James Bond 007: Nightfire - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

James Bond 007: Nightfire - první dojmy

28. 10. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Ze spolupráce Electronic Arts a Gearbox Software se zrodila nadějná first-person akce NightFire, kde Jamese Bonda ztvárnil jako ve filmu Pierce Brosnan. Co nám o její kvalitě prozradilo singleplayer demo?

Autor: Nukem
Publikováno: 28.října 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Před nedávnem se fanoušci bondovek a především ctitelé krásné agentky Cate Archer dočkali druhého pokračování velmi úspěšné akční hry No One Lives Forever. Silný příběh skloubený s vyváženou akcí se „stealth“ prvky vynesl hru na nejvyšší příčky popularity, kde se jí nyní snaží udržet i její druhý díl. Není tedy překvapující, že tento populární žánr posloužil jako námět i jiným hrám. A tak se ze spolupráce firem Electronic Arts a Gearbox Software zrodil další takový titul nesoucí název James Bond 007: Nightfire, kde 70. léta z NOLF střídá současnost a hlavní postavou se stává opět muž, a není jím nikdo jiný, než novodobý James Bond alias Pierce Brosnan, jehož tvář a hlas zdobí i herního hrdinu.

Na odhalení samotného příběhu i náplní jednotlivých misí si budeme muset počkat přinejmenším do konce listopadu, nicméně o použitém engine, ovládání postavy či o výstroji si můžeme něco povědět už nyní a to díky před pár dny vydaném demu, které obsahuje třetí misi z plné hry. Ta je situována do Japonska, kde se Bond v jedné rezidenci setká s jistým Alexem Mayhewem, jehož úloha není z dema zřejmá. Chvíli na to usedlost přepadne velká skupina ozbrojenců. Vaším úkolem je nejprve bezpečně dovést Alexe do úkrytu. Až se tak stane, předá vám Alex klíč k sejfu, kde naleznete jistou věc, pro kterou jste sem vlastně přišli. Mimo to vás Alex požádá o osvobození rukojmí a zničení počítače v kanceláři, aby se citlivá data nedostala do nepovolaných rukou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dokonalá grafika?
Začněme tedy tradičně od grafiky, která je postavena na notně modifikovaném engine Half-Life od Valve. Musím říci, že není rozhodně špatný, konečně dalo se to od tvůrce legendární akční pecky čekat. Pravda, především interiéry vypadají až příliš dokonale. Přesné pravé úhly, perfektní povrchy stěn, podlah či nábytku, nikde známka nějakého kazu, zašlosti či špíny, zkrátka takové sterilně čisté prostředí. Někdo by řekl, že to třeba bude tím, že je tato kapitola situována do perfekcionalistického japonského prostředí, ale podle mne bude takto „čistá“ celá hra. Avšak vytýkat tuto trochu nepřirozenost není zase příliš namístě. Konečně stejné pocity jsem měl i v jiných hrách. Chápu, že unifikovanost a řád se modeluje lépe, než nahodilost a špína.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovšem to nic nemění na tom, že prostředí je to celkově pěkné a i bohaté. Především taková japonská zahrada ponořená do tmy a prosvětlená tradičními svítilnami má své kouzlo. Podobně zajímavých zákoutí je v této docela rozsáhlé misi ještě dost. Bohužel je celý level nepříjemně rozkouskován na mnoho podoblastí, mezi kterými musíte přecházet skrz celkem dlouhý load. Přitom není neobvyklé dostat se do místnosti, z níž vedou troje dveře do tří různých podoblastí. Uvážíte-li, že díky tomu pročekáte možná až třetinu hrací doby, je tento fakt přinejmenším zneklidňující.

Celkově si můžete hru vychutnat až do rozlišení 1280×1024/32bit a to při žádném, nebo až čtyřnásobném vyhlazení. Efekt vyhlazení hran je celkem znát a to jak na grafice, tak i na náročnosti na hardware. Myslím, že dvounásobné vyhlazení je rozumným kompromisem mezi pěkným vzhledem okolí a plynulostí hry, tedy co se alespoň GeForce4 Ti 4400 týče. Šťastní majitelé ATI R9700 si možná budou moci dovolit i více bez toho, aniž by zaznamenali sebemenší zpomalení. Neříkám, že by na čtyřnásobném vyhlazení nebyla hra hratelná, ale rozdíl byl již pozorovatelný (už vidím ty příspěvky v diskusi tvrdící, že někomu hra jela plynule i při 4xFSAA na GF2 MX :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ozvučení a ovládání
Doprovodná hudba je klasická bondovská, přičemž se mění podle situace. Klidná hudba hraje, když procházíte mapou, skladba v rychlejším taktu dává vědět, že vás nepřítel zpozoroval apod. Zvuky okolí jsou na standardní úrovni, jakož i zvuky zbraní, které ovšem občas vypadávají. Chybám se nevyhnul tradičně ani kolizní systém, kdy mrtvola propadne stěnou, postava nepřítele ztuhne jako solný sloup a vy jí pak můžete klidně projít, jakož i sem tam nějakou tou skříňkou či zástěnou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ani na ovládání postavy nespatřuji nic významného, co by stálo nějak zvláště vychvalovat. Můžete skákat, přikrčovat se, či se naklánět zpoza rohu. Postava umí pouze běhat, za to se dočkáte i takových specialitek jako je třeba ručkování po napjatém laně (viz obrázek výše). Co bych ovládání vytkl je absence rychlého přepínání zbraní pomocí čísel. Mezi zbraněmi je tedy nutné zdlouhavě listovat kolečkem myši nebo zvolenými dvěma klávesami. Rovněž jsem postrádal možnost aretace zakleknutí.

