Guitar Hero IV World Tour - preview
zdroj: tisková zpráva

Guitar Hero IV World Tour - preview

30. 5. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Do loňského podzimu panující Guitar Hero byl nováčkem Rock Band sesazen z trůnu, ale gong zazvonil, nový mač začal a první výpady naznačují totální dominanci dřívějšího mistra.

Autor: Moolker
Publikováno: 30.května 2008


Zrodil se nový žánr a s ním se zrodila i krutá rivalita. Do loňského podzimu panující Guitar Hero byl nováčkem Rock Band sesazen z trůnu, ale gong zazvonil, nový mač začal a první Obrázek zdroj: tisková zpráva výpady naznačují totální dominanci dřívějšího mistra.

 Raketový vzestup
Píše se rok 2005 a Harmonix vydávají Guitar Hero, které to celé začalo s kabelovou kytarou a pár desítkami písniček. Ani ne dva roky na to už Harmonix přesedlávají k MTV Games a Guitar Hero III pro Activision kutí Neversoft (ano, ti, co stojí za Tony Hawk sérií). To dopadlo formou pokrokové bezdrátové kytary, mnohem většího hudebního výběru a k tomu se stahovatelným obsahem.

Ještě v ten samý rok udeřili Harmonix zpět, vydávající svojí Rock Band, která najednou z individuálního zážitku udělala zážitek kolektivní. Tvůrci totiž ke kytaře přidali ještě bubny, basu a vokál, k tomu mnohem lepší systém downloadů a to celé zabalili do jednoho velkého světového turné. Jinak pokrokový Guitar Hero najednou vypadal jako nedorostlý sourozenec a je na Neversoftu, aby „svou“ značku vrátili na vrchol herně-hudebního Olympu. Jenže jak to tak vypadá, oni odtamtud Rock Band nejen skopnou, ale ještě k tomu si tam navezou hromadu vlastní zeminy - to aby nad vrcholem nelevitovali. Teďka totiž někdo míří setsakramentsky vysoko!

 Nojo, ale není to v základu pořád jen vykrádačka?
Na první pohled to tak vypadá, aneb už asi rok kolující spekulace se vážně obrátily v pravdivá fakta. „Po vzoru“ Rock Band, Guitar Hero World Tour (dále již jen jako GH4) své periferní portfolio rozšíří o bubny, basu i vokál a nabídne turné po celém světě. Proč ony uvozovky? Protože: „Přirozenou evolucí hry je přidání nových nástrojů. Ani náhodou, že by to Harmonix vynalezli. To tady bylo už roky,“ vysvětluje pro Game Informer Joel Jewitt, spoluzakladatel Neversoftu, a dále se brání, že na tohle rozšíření si brousili zuby už před vydáním trojky. Jenže čas je neúprosný a Harmonix je zřejmě prostě předběhli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

A i kdyby to ta vykrádačka byla, nevadí (Rock Band zase kradlo z GH, když už jsme u toho). Bubny budou jiné, kytara taky a k tomu připočtěte propracovanější kariéru, bohaté možnosti co se vzhledu charakterů týče a hlavně šance tvořit si svoje vlastní songy, kterážto vlastnost spolu s propracovanými online možnostmi nabídne zážitek vskutku pokrokový. Pojďme si teď ty trumfy postupně rozebrat.

 Tři bubny, dva činely a jeden pedál
Obrázek zdroj: tisková zpráva Hudební tituly byly vždy o hardwaru, tedy o tom, co je tak jasně segregovalo od her ostatních. Je zřejmé, že s GH4 to nebude jinak. Jak vidíte na obrázku pohozeného někde tady u textu, bicí budou vypadat o poznání jinak než ty v Rock Band. Zatímco tam to byly čtyři totožné bubny vedle sebe a pedál, tady to bude sofistikovanější. „Normální“ bubny budou pouze tři, ale k tomu nad nimi najdete ještě dva činely a dole to pak taktéž zakončí pedál.

