Prey - mega-preview
zdroj: tisková zpráva

Prey - mega-preview

2. 3. 2006 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Sedíte v hospůdce, popíjíte oblíbený nápoj, ale najednou vás cosi vcucne, načež se objevíte v mimozemské lodi, kde to vypadá jako ve střevech. Mrzuté, což? Právě v takové situaci se ocitne hrdina FPS na DOOM III enginu.

Autor: Korgull
Publikováno: 2.března 2006


Obrázek zdroj: tisková zpráva Představte si následující situaci. Sedíte ve své oblíbené hospůdce, popíjíte oblíbený nápoj a najednou vás a všechny okolo cosi jakoby vcucne, přičemž se v mžiku objevíte na oběžné dráze, v obrovské mimozemské lodi. Mrzuté, což? A právě v takovéto, nebo ještě horší situaci se ocitne hlavní hrdina first-person střílečky s názvem Prey. Chlapík se jmenuje Tommy a je to potomek původních indiánů kmene Cherokee. Když si se svou přítelkyní Jen vyšel onoho inkriminovaného večera na skleničku do baru v místní indiánské rezervaci, ještě netušil, jak zásadně se mu změní život. U naší planety se totiž nečekaně a hlavně nezpozorovaná objevila gigantická vesmírná loď zvaná Sphere (čili Sféra) a jala se bez varování luxovat obyvatelstvo Země. Ona to vlastně není ani tam moc loď, jako spíš obrovská organická bytost.

Ať je to ale cokoliv, Tommyho a jeho frajerku to (ještě spolu se všemi dalšími lidmi v baru) prostě sebralo. Rozdělilo je to. A to mladíka rozhodilo víc, než fakt, že byl svědkem únosu mimozemšťany. Hrdá indiánská krev v jeho těle se vzedme a jeho srdce se otevře spirituálnímu světu jeho předků. Rozhodne se najít svou milou a za každou cenu se pak dostat zpět na Zemi. Že při tom možná zachrání lidstvo, je jen vedlejší efekt. Tommy totiž není příkladem klasického hrdiny, jehož prvořadým cílem je vždy a za každých okolností zachránit svět. Je to obyčejný, zamilovaný chlápek pracující v rezervaci jako mechanik. Vlastně se ani nikdy moc nechoval jako někdo, komu koluje v žilách indiánská krev a pochopitelně o to náročnější ho čeká cesta. Aspoň zpočátku. Ale nebude na ní sám. Pomáhat mu bude duch jeho děda, také uvězněného v útrobách lodi.

 Kusy těl a vyvržená střeva
Vskutku romantický příběh. Ovšem nenechte se jím oklamat. Prey bude velmi akční střílečkou, v níž půjdou city stranou. Vyvíjena je týmem Human Head Studios, tedy pokud jde o verzi pro PC. Verzi pro Xbox 360, která je rovněž rozpracována, mají na hrbu Venom Games. Zajímavé je, že původně byla Prey oznámena už zhruba před deseti lety, pak však upadla tak nějak v zapomnění, aby se mohla minulý rok opět vynořit na světlo světa s tím, že je vyvíjena na DOOM III enginu. Od té doby je poměrně ostře sledovaná, o čemž svědčí mj. i skutečnost, že jste si na našich stránkách mohli přečíst jedno preview před rokem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Prey nenabídne hráčům pouze nevšední příběh, ale také snad dokonce ještě nevšednější zážitek, který si budete moci užít jak v singleplayeru, tak i multiplayeru. Prostředí, ve kterém se vše odehrává, dává leccos tušit. Uvnitř Sphere - uvědomte si, že jde o živý organismus - je to prý dost nechutné. Střetává se zde kov s živým masem. Všude vlhko, pulzující sliz a jiný humus vyvěrající ze stěn, dveře, nebo spíš průchody, vám připomenou jistý svěrač, který se nachází na úplně opačném konci těla než vaše oči, dále jakési jakoby vředovité hromady čehosi, co neustále vyvrhuje odporné šťávy a podobné svinstvo...

Myslím, že dál v popisování herního prostředí pokračovat asi nemusím. Konečně, je i v mém zájmu, abyste tento článek dočetli. Tvůrci se snaží vyrobit velmi rozmanitý a interaktivní herní svět. Nevyhnete se místnostem působícím silně klaustrofobním dojmem, ani velkým volným prostorám. Dokonce se podíváte i ven do vesmíru, v malém ozbrojeném raketoplánu.

