Autor: Kate Publikováno: 25.února 2005 |
Zbrusu nový příběh Děj hry se sice bude odehrávat ve stejném světě jako Morrowind, avšak v jeho úplně jiné části (hlavní provincie království Tamriel, nazvaná Cyrodiil a částečně i Oblivion). Příběh jako takový tedy nebude na minulý díl vůbec nijak navazovat. Vše si budete moci opět vychutnat z pohledu vlastních očí, ačkoliv zde bude i možnost přepnutí do third-person kamery. S vaším hrdinou se poprvé setkáte ve vězení. Netušíte, proč tam je, zda udělal něco špatného, nebo se tak stalo jen nešťastnou souhrou náhod. O jeho minulosti nevíte vlastně vůbec nic, a tak to také zůstane až do samotného závěru hry. Bude prostě jen a právě tím, co z něj sami vytvoříte. Jak tedy sedíte v úvodu hry v žaláři, odehraje se před vámi zvláštní scéna. Kdosi totiž pronásleduje císaře, který se ve snaze uniknout dostane skrz tajné dveře až do vašeho vězení. Útěk se ale nezdaří a císař umírá, aniž by po sobě zanechal právoplatného následníka. Ještě než však nadobro odejde z tohoto světa, vtiskne vám do ruky Amulet králů - symbol pravého vládce - a požádá vás, abyste našli jistou osobu, která ještě může království Tamriel zachránit od hrozby Oblivionu. Oblivion je pro herní svět vlastně jakési peklo, které ale zůstává daleko a bezmocné, pokud pravý vládce žije. Nyní, po smrti císaře, se ovšem brány Oblivionu začínají otevírat a celý Tamriel, zemi lidí a mírumilovných elfů, zaplavují zlí démoni a krvelačné nestvůry. Dokážete království zachránit? Prozkoumávání krajiny zábavněji Vzhledem k tomu, že přílišná volnost dějové linie Morrowindu nemusela vyhovovat všem, budete mít v Oblivionu vždy nějaké vodítko, co a jak dělat dál, abyste nemuseli tápat nad budoucím postupem. Bethesda přitom slibuje více než stovku dlouhých a propracovaných hlavních questů. Pokud všemožné prohledávání světa není zrovna vaší nejoblíbenější činností, budete mít k dispozici speciální kompas, který vám ukáže, jak blízko jsou dungeony nebo třeba i postava, se kterou musíte promluvit, abyste se posunuli dál v plnění určitého úkolu. Opakovanému procházení stejných dlouhých cest zase zabrání možnost přemístit se pomocí mapy. Všechna významná místa, která jste již dříve navštívili, se prostě na mapě označí ikonkou a pokud se do nich budete chtít rychle vrátit, stačí už jen kliknout a jste tam. Jak autoři říkají - není pro ně prioritou dát si na krabici nálepku "stovky hodin hraní" s vědomím, že většinu času hráči nedobrovolně prochodí po světě a budou se přitom nudit. I přesto ale prý Oblivion ony „stovky hodin hraní“ nabídne :-) Průhlednější systém soubojů Souboje budou tou částí hry, která se oproti předchozím dílům dočká asi největších změn. Hráč by totiž měl tentokrát do jejich průběhu mnohem více vidět a moci je ovlivňovat v reálném čase jako ve first-person střílečkách. Tento prvek byl sice přítomen už i v předchozích hrách, ale vždy tu byly ještě i jakési výpočty v pozadí (či prostě jen náhoda), které (pro nás skrytě) určovaly účinnost jednotlivých akcí. Nyní se už bude vše skutečně odvíjet pouze od vašeho počínaní ve hře a srozumitelných statistik, které omezí, co a jak efektivně můžete během bojů provádět. Díky těmto či jiným změnám by měly být souboje průhlednější a celý soubojový systém srozumitelnější. O tom, že vývojářům opravdu záleží na tom, aby byl nový mechanismus hratelnostně tím nejlepším, svědčí i fakt, že jsou současně vyvíjeny hned tři systémy bojů, přičemž do hry bude naimplementován ten, který se ukáže jako nejlepší. V Oblivionu se dále objeví spousta nových pohybů, které budete postupně odhalovat (odemykat) se zvyšující se úrovní. Slíben je též aktivní systém krytí před údery protivníka, který bude rovněž ve vaší plné moci. Bethesda se dále netají ani tím, že občas bude hraní poměrně krvavou záležitostí - koneckonců, když už do někoho seknete mečem, jisté viditelné následky prostě očekáváte. Na druhou stranu prý půjde hrát Oblivion i nenásilným způsobem, takže pokud se budete hodně snažit, nemusíte prý za celou hru tasit meč ani jednou. Herní frakce a chování NPC Různé guildy mají být tentokrát pojaty o něco více černobíle – zloději nebo tzv. Temné bratrstvo budou zkrátka ti zlí, zatímco mágové nebo bojovníci zase v zásadě dobří. Jenom questy pro tyto skupiny by prý jinde vydaly na samotnou hru! Jinak se můžete v Oblivionu těšit na všechny - pro sérii The Elder Scrolls - typické rasy i herní třídy. O novinkách ohledně tvorby a vývoje vaší postavy však zatím tvůrci tajemně mlčí. Minimálně pojetí stealthu se ale ve hře významně změní, do Bethesdy totiž přišel Emil Pagliarulo, který dříve pracoval na Thiefovi. Nehratelné postavy se v Oblivionu mají díky nové "Radiant AI" chovat trochu jako postavičky v The Sims. Zjednodušeně