Vietcong 2 - exkluzivní preview
zdroj: tisková zpráva

Vietcong 2 - exkluzivní preview

16. 8. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Jako jedni z mála jsme měli tu čest navštívit kanceláře brněnského Pterodonu a otestovat tam za doprovodu Jarka Koláře pokračování oblíbené střílečky Vietcong. Jak se dvojka hraje a čím novým vás zaujme?

Autor: Dick
Publikováno: 16.srpna 2005


Obrázek zdroj: tisková zpráva Představovat někomu z domácích hráčů titul Vietcong od brněnských Pterodon Software by bylo příslovečným nošením dříví do lesa. Aby také ne, v české kotlině vzniká pramálo skutečně áčkových titulů a právě proto musí Vietcong znát snad každý fanda akčních her. Zhruba od počátku loňského roku připravuje tým stojící za jedničkou i jejím datadiskem pokračování, které bude prozaicky nazváno Vietcong 2. A jelikož nám vývojáři hodili rukavici v podobě prezentace hry v jejich kancelářích, neponechali jsme nic náhodě a v plné polní vyrazili do Brna. Tam se stal naším průvodcem Jarek Kolář, jenž na projektu zastává pozici hlavního designéra.

 Válka neskončila, válka trvá
Jak možná již víte z dřívějších informací, příběh Vietcongu dvojky nebude žádným způsobem navazovat na události z předchozího dílu či jeho datadisku. I když se tedy dočkáme zbrusu nové dějové linie, přesto narazíme na pár postav známých z minula. O koho konkrétně ale půjde, je zatím zahaleno tajemstvím. Příběh vlastní hry se začíná odvíjet v lednu roku 1968. Právě v tento měsíc se již zdálo, že vietnamské peklo utichne a jižní Vietnam se stane vítězem dlouhotrvající války. Byl to však omyl, protože za dveřmi stála ofenzíva Tet, která znamenala zásadní zlom v celém vietnamském konfliktu. A právě tu by chtěl Vietcong 2 v jednom z jejích ohnisek přiblížit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
fotky z návštěvy kanceláří Pterodonu

 Dvě kampaně za odlišné strany
Jedním z největší lákadel hry by měl být singleplayer, který nabídne hned dvě různé kampaně. V té první se vžijete kůže kapitána Daniela Boona, který bude přidělen k jednotce jihovietnamských vojáků. Spolu s ní za vydatné podpory svých amerických kolegů budou mít za úkol dobýt starobylé město Hue, které padlo do rukou severovietnamských nepřátel. A to už se pomalu dostáváme k další zásadní novince – boje ve Vietcong 2 se totiž budou odehrávat z převážné části hlavně v městských prostředích.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Druhá část hry je věnována kampani za severovietnamského seržanta Minha, jehož protivníky budou jeho jihovietnamští soukmenovci a samozřejmě americké jednotky. Tím pádem budete moci celý konflikt prožít z obou stran a udělat si na něj svůj vlastní názor, což se moc často dnes nevidí. Jak nám Jarek prozradil, obě kampaně jsou propojené a v jednom určitém místě se střetnou. Jako první si však musíte projít tu americkou, ta druhá se vám zpřístupní až po nějakém čase.

 Ukázková mise, větší lineárnost
Při prezentaci hry jsem spatřil část singleplayerové kampaně, ve které bylo cílem amerických jednotek projít přes městské území ovládané nepřítelem a současně se vyhnout kulkám neustále útočícího snipera a dalších vojáků. Úkol to nebyl ani v nejmenším jednoduchý, což se ukázalo vzápětí, když se jeden z mých mužů sesunul po zásahu k zemi. Jelikož jednotliví vojáci ve Vietcongu 2 pracují jako tým (ostatně k tomu jsou trénovaní), ke zraněnému rychle přiběhl medik a odtáhl nebožáka do ústraní. Operace se ale začala jevit příliš riskantně, proto došel rozkaz od velení, že vy coby Boone musíte proběhnout postranními uličkami a překvapit nepřítele ze zálohy, což nakonec bylo nejefektivnější řešení.

