Halo Wars - preview & dojmy
zdroj: tisková zpráva

Halo Wars - preview & dojmy

2. 2. 2009 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Okolo planety Harvest poletují dvě otázky: Jak může střílečka Halo fungovat jako strategie? A zvládli tvůrci Age of Empires převést ovládání na konzoli? Než se za pár dnů přesvědčíte v demu, nabízíme naše odpovědi.

Autor: Martin Klekner & Miloš Bohoněk
Publikováno: 2.února 2009


Obrázek zdroj: tisková zpráva Aby si autoři série Halo z Bungie nechali na své dítko vůbec sáhnout někým cizím, museli tvůrci Age of Empires nejprve předvést, že na to mají. Ono vyrábět RTS na Xbox 360 je totiž něco úplně jiného než vyrábět ji na PC – zaběhnuté procesy ovládání selhávají, komplikace a omezení vyplývají již jen ze samotného gamepadu, dokonce i hráči jsou úplně jiní. Jenže Ensemble se nenechali odradit. Vzali své Age of Mythology, převedli ho na konzoli, vyvinuli vlastní intuitivní systém ovládání a voilá – dostali zelenou. Ono bylo vždycky lepší ukázat výsledek, než mít plnou pusu řečí. Jen škoda, že to Age of Mythology na konzole jednou opravdu nevyjde, když byli Ensemble Studios zavřeni. A tak se na začátku roku 2005 začala rodit strategie, která se nyní blíží vydání. Ensemble Studios nás v předstihu pozvali na půlhodinovou multiplayerovou partičku. Námi hranou, nutno dodat...

 Dvě palčivé otázky na úvod
Okolo Halo Wars byla celá fůra otázek, ty dvě zdaleka nejdůležitější však již nyní můžeme s trochou štěstí zodpovědět. Zaprvé, „Jak může střílečka Halo fungovat jako strategie?“ Inu, stačí přihlédnout k faktu, že celá série byla již na začátku plánována jako RTS pro PC, čemuž napovídají nejen obrovské bitevní scény, ale i rozdílné typy jednotek s přesně danými silnými a slabými stránkami. Základ je tedy přímo ideální. A tak přichází otázka druhá: „Jak dopadl onen jednoduchý a vysoce intuitivní interface, který má plně využít veškerého potenciálu gamepadu a stvořit tak zcela nový druh konzolové strategie?‘“

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky

Tato odpověď bude poněkud delší. Vše vězelo v jednoduchosti. Miliony tabulek a ikonek, složitá mikroekonomika a fůra dalších detailů, na které jsou PC hráči již dávno zvyklí, by na Xboxu prostě nemohly fungovat. Celá hra se tak zaměřuje především na tzv. vizuální ovládání, rychlou hratelnost a především na akci, čímž se zároveň přibližuje hektické atmosféře Halo. Přítomna je jen jedna surovina „supplies“, kterou sbíráte v podobě zásobních beden, jež jsou rozházeny po celé mapě. Něco jako v Command & Conquer, jen s tím, že zásoby jsou nevyčerpatelné. Ideální strategií proto není nic jiného, než neotálet a okamžitě začít s nejbližším Warthogem prozkoumávat okolí.

 Z akčního podkmene
Halo Wars bude dle tvůrců strategií zatraceně akční a my musíme jen přitakat. Nepřátelskou základnu jsme ohlodávali už za nějakých deset dvanáct minut po spuštění hry a to do toho ještě musíte započítat fakt, že jsme dostali do ruky ovladač a museli se s ním nejprve naučit zacházet. Takže ve finále je dost možné, že do prvních konfliktů se hráč bude dostávat za několik desítek sekund. Fakt, že zmíněný Warthog vyprodukuje továrna za necelé tři sekundy, mluví za vše.

Hra je tak po okraj naplněna adrenalinem, a i když stále musíte řešit, jak nejlépe vybudovat obranu základny, kam postavit kterou budovu apod., většina otázek se točí především okolo bitevního pole. K základně ještě dodáme to, že budování funguje jako přístavky v Original War - máte bázi, okolo ní několik slotů a ty zaplňujete např. elektrárnou na výrobu energie, kasárna, fabrikou na vehikly apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ovládací revoluce nebo prstolam?
To jsme ale mluvili spíše o ladění hry a neodpovídali na otázku. Proč to ale dále prodlužovat – jsme nadšeni. Ensemble Studios se v neprobádaných končinách zorientovali na jedničku a vynalezli systém, který funguje precizně. Levý joystick slouží k pohybu po mapě, pravý rotuje kamerou, tlačítkem A označíte jednotku, jeho podržením roztáhnete kruh, který označí všechny jednotky ve výběru. Veledůležitý se ukázal být levý bumper, který označuje všechny jednotky na obrazovce (PC hráčům se to nemusí zdát, ale u mnohem méně flexibilního gamepadu jde o výbornou cestu, jak urychlit označování velkých skupin) a probíhá-li někde větší bitka, stačí jen zmáčknout levý bumper podruhé a rázem máte v držení všechny ovladatelné jednotky. Ten pravý dokonce vybere vaše jednotky úplně všechny.

