Na tom je zcela založen úspěch Counter-Strike a z větší části i Unreal Tournamentu (UT). Je škoda, že více módů (a třeba i více CTF map) se neobjevilo už v původním Q3A. To byl asi jeho největší (a možná i jediný) nedostatek, což si nakonec uvědomili i odpovědní lidé v id Software a brzy (i na nátlak hráčů) oznámili práci na přídavném datadisku, který by odstranil tyto nedostatky. Do vínku dostal název Quake 3: Team Arena (Q3TA) a po roce prací je prakticky dokončen. Podobně jako u Q3A se ještě před vydáním objevilo jakési testovací demo, které zároveň i naznačuje, jak si nakonec Q3TA povede. A právě tomuto demu jsme se trochu podívali na zoubek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Quake 3:Team Arena demo má velikost celých 127 MB, což není jistě málo, zvláště pokud si uvědomíme, že se v něm skrývá jedna jediná mapa. Pokud uvažujete o jeho vyzkoušení, pak vězte, že demo nevyžaduje mít nainstalovanou plnou verzi Q3A. U finální verze tomu ale bude naopak, ta bude původního Q3A ke spuštění potřebovat.

První věc, které se můžete všimnout, je nové intro. Po jeho shlédnutí se vám objeví hlavní menu, které se opravdu povedlo a je mimořádně přehledné. Nechybí ani podrobný popis nových módů a power-upů, což je vhodné si hned přečíst. Nebudete tak zpočátku tápat, co je k čemu dobré a co máte při hře za cíl. Nejdůležitějším aspektem Q3TA jsou nové týmové módy. Demo nám představuje čtyři z nich (CTF, One Flag CTF, Overload a Harvester, přičemž další mód Tournament není v demu přístupný). Pojďme se tedy na ně blíže podívat.

 Capture the Flag
Pokud neznáte CTF, pak nechápu, že vás zajímá tento článek :) Ano, v Q3TA je mód Capture The Flag v podobě, v jaké ho známe z minulých Quaků i ze všech ostatních akčních her. Jenom tedy ve zkratce: hráči jsou rozděleni na dva týmy, každý tým má vlastní základnu a na ní vlajku. Cílem je ukořistit soupeřovu vlajku a tu donést k vlastní vlajce. Víc se o tomto módu opravdu nemá cenu rozepisovat, znáte ho asi všichni.


 One Flag CTF
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tento mód je variací na klasický CTF. Uprostřed mapy je jedna univerzální (bílá) vlajka, přičemž vaším cílem je donést tuto vlajku k nepřátelské vlajce. One Flag CTF má větší spád než CTF. Pokud se totiž zmocníte bílé vlajky, žádný člen vašeho týmu už nemusí bránit vlastní základnu a celý tým vás může podpořit ve snaze bodovat. Naopak snahou druhého týmu je v tom okamžiku pouze najít a zneškodnit nosiče vlajky. Pozor ovšem na jednu věc. Pokud celý váš tým vtrhne k soupeřově vlajce a třeba i skóruje, vlajka se vrátí na původní místo ve středu mapy. V tom okamžiku ale může být celý váš tým u nepřítele a pokud se vlajky zmocní druhá strana, má volnou cestu do vaší základny a tedy i ke skórování. Celkově je možno říci, že One Flag CTF je akčnější, jednodušší a rychlejší než klasický CTF.

 Overload
Obrázek zdroj: tisková zpráva Při vymýšlení módu Overload se autoři patrně inspirovali hrou Tribes a módem Defend and Destroy. O co jde: místo vlajky má každý tým v základně jakýsi Obelisk s lebkou, přičemž má za úkol zničit soupeřův Obelisk a ochránit před zničením vlastní. Rozstřílením soupeřova Obelisku tým skóruje a hraje se tedy opět na body. Jenže zničit tu lebku není vůbec jednoduché. Její zničení totiž vyžaduje poškození v rozsahu 2500 bodů - pro názornost, přímý zásah raketou = 100 bodů. A aby to bylo ještě těžší, Obelisk má schopnost regenerace v rozsahu 15 bodů za sekundu. Velikost poškození poznáte podle jeho barvy - čím červenější, tím je blíže ke zničení.

