Autor: Pavel Oreški Publikováno: 8.června 2005 | Verze hry: anglické PC demo Doba hraní: pár dnů |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Demo obsahuje úrovně až z pokročilejších částí hry, ale z tajných zdrojů (recenzí PS2 verze :) vím, že v plné verzi vám zpočátku pomohou ostatní členové týmu. Po událostech, které jsou nám prozatím neznámé, se v hlouby základny ocitáte sám a to je právě moment, v němž začíná demo. Objevíte se v jakési zničené přijímací hale. Po prozkoumání okolí si všimnete tlačítka, načež ze dveří vybíhají první nepřátelé. Jakkoliv mohla Area 51 na konzolích zabodovat a přinést některé originální prvky, z pohledu počítačového hráče neobsahuje po hratelnostní stránce takřka nic nového. Pohybujete se v podzemí tajné základny a tudíž bojujete pouze v malých místnostech a koridorech je spojujících. Koncept je stejný jako z dob Wolfenstein3D - otevřít dveře, vystřílet nepřátele, najít klíč (tlačítko, zapojit baterii, zatáhnout za páku) a střílet dál. To nemusí nutně znamenat špatnou hru, ale autoři by museli přidat něco navíc. Atmosféru, grafiku, chytré nepřátele nebo alespoň kvalitní příběh. V daných třech úrovních dema je ale atmosféra trochu mdlá. Důvodem může být, že neznáme příběh. Takto vyrvané levely mi sice připadaly fádní, ale když zapadnou do většího celku, možná půjde o úplně jiné kafe. Nicméně jasné je, že váš postup je striktně přímočarý a nemůže být řeč o žádném variabilitě při procházení úrovněmi. Syndrom zavřených dveří se omezuje na dvě tři místnosti a i kdybyste byli úplně slepí, zakrátko vám řešení skočí přímo do cesty. Z akční vřavy vás občas vytrhnou desky se záznamy výzkumů, různé zprávy a dopisy. Ty lze naskenovat a přečíst v hlavním menu. Některé jsou legrační, jiné posouvají příběh do jiného světla, ale nečekejte, že vám ve vašem snažení pomohou. Při průchodu bází se občas i zasmějete – třeba když zjistíte, jak to bylo doopravdy s cestami na Měsíc :) AI, ajaj! Co už ale z demoverze vyčtete dokonale, je v nedávném rozhovoru opěvovaná umělá inteligence. Mutanti jsou naprostí idioti, kteří běží za vámi a snaží se najít místo, odkud je na vás vidět a tam si stoupnou a začnou pálit. Lidští protivníci oplývají inteligenčními výlevy jako je třeba hod granátu, ale to je to jediné, čím se od ostatních nepřátel liší. Navíc se mi zdálo, že jsou tyhle situace naskriptované a oni je nemají ze své hlavy. Jinak je AI jako téměř tradičně při konverzích z konzolí trapná. O krytí se za překážkami, koordinovaných útocích a podobných vychytávkách si můžete nechat zdát. Z rozhovoru jsem se dozvěděl, že vymyslení zbraní zabralo autorům měsíce práce. Avšak nechápu, s čím si tak lámali hlavu, když se zdejší arzenál skládá z pistole, brokovnice, automatické pušky s přiblížením, ostřelovačky a granátů. Jedinou zajímavou věcičkou je mimozemský gulomet. Ten v prvním módu metá energetické gule, jenž se přisají na nepřítele a po chvilce explodují, což je bžunda. V sekundárním módu střílí jakýsi univerzálně odrážející se výboje, se kterými můžete oddělávat za rohem schované nepřátele. Nakonec tu je možnost sebrat dvě identické zbraně a pálit z nich ve stejný okamžik. Jó, čtyři rány ze dvou brokovnic, to už porazí i vola. Akta X a masový vrah Aby si Midway zajistila pozornost všemožných médií a patřičně na své dílko upozornila, angažovala pár známých osobností. Ty propůjčují hlas důležitým osobám. Hlavního hrdinu namluvil agent Mulder aka David Duchovny a jeho vetřeleckého průvodce Marilyn Manson (info). Ten mluví podobně jako chlápek s kufříkem z Half-Life 2 a nejdřív jsem si myslel, že jde o stejného člověka. Jelikož originální hlas Davida Duchovny zná z českých diváků málokdo, těžko na něm najít něco zvláštního. O to víc, že je jeho výkon slabší a projev působí dost znuděně. Co se týče hudby, zní podobně jako v HL2 jen v důležitých okamžicích a je dost tuctová. Zvuky mě už nezaujaly vůbec, ale ve hře jsou a to je dobře. další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Další opěvovanou položkou byla v rozhovoru grafika. Teď už si můžeme říct, že v podstatě celý rozhovor byl ze strany Midway jen snůškou reklamních keců. Takže se připravte na zpracování, které je totožné s většinou PS2 konverzí. Možná jsou tam skutečně textury ve vyšším rozlišení, ale označit je za detailní dnes rozhodně nelze. K tomu jsem nebyl sto rozjet antialiasing. Za zmínku stojí také nepřirozený pohyb. Občas jsem měl pocit, že místo myši držím joypad. Ovládání je sice přizpůsobeno potřebám PCčkářů, tedy myši a klávesnici, ale pohyb a míření jsou jakoby rozkrokované s plynulými přechody. Asi to nedává moc smysl, ale každý, kdo hrál na PS2 střílečku, pochopí. Žádný převrat Demoverze Area 51 nám tedy ukázala pár neduhů PC verze, ale vzhledem k svému dvouměsíčnímu stáří nemusela nutně reprezentovat finální hru, i když by asi bylo naivní si myslet, že se za tu dobu vše nějak radikálně změnilo. Nicméně příběh může vše stmelit a my se nebudeme moci odpoutat od monitoru. Každopádně nejde o převrat v žánru FPS, ale ruku na srdce, to od konverze z konzolí asi nikdo nečeká. Plná verze by měla vyjít v řádu dnů a pak budeme moudřejší. Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa... Související články: Rozhovor, Novinky... |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem) |