Kreed - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Kreed - první dojmy

18. 9. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Ruská sci-fi first-person střílečka Kreed bývala často přirovnávána k Doomovi 3, zejména díky grafickým orgiím. Co od hry můžete ve skutečnosti očekávat a komu bude určena se dozvíte v dojmech z bety.

Autor: Nukem
Publikováno: 18.září 2003
Verze hry: beta v angličtině
Doba hraní: 5 dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Datovaná historie lidstva pomalu spěje ke svému třítisíciletému výročí. Během uplynulých téměř tisíce let od současnosti si lidská populace prožila nejeden zlomový okamžik. Skutečnou technologickou revoluci, kolonizaci sluneční soustavy, dvě meziplanetární války, invazi a následné porobení dobyvačnou mezigalaktickou rasou a nakonec i úspěšné osvobození se z otroctví. Spojení s mnoha dalšími vesmírnými civilizacemi vyústilo ve vznik obrovské vesmírné Konfederace, což přineslo nová spojenectví, další rozvoj vědy a samozřejmě i obchodu.

Hrdinou současnosti a, dá-li vaše šikovnost, také budoucnosti je obyčejný zaměstnanec bezpečnostního týmu obchodní lodi Aspero. Ta převáží celkem cenné zboží na vzdálený okraj Konfederace. Avšak dříve než loď dosáhne svého cíle, stane se něco neočekávaného. Řídicí systém se zhroutí a loď obsadí prapodivná krvelačná stvoření. Ovšem nelze se tomu příliš divit, neboť trasa Aspera vedla, bohužel, v těsné blízkosti místa, které je ve všech vesmírných mapách vyznačeno tlustou červenou čárou. Jde o velmi nebezpečný prostor zvaný Červený sektor, či Kreed. Co je za hranicemi tohoto sektoru neví nikdo. A ten, kdo to chtěl zjistit, svojí zvídavost nepřežil...

 Konkurence pro DOOM III?
Tak toto je stručný popis prvních událostí, kterých se po spuštění akční hry Kreed stáváte svědky. S velmi podrobnou a zajímavou historií lidstva, jakož i samotného hrdiny, se můžete seznámit na domovské stránce hry. Jistě to není poprvé, co se něco o této hře dozvídáte, neboť článků o Kreedu vyšlo již požehnaně. V mnohých z nich je pak paralelně zmiňován i jiný akční klenot - DOOM III. Zda jsou takové asociace oprávněné, to se dozvíme až nová hra od id Softu skutečně vyjde, nicméně ve prospěch ruského Kreedu hraje několik argumentů níže.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Předně má být venku už koncem tohoto měsíce, jeho udávaná náročnost na hardware je totožná se současným výkonnostním standardem a co se týče našich končin, pak je to 100% lokalizace, o kterou se postaral tým USAction (Top Distributor). Z finální verze si později přečtete plnohodnotnou recenzi, avšak doufám, že nyní nepohrdnete ani několika dojmy z hraní betaverze, kterou výrobce Burut poskytl lokalizátorům.

 Temná, ehm... tedy tmavá atmosféra
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi hlavní důvod, proč má Kreed připomínat DOOM 3 je temná atmosféra, která provází vaše kroky od počátku až do konce. Dále to měly být i detailně propracované a věrně animované postavy, v neposlední řadě pak monumentální prostory vesmírných lodí, i když těch už jsme prošli nespočetně mnoho i v jiných hrách. Po odehrání prvních misích ve hře si termín „temná atmosféra“ asi opravíte na „tmavá atmosféra“. Skutečně světlem se minimálně v počátcích ve hře šetří, kde se dá (promítlo se to bohužel i na sejmutých obrázcích). Jistě je to záměr, jak vyostřit napětí, kdy se máte bát každého tmavého koutu a vyhledávat útočiště pod každým zdrojem světla.

Nevýhodou tmavé scény je nepřehlednost a vyšší šance, že přehlédnete důležitý průlez do ventilace. V takových situacích by za příruční svítilnu dal každý jmění. A že prostý kužel světla dokáže napínavou atmosféru podtrhnout, o tom jsme se mohli přesvědčit třeba v Aliens vs Predator 2, nebo ve hře trochu jiného žánru - Alone in the Dark 4. Ale budiž. Přidáme gamma, zatemníme okna a nebo budeme hrát jen v noci.

