V Mount & Blade II: Bannerlord můžete vést i ekonomickou válku
zdroj: tisková zpráva

V Mount & Blade II: Bannerlord můžete vést i ekonomickou válku

19. 1. 2016 14:39 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Je možné těšit se na Mount & Blade II: Bannerlord ještě víc? Po přečtení posledního vývojářského deníčku shledávám, že ano. Ten se tentokrát věnuje tématům na první pohled suchopárným – topografii a ekonomice. Prostě vysvětluje, jak to bude s mapou, osadami a městy. Nové informace ovšem uvedou do extatického stavu nejen nadšené ekonomy a kartografy, ale všechny hráče, kteří touží po hlubších herních prvcích.

Jelikož se Bannerlord odehrává 200 let před Warbandem, ovšem na stejném místě, mapa zůstane rámcově stejná. Poznáte různá místa na mapě a dokonce i několik měst, protože přečkaly až do doby předchozích her. Jelikož ale území mapy expanduje víc na jih a východ, celá mapa v Bannerlordu bude třikrát větší než ta z Warbandu. Oproti ní ovšem prý nabídne víc horských oblastí, což má za cíl vytvořit větší množství průsmyků a údolí, které přirozeně povedou daným prostorem veškerý přesun jednotek a zboží.

Souvisí to i s ekonomikou. Určitý model ekonomické cirkulace zboží a vývoje cen jsme mohli sledovat už u předchozích her série, ale šlo spíše o pokus než opravdu funkční prvek. Nyní by ovšem měla být ekonomika plně simulována na základě několika pravidel. Vesnice produkují materiál  v závislosti na tom, co v nich funguje za „byznys“ - pastýřské oblasti nabídnou ovčí vlnu, sýr, ovce, víno apod. Tyto suroviny respektive zboží následně vesničané vezou do blízkých měst a víceméně neustále pendlují mezi svou vsí a městem.

Ve městech následně dochází se zbožím buď k jeho konzumaci, nebo skrze řemeslné dílny ke zpracování do jiného typu zboží – z vlny oblečení, z ovcí maso atd. Toto sekundární zboží následně nakupují karavany, které vyhodnocují ekonomickou situaci ve světě a snaží se zboží prodat s co největším profitem. Takže, jak už jsme si navykli v předchozích hrách, vandrují Calradií a prodávají zboží s co největší efektivitou. Pokud tohle všechno funguje, prosperuje vesnice, prosperuje město a oba se rozvíjí.

Jenže tenhle funkční ekonomický model se samozřejmě vyvíjí a dá se i využít k ekonomickým válkám. Kupříkladu, když někdo vydrancuje vesnici, tak ji připraví nejen o zabité vesničany, ale také o zboží, ze kterého plyne příjem. Takže ves neprosperuje. Jenže bez zboží ze vsi nemá co zpracovávat ani město, nemá třeba co konzumovat, případně nemá s čím vyslat karavany. Město nejen, že nevzkvétá, ale přímo chudne. Příjmy z něj jdou ke dnu a tím se oslabuje i pozice lenního pána, který peníze z města dostává.

zdroj: Archiv

Samozřejmě to je způsob, jak můžete vést vlastní obchodní války, třeba provádět pravidelné nájezdy na vesnice a limitovat přísun peněz a tedy i nových jednotek a prestiže. Počítejte ale s tím, že to zvládne obráceně i umělá inteligence soupeřů. A nemusí jít jen o válečný stav. Taková banda lapků, která přepadá vaše vesničany cestující se zbožím do města, případně rebelie, která si zasedla na karavany, dokáže pořádně narušit prosperitu vašeho léna.

Z tohoto samozřejmě mohou vyplývat i úkoly – jeden lord vás jako žoldnéře najme, abyste vyplenili jeho konkurentovi vesnice, jindy zase můžete pomoci banditům, aby vašeho soupeře připravili o produkty práce leníků. Tady se ale vracíme k původnímu tématu, tedy topografii a většímu množství hor a průsmyků, které na mapě najdete oproti původní hře. Právě průsmyky totiž mohou (a budou) sloužit jako klíčové body ke kontrole obchodních tras. Pokud daným místem musí karavany či vesničané projít, znamená to, že jde o ideální prostor pro jejich přepadení – a tedy je to i ideální místo, kde strážit své obchodníky a bojovat proti banditům a nájezdníkům.

zdroj: Archiv

Ale pozor, jak tvůrci poznamenávají, chce to brát v úvahu kde budete bojovat, ať už jako nájezdníci, nebo strážci. Pokud se specializujete na pěší střety v hornatých oblastech, pozor na rozlehlé pláně Aseraiů, kteří by vás se svými jízdními jednotkami zničili. Tohle ale fungovalo i v předchozích hrách, dodnes pamatuji na to, jak má elitní jízdní armáda vzala za své kvůli tomu, že jsem v krajně hornatém prostředí narazil na šik Rhodoků. Navíc se do efektivity jednotek promítne i počasí a roční doba. Během zimy bude sníh sestupovat i do oblastí, které na podzim ani jaře nesužoval. Následně pak sníh na zemi limituje jízdu a déšť se sněhem znesnadňuje práci lučištníkům.

Rok bude v Mount & Blade II: Bannerlord zkrácen na dobu dvanácti týdnů, což se promítne i do stárnutí postav. Na závěr se můžete podívat na video složené ze 168 screenshotů, které demonstruje změny na mapě v rámci noci a dne, respektive během změny ročních období. A když si všimnete barviček nad osadami, můžete vidět, jak se mění podle toho, jaká frakce je zrovna obsadila. Kdy přesně Mount & Blade II: Bannerlord vyjde zatím nevíme, ale měl by to být ještě letos.

zdroj: Archiv

Smarty.cz

Nejnovější články