 Imunitní systém útočí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Částečně biologického charakteru však není jen ono mimozemské monstrum. Také zbraně, které uvidíte zprvu hlavně v rukách nepřátel-vetřelců, jsou převážně organického původu. Kromě toho, některé z kreatur dokonce vypadají a chovají se, jako by šlo o něco na způsob protilátek, které mají za úkol zničit všechny nežádoucí prvky v těle svého hostitele, jakým se pro Sphere stane i Tommy. Jinak pokud jsme ještě u těch breber, s nimiž se budete muset vypořádat, narazíte dále také na jakési organicko-technologické hybridy, které budou chrlit nějaký bordel ze svých chřtánů. Nic dobrého rozhodně neočekávejte ani od pohlcených pozemšťanů, kteří už byli povětšinou "změněni" a nyní věrně slouží svému novému pánovi.

Umělá inteligence prý bude dosti rozmanitá a chytrá. Má si jasně uvědomovat úplně vše ve svém okolí a využívat to ve svůj prospěch, včetně ozdravných postů (jsou to místa na podlaze, v jejichž blízkosti se zdraví postavičky obnovuje), prostě všeho, co by mohlo poskytnout nějakou výhodu proti vám. Kromě toho má být hra vybavena systémem dynamické obtížnosti, který bude neustále monitorovat váš postup a reagovat na něj adekvátním přizpůsobením schopností nepřátel. Když se vám tento systém nebude líbit, jednoduše ho vypnete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Že nevíte, kde vám hlava stojí?
I v tomto ohledu má Prey nabídnout něco nového, neotřelého. Jak už bylo naznačeno výše, uvnitř Sphere to bude místy vypadat skoro jako ve střevech nějakého velkého živočicha. Přesto se tu nebudete potýkat pouze s biologickými nástrahami. Vrásky na čele vám naskočí také z různých laserových překážek, silových polí a zejména pak přepínačů gravitace, které dokáží v mžiku obrátit vše v daném prostoru vzhůru nohama nebo jinak.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S tím souvisí všudypřítomné speciální konstrukce pro chůzi po stěnách (včetně stropu). Gravitace se sepnutím přepínače zorientuje podle toho, kde je umístěn. Uvidíte-li proto například nad hlavou nějaký otvor, někde určitě objevíte i spínač, díky němuž se dveře dostanou do takové polohy, abyste jimi mohli bez potíží projít. Na tomto mechanismu je prý postaveno řešení spousty herních situací. Nemluvě o tom, že stejně dobře, jako ho budete používat vy, abyste si pomohli, tak si s ním budou hrát i vaši nepřátelé, aby vám naopak všechno zkomplikovali. Například zrovna když se budete procházet po stropě, některá z kreatur přepne gravitaci...

 Šup sem, šup tam...
Jinak nechybí ani teleporty, jimiž se mohou přenášet odkudkoliv kamkoliv vaši nepřátelé, stejně tak jako vy. Zvláštností těchto portálů je, že jsou většinou pořádně vidět pouze z jednoho úhlu pohledu (jsou to takové 2D díry s výhledem do jiného prostoru) a mohou být kdekoliv a v jakékoliv poloze (kolmo, svisle). Některé jsou ohraničené září, jiné však ne, takže si jich ani nemusíte všimnout, a když si nedáte pozor, najednou jimi prostě projdete, propadnete a ocitnete se úplně někde jinde. Váš vstup do neznáma přitom nemusí být zrovna příjemný, protože vyvrhnout vás to může opět odkudkoliv, třeba od stropu. (Pokud jste četli ságu Nekroskop Briana Lumleyho, možná to ve vás také tak trochu asociuje Möbiovo kontinuum. Tvůrci sami to ale v jednom rozhovoru připodobňují k té honičce ve skladišti dveří v animovaném filmu Příšerky s.r.o.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mimo to, často jsou to otvory dosti nestabilní, takže než se nadějete, rychle zmizí. Jiné zůstanou otevřené delší dobu, takže v nich pro změnu můžete zmizet vy. Díky těmto portálům se mohou nepřátelé objevovat prakticky jako mávnutím čarovného proutku. Ba co hůř. Procházet jimi mohou i střely, takže když nebudete dost opatrní, snadno vás může některá doprovodit a zasáhnout. Jeden z levelů hry je prý na fenoménu portálů vyloženě postaven. Je to údajně šílené bludiště tvořené ohromnou sítí těchto zvláštních dveří. Podle těch, kteří to viděli v akci, vás to sice možná na chvíli trochu dezorientuje, ale celkově prý jde o úžasný herní prvek.

