Battlefield Bad Company - GC dojmy - GC dojmy
zdroj: tisková zpráva

Battlefield Bad Company - GC dojmy - GC dojmy

25. 8. 2007 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Během snahy obsadit usedlosti za mostem předvádějící měnil taktiku a postup podle našeho přání. Proč je zrovna tato vlastnost singleplayerového Battlefieldu tolik důležitá?

Autor: Warlock
Publikováno: 25.srpna 2007


Dosud existovaly FPS, v nichž jste buď byli svázáni ohraničeným prostorem nebo naopak měli naprostou volnost, avšak za cenu ne takového zážitku. Bad Company však přichází se zajímavým kompromisem a dokončuje to, kde se Red Faction zastavil.
Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako u jedné z mála prezentací na Games Convention jsem si na předváděčce Battlefield: Bad Company nepřetrpěl desetiminutovou přednášku ohledně neuvěřitelných grafických efektů. Patrick Bark ze studia Digital Illusions toho měl na srdci opravdu hodně a navíc jsem se nemusel o jeho čas dělit s žádným jiným novinářem. Již v průběhu hraní tak padala spousta zvídavých dotazů a mnohokrát podle mého přání měnil taktiku postupu vůči nepříteli. Proč je zrovna tato vlastnost tolik důležitá se dozvíte v následujících dojmech a singleplayerový Battlefield díky ní vypadá více než povedeně.

Čtyři králové
„Jmenuju se Preston Marlow a myslím, že jsem hrdinou tohohle příběhu. Uvíznul jsem v předních liniích se zbytkem naší B-Company nebo chcete-li Bad Company, jak nás armáda nazývá. Jsme postradatelní a posloužíme naší vlasti jenom jako dělostřelecký projektil. Ale věřte tomu nebo ne, já a ostatní moji parťáci máme jiný plán. Našli jsme zlato, spoustu zlata. Porušíme každé pravidlo, budeme bojovat s jakoukoli armádou, jenom abychom ho získali. Nemáme nic a jsme připraveni to všechno ztratit,“ zahájil hlavní hrdina v krátkém videu celou prezentaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jak již bylo naznačeno, jste v celém konfliktu USA, Ruska a středovýchodní koalice pouze malými pány. Zpočátku ještě plníte příkazy nadřízených, ale poté co překročíte hranice jednoho neutrálního státu, nabere celý děj úplně jiný směr. Odhalíte šokující zákulisní machinace s dodávkami zbraní a zjistíte, že nikdo nemá až tak úplně čisté svědomí. Celý příběh, v němž bude hrát velkou roli humor (viz skvělé video), by se dal přirovnat k filmu Tři králové s Georgem Clooneym nebo Kelly’s Heroes s Clintem Eastwoodem v hlavní roli.

Deformovatelnost prostředí
Velká část prezentace na GC se však spíše než příběhu či použitým grafickým efektům věnovala snaze o obsazení několika usedlostí, k nimž vedla pouze jediná přístupová cesta přes most. Ten byl navíc řádně opevněn a kromě dvou kulometných hnízd byly hlavní překážkou betonové zátarasy a vysoký plot z ostnatého drátu. Žádná možnost, jako obejít celé městečko po vzoru třeba Far Cry 2 a pokračovat dál v plnění úkolu, tu však nebyla a tak nezbývalo než jít hlavními dveřmi.

Úkryt přes neustálou palbou naštěstí skýtal baráček na začátku mostu, z něž ale nebylo možné útočit na věže s kulomety. Nebylo tak nic snazšího než použít k samopalu připevněný granátomet a ve vhodné výšce udělat v cihlové zdi budovy potřebný otvor ke střelbě. “Říkáme tomu taktické ničení (tactical destruction) a narozdíl například od Crysis neslouží fyzikální model pouze k lepšímu vizuálnímu požitku," zdůraznil Patrick Bark, designér Bad Company.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tato vlastnost se podobá tomu, s čím se snažil před lety prorazit Red Faction, který však krapet předběhnul vývoj technologií a ničení celého světa nevypadalo přesně podle představ tvůrců. Zčásti byl na vině i špatný design úrovní a deformovatelnost prostředí jste použili pouze výjimečně. Toto se však netýká Bad Company: například krátery v zemi pro lepší krytí použijete velmi často. Předvádějící dokonce řekl, že pokud byste chtěli, můžete se prokopat klidně až do Číny, ale proč by to člověk dělal :)

