Prey - preview
zdroj: tisková zpráva

Prey - preview

23. 4. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

V PC Gameru došlo k vzkříšení dávno zapomenuté sci-fi střílečky Prey od tvůrců Duke Nukema, a tak už víme, že tahle hra na DOOM III enginu bude chtít zaujmout nejen indiánskými schopnostmi hrdiny či příběhem plným emocí.

Autor: Kate
Publikováno: 23.dubna 2005


Obrázek z původního Prey z roku 1997 zdroj: tisková zpráva Pokud máte pocit, že o akci s názvem Prey jste už někdy slyšeli, nemusíte se mýlit. Sci-fi first-person střílečku tohoto jména totiž 3D Realms, tvůrci slavné série Duke Nukem, ohlásili již v roce 1996 a ve své době se jednalo zřejmě o jeden z nejambicióznějších herních projektů vůbec. O pár let později byla ovšem Prey po řadě odkladů zase oficiálně zrušena a hráčům tak z přemíry slibů zůstalo jen pár screenshotů.

Už tehdy ale měli 3D Realms jasno v tom, že tuhle FPS chtějí narozdíl od Duke Nukem 3D pojmout ve zcela vážném duchu. Tomu odpovídal i návrh hlavní postavy, která měla ztělesňovat pravého amerického hrdinu se vším všudy. Měl se jmenovat Talon a postavit se hned trojici mimozemských ras. Ačkoliv o příběhu jsme se toho nikdy moc nedozvěděli, nejzajímavější na hře bylo, že měla – na tehdejší dobu naprosto nepochopitelně - vyžadovat 3D akcelerátor. Dnes již historický článek o původním Prey ze srpna 1997 pro zajímavost čtěte zde.

 Indián versus mimozemšťané
Myšlenka a několik stěžejních nápadů hry ale přežilo dodnes a Prey tak nyní za pomoci Human Head Studios (tvůrci Rune, Dead Man's Hand, Blair Witch 2) nečekaně vstává z popela. Pojďme se na její reinkarnaci podívat trochu blíže. Ústřední postavou hry bude Tommy, mladý indián kmene Cherokee, který žije se svoji rodinou v rezervaci, ale nic jiného si nepřeje víc, než odsud odejít. Jeho přítelkyně Jenny je ovšem jiného názoru a dny se proto klidně, i když trochu stereotypně vlečou, dokud do rezervace nezavítají nezvaní hosté.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zní to sice jak z béčkového filmu, ale je to tak – naši planetku má už pěknou dobu na mušce jakási agresivní mimozemská rasa, a aby byla hra hned od začátku pořádně dramatická, stane se jedním z prvních míst, kde vetřelci udeří, právě zmiňovaná rezervace, konkrétně dokonce bar, jenž vlastní Tommyho dědeček a ve kterém Jenny pracuje.

Ačkoliv samotný nápad na úvodní zápletku je poměrně dost přitažený za vlasy, příslušný filmeček, zobrazující nájezd vetřelců na dědovo království, prý vypadá úžasně. Nejdříve se začnou třást stěny a pak nepřátelé odtrhnou střechu budovy. Vše je ničeno a bořeno a aby toho nebylo málo, vtáhne nepřátelská loď do svých útrob nejdříve Jenny a poté i vás. Tma. Konec. Když se probudíte, máte jediný cíl – dostat vaši holku ze spárů těch nechutných potvor. Jde se do akce...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Příběh plný emocí
Hlavní designér 3D Realms Scott Miller říká, že v dnešních FPS, respektive v jejich příbězích, chybí emoce. Pokud jde o Prey, nebojí se ale dokonce vyřknout taková slova jako je love-story. „Musíme dát hráčům nějaký důvod, proč mají 15 až 20 hodin zabíjet mimozemšťany, a proč je vůbec mají zajímat osudy postav ve hře,“ objasňuje pohnutky pro emotivnější náplň i šéf firmy George Broussard, a zároveň tím také naznačuje, jak dlouhá bude průměrná hrací doba.

