Deus Ex 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Deus Ex 2 - dojmy z dema

23. 11. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Včera vydané demo Deus Ex 2: Invisible War asi nenechalo chladným žádného příznivce futuristických akčních RPG. Jaké jsou naše aktuální dojmy po dohrání dema několika možnými způsoby?

Autor: Nukem
Publikováno: 23.listopadu 2003
Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: 1 den


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když tak přemýšlím nad tím, které z připravovaných her mne naplňují očekáváním, zjišťuji, že jich není zase příliš mnoho. Avšak na Deus Ex 2: Invisible War se skutečně těším. Proč? Protože první Deus Ex (recenze) z léta 2000 nebyl jen obyčejnou střílečkou, nýbrž delikátně propracované akční RPG. Promyšlený příběh, který hráči nedovolil vstát od stolu, protože jakmile se snad jen trochu začal nudit, přišla nějaká změna, která jej zase vrátila zpět ke klávesnici a myši. Extrémisti se pak připojovali na kapačky a katétry, nebo měli pod stolem alespoň bažanty, jen aby nemuseli od hry vstávat dříve než po jejím zdárném dokončení. A možná, že ještě nějaký čas po skončení seděli před monitorem a v duchu si znovu promítali celé to neuvěřitelné dobrodružství.

Hra poskytovala přesně to, co RPG poskytovat má. Úžasnou volnost pohybu, širokou interakci s okolím a více možnostmi řešení daných úkolů. Hackování, páčení zámků, plazení se ventilačními šachtami, tiché likvidace nepřátel z bezpečné vzdálenosti, atd. atd.. Vzpomínám si, jak jsem několikrát prošel určitou část území jen proto, abych našel nějaké skryté místo, kde mě jako odměna za všímavost čekal modchip, upgrade canister, nová zbraň, či třeba jen kredity a samozřejmě vždy nějaké zkušenostní body. Byla to velmi atmosférická a nakažlivá hra.

 Problémy už od začátku
Včerejší vydání demoverze Deus Ex 2: Invisible War jsem kvitoval s povděkem především díky tomu, že nakonec naštěstí sešlo z delší prodlevy mezi exkluzivním souborem pro FilePlanet a verze k volnému stažení. Velikost dema není nijak závratná (234 MB) a tak nečekejte, že vás samotné hraní zabaví na delší čas. Ale my všichni natěšenci jsme rádi i za to málo. Bohužel i toto demo se neobešlo bez problémů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud si projdete některá diskusní fóra, včetně toho našeho, uvidíte, že již první spuštění může mnohým z vás způsobit nemalé těžkosti. Problémy s grafikou, kolize s hrou na první pohled zcela nesouvisející utilitou ActiveSync (software pro synchronizaci dat mezi PDA a PC), nebo jasně definovaná nepodpora Catalystů 3.8 či grafických karet z rodiny GeForce MX (viz readme soubor, kde jsou i oficiální HW požadavky). Dost mě proto překvapilo, že jsem hru spustil bez větších problémů a to včetně schválně spuštěné a pracující utility ActiveSync.

 Sklerotické demo
Obrázek zdroj: tisková zpráva Leč další těžkosti teprve přišly. Asi vás nepotěší, že demo si nepamatuje uživatelské nastavení kláves a po každém nahrání pozice, či jen přechodu mezi lokacemi, se nastaví původní rozložení. Problém je v tom, že hra nastavení neukládá. K tomu slouží soubor user.ini v adresáři pro ukládání dokumentů (standardně C:\Dokumenty\Deus Ex - Invisible War Demo\ u Win9x, nebo C:\ Documents and Settings\“uživatel“\Dokumenty\ u Win2k/XP). Hlavní zádrhel je v tom, že user.ini je nastaven pouze pro čtení. Stačí tento atribut zrušit a hra pak do něj již nastavení kláves uloží. Dalších změn lze dosáhnout editací souboru default.ini, kde je k nastavení obrovské množství funkcí.