 Gumové loutky
Detailnost postav jakož i jejich pohyby zůstávají v průměru a rozhodně nad nimi jásat nebudete. První příšerky mi připadly spíše jako takové gumové loutky než živá stvoření z masa. Obličejům lidských postav sice nechybí změny výrazů, jde ale spíše o náznaky toho, co na nás chystá třeba Half-Life 2. K popisu postavav se váže i inteligence nepřátel. První kontakt s nimi rozhodně nepotěší. Tupé příšerky, které se na vás řítí, jakmile spatří jen stín vaší postavy, nejsou ničím originálním, natož zábavným.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Situace se mění k lepšímu v momentě, kdy se z Aspera dostáváte na bojový křižník Tokugava. Zde na vás čeká virem napadená a smyslu zbavená lidská posádka. Obratnost a nápaditost těchto protivníků je diametrálně odlišná. Vojáci se kryjí za překážky, když potřebují nabít, nebo když jim nadbíháte. Operativně mění zbraně, aby metr před sebe nevystřelili raketu, nebo vás granátem dostali ze skrýše. Nepředvídatelně uskakují do stran a již na prostřední obtížnosti hry dá celkem práci je dostat.

 Oku lahodící podívaná
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co ale budete z větší části kvitovat kladně, je grafika. Konkrétně to je hra se světly, která vás bezpochyby překvapí, byť spíše až v pokročilejších částech hry. Efektní jsou i výtrysky páry z různých potrubí, jakož i na podlaze se převalující mlha. Oheň i výbuchy mají své kouzlo a rovněž pohyblivá vodní hladina, na které se po výstřelu vytváří kruhy, stojí za pozornost. To vše je pak zakomponováno do monumentálních a důmyslně propracovaných interiérů (viz obrázky).

Ovšem atraktivnost si grafika zachovává pouze, pozorujete-li scénu z určité vzdálenosti. Jakmile přistoupíte ke stěnám či jiným předmětům alespoň na dosah ruky, zjistíte, že to, co se zdálo být plastické, je jen nepříliš kvalitní, podivně tečkovaná plochá textura. Potrubí a ventily na stěnách, vzpěry, kování na dveřích, tlačítka klávesnic či na ovládacích pultech, to vše je ploché a ďubkované. Zřejmě daň za vyšší rychlost.

 Klasický herní zážitek
Hratelnost Kreedu žádným způsobem nepřekračuje meze průměrných stříleček, ani nepřináší nějaké neotřelé nápady. Naopak jde o konvenční procházení skrze prostorné mapy, ve kterých neprozkoumaná místa poznáte podle toho, že na zemi neleží mrtvoly. Často některé chodby projdete vícekrát, neboť zamčené dveře, k nimž jste se prostříleli, lze otevřít kartou, tlačítkem či jiným zařízením, které se ovšem nachází na dalším, vzdáleném okraji mapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další nové obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Veškeré dobrodružství tedy tkví v následujícím: nalézt zařízení, jež vám umožní dostat se dál, 150krát se pokusit přeskákat pětici trubek nad hladinou vražedné tekutiny a mezitím kosit nepřátele. Naštěstí je protivníků rozumné množství, byť se občas obnovují v místech, která musíte podruhé projít, třeba k oněm odblokovaným dveřím. Ale munice je vždy víc než dost, stejně tak i druhů zbraní, místy můžete využít i pevných kulometů, či raketami vyzbrojeného vozítka ve tvaru škorpióna.

Zvukový doprovod zajišťují povětšinou rockové melodie bez nápadu, jež jsou naštěstí přehrávány natolik potichu, že je nebudete vnímat. Ruský dabing hry nemá cenu kritizovat, i když bych si také smlsnul. Jen doufám, že ten náš, český bude kvalitnější. Že půjde o přirozené barvité hlasy o stejné hlasitosti, že dabéři nebudou foukat do mikrofonu pokaždé, vysloví-li hlásku „p“, že z dabingu nebude „cítit“ bezodrazová komora, ale reálné Zvětšit zdroj: tisková zpráva prostředí.

 Verdikt až v recenzi
A kdo se může na hru těšit? Skalní příznivci „pochodových“ 3D akcí, bažící po nových bojištích, nových nepřátelích a jednoduchém příběhu, který budou postupně odhalovat. Těm hráčům, kteří tomuto žánru přestávají věnovat svůj čas, Kreed ztracenou chuť nevrátí, neboť nepřináší nic extra nového.

Stáhněte si: E3 trailer, Trailer, Hudební ukázky, Video, Technology video

Související články: Rozhovor, Novinky


Nukem
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)

 
 
Nukem

Nejnovější články