Delta Force: Black Hawk Down - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Delta Force: Black Hawk Down - dojmy

5. 8. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zdemolované somálské město Mogadishu je hlavním dějištěm multiplayerové bety akční hry Delta Force: Black Hawk Down, kterou jsme pořádně otestovali včetně slibné možnosti používat bojové vrtulníky.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 5.srpna 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tyto řádky jsou věnovány novému přírůstku do bojové série Delta Force od firmy Novalogic. Mezi další její známé počiny patří i všechny díly slavného Comanche i letecký simulátor F-22 Ligtning. Důvod, proč tyto herní série ze společné dílny zmiňuji, je ten, že mají navzdory poněkud rozdílnému zaměření řadu obecných společných prvků. Jejich hlavním společným jmenovatelem je kromě voxelové grafiky především arkádovější pojetí, kdy se autoři snaží zpřístupnit hru co nejširšímu hernímu publiku snadným ovládáním i konceptem.

Velice složité bojové techniky v podobě vrtulníků a stíhaček se zde omezují na základní prvky, jež zvládne opravdu každý. A jak dává tušit hratelná multiplayerová beta připravovaného titulu Black Hawk Down, nebude od tohoto trendu upuštěno ani tentokrát.

 Výlet do Somálska
Black Hawk Down je klasickou vojenskou 3D střílečkou, zasazenou do prostředí bojů amerických vojenských jednotek v Somálsku. Hra bude ve finále obsahovat jak singleplayerové kampaně, tak i hru v multiplayeru ve formě několika herních modů. Singleplayer má klást důraz na skutečné bojové mise a jejich co nejvěrnější přenesení do hry po stránce úkolů, jež budete plnit a způsobů, jak přitom budete společně s vaším týmem postupovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tomu by měla být přizpůsobena i umělá inteligence, kde tvůrci zdůrazňují snahu o týmově laděný postup jak ze strany amerických vojsk, tak i somálských domorodců. Ti sice nemají být tak zruční v zacházení se zbraněmi, ale jejich výhody budou v jiných aspektech boje jako znalost prostředí apod. Slovy tvůrců mají být mise méně náročné na počet mrtvol a spíše půjde o taktické postupy, kdy AI bude klást důraz na vzájemné krytí, obezřetné vykukování za roh do neznámých prostor předtím, než se do nich vrhnete, společný postup ve spolupracujících skupinkách atd.

 Grafický standard
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož tento článek píšeme na základě zkušeností z hraní multiplayerové bety, hned musím dodat, že jde v případě singleplayeru a AI o informace z oficiálních zdrojů, ne o zkušenosti nabyté hraním. Jelikož v demu, jak budu odteď nesprávně, ale stručně páteční multiplayerovou betaverzi nazývat, žádné počítačové protivníky nenajdete, nezbývá než počkat s jejich hodnocením na plnou hru, případně nějaké další demo, které bude finální hru ještě předcházet.

Multiplayer v podobě, kterou v demu najdeme, skýtá surový Team Deathmatch v jediné mapě z ulic napůl zdemolovaného Mogadishu. Engine, který hra používá, je převzatý a upravený z posledního Commanche. I když tvůrci hry tvrdí, že umožňuje všechny vychytávky moderní grafické technologie, nepřipadne mi, že by na tom bylo příliš pravdy. Grafika uřčitě není tím, co by hráče posadilo na zadek, na druhou stranu hardwarové nároky v podání procesoru PIII a grafické karty GeForce1 znějí na dnešní poměry pohodově. Pravda tedy bude spíš ta, že ze starého enginu se tvůrci pokusili vykřesat co šlo a hra poběží dnes téměř každému.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Podle sloganu "vletět do mapy a hrát"
Navážu na to, čím jsem celý článek začal - na arkádnější pojetí. To se v této hře projevuje tak, že si nedělá problémy s odlišným časem k přebíjení zbraní nebo potřebným k přepnutí mezi jejich různými typy, rozptyly na základě stylu střelby a dalšími prvky reálnějšího chování vintovek, které se v poslední době prosazují čím dál více v podobně laděných hrách (America's Army). Naopak zde přepnutí jedné zbraně na jakoukoli jinou je otázka vždy stejné chvíle, je fuk, zda při střelbě ležíte či běžíte a jestli kropíte dávkou anebo pálíte jednotlivými náboji.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podle chování zbraní bych tedy zařadil hru k těm, kde stačí vletět do mapy a hrát. Nějaké bližší seznamování se zbraněmi a učení se z nich efektivně střílet nebudete určitě potřebovat, pokud je vám jasné, že pistolí nedostřelíte přes celou mapu a při snipování na dálku je potřeba koukat skrz optiku. Zvládnutí hry je tedy rychlé a koresponduje to obecně se stylem, který Novalogic ve svých hrách dlouhá léta razí.

 Pronásledován svým vlastním stínem
Pokud přejdeme k pohybům, je možné klasicky chodit, běhat, skákat, pohybovat se v podřepu i pížit se, a tak zůstat co nejméně nápadný. Při plížení jsem si všiml legračního stínu, který se asi metr před ležícím hráčem vytvoří, takže výsledek vypadá, jako kdybyste leželi pěkný kus nad zemí, případně slunce viselo proklatě nízko. Rovněž to, co pak dělá stín, když se plížíte, nemá nic společného s tím, co vidíte na HUDu, kde puškou nehybně míříte pořád před sebe, zatímco stín se snaží ze všech sil navodit dojem, že sebou pekelně mrskáte. Obojí vidíte naráz a tak je dojem dost rozpačitý.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Navíc tento váš stín je pořád před vámi, ať se plížíte kterýmkoli směrem, čili není vrhán na základě osvětlení, ale je jaksi napevno nadefinován. Je to jen zdánlivý detail, ale působí to hodně divně a dokazuje to, jak to s těmi vyspělými grafickými technologiemi ve hře je. V pokynech autorů k demu také patří zmínka o tom, že zatím jsou všechny objekty v mapě nerozbitné. Jednak to znamená, že asi bude ve finální hře možné bojová monstra a možná i budovy i demolovat, navíc to asi vysvětluje i skutečnost, že pádem z jakékoli výšky se vojákovi vůbec nic nestane.

