Commandos 2 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Commandos 2 - první dojmy

22. 8. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Dostala se nám do pařátů testovací verze netrpělivě očekávaných Commandos 2: Men of Courage a zde jsou naše postřehy.


Commandos 2: Men of Courage - první dojmy

Autor: Nukem
Publikováno: 22.srpna 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oživování starých legend se v poslední době stalo zřejmě módním trendem a tak nejeden výrobce her snad z nostalgie, ale spíš z ryze obchodních důvodů přichází na trh s obnovenými tituly, které kdysi zářily na herním hvězdném nebi a obsazovaly přední místa žebříčků popularity. Navíc mnohé z těchto her dělí od svých prvorozených sester až několikaletá vývojová období a nutno přiznat, že na většině z nich se tak dlouhý vývoj podepsal jen v tom nejlepším světle. Ne jinak tomu bude i v případě známé válečné taktické hry Commandos, která se po třech letech dočkala svého druhého pokračování (pominu-li o rok mladší datadisk). Asi netřeba nijak zvlášť popisovat, jakou že to hru vzpomínám. Ano, velmi správně. Šlo o strategii z období druhé světové války, ve které jste mohli ovládat vojenské komando, složené z několika specialistů - příslušníka zelených baretů, potápěče, špióna atd. S nimi jste pak prožili mnoho dní při plnění úkolů vyžadujících značkou dávku logického myšlení, schopnost vidět věci dopředu a v neposlední řadě notnou dávku trpělivosti. Zcela ve stejném duchu se nese i Commandos 2, ovšem s velkou řadou vylepšení a novinek. Z nedávno získané testovací verze jsme se o tom mohli sami přesvědčit a zde jsou naše první dojmy.

 Zachraňte vojína Smitha
Komando, na které jste si už zvykli, vás nenechá ve štychu ani nyní. Navíc do jeho řad přibylo několik nováčků a i staří psi se naučili novým kouskům. Prvním z nově přijatých pomocníků je Samuel Brooklyn. Nejde zrovna o příkladný charakter vojáka, neboť má za sebou velmi bohatou kriminální minulost. Jeho dlouhé a nenechavé prsty ho už několikrát přivedly do vězení. Teď, jako člen komanda, se může vrátit ke svému řemeslu, ale nyní jej může využít ke správným účelům. Jedná se o nejmrštnější, ale také nejtišší postavu ve hře. Nejtišší nikoli ve smyslu mluveného slova, sami víte, že ukecaní jsou tu všichni, ale v tom, jaký hluk při chůzi či jiné činnosti způsobí. I ten je zde totiž důležitý. Hluk je vypodobněn jako vlnící se prostředí v blízkém okolí postavy. Pokud nepřítel stojí v takovém prostoru, zpozorní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Právě postavou zloděje Samuela začíná mise v naší testovací verzi hry. Mise s podtitulem „Zachraňte vojína Smitha“ se točí okolo raněného vojáka, který je spolu s ostatními vojáky obléhán v polorozbořeném kostele německou divizí. Úkolem vaší posádky je dostat se do kostela a poskytnout vojínu Smithovi první pomoc. Bohužel všichni kromě Samuela jsou na začátku akce zajati, takže primárním Samuelovým úkolem je osvobodit své kolegy ze zajetí. Jack O’Hara (zelený baret), Thomas Hancock (pyrotechnik) a Sir Francis T. Woolridge (ostřelovač) čekají na svého zachránce.

Aby situace nebyla již tak dost komplikovaná, nemá Samuel u sebe jedinou zbraň. Musí se tedy spolehnout jen na své holé ruce, ale ty nejsou tak bezmocné. Když už nic jiného, může Samuel na několik sekund (asi 10-15) omráčit protivníka a tak proklouznout. Mimo to umí velmi dobře šplhat po stěnách, po telefonních sloupech a ručkovat po vedení, vloupávat se do oken a vylamovat zámky dveří. První postavou, kterou jsem osvobodil, byl Jack O’Hara. I ten umí velmi rychle omráčit protivníka, ale navíc jej dokáže svázat, takže pak již nepředstavuje žádnou hrozbu. Nepřítele v takovém stavu umí Samuel obrat o zbraň, uniformu, náboje a jiné předměty. Kupodivu se mi nepodařilo obrat žádného mrtvého.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Získanou výzbroj si pak může nechat, nebo věnovat ostatním členům jednotky. Takto jsem mohl dodatečně vyzbrojit Jacka samopalem, Thomase puškou a Francise ostřelovačkou a všechny dohromady i pistolemi. Získané zbraně mají pochopitelně jen omezené množství nábojů, takže je třeba prohledat co nejvíce vojáků a vybavit se třeba i několika pistolemi. Navíc všichni členové komanda umí prohledávat i skříně a bedny, kde mohou nalézt např. lékárničku a tak se během mise ošetřovat, nebo štípací nůžky, s jejichž pomocí se lze prostříhat skrz ostnatý drát bránící cestu přes most. Když už jsem se předtím zmínil o uniformě. Samuel, podobně jako špión Rene Duchamp, se může převléknout do uniformy vojáka (ale jen té, vyšší hodnosti nelze využít). Avšak takto oblečen může klamat nepřítele pouze na delší vzdálenosti. V neposlední řadě je Samuel vybaven cvičenou krysou, kterou může vypustit mezi nepřátele a odvést na chvíli jejich pozornost, či je přilákat kouřem z cigaret.