Do hry nám Overload přináší dvě taktické novinky. Tou první je nutnost zůstat déle v soupeřově základně a střílet na Obelisk. Zároveň ale také musíte dávat pozor na soupeře, který se vás logicky snaží zneškodnit. V praxi je pak těžké se rozhodnout, jestli riskovat a dále střílet na lebku, nebo se chránit před soupeřem. Druhým aspektem, který je nutno zvážit, je neustávající tlak na zničení nepřátelského Obelisku. Pokud mu totiž způsobíte značné poškození, ale pak ho dlouho necháte regenerovat, byla vaše předchozí snaha prakticky zbytečná. Overload lze bezesporu hodnotit jako mimořádně povedený mód, který si určitě najde své příznivce.

 Harvester
Obrázek Posledním herním typem, které demo nabízí, je Harvester, který je zase podobný známé modifikaci Head Hunters. Hráči jsou opět rozděleni na dva týmy, každý má opět svoji základnu, pouze chybí vlajky. K tomu, abyste si připsali nějaký bod, potřebujete udělat více věcí. Na začátku je třeba, aby někdo z vašeho týmu zabil člena druhého týmu. V tom okamžiku se uprostřed mapy (ve stejném místě, kde v módu Obe Flag CTF stojí univerzální vlajka) objeví lebka za zneškodněného nepřítele. Čím více zabitých nepřátel, tím více lebek. Stejně tak se tam ale objevují i lebky za zabité členy vašeho týmu, které se liší barvou. Vaším úkolem je tedy posbírat co nejvíce lebek. Princip je jednoduchý. Sebráním lebek příslušníků vašeho týmu znemožníte soupeřovi možnost skórovat, sebráním soupeřových lebek získáte sami možnost skórovat. K tomu ale musíte lebky ještě donést do místa, kde se v CTF nachází soupeřova vlajka. Když se vám to podaří, za každou donesenou lebku máte jeden bod. Pokud tedy doneste například tři lebky najednou, získáte pro svůj tým tři body.

Ve hře se Harvester nejvíce z nových módů přibližuje ke klasickému deathmatchi, protože prvotním úkolem je zneškodňovat soupeře. Z taktického hlediska se pro hru nabízí několik variant - například zkušenější hráči v týmu mohou lovit soupeře a ti méně zkušení se mohou soustředit na sbírání a donášení lebek. Mě osobně se Harvester zdál nejzajímavější mód ze všech, ale to je asi věc názoru.

 Proximity Launcher
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tak, představení módů máme za sebou, je na čase se podívat na další novinky. V demu se objevuje i jedna nová zbraň - Proximity Launcher (ve finální verzi snad budou i další dvě - Nailgun a Chaingun). V klasickém souboji s ní sice mnoho výsledku neuděláte, ale její silná stránka je jinde. Proximity Launcher vrhá jakési plastické miny, které se na vše přilepí. Pokud se vám náhodou povede zásah přímo na nepřítele, nastává celkem komická situace. Soupeřovi se ihned sice nestane nic, ale čas mu utíká a nálož na jeho těle je časově omezena. Zbavit se jí nejde a tak nezbývá, než počkat na výbuch, přičemž poslední vteřiny jsou mu odpočítány. To se vám ale často nepovede. Častěji nastává případ, kdy soupeře obklopíte minami a on do nich vběhne. Iniciace jedné samozřejmě vyvolá výbuch všech okolo.

Nejzajímavější používání Proximity Launcher spočívá ve vytváření jakýchsi léček. Prostě na místa, kudy běhá často nepřítel, nachystáte několik náloží. Soupeř na ně ani nemusí vběhnout, stačí, když bude poblíž. Nálože vydrží asi 30 sekund, pak sami vybouchnou. Důležité je, že vy sami (ani ostatní členové vašeho týmu) nemůžete aktivovat vlastní nálož. A pokud chcete třeba na dálku vyvolat výbuch nálože, stačí jí trefit raketou. Pokud hrajete i UT, bude vám asi Proximity Launcher připomínat zbraň BioRifle, jen s tím rozdílem, že nálož vydrží déle a sami ji nepřivedete k výbuchu.

 Power-upy
Ostatně v UT hledali autoři Q3TA inspiraci častěji, než by bylo záhodno. Hodně je to vidět i na nových power-upech. V demu si můžete vyzkoušet tři z nich - Ammo-Regen, Doubler a Guard. Čtvrtý power-up - Scout - v demu není. Je vhodné zdůraznit, že sebrat můžete pouze jeden power-up a toho už se do své smrti nezbavíte. A pokud jsem si dobře všiml, sebrat power-up můžete pouze ve své základně a stejně tak se vám podaří sebrat pouze power-up vaší barvy. Hráče používajícího některý z těchto power-upů poznáte podle rotujícího prstence okolo hráče. Barva prstence pak prozrazuje jeho druh.