Pro veškerou interakci postačí X (jdi / zaútoč / seber), Y vyvolá speciální útok (v zájmu jednoduchosti má každá jednotka jen jeden), B jednoduše odznačí. Nechybí ani speciální devastující útoky, např. kobercové bombardování nebo jakýsi výstřel iontového děla z oběžné dráhy, kteréžto akce se vybírají z vyskakujícího menu směrovým křížem.

Všechna menu jsou řešena kruhovým systémem, přes který se děje i stavba a správa základny, přičemž na pravé straně jsou jednotky, resp. budovy, na té levé zase upgrady a ve všem je tedy přehled. Zařadit jednotky do výrobní řady a vychrlit je do probíhající šarvátky – tento proces vám brzy přejde do krve, především díky směrovému ovladači, umožňujícímu rychlé skoky mezi základnou a bitevním polem. Již nyní se tudíž dá říct, že potenciální největší hrozbu, stojící Halo Wars v cestě, Ensemble zdárně překonali. A tím je překonána i naše druhá palčivá otázka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Snad jediné, co trochu mrzí, je absence záložek. Vlastně jakákoli RTS na PC vás nechá vybrat libovolné jednotky a následně je přidělit do jedné skupiny, kterou pak vyberete číslicí na klávesnici. Takováto featurka je holt na gamepadu koncepčně neproveditelná.

 Když Mastert Chief ještě plenky nosil
Vývojáři hry měli přístup do Halo Vaultu, jakési bible celé série, obsahující veškeré informace o příběhu, vesmíru, postavách atd., od těch všeobecně známých, po přísně utajované. Pro sepsání příběhu byl najat tým zkušených spisovatelů, v jehož čele stojí Graeme Devine, designer legendárního The 7th Guest. Ale kdo by snad čekal, že se hra bude točit okolo dalších dobrodružství Master Chiefa, ten je vedle – Halo Wars se vrací o 20 let zpátky, k samotnému prvnímu střetu lidstva s rasou agresivních Covenantů. Píše se rok 2531 a loď UNSC Spirit of Fire míří na své riskantní misi k planetě Harvest.

Proces nazvaný „glassing“ vytvoří po útoku Covenantů na libovolné planetě zamrzlou tundru. A přesně to se částečně stalo i Harvest, která se v několika hodinách změnila ze zemědělsky zaměřené kolonie na polární peklo. Autoři dělají okolo dějové linie velké tajnosti, jisté však je, že od prvních šarvátek UNSC s mimozemskou rasou se rychle přesuneme k boji o „předmět velké důležitosti“ (tzn. pravděpodobně jakousi ničivou zbraň), který je ukryt na tropické planetě Arcadia. Navštívíme přitom množství dalších světů, mezi nimiž by ovšem nemělo figurovat žádné Halo (první je objeveno až za 20 let) – a neobjeví se tím pádem ani odporní The Flood. Zajímavě zní popis hlavního záporáka – půjde o jakousi covenantskou verzi Jamese Bonda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kdo je alespoň částečně obeznámen s historií Halo univerza, ten ví, že v roce 2531 speciální jednotka Spartanů účinkuje ještě téměř v plném složení. Červený a modrý tým pod vedením dvaadvacetiletého Johna, známého také jako Master Chief, se plně soustředí na potlačování lokálních planetárních povstání. Po příchodu Covenantů jsou okamžitě vrženi do boje proti neznámé rase a objeví se tak jako ultimátní jednotka i v Halo Wars, leč bez samotného Master Chiefe - ten dostal červenou. Spartané budou k dostání již v raných fázích hry a jsou to vlastně klasičtí hrdinové. V jeden moment jsme mohli rekrutovat pouze tři, ale to nám bohatě vynahradili svou silou, výdrží a hlavně schopností skočit na covenantský vehikl a přivlastnit si ho. A ještě drobek na závěr - umělou inteligence na palubě Spirit of Fire, rýpavou a vtipnou Cortanu, nahradí neméně příjemně znějící Serena.

