Zajímavé změny nás čekají ohledně armád a jejich vedení. V Rome II bude platit, že armáda nemůže být bez generála a hlavně, hráč bude mít omezené množství armád. Důvodem je snaha o větší personifikaci vojenských útvarů - pokud sáhneme po evidentních paralelách, budete mít vlastní elitní XIII. legii, ať už za Římany, nebo Parthy.
Armáda je základ všeho
Armáda by měla něco znamenat, ne jen shluk jednotek. Budete ji moci pojmenovat (a dokonce jí zvolit standartu) a přijít o ni by nemělo znamenat jen sečtení ztrát jednotek, ale zánik něčeho, co vás provází už nějakou dobu. Armády budou mít tradici. Jak budou bojovat, na jméno se budou vázat zkušenosti a také vlastnosti armád. Kromě personifikace si tak budete moci danou armádu i modifikovat ke svému účelu. Budete moci mít nezdolné obranáře, rychlé a drtivé útočníky, prostě podle toho, jaké schopnosti pro armády budou třeba.
Armáda na počátku vzejde z nějakého města, ale následně už budete rekrutovat skrze ni. Ve chvíli, kdy bude armáda v rekrutovacím módu, už s ní nepůjde hýbat. Co se týče zásobování, města už nebudou mít sloty, kdy bude určitý počet jednotek „zdarma“. Armády budou schopny plenit, což jim obstará sníženou cenu na udržování, ale na přátelských územích to způsobí nespokojenost. Naopak, na nepřátelském území si pleněním něco málo přivyděláte.
Jelikož armád bude méně a městské posádky nebudou největší, nově půjde použít rychlý pochod. Během něj armáda urazí mnohem větší kus cesty, ale nemůže na konci pohybu útočit, a pokud ji někdo přepadne, bude mít postih na morálku. Mimochodem, morálka dozná částečných změn. Už zde nebudou takové skoky, její změny budou plynulejší, protože oproti Shogunovi 2 zde bude pětinásobek bodů, které definují psychický stav jednotky.
Na demonstraci bitvy z Teutoburského lesa prý byly vlastnosti upraveny tak, že Římané vydrželi déle, než tomu bude v plné hře a Germáni se snadněji obraceli na útěk. Prý by jinak nešlo v klidu natočit video, protože sledovat po páté masakr hráče je sice zábavné, ale ne užitečné pro natáčení.
Soubojový systém
Bojový systém doznal pořádných změn, které ale asi jen tak nedekódujete. Celkově byly překopány vlastnosti zbraní a jednotek ve vztahu k počtu životů, efektivitě zbroje a funkčnosti zbraní proti zbroji. Budou tak existovat zbraně, které budou fungovat dobře proti zbroji, ale neseknou za hodně. Naopak budou ve hře i kousky, které budou velmi účinné proti soupeři, ale dobrá zbroj je anuluje.
Navíc i samotný štít bude znamenat modifikaci těchto vlastností, samozřejmě ve vztahu k vedení útoku, tedy zepředu a zleva, kde voják štít má. Také bude rozdíl mezi hoplítským štítem a galským. První bude mít velký bonus do zbroje, ale malý příspěvek do obrany a naopak galský štít, kterým se aktivněji vykrývalo, ale nebyl tak odolný, přidá hodně obraně na blízko, ale ne k hodnotě zbroje.
Proč hra neobsahuje kompletní historickou terminologii
Celkem logicky Lusted vysvětluje, proč je ve hře tolik obecně znějících jednotek. Tvůrci musí neustále balancovat mezi historickými termíny a obecnou znalostí. Jednoduše řečeno, ne každý je nadšený milovník starověkého válečnictví a použití jen dobových výrazů by znesnadnilo orientaci.
Lusted uvádí příklad makedonského shield bearera (štítonoše). „Správně“ by se měl jmenovat hypaspista. Jenže tvůrci chtěli poukázat přímo na jeho funkci, tedy pěchotu se štíty, která kryla boky falang (mimochodem bude prý rozdíl mezi makedonskou a tradiční falangou). Zároveň bylo třeba najít výrazy, které dají danému typu armády pocit unikátnosti. A tak mezi Makedonci najdete jednotku thorax swordsmen. Thorax je typ hrudního pancíře a swordsman poukazuje na to, že bojují meči. Při úplném zjednodušení by to byli jen makedonští šermíři, při naprosté věrnosti thorakitai. Hezký kompromis.
Zamlžená diplomacie
Bohužel toho zatím mnoho nevíme o diplomacii. Orientaci by ale měl obstarat panel vzájemných vztahů, kde bude rozepsáno, co a jak působí na jednotlivé národy. Poznáte, proč je na vás tenhle naštvaný a tamtem se chová přátelsky. Sice to dá diplomacii určitou strojovou předvídatelnost, ale zase se nebudete divit, co těm Egypťanům hrabe. Kupříkladu je naštve zrušení obchodních smluv, ale zase je potěší, když vyhlásíte válku Makedoncům. Půjde tak celkem dobře manipulovat se státy, respektive předvídat jejich reakci.
Dokument o natáčení hudby, dabingu a zvuků
Pokud by vás zajímal zase jiný kus vývoje, vyšel osmiminutový dokument o tvorbě zvukové stránky hry. Podívat se v něm můžete na dabing, kde pro prolog ztvárnil ústřední postavu oblíbený herec Mark Strong. V dokumentu se nakousne natáčení hudby, kterou nahrál Slovenský národní symfonický orchestr, ale též natáčení zvuků včetně úsměvných ukázek toho, jak se také pořizují zvuky a ruchy pro bojové scény.
Do vydání hry už chybí jen měsíc a kousek – starověk oživne 3. září. Pokud byste si chtěli Total War: Rome II koupit, můžete tak učinit v našem shopu, kde je jak normální edice, tak nadupaná speciální, s tunou bonusů a malým torzním katapultem.