Pro ty, kteří se nechtějí v těchto souborech manuálně přehrabovat, byl vydán jednoduchý tweakovací prográmek. V něm lze pod záložkou user.ini změnit rychlost chůze a renderovací jednotku (avšak ta je stejně demem přenastavena zpátky na D3D) a několik nastavení grafiky, která se ukládají v default.ini. Asi nejjednodušší je kliknout na tlačítko „Optimal“, které nastaví optimální parametry a potom „Speichern“ pro uložení. Mnoha lidem pomohlo nastavení všech grafických voleb na "False" k svižnějšímu pohybu celé hry (včetně pohybu myši v hlavním menu).

Na rozdíl od tvůrce této utilitky bych vám ale doporučil změnit parametr FOV__d na 68. Tím se mění poloměr HUD, který máte stále před sebou. Více než 68 nedoporučuji, neboť pak už ikony lezou za obrazovku. Tento odstavec jsem schválně uvedl hned na začátek, neboť popisuje problémy, které se mohou objevit ještě před samotným hraním, nebo těsně po jeho spuštění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hrdina nebo hrdinka?
První novinkou, se kterou se setkáte ještě před započetím Deus Ex 2, je výběr pohlaví vaší postavy. Alex D může být tedy muž i žena, světlé nebo tmavé pleti. Žádné další rozhodování tu není k dispozici, myslím tím třeba výběr obličeje nebo počátečních schopností. Krátce po vstupu do hry se s vámi spojí vaše nadřízená s úkolem sehnat pilota jménem Sid Black. Ten má ovšem určité potíže se svým vesmírným korábem, neboť jej drží pod zámkem Sophia Sak, hlava zdejší patrně obchodní organizace. Loď můžete získat nazpět dvěma způsoby. Buď silou, kdy zlikvidujete Sophii a její strážné, nebo elegantnější cestou tím, že Sophii zaplatíte Sidův dluh. Nejde o malou částku a sami máte jen zlomek potřebné sumy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Jen pár lokací, ale tolik možností
Pokud se rozhodnete pro sílu, potom vězte, že stráže jsou velmi silné a stačí dobrý zásah do hlavy a letíte na obláčku k nebi. Pomoci si můžete hacknutím jednoho terminálu, z něhož lze mimo jiné ovládat i automatický kulomet. Při dobré mušce zneškodníte dva hlídače. Ovšem pravé kouzlo vyřešení tohoto úkolu spočívá v zaplacení dluhu. Peníze, resp. kredity se zde dají sehnat mnoha způsoby. Hacknete bankomat, najdete „kreditní“ karty rozeseté po mapě, ale především tu je možnost sázení v Gob-zillí aréně.

Jde o zápasy takových malých, ale pěkně jedovatých potvůrek. A i zde si lze potřebný obnos zajistit dvěma možnostmi. Nejprve vyhrát první zápas (doporučuji sázet, až si nastřádáte všechny možné kredity a vsadit nejvyšší možnou sázku 500 kreditů). Potom můžete buď přijmout objednávku na eliminaci Gob-zillího šampióna v bytě trenérky za 100 kreditů, nebo se ještě porozhlédnete kolem a posléze se účastníte druhého zápasu. V něm můžete risknout a vsadit na outsidera a vyhrát pak čtyřnásobek vkladu. Jelikož výherce není ve hře pevně dán, záleží na vašem štěstí.

Je to skoro neuvěřitelné, že tak krátké demo může obsahovat tolik možností. Navíc tu jsou samozřejmě i nějaké ty skrýše, nebo třeba tři možnosti průniku do bytu trenérky. Vyzkoušíte si hackování, páčení zámků i upgradování zbraně a otestovat můžete i jeden implantát, díky kterému vidíte skrz stěny všechny postavy i předměty (viz obrázek níže). Ty jsou ve velké míře interaktivní jako třeba ve Splinter Cell, takže je možné házet s bednami a mrtvými těly anebo třeba zapínat vodu či světla v jednotlivých místnostech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Předěláno k nepoznání
I z dalších nasnímaných screenshotů je zřejmé, že i samotný systém ovládání byl od základů přepracován. Před sebou vidíte levý sloupec vybraných zbraní a pomůcek a naproti pak použité implantáty. Inventář postavy se značně zmenšil, ale tomu se naštěstí přizpůsobil i způsob jeho plnění. Předměty zde zabírají vždy jen jednu pozici a mnoho z nich lze stohovat do jednoho chlívečku. Viditelná polovina inventáře je přístupná z klávesnice pod jednotlivými čísly, nebo přes kolečko myši.

