Crackdown - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Crackdown - dojmy z dema

25. 1. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Super policajt budoucnosti a komiksové velkoměsto zamořené zločinem. Originální hra s novými nápady nebo jen další totální klon Grand Theft Auto? Microsoft se docela vytáhl - viz naše aktuální dojmy z X360 dema.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 25.ledna 2007
První české dojmy zdroj: tisková zpráva Verze hry: demo/anglické/X360
Doba hraní: 1 den


Obrázek zdroj: tisková zpráva Crackdown, který se před dvěma dny představil v hratelném demu na Xboxu 360, vás zavádí do nepříliš radostné budoucnosti, do města, kde zuří války gangů a policie. Tak trochu mi tahle situace připomněla současně dění v Brazílii, kde se gangy také snaží ovládnout jednotlivé městské čtvrti Rio de Janeira a probíhá zde v podstatě regulérní pouliční válka s ochránci zákona. Proč o tom mluvím? Zcela překvapivě vás totiž tvůrci hry postavili na stranu práva a pořádku, takže se zhostíte úlohy agenta – policisty, který je vyslán do ulic velkoměsta, aby jej zbavil verbeže a ochránil všechny pořádkumilovné občany.

Možná to zní trochu komicky, ale přiznám se, že alespoň pro mě to byla vítaná změna, protože dalšího „správňáckého“ černocha bych vážně nesnesl (snad to někdo nepochopí špatně…). Skutečně bylo příjemné mít po boku tentokrát policii a bojovat proti zločincům, což by snad mohlo alespoň trochu zklidnit všechny ty „nezištné“ právníky, kteří s takovým nadšením agitují proti násilí ve hrách.

Rozdělení města
Město dostalo jméno Pacific City a je rozděleno na čtyři části. Tři mají pod kontrolou zločinecké organizace Los Muertos, Volk a The Shai-Gen Corporation, tou čtvrtou částí je myšleno zřejmě sídlo policejní agentury. V demoverzi poznáte zejména prvně jmenované, Lost Muertos, což jsou drogoví dealeři a pašeráci. Ovládají čtvrť označovanou La Mugre (špína) a jezdí v originálně pomalovaných luxusních autech nebo dodávkách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od Microsoftu

Dalo by se říct, že takovým hlavním úkolem v demu je likvidace klíčových členů frakce, mezi něž patří psychopat Juan Martinez, Jose Guerra nebo nemilosrdná Violetta Sanchez. Dvě části města ovládané skupinami Volk a Shai-Gen jsou v demoverzi uzamčeny průhlednými modrými stěnami, takže můžete jen z dálky nakouknout, jak to tam asi vypadá.

GTA v bleděmodrém?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prvním krokem je výběr jedné z hrozivě vyhlížejících postav a volba vozidla, kterým opustíte podzemní prostory garáží. Na výběr je klasické policejní auto, sporťák, SUV nebo náklaďák, později si pochopitelně můžete vybrat kterékoliv jiné dostupné vozidlo ve městě. Ovládání je překvapivě dobré, troufám si říct nejlepší, jaké se ve hrách typu GTA objevilo. Současně s tím, jak se zlepšují vaše řidičské schopnosti, i auta reagují lépe a pružněji na vaše podněty. Na začátku se vám bude možná zdát, že mnohé typy vozidel pomaleji zatáčejí, ale velmi brzy si na to zvyknete a pak nebudete mít ani ten nejmenší problém cokoliv řídit.

