Battlefield 1942 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 1942 - první dojmy

16. 7. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Hry s tématikou druhé světové války jsou nyní dost v kurzu a jedním z nejnadějnějších projektů je především multiplayerová akce Battlefield 1942, jejíž kvality jsme okusili v neveřejném hratelném demu.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 16.července 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pod distribuční záštitou Electronic Arts se dokončuje velmi nadějně vypadající produkt s názvem Battlefield 1942. Z něj je snadné odhadnout, oč ve hře půjde - druhá světová válka a boj Němců s vojsky Spojenců. Co se týká originality námětu, tam nebudeme hledat nic, co bychom v posledních měsících nenacházeli v každém druhém 3D akčním produktu. Válka a akční hry s ní spojené jsou nyní v kurzu a když do toho přidáte volitelné hráčské kity, máte recept na soudobý trhák v jádru hotov. Battlefield 1942 rovněž vychází z tohoto schématu, ale jeho hlavní síla je jinde a už teď prozradím, že hra vypadá skvěle jak na pohled, tak i po stránce hratelnostní.

K dispozici pro tyto první dojmy jsme měli hratelnou demoverzi, kde bylo možné odehrát jednu mapu formou singleplayeru s počítavými boty v roli spoluhráčů i protivníků. Finální hra, která vyjde koncem léta, bude zaměřená primárně na multiplayer, singleplayerovou část hry můžeme brát jako dobrý trénink pro zvládnutí techniky a důkladné seznámení se s mapami.

 Bitva na všech frontách
Nyní je na místě zmínit, co je na BF 1942 tak geniálního. Základní princip je ten, že hráč si vybere některé z předdefinovaných klasických povolání jako sniper, medik, inženýr apod. a s příslušnou výbavou pak vyrazí do bitvy. Potud je to stará známá. Skvělou novinkou ale je, že jako hráč nenastupujete jen v roli pěšáka, ale můžete klidně naskočit do libovolného vozidla, lodě či dokonce letadla a okamžitě jste pasováni do role řidiče, dělostřelce, stíhače, bombardéra, obsluhy těžkého kulometu a kdovíčeho ještě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stejně tak jako jste nastoupili, můžete snadno mobilní prostředek zase opustit a pokračovat dál po svých, včetně výskoku z letadla s padákem. Navíc tato „vozítka“ jak budu té plejádě válečných strojů zkráceně říkat, nemají jen jedno místo pro obsluhu, ale ve většině z nich najdete pozic více a záleží na vás, který volný post si vyberete. Třeba v obrněném transportétu jeden řídí a druhý sedí za těžkým kulometem nebo protiletadlovým kanónem. Počet postů se mění v závislosti na typu vozítka, do něhož naskočíte. Jestli vám to ještě nedošlo, v Battlefield 1942 je k dipozici obrovská variabilita hry, kde k boji můžete využívat rozmanitou techniku a tím i zcela rozdílné strategie vedení boje.

 Jednoduché ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V souvislosti s rozmanitostí techniky, kterou můžete ovládat, je nasnadě myšlenka, kolik prstů na rukou a jak velká hlava bude potřeba na zvládnutí systému ovládání. A tady je další obrovské plus hry - ovládání je velice jednoduché a intuitivní. Když běháte s pěšákem, používáte klávesy pro pohyb dopředu, dozadu a úkroky stranou. Stejné klávesy budete používat při řízení tanku či pilotování letadla. Se střelbou to je to samé, takže není problém se okamžitě přeorientovat do jiné role. To pořádně zvedá hratelnost a snižuje čas nutný k seznámení se s hrou.

Dalším kladem hry je engine. Díky němu jsou všechny vaše pohyby jak při běhu, chůzi v podřepu, výskocích či plížení zcela přirozené a nemáte pocit, že táhnete na zádech guláš pro celý regiment. Stejně tak je tomu při ovládání vozítek, která jezdí po mapě přesně tak, jak byste si představovali, nezasekávají se o textury a je prostě radost s nimi zacházet. Tank neprojede zdí, ale ostnaté dráty pro něj nejsou problém, na rozdíl od pěšáka. Ovládání techniky je jednoduché, ale zároveň upravené k dobrému vybalancování hry. Při jízdě po rovince jede tank rychleji než do kopce, pokud svah překročí rozumný sklon, tak se do něj prostě nevyšplháte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Život tankisty
Ovládání je zkrátka takový šikovný kompromis mezi technokratickou realitou a zábavou. Jako řidič tanku můžete řídít a zároveň střílet, přičemž je potřeba synchronizovat pohyb podvozku tanku s jeho otočnou věží vybavenou kanónem, kterou ovládáte myší. Zárověň stroj kopíruje při jízdě nerovnosti terénu, takže jeho hlaveň (kterou lze v odpovídající míře sklánět nahoru a dolů) při jízdě nemíří pořád do jednoho místa, ale je potřeba pro výstřel najít vhodný okamžik, anebo raději zastavit a vystřelit z klidu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už jsme u toho zastavení - byl by omyl si myslet, že kdo sedí v tanku, je jako obr mezi trpaslíky. Kdepak. Jednak proti vám také bojují tanky soupeřovy, navíc takový pěšák vybavený protitankovou rourou vás zdemoluje ajn cvaj, ani nemrknete. Mimochodem - obrněná vozidla mají zepředu tužší pancíř než z ostatních stran, což se také projeví v tom, kam střelou plechové monstrum zasáhnete a co to s ním udělá.