 Využití vrtulníků
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní vychytávkou, kterou ve hře najdete a na niž autoři sází, jsou vrtulníky. Ty jsou v demu dva a lze do nich naskočit a zasednout za jeden z těžkých kanónů, připevněných k jejich postranicím. Helikoptéra je řízena počítačem tak, že se periodicky vznese, obletí mapu a opět přistane, což je trochu škoda - přímo ji ovládat by bylo určitě mnohem zajímavější. Hráči mohou nasednout a chopit se některého z bočních kulometů, z nějž pak mohou za letu střílet po všem, co se pod nimi nebo ve vzduchu objeví. Je to zajímavé zpestření a abych byl upřímný - jediné, co mě na této hře trochu víc zaujalo. Nechci tím říct, že je hra o ničem, ale patřím spíše k těm, kdo uvítá nějaké pokročilejší zacházení se zbraněmi a reálnější chování jak techniky, tak samotných hráčů.

Jak to zatím z dema vypadá, jde o surovou střílendu, kde jde o to namířit od pasu a pokropit ty na druhé straně. Spoluhráče si zde nespletete ani navzdory úvodní vysvětlivce, která se vás snaží doblbnout ještě před skočením do hry. Říká se v ní, že „proti sobě nastupují dva týmy - červený a modrý. Červený tým poznáte podle toho, že je černý a modrý tým tak, že je khaki, přičemž HUD obou týmů je zelený“ :) Ve hře se pak spoluhráči označují jmény (je možné na serveru vypnout) a když na ně i přesto namíříte, objeví se před kurzorem červená značka, která vám oznamuje, že byste na spoluhráče střílet neměli (i toto lze v preferencích serveru zrušit).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Chabé herní možnosti dema
Jak jsem již psal, je v demu zastoupen jediný herní mod - Team Deathmatch. To mi nepřijde nijak šťastné, neboť se díky tomu z dema nedozvíte o hratelnosti téměř nic. Není potřeba žádná taktika a jen tak pobíháte mapou a střílíte po každém, koho potkáte. Případně sem tam jednu koupíte tak, že ani často nevíte odkud. Je to zásluhou sniperů, kteří v hodně nepřehledné mapě mohou trčet kdekoli - jak na zemi, tak na střechách rozličně vysokých domů, kam se dá sestavami žebříků snadno odkudkoli vylézat a tak je možné nepřítele potkat opravdu všude.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Taktika pak je trojí - buď poletujete mapou a snažíte se objevit někoho, na kom byste vyzkoušeli kudlu, pistoli, automatiku anebo sniperku, které máte vždy k dispozici. Druhý způsob, jak se demo hraje, je sniperka a zakempování na jedné z četných střech, včetně možnosti kempit u spawn zóny soupeře a každého, kdo se ve hře objeví, tak ihned zkosit. Třetí možnost je pak poletování na palubě vrtulníku kolem mapy a kropení všeho, co se kde šustne. Často se nešustí, tak aspoň kropíte jen tak a koukáte, jak se ten težký kulomet při zběsilé palbě ani nehne.

 Hodnocení
Mám-li hru Delta Force: Black Hawk Down podle dema hodnotit, nebudu z ní nijak nadšený. Doporučil bych ji těm, kdo se střílečkami začínají anebo v nich nechtějí hledat víc než pohodu a oddech. Čekáte-li od hry víc, je zbytečné si demo stahovat a instalovat. Uvidíme, jak na tom bude hra finální, tam může být řada věcí úplně jinak, hlavně díky mnohem vhodnějším misím. Demo tak, jak jej autoři uvolnili, mi přijde dost nešťastné, protože prezentuje hru formou, jakou se hrát nemá a doufám ani nebude. Nechápu tedy vlastně důvod, proč takto koncipované demo vůbec vzniklo - snad jen na otestování síťového kódu a zjištění ohlasů od hráčů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

Jeho hraním jsem po půlhodině nabyl pocit, že jsem všechny herní možnosti vyčerpal a další čas u dema strávený mi to potvrdil. Chtělo by to prostě aspoň nějakou misi, kde jde o víc než kdekoli v mapě někoho trefit a jednou za čas zresetovat výsledky. Nevhodný herní mod, spousta základních omezení, o kterých autoři píšou, že v plné hře už nebudou a zbraně, s nimiž umíte zacházet dřív, než je vůbec poprvé použijete. To je náplní dema, o čemž se můžete během následujících dvou týdnů, co jej bude možné provozovat, přesvědčit sami.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo je možné hrát na oficiálních serverech NovaWorldu, anebo i na serverech vlastních, a to i po LAN. NovaWorld má dovolovat hru až pro 32 hráčů, vlastní servery jsou omezeny (netuším proč) na hráčů 16. Pokud chcete Black Hawk Down po internetu zkusit, doporučuji si najít server s větším počtem hráčů, abyste se v mapě potkávali a nebloudili jen bezradně uličkami somálského Mogadishu.

Stáhněte si: Multiplayer beta demo (49 MB), Trailer (2 MB), E3 video (10 MB)
Související články: Novinky, Delta Force: Task Force Dagger recenze (7/2002), Delta Force: Land Warrior recenze (11/2000)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články