Podobně příjemně se ovládá i samotný agent. Ať už je to vlastní pohyb, zábavné skákání, šplhání po zdech, střelba nebo boj zblízka. U střelby samozřejmě funguje funkce „Target Lock“, která ale spotřebuje více munice než klasické manuální míření. Trochu problém jsem měl s přepínáním cílů a občas bylo obtížnější skočit na vyvýšené místo, ale jinak nemám k ovládání žádné výhrady. Netradiční je házení objektů zvoleným směrem, protože můžete uchopit téměř vše, co vám přijde pod ruku - od zabitého protivníka, přes spadlou trubku až po celé auto. Samozřejmě záleží na tom, jakou disponujete silou, protože okamžitě po startu hry žádné nadpřirozené schopnosti nemáte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Od člověka k supermanovi
Celkem Crackdown sleduje pět ukazatelů, kterými jsou řízení, výbušniny, palné zbraně, pohyblivost a síla. V průběhu hry pak zlepšujete jejich úroveň, která se měří počtem získaných hvězdiček. Každá hvězdička pak znamená výrazné zlepšení vlastností, takže po čase budete schopni nadlidských výkonů, kdy skáčete ze střechy na střechu, zabíjíte jedním úderem atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi nejkomplikovanější je zlepšit své řízení vozidel, protože jakýkoli kontakt s civilisty nebo jejich vozidly znamená minusové body. Naopak, zlepšit pohyblivost je poměrně snadné také díky uměle zrychlenému navyšování schopností v demoverzi. Vývojáři chtěli lidem alespoň naznačit, co všechno bude možné v plné hře. Stačí sebrat několik zelených ikonek s běžícím panáčkem a rázem si připadáte jako na Měsíci - gravitace pro vás ztrácí důležitost. Hra se od tohoto okamžiku stává mnohem zábavnější a může přilákat nové hráče, kteří byli doposud GTA negativní.

Akcelerovaný nárůst schopností do jisté míry ovlivňuje i časově omezenou funkčnost dema. Můžete totiž hrát pouze jednu hodinu, ale pokud některou ze zmíněných vlastností zlepšíte na úroveň dvou hvězdiček, začne automatický odpočet posledních třiceti minut hraní. Jakmile však hra vyjde oficiálně, toto nepříjemné omezení prý bude zrušeno. V plné hře se navíc dočkáme i možností vylepšovat auto, zbraně a další věci, což hru dále inovuje, ale o nějaké dramatické redefinici žánru bych asi nemluvil.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Umělá demence
Demo nabízí spoustu vedlejších úkolů. Můžete si kupříkladu zajet časovku s autem, zkusit běh po střechách mrakodrapů nebo se připojit do probíhajících přestřelek na ulici a pomoci svým kolegům v boji proti zločinu. Ve hře jsou dále připraveny nejrůznější kaskadérské kousky, kdy proskakujete autem na určených místech, za což také dostáváte pozitivní body a zlepšujete své řidičské umění. Ve všech případech platí, že se v menší či větší míře potkáváte s počítačem řízenou AI v podobě jiných postav nebo vozidel.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence patří k průměru. Nepřátele se nesnaží moc krýt, prostě na vás jen útočí. Vadilo mi, že se opakovaně objevují i na místech, která jsem před pár vteřinami vyčistil. Stačilo se otočit a už po mně někdo zase střílel. Hra je možná až přehnaně akční, což však spousta lidí přivítá. Chodci uskakují pomaleji, než bych čekal a málokdo si tak nevzpomene na starý dobrý Carmageddon. Ještě větší problémy má okolní doprava, jestliže jí jakýmkoli způsobem zablokujete cestu. Občas se trochu snaží překážce vyhnout, ale daleko častěji to skončí opakovaným narážením dokud není cesta volná. V každém případě však celý svět nějak funguje - není výrazně lepší nebo horší než u jiných podobných her.

Technické zpracování
Milým překvapením pro mě bylo výborné grafické provedení, které posouvá hranice v tomto žánru zase o něco dál. Ať už se zastavíme u modelů, textur, nasvícení, efektů, všechno vypadá naprosto skvěle a běhá v takřka bezproblémovém frameratu. Ten sice nebyl až tak dokonale plynulý, jak ukazovala nedávná videa, ale potíže s dechem měl jen ve velmi exponovaných scénách, kdy se na obrazovce objevilo několik desítek postav, které po sobě střílely a do toho ještě explodovalo pár vozidel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obecně je ve hře až neuvěřitelné množství objektů na to, v jakém detailu a jak plynule se všechno hýbe. Kupříkladu počet lidí ve městě, hustota provozu - to všechno s fyzikou Havok a velkou mírou interakce. Když srovnám provedení Crackdown se Saints Row, je vidět, o jaký kus je nová hra dál. Záměrně jsem studoval kvalitu jednotlivých modelů, zda cellshade grafika nemaskuje jejich skutečný detail, ale není tomu tak. Svou roli tu však určitě sehrála menší rozloha města, alespoň jsem měl u demoverze ten dojem. Bude však lepší počkat s podobným závěrem na plnou hru, kde se zpřístupní zbývající části Pacific City.