 Hráčské profese
Hra je výborně vybalancovaná a výbava pěšáků je dost variabilní a vhodná k různým způsobům boje. O tankkillerovi jsem už psal, zmíním třeba zajímavého inženýra, který krom toho, že umí opravovat poškozenou techniku, je vybaven i pozemními minami. Ty vybuchují při nájezdu, ale inženýr má k dispozici i trhaviny, které je možné umístit libovolně v mapě a na dálku je ve vhodnou chvíli odpálit. Krom toho, že inženýr dokáže vyhodit nálož do vzduchu, ji umí také zneškodnit. Ve hře vidíte i malý náhled na mapu - jakýsi velice užitečný radar, kde konkrétně inženýrovi se ohlašuje poškozená technika ikonkami klíče. Prostě jednoduché a chytlavé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Sniper má samozřejmě ostřelovačku a je vybaven i dalekohledem, jímž podobně jako v Return to Castle Wolfenstein dokáže přivolat na pomoc útok vaší artillerie, která se může sestávat jak z kanónů vašich spřátelených pojízdných jednotek, tak z děl umístěných na vašich lodích. Nejedná se tedy - na rozdíl od zmíněného RtCW - o přizvání imaginární posily, ale o zavelení k útoku na konkrétní cíle vašim reálným vojskům.

Medik může uzdravovat raněné, kteří se - obdobně jako inženýrovi porouchaná technika - hlásí na minimapě červeným křížkem, a mimo to na něj ranění i volají, takže je možné je i slyšet. Nesmím zapomenout zmínit i možnost sebrat po zastřeleném vojákovi jeho výbavu a tak se z role medika či kohokoli jiného v mžiku přeorientovat do zcela jiné profese.

 Bojový systém
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Systém boje je takový, že padlý voják se po čase zase vrací do hry. Mezitím si může změnit profesi a navíc - což je další šikovná věc - si může vybrat, kde se chce v mapě objevit. Na výběr má lokace podle toho, jak bitva aktuálně postupuje a která území jeho spoluhráči mají pod kontrolou. Odpadá tím zdlouhavé přebíhání půlky rozsáhlého bojiště, kde se nic neděje, a můžete se tak nechat vykopnout přímo u linie fronty v aktuálním dějišti bojů. Ve hře najdeme i statické střílny s těžkými kulomety a tu a tam i bedny pro doplnění munice.

Zajímavá je i zpráva, že mise nemají být všechny v jednom stylu, ale měly by se lišit svojí náplní a tím i způsobem vedení boje pro dosažení konkrétního cíle. Bitva osažená v demu, podle nějž tyto první dojmy píšu, se odehrávala u Tobruku, kde spojenci bránili systém pevností, zatímco úkolem Němců bylo celé území mapy rozdělené na sektory dobýt. Němci coby útočníci naskáčou do hry o něco dřív, aby měli čas se začít rozptylovat a kompenzovala se tak nevýhoda jejich výchozího postavení. V samotné bitvě jde pak o to, která z armád dobude celé území a dostane pod svoji nadvládu všechny vlajky, které jednotlivá území značí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Realita nebo arkáda?
Pokud budu posuzovat engine z hlediska zachycení reality, tak v tomto ohledu představuje Battlefield 1942 kompromis mezi „realitou“ a pohodovou hrou. Pohyb při střelbě má v rozumné míře vliv na dráhu a přesnost kulek. Zbraně jako takové při kropení dávkami nadskakují, stejně jako i obyčejné pistole po každém výstřelu. Šikovně řešená je i balistika těžkých střel, kdy trefit kanónem cíl znamená odhadnout dobře i záměrný úhel střely a nestačí mířit přímo na objekt, bez ohledu na to, jak je daleko. Jen je škoda, že v tomto demu nejsou na výběr letadla nebo lodě, na něž si musíme počkat do plné verze BF 1942.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Battlefield 1942 je velice nadějný projekt, na který jsem moc zvědavý. Zatím to vypadá na skvělou hratelnost jak v singlu, kde se dá nastavit několik zajímavých parametrů hry jako třeba poměr jednotek vašich a soupeřových, tak i v multiplayeru. Další plus hry vidím v tom, že kdokoli do ní skočí, je během chvilky schopný se stát účelným spolubojovníkem. Každopádně si myslím, že sledování poslední fáze vývoje této hry se určitě vyplatí.

Hratelné demo Battlefield 1942 ve velikosti 140 MB, o němž byla v tomto článku řeč, bude uvolněno pro veřejnost pravděpodobně začátkem srpna.

Stáhněte si: E3 trailer (6 MB), Trailer & video (3,5 MB a 3 MB), Video (2 MB)
Související články: Preview (4/2002), Novinky

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články