 FPS v RTS kabátku
„Jako základ používáme modely jednotek z FPS, Halo Wars je však RTS a spousta věcí se z ptačí perspektivy jeví jinak, než z pohledu první osoby,“ vysvětluje designer Lance Hoke. Některé jednotky proto musely být zvětšeny, jiné zmenšeny, pro větší výraznost byly zvoleny kontrastnější odstíny barev atp. Ve výsledku však hra již na první pohled přináší onu nezaměnitelnou Halo atmosféru, a to ať už tak činí věrným rozpohybováním vozidel (především Warthogu se podařilo vtisknout jeho typickou „klouzavou“ jízdu), oblíbeným pokřikováním panikařících Gruntů, mariňáky poletujícími vzduchem, anebo prostě vizuálním stylem, který je typicky plastově omalovánkový.

Zmínili jsme koncept kámen-nůžky-papír, který v Halo Wars figuruje na prvním místě. Aby UNSC mohlo čelit mnoha rozdílným jednotkám Covenantů, zařadili Ensemble do jeho repertoáru hojnost nových jednotek, které nejenže fungují jako účinná odpověď na nepřátelské technologie, ale zároveň se autorům nějakým způsobem podařilo, že se okamžitě a bezbolestně staly součástí univerza.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Schopnosti jednotek
Mariňáky, Warthogy či Scorpiony asi netřeba popisovat. Objeví se tu však i speciální plamenometní mariňáci a transportní Warthogové. Jako protivzdušná obrana přichází Wolverine, úlohu artilérie plní Cobra, těžkotonážní Rhino obstarává ničivou palebnou sílu proti budovám, mohutný Elephant zase bezpečně transportuje pěchotu na místo určení a vytváří zde polní kasárny. Kráčející mech Cyclop se dokáže rychle dostat do nepřátelské základny a v krátkém čase rozmlátit vše v okolí. Ve vzduchu využije UNSC nejdříve kulometné stíhačky Hornet a Sparrow, skutečné peklo však rozpoutá až obrovský Vulture se svou raketovou baráží. A nesmí samozřejmě chybět ani klasický dopravní Pelican.

Na druhé straně barikády se velká odhalení konat nebudou. Gruntové, Elites, Zealoti a Hunteři budou představovat tuhé protivníky pro UNSC pěchotu, Ghosti, Wraithové a gigantičtí Scarabové zaměstnají těžkou techniku. Ve vzduchu samozřejmě spatříme plachtit elegantní Banshee. Větším překvapením je fakt, že v multiplayeru se objeví i Sentinelové, jednotky, které v původní FPS sloužily jako strážci technologie Halo prstence. Zde bude možno najímat je v neutrálních obchodech a využít sílu jejich energetických paprsků v boji.

Příchod Spartanů na bojiště vyvolá vždy hlasité nadšení v řadách mariňáků. Verze obleku MJOLNIR Mark IV však ještě bohužel nevlastní technologii energetického štítu (Mark V je uveden až s prvním Halo), a tak neohrožení bojovníci nebudou ani zdaleka tak nepřemožitelní, jak by se dalo očekávat. Jejich špatné využití může vyústit v totální likvidaci draze zaplacené jednotky – stejně tak však jejich taktické nasazení může zvrátit průběh prohrané bitvy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Již za měsíc
Halo Wars se rýsují jako nesmírně akční RTS, taková, která přesně padne do noty xboxové komunitě. Nebude plná gigantických bitev, spíše se ponese v duchu neustálých lokálních šarvátek, kde bude každá akce vyžadovat příslušnou reakci. Kdo zaváhá, bude smeten dřív, než se rozkouká. Velký důraz je samozřejmě kladen na multiplayer, kde se v plné verzi utká přes Xbox Live až šest hráčů najednou. Koneckonců, ten je to, co jsme sami hráli a bavil nás velice.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Opomenuta nezůstane ani kooperativní hra - kampaň bude možné projít ve dvou. A bude možnost hrát i za Covenanty? Když jsme na to zeptali hlavního designéra hry a trochu do toho začali šťourat, jeho potutelný úsměv nám byl odpovědí. PC hráčům ovšem rovnou vzkazuje: „Halo Wars bude pouze pro Xbox 360.“ Uvidíme, co na to Microsoft. Migrační příběhy „jen a jen Xbox exkluzivních“ Halo, Gears of War či Mass Effect zná každý z nás...

VIDEO Z HRANÍ

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Vše o Halo 3



Martin Klekner & Miloš Bohoněk
editor: jd

 
 
M.Klekner & M.Bohoněk

Nejnovější články