Dojmy z hraní: Starpoint Gemini Warlords se rýsuje jako parádní vesmírný sandbox
zdroj: Archiv

Dojmy z hraní: Starpoint Gemini Warlords se rýsuje jako parádní vesmírný sandbox

17. 7. 2016 11:15 | Dojmy z hraní | autor: Ondřej Švára |

Hlas lidu někdy dokáže divy. Autory herní série Starpoint Gemini například přiměl k vytvoření spin-offu, ve kterém se uplatnila všechna dosud nenaplněná přání hráčské komunity. Směs novinek dostala podtitul Warlords a přináší nejen nové a obrovské velitelství, ve kterém se určuje osud galaxií, ale celá hra je vlastně obrovská a velkorysá. Láká k průzkumu, obchodování, těžbě surovin, k politice i boji - to všechno je opravdu větší než obvykle.

Starpoint Gemini Warlords se dosud nachází v rozpracovaném stavu v sekci Early Access na Steamu, čemuž bylo potřeba přizpůsobit pohled na jednotlivé aspekty hry. Přimhouřil jsem oko nad technickými bugy a zároveň nezhodnotil hru jako celek, protože jí dosud chybí asi polovina obsahu. V Early Access verzi například nepátrejte po příběhové kampani, omezené jsou také některé strategické funkce, chybí řada volných misí a vyzkoušet nelze ani všechna vesmírná plavidla. Samotná podstata dobývání vesmíru však funguje a stojí věru za hřích.

Rozpracovanost projektu svádí k dojmu, že zatím není co hodnotit, jenomže opak je příjemnou skutečností. Už nyní SPG Warlords prokazuje enormní potenciál ve všech ohledech. Hotový základ hry vzbuzuje velké sympatie, protože je sám o sobě fantasticky velkorysý. Lze směle prohlásit, že už na něm nemůže vzniknout špatné dílo a není důvod nevěřit, že až bude Warlords úplně hotová, bude vážně obrovská, detailní, dlouhotrvající a zároveň snadno ovladatelná. Prostě ideální.

Vše obrovské a přitom na dosah

I přes ořezanou nabídku aktivit si nyní vesmírní piloti užijí hodiny zajímavého dobrodružství a odhalí ústřední charakter hry. V něm se zrcadlí špičková směs budovatelské strategie a akčního simulátoru, a pokud se pídíte po základní odlišnosti od minulého dílu série, pak vězte, že je novinka ve všem přibližně desetkrát rozsáhlejší.

Jako náhrada za chybějící příběhovou kampaň nyní ve hře funguje alternativa v podobě volné hry (Conquest mode), která nabízí prakticky totéž, tedy rozvoj vlastní vesmírné stanice a akci, jenom bez dějového podkladu. Hra se v této části odprezentovala opravdu grandiózně. Je sympaticky pestrá a přitom snadno přístupná. Když v menu na způsob televizních zpráv běží informace o tom, kde komu jaký galaktický papaláš vyhlásil válku, o pár minut později už v ní na vlastní lasery a kulomety můžete hájit spravedlnost. Překvapilo mě, jak snadno je vlastně ve Warlords dostupná veškerá zábava.

zdroj: Archiv

Na to, jak je ve hře vesmír obrovský, se lze velmi rychle dostat do akce. Poděkování směřuje autorům „výplně“ mapových sektorů. Každý vznikl s takovou péčí, jako by byl ve hře jediný. Vesmír ve Warlords opravdu nestíhá prázdnota, tolik typická pro méně povedené vesmírné projekty. Mezi moje nejsilnější zážitky patřil určitě průlet pohřebištěm lodí jako z Červeného trpaslíka.

Každá situace v sobě ukrývá určitou pointu. Není nutné být zbytečně konkrétní, stačí naznačit, že každé teritorium je vhodné buď k politickému záboru, nebo pro získání cenných komodit, čímž se stává lákavým předmětem žoldáckých misí. Z nich ostatně proudí podstatná část finančních příjmů pro rozvoj vlastní báze.

Samozřejmě, každá činnost budí i pozornost okolí, a tak když pominu oblasti vyplněné meteority, planetkami a jinými vcelku nebezpečnými překážkami, starosti vám budou dělat právě neustálé potyčky a války, které buď sami vyprovokujete, nebo se do nich zapojíte v rámci dočasné koalice.

Skvělé pomůcky pro vesmírný život

K zábavnosti herního vesmíru jednoznačně přispívá pestré a skvěle zpracované RPG prvky. Především zdokonalování lodí hraje obrovskou roli. Pomiňme splněnou žánrovou povinnost v podobě  výběru různých typů strojů od ryze útočných až po ty, které mají defenzivní či transportní úkoly – zde je nabídka v konkurenčním srovnání ještě relativně standardní. Na výši je ale spektrum různých bonusových skillů, které lze průběžně za zkušenostní body zdokonalovat, a v akci při vhodných chvílích využívat.