Na své krvavé cestě ovšem nebude Tommy jen zachraňovat svoji vyvolenou a odvracet v graficky úchvatné one-man show hrozbu, která by mohla zničit celý svět. Má totiž také objevovat sám sebe, své schopnosti a lásku ke své rodině i indiánským kořenům, které ho až dosud nikterak neinteresovaly. Perličkou na závěr je informace, že jedním ze scénáristů hry je i Gary Whitta, bývalý šéfredaktor PC Gameru, v jehož červnovém vydání bylo Prey exkluzivně představeno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Speciální indiánské schopnosti
Tommyho schopnosti, zmíněné v předchozím odstavci, nebudou jen tak ledajaké. Mají částečně vycházet z mytologie kmene Cherokee, na kterou si tvůrci prý řádně posvítili, a samozřejmě také obohacovat celkovou hratelnost. Ve hře se bude čas od času zjevovat duch vašeho dědečka, který vám bude dávat cenné rady a pomůže vám ovládnout nové schopnosti, jako je například tzv. spirit walking nebo death walking (viz níže). Kromě něj se vaším spojencem z ono světa stane ještě Talon, jestřáb, kterého jste si v mládí oblíbili stejně jako jiné děti psa nebo kočku. S jeho pomocí dokážete na své cestě luštit mimozemské písmo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spirit walking vám umožní dostat svůj duch pryč z těla a vydat se tak na místa, kam byste jinak nemohli, což pochopitelně oceníte při řešení celé řady zákysů s postupem ve hře. Asi nejlépe by se tahle herní vlastnost dala přirovnat k Remote Viewing v Psi-Ops, ačkoliv v Prey dostanete kromě možnosti procházení zavřenými dveřmi navíc ještě speciální zbraň (luk), k zákeřnému zabíjení nepřátel. Vzhledem k tomu, že coby duch jste kromě bezhmotné struktury pochopitelně i neviditelní, jsou výhody více než zřejmé. Opatrní musíte být jen v tom, kde svoje (v době opuštění zcela bezbranné) tělo necháte.

Death walking využijete až v momentě, kdy ve hře zemřete. Namísto očekávaného Game Over a nutnosti hrát od posledního savepointu, se totiž vydáte na lov. Pokud se vám v několika krátkých okamžicích podaří ve věčných lovištích skolit dostatek zvířat na to, abyste získali zpět svoji energii, můžete se vrátit. Akce pro vás pak začíná přesně tam, kde jste naposled zemřeli.

 Meziprostorové portály
Jedním z typických rysů Prey se stanou tzv. portály, tedy brány mezi různými částmi obrovského korábu, jejichž koncept byl zmiňován už i v úplně prvním návrhu hry téměř před deseti lety. Jak budou tyto meziprostorové spojováky v praxi vypadat, můžete poměrně zřetelně vidět na tomto obrázku. Ve hře budou brány spojovat mnohdy hlavně úplně rozdílná prostředí, mezi kterými však budete moci přecházet zcela plynule a bez loadování.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Orientace portálů navíc může být naprosto libovolná, takže se klidně může stát, že vlezete do díry na zdi a vypadnete v jiné místnosti stropem. Mimozemšťané navíc mohou svoje portály otvírat znenadání kdekoliv, takže budete muset být stále ve střehu, a to i ve zjevně prázdných prostorech. Kromě portálů využijete k přemísťování i řadu ovladatelných dopravních prostředků, díky kterým se budete moci podívat i do volného vesmíru kolem.

 Drsná tajemství nepřátelského korábu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak si budete razit cestu po mimozemské lodi, potkáte spoustu bizarních až hororových výjevů. Jenny a vy totiž nejste zdaleka prvními lidmi, které se alieni rozhodli u sebe doma pohostit a někteří z dříve „vyvolených“, případně dokonce jejich potomci, již léta živoří v katakombách korábu. Při své procházce lodí tak narazíte třeba na regiment blonďatých holčiček, které ovšem mimozemšťané nějakým způsobem změnili tak, že jsou doslova posedlé zabíjením a nic nechtějí víc, než vaši krev.