 Další cesty k úspěchu
Patrick Bark asi úmyslně ukázal, jak dopadnou nepříliš zběhlí hráči a při snaze přejít most zahynul. Vše tedy začalo nanovo z výchozí pozice na kopci, ze kterého byl perfektní výhled na celou usedlost, a já měl možnost zvolit jiný směr útoku. Zde se ještě hodí poznamenat, že veškeré deformace terénu učiněné předtím zůstaly a mělo by to tomu tak být i v plné hře.

Ale zpět k akci. Pro další ofenzivu jsem vybral dosti krkolomný svah na západ od mostu, jehož vrcholek byl navíc lemován betonovými zátarasy. Vývojář Bad Company se nenechal zaskočit a pomocí raketometu vrcholek z bezpečné vzdálenosti o pár metrů snížil. Čekala ho však další překážka v podobě již zmiňovaných kulometných věží. Jedinou možností krytí byl dvoupatrový dům v okrajové části usedlosti. Opět bylo zbytečné hledat dveře a rychlejší bylo použít granátomet u samopalu k odpálení rohu budovy. Dostat se poté do prvního patra a udělat krátký proces s nepřítelem už byla maličkost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Čas nám zbyl ještě na jednu variantu útoku, která tentokrát vedla přes louku, na jejíž vyčištění se perfektně hodila odstřelovací puška. Při přesunu k usedlosti se na obloze objevil vrtulník (asi jediný skript, kterého jsem si za celou dobu všiml) a nezbylo, než se schovat do blízkého lesíka. V něm se naštěstí nacházela protiletecká baterie, kterou však odklopovaly vysoké stromy. Nebylo nic snazšího než použít kanón k vykácení veškeré zeleně a mít po rozsekání smrků na větvičky jasný výhled na cíl. Jako perličku na závěr tvůrce předvedl dělostřelecký útok pomocí zařízení, které ukradnul jednomu z padlých vojáků. Po něm se propadla dřevěná střecha domu a i jeho zbytky se řítily k zemi podle fyzikálních zákonů, ačkoli jsem neměl možnost vidět, jak se celý dům nahlodá, aby spadnul.

Výše popisovanou mírou volnosti se Bad Company liší například od Call of Duty 4, kde je až příliš stísněný prostor, a třeba Far Cry 2, který sice staví na ohromné volnosti, ale nejste neustále vtaženi do akce. Většina her ve venkovních prostorech nenabízí tolik možností dosáhnout cíle. Většina z nich je buďto předem plánována vývojáři nebo máte pouze malý manévrovací prostor a možnost zahájení palby z trochu jiného úhlu není tak zajímavá jako zde.

 Pouze pro konzole
Z prezentace od EA jsem odcházel nadšen. Původně jsem očekával víceméně klasickou FPS a nevěřil jsem, že tvůrci multiplayerového Battlefieldu dovedou přijít s takovouto hrou pro jednoho hráče. Samozřejmě v mé hlavě zůstaly i jisté obavy, že tento level byl pouze ukázkový a v plné verzi se takovéto různorodosti se možná nedočkáme. Na druhou stranu tvůrcům stačí „pouze“ vytvořit svět, který vidí každý den při pohledu z okna, a deformovatelnost prostředí se postará o zbytek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Největším zklamáním pro mě bylo, když prezentující potvrdil vydání pouze pro PS3 a Xbox 360. Ačkoliv Patrick Bark verzi pro PC přímo nezavrhnul, stále nad ní visí velký otazník. Jeho lišácký úsměv však lecos naznačoval. Kdyby to však nakonec nevyšlo, pro fanoušky Battlefieldu a stejně tak i Red Faction (inspiraci v této hře ostatně tvůrce potvrdil) by to byla velká škoda. Snad se tento postoj EA do termínu, který je stanoven na rok 2008, ještě změní.


Stáhněte si: Teaser, Video...

Související články: Novinky, Vše o sérii Battlefield

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole


 
 
Warlock

Nejnovější články