Už od pohledu je druhý díl Vietcongu lineárnější, což Jarek Kolář z Pterodonu zdůvodnil tím, že chtějí hráčům nabídnout mnohem intenzivnější zážitek a hutnější atmosféru. Chtě nechtě se vám tak při hraní vybaví Call of Duty a jiné přímočařeji laděné tituly. Zda je emotivnější filmovější zážitek na úkor velké volnosti lepší či nikoliv, nechám na vašem vlastním posouzení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jedním z hojně kritizovaných aspektů prvního Vietcongu bylo ovládání mužů ve vaší jednotce. Tedy ne že by nefungovalo, ale nebylo natolik efektivní, jak by si mnozí představovali. Tento problém by nyní měl být vyřešen, protože vaši muži splní přesně to, co jim řeknete. V tomto směru se ovládání jednotky podobá titulům Freedom Fighters nebo třeba Brothers in Arms – v podstatě pouze šipkou vyznačíte místo, kam se mají vaši spolubojovníci ubírat a oni tak učiní. Na vyznačenou lokaci se samozřejmě nehrnou po hlavně a bez rozmyslu, ale po cestě se různě kryjí a snaží se být pro nepřítele co nejméně viditelní.

V případě, že rádi hrajete sami za sebe a při hře se nechcete o své kolegy starat, nemusíte si s nimi dělat velkou hlavu, protože se o ně postará umělá inteligence. Podobné to bude i u vašich nepřátel, kteří by neměli být jen nějakými hloupými loutkami, které do svých útrob pojmou bez mrknutí oka tuny olova. Nicméně přímo z toho, co jsem viděl, mohu umělou inteligenci vašich protivníků jen velmi těžko posuzovat. Doufejme proto, že se autoři po této stránce vyhnou všem nejčastějším kiksům a školáckým chybám.

 Realistické zbraně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Škála zbraní je oproti předchozímu dílu hry mnohem větší. Sami autoři uvádějí, že se během hraní setkáme s více jak padesáti různými kousky, což zní fantasticky. Spoustu z nich můžete vidět na nedávno vypuštěném videu, které rozhodně stojí za zhlédnutí. Všechen arzenál je samozřejmě založen na reálných podkladech, stejně jako uniformy vojáků a další věci.

Za tímto účelem se jádro týmu stejně jako v případě prvního dílu vydalo do Vietnamu, kde se jim podařila získat spousta užitečných materiálů. Za zmínku stojí také skutečnost, že v multiplayeru se dají zbraně sebrat pouhým dotekem, což minule nebylo a také to bylo hojně kritizováno. Pokud máte v rukou nějakou zbraň a namáčknete se s ní ke zdi, váš hrdina ji automaticky přizvedne, což vypadá působivě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Několika inovacemi prošel také fyzikální engine. Jeho přítomnost můžete vidět doslova na každém kroku. Ostatně stačí do ruky popadnout nějakou pořádnou zbraň a někam nazdařbůh vystřelit. Pod tíhou kulek se do pohybu může dát spousta věcí, jako jsou třeba barely, staré pneumatiky nebo lampy svítící nad vámi.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Propracovanější multiplayer
Asi nejvíce času jsem při mé návštěvě v Pterodonu strávil hraním multiplayeru s tamními betatestery. Chtělo by se říci, že hra více hráčů je prvnímu dílu neskutečně podobná, avšak spíše opak je pravdou. Multiplayer totiž překypuje celou řadou zásadních novinek. Jak jsem se od Jarka Koláře dozvěděl, s úspěchem hry více hráčů v prvním Vietcongu ani moc nepočítali, protože ho tam dodělávali na poslední chvíli a tudíž mu nevěnovali mnoho pozornosti. Tentokrát tomu tak naštěstí nebylo.

Zatímco v minulé hře jste si mohli v multiplayeru vybrat jedno z přibližně šesti povolání, protentokrát bude vše jinak. Na začátek totiž dostanete možnost volby z pouhých dvou tříd, zbylých pět silnějších bude prozatím uzamčeno. A to, jak rychle se vám zpřístupní, bude záviset čistě a jen na tom, jak moc se vám povede.