Ze zajímavostí, které dále odhalíte, můžeme jmenovat třeba unesené dopravní letadlo, které ovšem stále ještě s dezorientovanou posádkou kamsi letí. Vše se ale odehrává jen v obrovských útrobách hlavního mimozemského korábu. Avšak abychom na cizáky pouze neházeli špínu – občas vám budou i k užitku. Ne snad, že byste se s nimi mohli dokonce spolčit, ale třeba takové končetiny brouků vám v pohodě poslouží jako granáty. Stačí utrhnout a odpočítávání do organické exploze může začít (viz screenshot).

 Na DOOM III technologii
Pokud jste již viděli obrázky ze hry, pak jste si u nás jistě také přečetli, že hra využije známý, byť údajně značně modifikovaný, engine z DOOM III. V Prey nicméně bude většina lokací větších a hlavně značně světlejších než v nejnovější střílečce od id Software.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro reálnou simulaci pohybu a padání mrtvých těl poslouží rag-doll fyzika. Její využití ve skriptovaných úsecích hry prý působí nadmíru efektně. V některých částech kosmické lodi poznáte i jakousi fyziku naruby, protože budete moci chodit nejen po zemi, ale díky speciálnímu povrchu klidně i po stěnách nebo po stopě. A co je na tom všem nejzajímavější – kdekoliv se budete moci zastavit a střílet.

Nejvíce se ale má Prey od Doomu III lišit v umělé inteligenci nepřátel, kteří mají zvládat více než jen rychlé nabíhání a nemilosrdné útoky. Podle dojmů PC Gameru, jehož redaktoři měli možnost shlédnout novinářské demo hry, se nepřátelé opravdu chovají vcelku inteligentně a adekvátně reagují na své okolí.

 Možná již koncem roku?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oficiální datum vydání hry ještě nebylo nikde zveřejněno, ale podle PC Gameru je reálný konec tohoto roku, i když na to bychom příliš nesázeli. Pokud vás zajímá multiplayer, tak o něm se dosud ví snad jen to, že by měl být do hry zahrnut. Více informací nejen o síťové hře se snad dozvíme na letošní výstavě E3, kam se vypravíme za necelý měsíc.

JAKÝ JE AKTUÁLNÍ STAV DUKE NUKEM FOREVER?
Je až k podivu, jak moc se o téhle hře mluvilo a mluví, aniž by vůbec kdy kdo měl jistotu, jak to s ní doopravdy je. Duke Nukem Forever je prostě legendou herního průmyslu, ačkoliv počet lidí, kteří dnes „upřímně“ věří ve vydání této hry (ať už to bude opravdu kdykoliv :-) by se možná dal srovnat s počtem jejích odložení. Nový vítr do věčně stojatých vod DNF ovšem nyní vnesl PC Gamer, jehož redaktoři tvrdí, že v texaských kancelářích 3D Realms na vlastní oči viděli 20ti-minutovou předváděčku a že blonďatý Duke je stále v dobré formě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva George Broussard z 3D Realms navíc prozradil, že po řadě špatných začátků se tvůrčí tým na konci roku 2002 rozhodl smést veškerou dosavadní práci na DNF ze stolu a začít v nové sestavě úplně od začátku. Od té doby jde prý vývoj poměrně rychle kupředu. Hotova je většina levelů, zbraní i nepřátel a v této chvíli se vše dává do kupy a vylepšuje. Hra prý také jako nástavbu nad Unreal enginem využije vlastní renderovací technologii.

Na velké odhalení je ale stále ještě brzy, takže ani na letošní E3 se prý DNF neobjeví. PC Gamer nicméně nadšeně hlásí, že DNF má stále jiskru, interaktivitu a styl slavného Duke Nukema 3D. Podle autora článku je prý reálná šance, že se DNF dočkáme „už“ příští rok, tedy k desetiletému výročí Duke Nukem 3D. Vsadí si někdo z vás na tento termín? :-)

Zdroj: PC Gamer

Související články: Novinky

Kate
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak


 
 
Kate

Nejnovější články