Skilly s krátkodobými časovými účinky výrazně ovlivňují šanci na úspěch v boji. Zvýšená agresivita plavidla například posiluje účinek zbraní v útočně vedeném střetu. Často se hodí také zvýšený výkon motorů (pro hrdinské úniky za nejbližší planetu) a opomenout nelze ani takříkajíc actimelovská řešení pro posílení obranyschopnosti stroje a techniku pro lepší detekci prostoru nebo kybernetické napadání cizích lodí.

zdroj: Archiv

Využití skillů je vcelku věda. Jednak vás brzy dostihne dilema, zda levelovat v každém z nich, nebo se soustředit na dokonalé ovládnutí jediného (to předurčuje styl válčení), a jednak samotné využívání pomůcek není zadarmo. Abyste v boji nebyli silní až moc, hra využití skillů limituje časovým odpočtem a konzumací energie. Když pilot spustí více bonusů najednou, vyteče z lodi životodárná energie jako šťáva z pomeranče.

Samostatnou kapitolou v rámci bonusů jsou časově naopak neomezené perky. Ty ovlivňují spíše osobnost kapitána a celkovou herní strategii. V nesmírně rozvětveném stromu vlastností budete postupně vylepšovat kdeco, například schopnost řídit určité třídy lodí, ovlivňovat ceny zboží na trhu nebo definovat vlastnosti zbraní.

Pestrou mozaiku voleb doplňuje nepřeberná nabídka fyzického arzenálu, ze kterého se v praxi rozdává moc. Popis všech druhů palubních zbraní, ale i štítů, součástek pro výkon či ovladatelnost by vyšel na velmi dlouhý text. Stačí ubezpečit, že SPG Warlords je jako stavebnice Merkur - tolik součástek, jen je správně poskládat. Ale vůbec to není komplikované. V ovládání se Warlords také povedla.

Snadná obsluha komplexního stroje

Leckdo si možná bude déle zvykat na poněkud specifický vzhled herního interfacu. Menu zrovna nehýří krásou a na první dojem ani přehledností. Nicméně si lze na to zvyknout a hlavně - samotnému ovládání hry nelze nic vytknout. Je přesné, jemné, intuitivní a bude vám chtít vždycky vyjít vstříc.

Současný „Early Access“ stav hry nabízí více pilotáže než budování, a tak je možné spolehlivě popsat akční stránku hry. Ta jednoznačně patří do špičky žánru a na vrchol jí pomáhá právě snadné ovládání. Zvolit za kniplem určitou taktiku či manévr je jednodušší a zábavnější než si dokážete představit.

I přes všudypřítomnou komplexnost, která dokonce umožňuje rozdělovat momentální výkon lodi na obranu, rychlost nebo útočení (jakási akční ministrategie), jsou veškeré možné povely otázkou  jednoduchého kliknutí myši nebo použití inteligentní zkratky.

zdroj: Archiv

Aby vše bylo srozumitelné a hlavně v pravou chvíli po ruce, dělí se obsluha lodi na dvě přepínatelné fáze. Pokud zvolíte manévrování pomocí klasické směrové kombinace „w-a-s-d“, uvolníte si myš k ovládání všech doplňkových vlastností z kontextové nabídky. Jde například o práci s komunikátorem, laserovou kotvou, waypointingem a podobně

Stačí ale ťuknout do mezerníku a rázem letí loď tam, kam jí myší ukážete. A to je chvíle pro přesnou střelbu či manévrování, prostě pro akci. Ladnost přechodu mezi oběma typy ovládání a snadnost obsluhy v každém z nich je inspirující. Hry se díky tomu nemusejí bát ani začátečníci. Vše je srozumitelné, dostupné a snadno osvojitelné.

Příště příběh a budování

Zhruba tolik, co hra odhalila, ještě i skrývá. Do příště zbývá zhodnotit, jak se vyvine například příběh a jak na něj autoři naroubují budovatelskou hratelnost, o které nebylo mnoho řeči z dobrých důvodů. Strategickou část hry ještě není možné dokonale zmapovat. Je odvislá od budování základní velitelské báze a vědeckého výzkumu a v této oblasti ještě hra není zcela bez chyb a ani dokončena. Vše bude lepší zhodnotit, až se strategie spojí s hotovým příběhovým pozadím a třeba i se systémem rozhodování, který je zatím spíše naznačen.

Ještě bude trvat pár měsíců, než se z Warlords stane to, kvůli čemu vznikla. Než tedy bude novým Gemini, obohaceným o perfektně vyladěné prvky ze 4X strategií. Než se z obyčejného pilota stane velitel flotily a majitel obrovské vesmírné báze, musí projekt získat kompletní obsah a také trochu více technické stability. O jeho základní ideu však netřeba mít starosti. Pokud jste fanoušky série Gemini, nebo máte v oblibě sandboxové vesmírné simulátory, nespusťte SPG Warlords z dohledu. Bude to stát zato.

Nejnovější články