Za každé zabití protivníka, za ukořistění nepřátelské vlajky či za splnění jiného důležitého úkolu totiž dostanete přidělený určitý počet bodů. Jejich postupným sbíráním si tak zvyšujete jakýsi level a současně odemykáte další povolání. Zatímco tedy obyčejného vojáka máte k dispozici hned od začátku, pro nepřátele mnohem nebezpečnějšího radistu či snipera si musíte vybojovat. A že to nějakou dobu potrvá, asi nemusím připomínat. Zní to možná zajímavě, ale uvidíme, jak se vše povede vybalancovat v praxi. Totiž čistě teoreticky ti, co budou hrát v jedné místnosti déle, budou mít oproti nově příchozím velkou výhodu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zcela nezávisle od výše popsaného zvyšování úrovně bude fungovat systém hodností, který se odvíjí od míry vaší aktivity. Jinými slovy: čím častěji budete Vietcong 2 hrát, tím vyšší šarži získáte. Dosažená hodnost se totiž všem hráčům průběžně ukládá na jeden centrální server, podobně jako u Battlefieldu 2. A jaký to pro vás bude mít přínos? V praxi sice žádný, avšak právě díky této užitečné funkci vždy bezpečně poznáte, s kým máte tu čest. Hodnost je totiž vždy zobrazována před vaším jménem ve hře a vy tak víte, zda člověk, s nímž hrajete, je začínající zelenáč, nebo krví ošlehaný zabiják trénující měsíce.

 Vozidla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úplnou novinku pak budou ve hře více hráčů zastávat vozidla. Jak ale Jarek hned v úvodu dodal, ani v nejmenším se nesnaží konkurovat Battlefieldu či jiným primárně síťovým střílečkám s obrovskými mapami – Vietcong 2 bude pořád o boji muže proti muži a zmíněné vehikly by měly být jen takovou třešničkou na dortu. A jelikož jde o hru týmovou, jako jedinec nemůžete současně řídit tank a střílet, k tomu budete potřebovat některého z kolegů.

Na vlastní kůži jsem si v multiplayeru vyzkoušel jízdu džípem a tankem a musím říct, že jako obzvláštnění to funguje dokonale. Jen mě trochu mrzí, že prostředí na vozidla nereaguje příliš autenticky a třeba takový drátěný plot byl nepřekonatelnou překážkou i pro několikatunový tankový kolos. Škoda, právě takovéto detaily často hrají velkou roli. Ale nechejme se překvapit, třeba se to ještě do vydání změní. V singleplayerových misích bohužel nebude možné vozidla svobodně ovládat, budete se v nich pohybovat po předem vymezené trase a pouze střílet, tedy něco jako v Call of Duty.

Co se týče počtu hráčů, v jeden okamžik by se jich mohlo utkat až 64. V reálu bude toto číslo samozřejmě o něco menší, protože spousta map není pro takovou kapacitu dělaná. V kooperativním módu, který bude samozřejmě také součástí hry, pak můžete postupovat až v osmi lidech. Nově také k již známým módům přibude Assault, který budou znát asi především fanoušci série Unreal Tournament.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Zpracování
Z hlediska technického zpracování na tom není druhý Vietcong vůbec špatně, což můžete posoudit z okolních obrázků. Spousta lidí si v minulosti stěžovala na špatně optimalizovaný engine hry, k čemuž by nyní dle mých poznatků dojít nemělo. Oproti prvnímu dílu se dočkáme celé řady nových efektů, díky kterým bude grafika ještě detailnější a uvěřitelnější. Asi nejpatrnější je použití normálových map, k němuž sice došlo pouze na obličejích a rukou postav, ale je to hodně znát.

Co jsem měl možnost vidět, vše v pohybu vypadalo velmi zdařile a hýbalo se to až na pár menších výjimek rychle a bez trhání. Stejně tak musím ocenit pěkné modely zbraní, které se opravdu povedly. O dalších aspektech technického zpracování zatím není radno příliš mluvit, protože dabing byl provizorní a na zhodnocení zvuků, potažmo hudby bylo málo času.

 A kdy to bude, ptáte se?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již velmi brzy, poněvadž podle posledních zpráv je datum hry naplánováno na 7. října, což platí i pro domácí obchody, kde se objeví verze hry kompletně v češtině. Chlapíci z Pterodonu se prý budou snažit uvedený termín stihnout, takže jim držme palce. V nejbližší době by snad měl proběhnout nějaký veřejný betatest, pomocí kterého by autoři chtěli vychytat všechny zbývající chybky, abych jejich hra byla co nejvíc odladěná. Už aby to bylo… Prozatím se vše jeví velmi dobře a pokud se nic zásadního nestane, budeme tu mít co nevidět další titul z České republiky, který by mohl udělat díru do světa.

Stáhněte si: Video...

Související články: Novinky, Vietcong recenze (3/2003), Vietcong recenze multiplayeru a české verze (5/2003), Vietcong: Fist Alpha recenze (2/2004), Vietcong návod, tipy, rozhovor atd.


 
Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích

 
 
Dick

Nejnovější články