 Ze světa duchů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobných kulišáren má Prey zejména v singleplayeru pro hráče připravených více. A mnohé z nich budou mít co do činění s Tommyho zvláštními spirituálními schopnostmi. Četli-li jste až dosud pořádně, všimli jste si v úvodu zmínky o tom, že mladému indiánovi bude v jeho boji s vetřelci z vesmíru pomáhat duch jeho děda. Tommy bude díky své víře schopen nejen rozumět jazyku mimozemšťanů, ale také odpoutat své astrální tělo od fyzické schránky a putovat víceméně bez omezení a povšimnutí mj. i přes překážky, které by jako člověk z masa a kostí jinak nezdolal (např. silová pole).

Nevýhodou takových "výletů" je, že si budete muset dát pozor, kde jste zanechali své bezvládné tělo ležet, aby nebylo příliš vystavené nějakému nebezpečí. Zásoby spirituální energie navíc nejsou bezedné a budou ubývat o to rychleji, když budete muset použít mocný spirituální luk a šípy na nenápadnou likvidaci obzvlášť agresivních nepřátel.

 Hasák a mimozemské zbraně
Ne, nelekejte se. Prey dá Tommymu samozřejmě šanci postupovat proti nepřátelům i s mnohem hmatatelnějšími zbraněmi. V tomto ohledu prý určitě strádat nebudete. Už výše bylo naznačeno, že některé z likvidačních nástrojů budou podobného částečně organického složení jako celá Sphere. Některé budou prakticky celé živé. Každý kus z arzenálu má mít alternativní palebný mód a když nebude stačit munice, můžete jimi nepřítele aspoň praštit po kebuli. Dobíjení totiž nebude v této hře možné, takže pokud vám jednou náboje dojdou, tak vám ani nic jiného nezbude. Pozor budete muset dát i na přehřátí zbraní, ke kterému může dojít, když budete pálit příliš zběsile.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Do rukou se vám dostane například kyselinová brokovnice, organické granáty (ve skutečnosti to budou končetiny tvora podobného třínohému pavoukovi) a fajnové pijavicové kanóny čerpající šťávu rovnou z lodi. Budete mít k dispozici také rychlopalnou (případně snajperskou) pušku, která má však stejně jako všechno ostatní v této hře k normálu dost daleko - její zaměřovací zařízení bude např. přímo propojeno s Tommyho sítnicí. Neméně exotická bude také zbraň na způsob granátometu. V primárním módu z ní budou létat oni třínozí lezouni (jak se jim také říká), v sekundárním je to rozemele na prach, který dokáže dočasně blokovat jakoukoliv střelbu. A nesmím zapomenout ani na Tommyho hasák (Tommy je mechanik, pamatujete?), který bude mít rovněž funkci zbraně a jako jediný bude pocházet ze Země.

 Smrtí nic nekončí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už jste se mohli dočíst dříve, ač se v Prey budete moci setkat tváří v tvář se smrtí, vaše hra v takovém případě neskončí. Opět s tím má co do činění indiánská mytologie. Když tedy dojde na nejhorší, ocitnete se ve své staré známé říši duchů, vyzbrojeni svým mocným lukem. Abyste se dostali zpět do hmotného světa v co nejlepší formě (pokud jde o zdraví), budete muset v několika vteřinách zlikvidovat co nejvíc okolo poletujících přízraků. A vzhledem k tomu, že nikdo z nepřátel nečeká, že byste se mohli vzkřísit, moment překvapení je pak na vaší straně. Hra nicméně podporuje také funkce rychlého uložení a načtení, pokud by snad někdo dal přednost spíše tomuto způsobu.