 Zbraně a speciální pomůcky
Bondův arzenál bude jistě bohatý. V demu jsem se postupně dopracoval ke dvěma pistolím, jedné tlumené, automatické pušce s optikou, ostřelovací pušce, brokovnici a k tříštivým či oslepujícím granátům. Mnoho zbraní má dva módy, obvykle je tím druhým pohled skrz optiku. Klasické pro podobné akční hry je i přebíjení zásobníku bez ztráty zbylých nábojů v odhozeném zásobníku. Čest tedy Mafii, kde tento v reálu běžný jev byl zohledněn.

Nebyl by to ale Bond, kdyby kromě zbraní neměl ve své výbavě i nějaké ty hračky od pana Q, umně skryté v předmětech denní potřeby. A tak např. výkonným laserem v náramkových hodinkách upálíte zámek, v mobilním telefonu naleznete vystřelovací ocelové lanko kotvičkou a navijákem, zapalovačem si vyfotíte tajné dokumenty i půvabné asistentky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vzpomenul bych snad ještě speciální tmavé brýle, které kromě ochrany proti UV záření využijete jako zesilovače světla pro noční vidění, případně si jimi prohlédnete své okolí v infračerveném spektru. Jejich posledním, zároveň i nejefektnější módem, je funkce rentgenu, díky níž uvidíte skrz stěny i kůži postav.

V oblasti snů pak patrně zůstane využití krásného Austin Martina V12 Vanquish, v němž James Bond v úvodní animaci přijíždí k hlavnímu vchodu do rezidence. Nebylo by totiž na škodu, kdyby alespoň jedna mise byla věnována jízdě v tomto anglickém klenotu, ozdobeným kromě kůže a dřeva i speciální bondovskou výbavou, kterou od výrobce nedostanete, obávám se, ani za příplatek. Žel bohu se zdá, že tohoto zpestření se v PC verzi hry asi nedočkáme a užijí si ho pouze majitelé konzolí. Nu což, je tu ještě poslední NFS ;-)

 Problémová interakce s okolím
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nyní se s dovolením mrknu na lísteček s poznámkami, které jsem si během hraní dema průběžně zapisoval. Aha! Je jasné, že kromě střílení a pobíhání po mapě budete muset prozkoumávat různé skříně a stoly, případně ovládat spínače či jiná zařízení. Nejprve je ale nutné takový aktivní předmět vůbec najít. Mnohdy vám sice napoví intuice, ale i tak by nebylo na škodu, kdyby vám hra dala nějakým způsobem najevo, že právě u takového předmětu stojíte, jako např. ikonkou vyjadřující možnost akce, nebo třeba jen změnou barvy zaměřovacího kurzoru. Bohužel ničeho takového se v demu nedočkáte, jedině zelené šipky u dveří či v jiném místě, kde se dělí dvě podoblasti.

 Protivníci a zdraví
Na závěr ještě něco k protivníkům. Příliš brilatní inteligencí asi netrpí. Sice se také schovávají za překážky, hlavně když přebíjejí, ale jindy zase klidně stojí a jen pálí. Střelba hlídkující strážné příliš nevyruší, až když náhodou uvidí někoho mrtvého na zemi, či přímo vaši postavu. Účinnost zbraní je také celkem podivná a obvykle musíte do nepřítele vysypat slušnou dávku. Ani jeden přímý zásah z brokovnice s nimi obvykle nic neudělá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zdá se mi rovněž, že hra nedělá rozdíly mezi zásahem do těla, či do hlavy. Jinak hrdinovo zdraví je tu reprezentováno mírou poškození neprůstřelné vesty. Až je zcela poškozena, stačí několik zásahů, v závislosti na obtížnosti hry a je po vás. Ostatně, mně se vždycky zdá poněkud přitažené za vlasy, když se na pokraji smrti dostanu k lékárničkám a během okamžiku si vyléčím zpřelámané kosti, přeřezané tepny a prostřílené plíce :-)

 Rozuzlení koncem roku
Jak tedy celý tento rozbor shrnout? Je jasné, že z dema, obsahujícího jednu misi nelze usuzovat na celou hru. Možná je to jen jedna z několika čistě střílecích misí, kdy ty ostatní bude nutné řešit např. tichou infiltrací do objektu a to buď pod rouškou tmy, či naopak za denního světla v převleku za poslíčka či opraváře bazénů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A to vše může být podepřeno poutavým a detailním příběhem s netradiční zápletkou, s nečekanými dějovými zvraty, aby to vše bylo nakonec korunováno překvapivým rozuzlením. To jsou víceméně tradiční očekávání, aby se James Bond 007: Nightfire nestal jen obyčejnou střílečkou, jednou ze stovek podobných, na které se brzy zapomíná, k čemuž má podle dema nebezpečně blízko.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailer

Související články: Novinky, Preview (9/2002)

 
Nukem
připravil: jd


 
 

Nejnovější články