ČÍM DÁL VÍCE X360-EXKLUZIVNÍCH HER
Když před více jak pěti lety uváděl Microsoft na trh svou první konzoli Xbox, bylo nepochybně úspěchem, že tento projekt v tvrdé konkurenci nezkrachoval a ve finále si ukousnul nezanedbatelný podíl 24 milionů zákazníků. Toto číslo ale mohlo být daleko vyšší, kdyby Xbox nabízel větší množství exkluzivních her. Jistě, byly tu tituly jako Halo, Ninja Gaiden, Rallisport Challenge, Project Gotham Racing nebo Forza Motosport a určitě by šlo vzpomenout ještě několik dalších exkluzivních projektů, ale v porovnání s PS2 to bylo přeci jen trochu málo. Tohle si v Redmondu záhy uvědomili a Xbox 360 poslali do boje vyzbrojený podstatně větším množstvím kalibrů. Vzpomeňme jen Gears of War, Viva Pińata, Dead Rising, Blue Dragon, Kameo nebo Lost Planet. To nejsou zdaleka všechny exkluzivní hry a už vůbec nevzpomínám tituly, které se teprve chystají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyzdvihnout si zaslouží efekty explozí, které jsou nejen potěchou pro oko, ale také jejich ničivý účinek vypadá skvěle. Tlakové vlny pohazují objekty, vozidla se trhají na kusy, pouliční lampy se kácí k zemi. Dokonce jsem si všimnul rozbíjení skel na budovách, ačkoliv nepředpokládám, že by se zrovna tento efekt projevil opravdu všude. Docela hezky také vypadá denní cyklus, kdy se navečer rozsvítí reklamní neony a diskotéky spustí laserovou show.

Nemá smysl dále chválit. Týmy podřízené Microsoftu evidentně ví lépe než ty ostatní, kam sáhnout, aby z Xboxu 360 vymačkaly ještě o něco víc než konkurence. Pro majitele této konzole je to dobrá zpráva, protože vývojáři evidentně ještě nenarazili na strop a stále mají kam kráčet a z čeho brát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Zábava i pro odpůrce GTA?
Ačkoliv hry typu GTA nejsou má krevní skupina, Crackdown mě pár hodin docela bavil. Nejsem si jist proč vlastně, ale možná je to tím, že konečně někdo přišel s jiným nápadem než další kopií rádoby drsného člena hiphop gangu, což by bylo opravdu směšné. Hrát za opačnou stranu bylo docela osvěžující a líbilo se mi, že je policie po mém boku. Také akrobatické možnosti policajta jsou velmi zábavné a přinášejí do hry nové prvky i taktiku. V plné verzi svou roli sehraje samozřejmě i příběh.

Pokud se však zcela oprostím od svých pocitů, pak předpokládám, že hra bude slavit úspěch pochopitelně u fanoušků GTA a GTA klonů. Crackdown má všechno potřebné – volnost pohybu, svobodu konání, dopravní prostředky a všudypřítomné násilí, které si vyžaduje rozhodný zásah. K tomu si připočítejte novinku v podobě kooperativního módu a máte vymalováno. Milovníci tohoto žánru jednoduše nemají proč váhat a hru si mohou s klidným srdcem objednat. Za necelý měsíc dostanou výbornou akční hru v perfektní grafice, která jim zkrátí čekání na toužebně očekávaný čtvrtý díl GTA.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud naopak patříte ke skupině lidí, která tyto hry nemá zrovna v lásce, pak o Crackdown neuvažujte. Jak již bylo zmíněno, hra sice přináší nějaké změny v hratelnosti, ale pořád je to stejně „blbá“ akční arkáda, kde jen běháte, skáčete, střílíte, jezdíte a zase střílíte. Jednoduchá herní náplň s minimální potřebou přemýšlet vás možná na chvíli pobaví, ale nic víc nečekejte.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videonahrávky z dema

Související články: Novinky



Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým


 
 
Ivan Kratochvíl

Nejnovější články