 Je libo sličná ufonka? Nezapomeňte na kondom
Mnoho kolegů, kteří dostali preview-verzi hry k vyzkoušení, se nad singleplayerem hry, který podle některých odhadů hráčům zabere tak 12-15 hodin (podle jiných zdrojů i více), ve svých článcích úplně rozplývalo. A to jak nad vším zmíněným, tak také nad různými, sice nepodstatnými, ale určitě ne přehlédnutelnými, detaily. Např. na veřejných toaletách nechyběl intergalaktický automat na kondomy, narazit lze ve hře rovněž na funkční hrací automaty a televizi (přímo v indiánském baru) nebo dokonce rádio přenášející vysílání ze Země (to má mimochodem zároveň úlohu zprostředkovávání příběhu) či jukeboxy hrající licencovanou muziku. Soundtrack má zahrnovat kapely jako jsou například Blue Oyster Cult, Judas Priest a Heart.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grupen... totiž multiplayer
Multiplayer, jehož levely budou variací levelů singleplayerových, prý sice nebude zahrnovat tolik puzzlů, které činí singleplayer tak zajímavým (až 40% hry je údajně založeno na jejich řešení, zbytek je čistě akční), přesto se máte těšit na pořádnou dávku zábavy, rychlé akce a samozřejmě napětí. Dočkáte se v něm i hrátek s gravitací a portály, což vám sice může zpočátku působit jisté potíže, ale podle všeho nakonec počáteční nejistotu překonáte (díky určitým vodítkům, jež vám pomohou se zorientovat) a plně se do akce vložíte.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Vyžít se budete moci v módech Deathmatch a Team Deathmatch, přičemž co se týče arzenálu, dostupné budou všechny zbraně ze singleplayeru. Podíváme-li se blíže na Deathmatch, ten se vám podle redaktora Gamespotu bude zdát možná v první chvíli vcelku obyčejným. Alespoň do té doby, než se poprvé proběhnete po stropě, uvažujeme-li o stropě jako o tom, co je obvykle nad námi, i když to v této hře může být klidně zrovna podlaha. Zabít někoho v takových podmínkách není jednoduché, nehledě na už několikrát zmíněnou skutečnost, že se díky portálům mohou nepřátelé zjevovat a mizet prakticky kdekoliv a jakkoliv nečekaně.

Samozřejmě v tomto ohledu se mohou názory jednotlivých hráčů velice lišit. Nejoblíbenějším levelem z preview-verze byl pro většinu redaktorů jednoznačně jeden, který se jmenoval Sphere. Vyskytují se v něm dvě ohromné koule nad sebou. Jedna je vetší a druhá značně menší. Tu první obklopují různé koridory a místnosti. Obě mají vlastní gravitační sílu, což silně ovlivňuje hratelnost. Jinak výlety z hmotného světa do říše duchů jsou v multiplayeru stále možné, i když v omezené podobě. Pro posmrtnou akci ale v MP místo pochopitelně není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zajímá-li vás počet hráčů, jaký bude Prey podporovat, vězte, že to bude u obou platforem až osm. Hra jako taková má na PC i Xboxu 360 vypadat v podstatě stejně, pouze u té xboxové se prý Venom snaží upravit a optimalizovat počet snímků za sekundu, což určitě není od věci, neboť už DOOM III se potýkal v této oblasti s výraznými nedostatky. Bez povšimnutí nemohu nechat ani informaci uvedenou jedním z redaktorů-hráčů preview-verze Prey pro PC, který prohlásil, že na jeho sestavě (AMD 64, ATI X800 grafická karta a 1GB RAM) hra běžela velmi plynule.

NOVÁ VIDEA PŘÍMO Z HRANÍ
Trojici půlminutových videií v ultra-vysokém rozlišení ze singleplayeru stahujte společně s jednou ukázkou multiplayeru v sekci downloadů.

 Velké naděje?
Prey se zkrátka jeví - a shodují se na tom všichni, kdo ji viděli na vlastní oči - jako velice velice nadějná FPS s neotřelým designem levelů. Ve svém repertoáru má celou řadu zajímavých (až šílených) a inovativních prvků, které by hráče toužící po rychlé akci, napětí i zábavě neměly nechat chladnými. Je zde ale jedno omezení - neměla by se dostat do rukou dětem mladším 18 let.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání titulu očekáváme zhruba v červnu. Tvůrci sami se uvedení konkrétního termínu brání. Raději se zaštiťují klasickou frází: "Až to bude, tak to bude." Každopádně období po E3 2006 se zdá být mnohem pravděpodobnějším, ba spíš úplně jistý, než stále ještě někde zmiňovaný březen. Už jen s ohledem na vývojářský týdeník zveřejňovaný pravidelně na stránkách 3D Realms.

Zdroje: IGN, CVG, TVG, GS, ShackNews, Nex-Gen, VE, Boomtown, GamesRadar, GameInformer, HEXUS, Totally360, 3DRealms, Kotaku, homepage

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Preview #1 (4/2005), Novinky...


 
Korgull
Korgull spatřil světlo světa před více než 26 lety, protlouká se, jak se dá, a na Tiscali Games píše především novinky. Nejraději hraje adventury (staré dobré Grim Fandago, Neverhood), ale nepohrdne ani dobrou strategií, RPG nebo akcí

 
 
Korgull

Nejnovější články