 V jednoduchosti je krása
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velký převrat nastal v oblasti munice, která je nyní unifikovaná a nezabírá žádné místo v inventáři. Cestou tedy sbíráte stále jen jedny zásobníky a ty spotřebováváte elektrickými obušky, pistolemi, puškami i třeba plamenomety, ač se to zdá trochu nepochopitelné. S podobným systémem střeliva jsem se kdysi dávno setkal pouze v jedné hře, šlo o velmi zajímavou akční podívanou American McGee's Alice. Ovšem to byl zcela jiný žánr.

Tento použitý systém má minimálně dvě velké výhody. Předně, jak už jsem naznačil, nulovou náročnost na prostor v inventáři, ale především to je svoboda v používání zbraní. Znáte to. Získali jste nějakou hodně sympatickou zbraň, třeba subsonickou ostřelovací pušku, ale nábojů do ní je jako šafránu, takže si je šetříte jen pro zvláštní příležitosti. Toto omezení nyní odpadá. Potřebujete neslyšně zlikvidovat hlídku na strážní věži? Tak jen do toho!

 Pokročilá integrace
Unifikace se nedotkla jen střeliva. I známé šperháky a univerzální odblokovávače elektronických zařízení jsou nyní integrovány na jedné desce, v jednom pouzdře. A konečně jsou tu i modchipy pro zbraně. Ani ty nemají žádné prostorové nároky. Prostě je kamsi založíte a až budete mít chuť modifikovat, z inventáře tak učiníte výběrem mezi nastřádanými čipy. Bohužel každou zbraň lze osadit jen dvěma kousky, tedy alespoň v demu to je tak naznačeno. Více než dva modchipy jsem tam ani nenašel. Navíc není zřejmé, zda některé z nich lze alespoň vylepšovat na vyšší úroveň.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Vypadá zachovale
Grafiku hry má na starosti licencovaný Unreal engine a fyzikální systém Havok, který zajišťuje reálnější interakci s okolím (znáte jej třeba z Max Payne 2). Ovšem graficky se DX2 Paynovi nevyrovná. Skoro bych se odvážil tvrdit, že se DX2 od originálu příliš nevzdálil, ale na tom zase tolik nezáleží. Pokud nejde o vyloženě odpudivé prostředí, nemá grafika na herní zážitek zase takový vliv.

Větší výtku bych si dovolil vyslovit snad jen vůči velikosti písma. Font je celkem veliký a proto se delší dialogy odrolují obvykle dřív, než je stihnete přelouskat. Už proto by se hodil doslovný záznamník všech rozhovorů, který myslím v jedničce byl. Zde jsou k dispozici pouze stručné poznámky o tom nejdůležitějším. To je trochu škoda, neboť tak mnoho z nás přijde o zajímavé detaily v příběhu. Můžeme jen doufat, že v plné verzi takový záznamník bude.

 Očekávání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud bych měl své dojmy z dema nějak sumarizovat, pak musím s potěšením konstatovat, že s výjimkou drobných výhrad necítím žádné zklamání. Je tu sice jasný posun k zjednodušení a zpřístupnění hry i masám těch méně zdatných hráčů, ale to tvůrcům nemůžeme mít za zlé, neboť tím logicky sledují svůj cíl prodat co nejvíce kusů hry (včetně Xboxové verze). Po prvotních rozpacích při přechodu na nový systém jsem hře pomalu přicházel na chuť a stále více se mě zmocňoval ten příjemný pocit zanícení, jaký jsem měl po celou dobu hraní jedničky. Doufám, že problémy, na než si mnoho hráčů stěžuje, se ve finální verzi hry neobjeví a že Deus Ex 2: Invisible War bude důstojným nástupcem dosud živé legendy.

Stáhněte si: Demo, Demo tweaker, Trailer, Intro, GamePro video, E3 video

Související články: Preview (6/2002), Novinky, Deus Ex recenze (7/2000)

Linky: Diskusní fórum k novince o vydání dema



Nukem
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)


 
 
Nukem

Nejnovější články