Projektový ředitel Brian Bright odhalil, v čem budou hlavní přednosti jejich soupravy: „Jednou z věcí je ta, že jsme ji chtěli udělat tišší než naše konkurence. Bubny tam jsou hlasité jak kráva a vyrušují. Všichni ostatní v místnosti akorát pokřikují ‘Hej, sklapni!’.“ Já osobně bych to označil za čistě osobní problém (třeba mně to nevadilo, prostě jsem otočil volume doprava a třískání bylo pryč), ale o čem už nebude žádné debaty je mnohem realističtější konstrukce a design bubnů, který prý evokuje skutečné hraní věrohodněji.

zdroj: Archiv


video o bubnech

Kit teď vypadá jako skutečná MIDI hudební souprava a nad trojicí normálních bubnů velmi pohodlně umístěné činely prý posunují bubnování na zcela novou úroveň (a k tomu bubny budou, na základě síly úderů, citlivě a přesně rozlišovat čtyři rozdílné stupně bušení). „Opravdu si teď připadáte jako při hraní na skutečné činely. Pocit je zcela jiný, než když jsou všechny bubny vedle sebe,“ dodává Bright. Ačkoliv ty činely nevypadají jako něco extrémně stabilního a odolného, Bright všechny ujišťuje, že celá sestava bude trvanlivější než ta v Rock Band a dodává: „Tým, se kterým na tom pracujeme [RedOctane], dělá hardware roky a roky... Ti borci to znají skrz naskrz. Tahle věc nepraskne.“

Jak vidno, Neversoft nejsou úplným autorem nových bubnů. Celkem logicky si přizvali řadu pomocníků. Pro výrobu „Drum Hero“ si navzájem vypomohli se studiem RedOctane (autoři předchozí kytary), Activision Foster City (možná znáte z dřívějška jako Z-Axis) a co je ještě podstatnější, dali se dohromady s Johnem Deveckou (že by český imigrant Honza Děvečka?). To je člověk, který stojí za první hudební hrou v historii, jímž byla MTV Drumscape z roku 1996. Zajímavé je, že Devecka vlastnil patent na technologii, kterou všechny následující hudební hry využívali, Guitar Hero a Rock Band nevyjímaje. Teďka ho už má pod sebou Activision.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale zpátky ke hraní. Stejně jako kytarista, i bubeník se může těšit na řadu pořádných sól, přičemž některé z nich budou exkluzivně navrhnuté přímo pro GH4. Super na nich bude hlavně to, že budou o improvizaci. Ale narozdíl od RB, kde jste jen mlátili bubnů jak pomatení a potom se snažili chytnout kritickou notu nakonec, tady by to mělo být mnohem organizovanější a hra vás bude hodnotit na základě smyslné úrovně vašeho projevu.

NA KOLIK VLASTNÍ KAPELA PŘIJDE?
Hudební hry si nemohou dovolit být špatné. A to čistě proto, že jsou tak drahé a bez záruky kvality by si je nikdo nekoupil. Ale co kdybychom vám teď řekli, že Guitar Hero World Tour na tom, co do ceny, tak špatně nebude?

Inu, lhali bychom. „Band Kit“, aneb hlavní chod, přijde na 190 dolarů a najdete v něm DVD s hrou, bubny, kytaru a mikrofon (basa bude opět jen ve formě dokoupitelné druhé kytary). Pokud se rozhodnete zůstat věrní originálu, budete si moci pořídit pouze „Guitar Kit“ a to za 100 dolarů. Samotná placka pak vyjde na 60 dolarů (resp 50, kupujete-li PS2 nebo Wii verzi). Otázka ohledně ceny v Evropě zatím zůstává nezodpovězená. Společně proto doufejme, že to nedopadne jako s Rock Band...

 GUITAR! Hero
Pořád se to jmenuje Kytarový Hrdina a při tom o jeho nástroji zde ještě skoro nepadla zmínka. Ovšem ne proto, že by teď kytara hrála druhé housle (to je ale hezky tématické přirovnání!). Ba naopak, Neversoft prý chystají něco opravdu nového: „Měli jsme fakt hodně brainstromingů s cílem vytvořit kytaru stejně expresivní, jako ta skutečná“ naznačuje vývojář Chris Parise, ne a ne přijít s něčím konkrétním a jen nadšeně uzavírá: „Je to tak převratný, že si ten krám snažíme patentovat!“ Prý nechtějí, abychom si pak vytvořili vlastní kopii a začali to prodávat.