 Ammo-Regen
Jak již samotný název napovídá (Ammo-Regeneration), tento power-up vám přidává náboje do zrovna používané zbraně. Přidávání munice není zrovna rychlé a je pouze do určitého limitu. Moc vám tedy nepomůže, ale stále lepší jak drátem do oka.

 Doubler
Power-up Doubler vám pro změnu zdvojnásobí sílu vašich zbraní. Každý zásah do nepřítele mu tedy způsobí dvakrát větší zranění. V kombinaci s Quad Damage opravdu vražedná pomůcka.

 Guard
Obrázek zdroj: tisková zpráva Nastaví vám brnění a zdraví na 200 bodů. A pokud vám zdraví klesne pod tuto hodnotu, je vám doplňováno buď v rozsahu 15 bodů za sekundu (do hodnoty 100) nebo 5 bodů za sekundu (nad 100). Velice užitečná věc a těžko se takto posílený soupeř likviduje, je to tedy něco podobného jako Medikit v Quake 2 CTF.

 Scout
Scout sice není v demu k dispozici, měl by ale zdvojnásobit rychlost vaší střelby i pohybu.

 Kamikaze
Další novinkou je Kamikaze, který je sice veden jako item, ale svým způsobem je to zároveň i power-up a zbraň. Kdo sebere Kamikaze, má možnost kdykoliv ho aktivovat. Sám od sebe se aktivuje až po smrti svého nositele. Výsledek je nejenom ničivý, ale i velmi efektní. Výbuch Kamikaze způsobí značné poškození všem poblíž stojícím a všechno se nádherně otřese. Opravdu pěkná podívaná.

Když se tak na nové power-upy podívám, připadá mi, že v id Software prakticky okopírovali všechny Relics z UT bonuspacku. Jestli to je dobře nebo ne nechám na vašem posouzení, hardcore fanoušci Q3A ale stejně mají nejraději hru bez těchto vymožeností. Ale pro širokou veřejnost je dobře, že tu je možnost zpestřit si nějak hru.

 Jedna nová mapa
Co říci ještě? Možná zmínit se o jediné obsažené mapě. Jde o mapu Inner Sanctums, která umožňuje hrát všechny čtyři módy. Jde o symetrickou, víceméně klasickou CTF mapu s několika možnostmi na průnik do soupeřovi základny. Je jen škoda, že demo neumožňuje měnit počet hrajících botů. Počet hráčů 3 na 3 je na tuto mapu poměrně malý, za ideální bych považoval 5 na 5. Ostatním hráčům (i botům) se také dají dávat příkazy, které může vydávat jen leader týmu. Jedinou nevýhodou je to, že než naklikáte příkaz, máte velkou pravděpodobnost, že vás někdo sejme (tedy odhaduji, že to tak bude vypadat při síťové hře, v boji proti botům se zastaví vše), během té doby jste totiž nehybný (na rozdíl třeba od UT). Příkazy botům se dají také nadefinovat jako klávesové zkratky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samotný engine asi mnoho změn nedoznal, snad přibyly nějaké nové světelné efekty. Q3TA je opět o něco náročnější na hardware, sami id Software udávají jako rozumné minimum pro hru 128 MB paměti. Zvuky jsou opět skvělé a doporučuji si namapovat klávesu s Taunt speechem, po jehož stisknutí pošlete peprnou hlášku (náhodnou z asi 30 možných) do éteru. A ještě jsem bych se zmínil o jedné věci, totiž že skok/pád z výšky má minimální vliv na vaše zdraví. Řekl bych o poznání menší než v Q3A.

 Shrnutí
Tímto článkem jsme vám chtěli přiblížit možnosti Quake 3: Team Areny, která by se měla dostat na trh těsně před Vánocemi. Demo nám k tomu poskytlo určitou příležitost, těžko ale předem soudit, protože rozhodovat budou i kvalitní mapy. Jaký však Q3TA přinese ohlas mezi hráči, je těžké předvídat. Hardcore fanoušci (a zastánci deathmatche) asi budou rozezleni posunem hry více ke stylu UT. Na druhou stranu Team Arena může přitáhnout nové příznivce. Jedno je však jisté, módy ve stylu Q3TA už měly být v původním Q3A. Po roce už je možná pozdě Bycha honit…

Leon





Nejnovější články