 Šplhání po telefonním vedení
Jack O’Hara kromě omračování a svazování nepřátel dokáže rovněž šplhat po telefonním vedení, lézt do oken, ale po stěnách už mu to tak nejde. Ostatní členy jednotky jsem skrz okno nedostal, takže těm musel Samuel odemknout dveře (pouze zevnitř). Na další nováčky si budeme muset počkat do plné verze, či možná do oficiálního dema. Jde o ruskou aristokratku Natashu Nikochevski a Whiskey-ho, bílého bullteriéra. K těmto postavám se trochu váží i NPC, tedy mimoherní postavy. V demu jimi byli bránící se vojáci zabarikádovaní v kostele. Každým vojákem jsem mohl hýbat, přesunout ho jinam i změnit jeho pozici z lehu ve stoj, či zakleknutí. Směr jeho střelby však ovlivnit nešlo a tak mi s likvidováním nepřátel příliš nepomohli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Možnost přibližování a otáčení kamery
Celá hra, ač to tak nevypadá, je postavena kompletně na 3D enginu. V testovací verzi nebylo bohužel možné měnit rozlišení, takže jsem se musel spokojit s tím nejnižším možným, tedy 640×480. Plná verze by měla umět až 1024×768. Teprve tam se budeme moci kochat neuvěřitelnou detailností scény a to především exteriérů. Jako třešničku na dortu jsem si třeba vychutnal hustý déšť, který se občas nad bojištěm přehnal.

Pohled na mapu je možné přibližovat a oddalovat a to hned v několika krocích a rovněž lze mapou otáčet po 90°. Otáčení je zajímavá věc, ale je třeba si na to chvíli zvykat. Jednak je nutné se pokaždé podívat za roh, než za něj zajdete a pak chvilinku trvá, než se člověk zorientuje. Mnohdy se stane, že ani jedno možné natočení neumožní potřebný pohled na mapu, postavy jsou zakrývány stěnami, nábytkem apod. Především uvnitř budov je orientace slabší, občas není na první pohled zřejmé, na kterém patře daný voják, dveře či bedna stojí. Jindy je spodní patro naopak zcela zakryto a po slezení do něj zjistíte, že těsně pod žebříkem stojí tlupa německých vojáků. Určitě bych se přimlouval za plynulé otáčení případně možnost nahlédnout do oken, klíčové dírky či průlezu do spodního patra, tak jako to bylo možně např. ve hře Desperados či The Sting.

Určitě hráči ocení možnost rozdělit obrazovku až na 6 dílů a mít tak přehled prakticky o každém vojákovi s možností je i nadále navigovat. Pochopitelně, že takovým rozdělením ztratíte větší přehled nad okolím každého z nich, proto bych tuto možnost využíval jen v případě potřeby rychlé a sehrané akce. Navíc i když v normálním pohledu nevidíte na zbytek posádky, jsou-li napadeni, objeví se tato scéna v okénku v levém horním rohu obrazovky. Trochu upraveno bylo i znázornění úhlu pohledu vojáků nepřítele. Klasický zelený trojúhelník byl zachován, ale nyní je zpozorování vašeho hrdiny znázorněno jako úzký modrý či posléze červený pruh. Pokud hrdinu zpozorovalo více vojáků, objeví se i příslušný počet pruhů. Nově se může nad vaším vojákem vznášet i známý zaměřovací kruh snajprovky. V ten moment je více než jasné, že vás zpozoroval nepřátelský ostřelovač.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je až neuvěřitelné, kolik novinek se objevilo během jediné mise. Předpokládám, že ještě tak polovina z nich mi zůstala utajena. Vozidla, výbušniny (pyrotechnik by měl umět pomocí detektoru nalézt zakopané miny a ty následně zneškodnit), plavání (nyní s omezenou zásobou kyslíku), zmíněné ovlivňování NPC atd atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Troufám si tvrdit, že většina novinek určitě přidala k lepší hratelnosti a většímu zážitku, i když někde bych měl jisté výhrady, viz např. otáčení mapy pouze v diskrétních krocích. Každopádně se na plnou verzi celkem těším a věřím, že hra vydrží hodně dlouho. Už jen tato mise mi zabrala dost času, i když je pravda, že jsem si chtěl vyzkoušet všechno, vlézt, kam to jen šlo a zlikvidovat pokud možno každého Němečka ;-) Myslím, že první Commandos čeká důstojný nástupce.

Nukem
připravil: jd





Nejnovější články