No, pokud tam přidají nějakou novou hardwarovou super-featurku, znamenalo by to, že nebudeme moci použít kytaru z předchozích her. Jako by už nestačilo, že bicí z Rock Band budou nekompatibilní. Ale aby to nebylo úplně beznadějné, redaktor Game Infomeru si všiml, že při hlavním módu pro čtyři hráče tam kromě normálních kytarových not jezdily i nějaké průsvitné. Od vývojářů vyšťoural, že to je prý jakási zbrusu nová přístupová mechanika na onu tajemnou kytaru, ale co si pod tím máme představit... na to je stále moc brzy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Aspoň ale ještě víme to, že kytara bude bezdrátová, což je ovšem zcela logické, vzhledem k tomu, že tak tomu už i bylo ve trojce. Co už však překvapí a potěší je to, že bez kabelů budou i bicí a mikrofon, čímž GH4 povýší nad RB. Jinak co se vokálů týče, tam je stejně informací jako v případě strunového instrumentu - tedy nula. A když už to tu teď máme všechno tak pohromadě, ještě dodám, že interface bude totožný s tím v RB. Na dolních dvou třetinách obrazovky bude vedle sebe naskládaná kytara, bubny a basa a nad tím vším bude proudit text a intonační linka pro zpěváky.

 Nejpohodlnější turné na světě
Pamatujete na styl, kterým byla zpracována kariéra jak v  předchozích GH, tak v RB? Vyberete si postavu, případně nástroj jde-li o RB, a vesměs lineárně postupujete v jednom listu skladeb. Zejména ta druhá jmenovaná měla jeden problém: „No, já myslím, že nenucením vás hrát stejný za*raný songy pořád dokola, bychom mohli být lepší než Rock Band. Už v životě nechci slyšet Nirvanu a Weezera. Je mi z toho už nanic,“ nechal se trochu unést Brian Bright a ačkoliv Rock Band mi žádnou muziku až tak zle neznechutilo, přesto Bright uhodil hřebíček na hlavičku.

Věřte tomu, že GH4 bude jiný. Třeba už jen tím, že postavu si nejen vyberete, ale do posledního detailu i vyparádíte (o tom ještě později). To je ale jen takový detail. Hlavní devíza spočívá v tom, že budete mít naprostou volnost. Vypadat to bude asi takhle:

Utvoříte si kapelu, za šéfa prohlásíte kytaristu, vyberete si obtížnost, zvolíte jedno z myriády možných představeních, specifikujete, zda chcete jet jakožto sólista nebo s partou kámošů a pustíte se do víru dění, třímající kytaru v ruce. Jenže pak najednou přijde nějaký bláznivý song, který ne a ne zvládnout, a vy proto ustoupíte, přepnete na Easy mód a v pohodě písní projdete. Ovšem v tu chvíli už máte kytary plné zuby, takže sednete třeba k bubnům a v kampani plynule postupujete jakožto bubeník. A když zase dojde na nějaký song-mrchu, klidně ho přeskočíte, „ačkoliv všechny naše songy budou úžasný,“ vtipkuje designér Chris Parise. Jinými slovy, kampaň bude variabilní jak to jen jde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Skvěle se poslouchá vyprávění i o online módu, neboť de facto vše, co teď bude offline, budete moci provádět i online. Takže když si takhle s kámoši na různých koncích světa poskládáte skupinu a všichni chtějí hrát, jenom vy z nějakého důvodu nemůžete, nemusíte se obávat toho, že byste jim to celé zruinovali. Oni si klidně mohou hrát sami i bez vás a dokonce i jejich progres se vám nakonec přičte.

V trefně nazvaném módu Battle of the Bands počítejte i se vskutku masivními online bitvami - proti sobě se bude moci postavit až osm hráčů najednou (jinými slovy, dvě kompletní kapely). Tradiční battlování s bossi chybět také nebude, jenom se teď více koncentruje na samotné hraní namísto používání všemožných power-upů a útoků.

Vedle toho všeho se ještě sluší zmínit, že Neversoft vytvářejí jakýsi rodičovsko-dětský mód. V jádru jde o to, že autoři myslí i na ty „nejméně zručné“, mezi než obvykle patří buď ti nejmenší, kteří se ještě své pohyby nenaučili tolika koordinovat, anebo ti největší, kteří už svoji koordinaci naopak jaksi někde vytrousili. Ve skutečnosti se nejedná o mód v pravém slova smyslu, ale ať už tomu říkáte jakkoliv, pointa je v tom, že třeba hra na kytaru bude pouze o mačkání struny. Barevné klávesy na krku kytary budete moci prostě ignorovat.

 Vytvořte si vlastního rockera
„Už do roku 2000 jsme v našich hrách měli Create-A-Skater, takže vytvoření Create-A-Rocker pro nás bylo přirozeným krokem,“ osvětluje Bright. Téma je tvorba a úpravda charakteru, pokud ještě někdo tápe, a Neversoft tímto způsobem chtějí odpovědět na relativně bohaté možnosti v RB. Podobně jako v RPG si nejdříve vyberete rasu, tady začnete volbou základních archetypů postavených na hudebním sub-žánru (black metal, glam, goth apod.) a potom se to rozjede naplno. Zamýšlet se budete nad typem postavy, velikostí tvářiček, barvou očí, stylem účesu a hromadou dalších věcí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Až jednou budete spokojeni, začnete oblékat. A tím nemyslím jen kalhoty a tričko, ale také pásek, boty, všemožné přezky, řetězy, náušnice a já nevím co ještě. Další super věcí je to, že k dispozici budete mít i staré známé, jmenovat mohu kupříkladu Axela Steele, Johnnyho Napalma nebo Izzyho Sparkse a opravdoví fandové pak ocení i třeba Pandoru. Všechny je samozřejmě budete moci upravovat a pouhý fakt, že Axel je starý známý dršnák, ho od minisukně přece automaticky nezachrání, no ne? Mimochodem, autoři jdou tak daleko, že vám dokonce nabídnou mezi animacemi, které bude váš charakter při triumfu provádět (já osobně doufám, že tam bude něco jako „pokaždé vybrat náhodně“, protože neustále se opakující pohyby jsou trapné ať už jsem si je odklikl já sám nebo mi byly přiřazeny hrou).

Editovat ovšem nebudete jen rockera samotného - i na jeho nástroj dojde a už jen podle těch několika málo obrázků, co jsou venku, je jasné, že i v této oblasti se Neversoftí fantazie pěkně vyřádila. Dle svého vkusu si vyladíte hlavu, krk, struny, špunty atd. a k tomu na to budete moci naplácnout jeden z tuny artworků. Motoristu poznáte podle vehiklu, rockera podle kytary. Bubny na tom už tak bohatě nebudou, ale jisté dávky upravování se také dočkáte. Jen na mikrofon zapomeňte, to dá rozum.

 Hudební revoluce
Už pěkných pár řádek jsme si povídali o hudební hře, leč na hudbu samotnou paradoxně stále nedošlo. Vysvětlit to lze následovně - to nejlepší přece patří na konec! A to teď nemluvím o nějakém hvězdném track listu. Tvůrci sice slibují „samé špičkové písně a bude jich více, než v kterékoli jiné hudební hře“, avšak zatím odhalili pouze Linkin Park, The Eagles, Van Halen, Sublime a Dream Theater, kterýžto výběr slibuje velmi variabilní music menu.

Ale zpátky k tomu hlavnímu taháku, na který Game Informer pěkně láká: „Spekulování o možných skupinách je příjemným zabíjením času, ale co kdybychom vám řekli, že ty nejlepší songy ještě nebyly ani složeny?“. A vám je již jasné, kam mířím. Neversoft dá hráčům bohaté editační nástroje pro úpravu kterékoliv písničky ze soundtracku nebo rovnou pro výrobu písně zbrusu nové.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Skládáme vlastní songy
Začněme tím modifikačním módem, který ponese jméno Jam Over a vás (ať už jste osamocení nebo jako celá banda) pošle do hudebního studia, kde si vyberete libovolné dílo z originálního tracklistu a začnete si hrát. Provádět budete moci snad vše, na co si jen vzpomenete. Mazání, přidávání i posouvání not, měnění oktáv, kombinování např. kytarových a bicích sól dohromady apod. Šikovné je, že bez jediného přerušení si vedle toho budete moci pustit originál, umožňující vám oba tracky efektivně porovnávat a inspirovat se. Až budete mít hotovo, okamžitě bystě měli být schopní si své dílko vyzkoušet v Quick Play módu.

Ještě více se ale vyřádíte při tvorbě kompletně originálních a vlastních písní. Tedy, možná by se slušelo spíše říci „skladeb“, neboť zpěv prý zaznamenávat možné nebude (viníky jsou jak technologické restrikce, tak možné porušování autorských práv). Tak jako tak, vývojáři se kasají, že možnosti tady budou prakticky nekonečné a jediným limitem se stane hráčova fantazie, kreativnost a nedostatek času. Navíc je prý ovládání hudebního editoru ukázkově jednoduché i intuitivní a jak se jednou doberete k cíli, už jen svůj mistrovský kus pojmenujete, přilepíte na něj logo a uploadujete skrze exkluzivní službu GHTunes.

To bude vlastně takovou variací na iTunes. Jenže obsah bude tvořen lidmi a za stahování ti lidé nedají ani cent. Neversoft mají s touto revoluční novinkou velké plány a vkládají do ní plnou důvěru, což i logicky opodstatňují: „Jsou lidé, kteří tvořili vlastní výtvory i do Guitar Hero III a to skrz cheaterské menu (jinak, než hacknutím, to prostě nešlo - pozn. autor). Vidíte takhle videa, jak hrají celé songy a to při tom byly možnosti velmi omezené. Teďka to je otevřené pro všechny,“ vypráví vývojář Travis Chen. Všechno to perfektně dává smysl. Neversoft sice pořád bude přidávat nějaký stahovatelný obsah, ale už to nebude jen na nich. Oni prostě vytvoří nástroje a my si svou hru sami obohatíme.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Výkladní skříň pro umělce
O tomhle vývojářském studiu je obecně známo, že hodně dbají na komunitu a styl, kterým chtějí naložit s GH4, tomu jen napovídá. Zpočátku vám bude povoleno uploadovat na server pouze pět skladeb, ale pokud budou dobré, další uživatelé je určitě ocení, pozitivně je oznámkují, tahle informace se donese „domů“ do studia a Neversoft vás odmění možností nahrát výtvorů deset anebo ještě více. Tímto způsobem efektivně rozdělí zrna od plev a motivují nadšené skladatele k co nejlepším výkonům. Jen škoda, že takhle propracovaný systém bude běhat jen na Xbox 360 a PS3. Skladatelé na PS2 a Wii trochu ostrouhají.

Pro vážně špičkové umělce se pak připravuje Showcase, tedy něco na způsob výkladní skříně těch největších talentů. A jak vysvětluje Brian Bright, nemusí se to týkat pouze „obyčejných“ hráčů: „Showcase je naše vlastní sekce. Mohli bychom tam dát skutečné umělce; mohli bychom tam dát songy, které vytvořili naši designéři a hudebníci. Eventuálně bychom mohli vzít uživatelské songy a přesunout je do našeho [oficiálního] listu.“ Suma sumárum, tohle bude velké.

zdroj: Archiv


Guitar Hero IV živý trailer

Zdroje: GameInformer, EuroGamer, PR

Související články: Guitar Hero III recenze, Guitar Hero II recenze, Rock Band recenze, Novinky...

Moolker
autorovi je 17 let a momentálně dlouhodobě studuje za velkou louží; přispívá i do SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her s dobrým dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker
Smarty.cz

Nejnovější články