řečeno, každá NPC bude mít ve hře svá vlastní přání, která si bude plnit svým vlastním způsobem a bez ohledu na to, jestli u toho zrovna budete nebo ne. Ve hře má podle vývojářů být asi tisíc NPC, ale i přesto si prostě každá bude žít svůj vlastní život 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Všechny postavy navíc nebudou reagovat jen na vás, coby ústřední bod hry, ale i na sebe samy navzájem. Pokud se tedy nějaký chudák rozhodne ukrást chléb (má totiž v denním rozvrhu "sehnat jídlo" a je jen na něm, jak) a náhodou jej při tom uvidí strážci, skončí přesně tam, kde vy hraní Oblivionu začnete. Při reakcích na vás budou NPC zohledňovat, jaké činy jste udělali jim nebo členům jejich rodin, jaká je vaše obecná pověst v Tamrielu, jakých spolků jste členem atd. Co si o vás kdo zrovna myslí, snadno odtušíte i z jeho či její tváře, ve které se má díky mimice odrážet aktuální nálada a emoce. Pozorování ruchu ve městě má být rovněž přínosné - díky nenaskriptovaným a dynamicky se generujícím dialogům se dozvíte třeba podstatné zprávy, zajímavé drby a tak dále. Grafika par excellance Po vizuální stránce vypadá Oblivion opravdu úchvatně, částečně i proto, že si zatím tvůrci nemusí až tak lámat hlavu s tím, jak hru uzpůsobit i pro průměrnější herní sestavy. Rozlehlá krajina s dalekým dohledem a hustou vegetací se dá srovnat snad jedině se Stalkerem nebo eventuálně Far Cry, zatímco podobně detailními modely postav disponuje zatím asi jen třetí DOOM či připravovaný Unreal Engine 3.0. Zajímavé na tom jsou i jiné dvě věci. Zaprvé, že takovou omračující grafiku má mít Oblivion rovněž na Xboxu 2, tudíž jeho útroby jistě skrývají hodně výkonný grafický čip a zadruhé, že stejný engine bude pravděpodobně pohánět také Fallout 3, na něž získala Bethesda práva. Prvkem, který vývojáři v souvislosti s grafickým ztvárněním všude rádi zdůrazňují, jsou jejich realistické lesy. Každý strom je pečlivě vymodelován a po potažení detailními texturami a aplikaci řady moderích efektů působí velmi věrohodně. Všechny povrchy vypadají díky speciální technologii absorpce a odrážení světla skutečně „jako živé“ - ze stěn dungeonů čiší vlhkost, kůže působí jako by byla opravdová, nemluvě o úžasně zpracovaných odlescích vodní hladiny. Při vytváření grafických efektů k novým kouzlům se údajně tvůrci také vyřádili a my se tak prý můžeme těšit na různé dechberoucí ohňostroj barev. Díky implementaci Havok engine pro realistickou fyziku by se měly všechny objekty ve hře chovat adekvátně ke své hmotnosti. Některé weby spekulují, že většina věcí bude manipulovatelných a že hráč si bude moci dokonce takto zařídit svůj vlastní domov. Bethesda ovšem zatím všechny tyto informace nechává bez komentáře. Fakt, že implementace Havoku hru ovlivní, je ale jistý, minimálně souboje se prý díky skloubení nového technického pojetí a fyziky dostanou o krok dál oproti jiným RPG. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Podle Bethesdy bylo uvolnění editační sady pro Morrowind spíše jen experimentem. Reakce od hráčů byla ale neuvěřitelná, a to i přesto, že práce s tzv. Construction Setem přece jen už vyžaduje pokročilejší znalosti. S PC verzí Oblivionu by se tedy měly dostat na veřejnost nástroje, které již budou více uživatelsky přívětivé (objekty, ikonky) a mnohem jednodušeji s nimi půjdou vytvořit i různé složitější questy. Přímo v tomto prostředí půjde také pomocí mikrofonu, připojenému k PC, nahrávat zvukové soubory a přidávat je k příslušným dialogům ve hře. S Construction Setem tak šikovní hráči vytvoří svůj obsah pro Oblivion mnohem pohodlněji a rychleji. The Elder Scrolls IV: Oblivion bude stejně jako všechny předchozí díly opět pouze singleplayerovou záležitostí. Podle producenta Gavina Cartera je vývoj multiplayeru pro takovéto hry velice náročný a svou podstatou dost odlišný než tvorba klasických offline RPG. Ačkoliv prý v Bethesdě několik lidí v současnosti silně propadlo MMORPG World of Warcraft, s vlastní prací chtějí zatím radši zůstat jen u toho, v čem se již prosadili a co umějí dobře. Těšíme se na peklo! Ačkoliv je Oblivion synonymem pro peklo, podle zatím dostupných informací působí tato hra spíše jako ráj, alespoň tedy pro hráče. Zajímavé lokace, nový příběh, úžasná grafika, spousty dynamicky se chovajících NPC, vylepšené souboje a údajně i celá řada překvapení. Doufejme, že v Bethesdě všechno vyjde na jedničku a my se Oblivionu dočkáme co možná nejdříve. Před začátkem roku 2006 to ale prý rozhodně nebude. Zdroje: FileFront, CVG, OblivionSource, GameBanshee, PC Gamer, IGN, GameSpot, ActionTrip, GameSpy a další Související články: Novinky, Vše o The Elder Scrolls: Morrowind a datadiscích |
Kate | |
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak |