Empire Earth - preview
zdroj: Archiv

Empire Earth - preview

25. 4. 2001 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Empire Earth pochází od jednoho z tvůrců Age of Empires a zaujme především časovým rozpětím, které mapuje všechny epochy lidstva.


Empire Earth - preview

Autor: Nukem
Publikováno: 25.dubna 2001

Zvětšit zdroj: Archiv Ještě dávno předtím než Rick Goodman (bratr Tonyho Goodmana z Ensemble Studios, který nyní pracuje na Age of Mythology) dovedl tým vývojářů Age of Empires do konce, se v jeho mysli zrodila myšlenka na další strategickou hru, která by pojala mnohem větší časový úsek než původní AOE. Založil proto Stainless Steel Studios, kde se za vysokými, ostře střeženými zdmi, obepjatými vedením vysokého napětí, zrodila se nová hra - Empire Earth.

 Od počátku věků
A co neobvyklého a úžasného tato novinka přinese, aby získala pozornost zhýčkaných fanoušků real-time strategických her? Jak jsem naznačil, je to především časové rozpětí, ve kterém se bude odehrávat. A nejde jen o pár století. Hra nás postupně provede dvanácti epochami, jež mapují jak historii lidstva, tak i jeho poměrně blízkou budoucnost. Počátky hry sahají až k samotným předchůdcům dnešního člověka, do doby, kterou se nyní zabývá oblast vědy zvaná paleontologie. Následuje prehistorické období (500 až 50 tis. let př. n. l.), doba kamenná (50 až 5 tis. let př. n. l.), doba měděná (5 až 2 tis. let př. n. l.), bronzová (2 tis. až 0 let př. n. l.), doba temna (0 až 900 let n. l.), středověk (900 až 1 300), renesance (1 300 až 1500), doba imperialismu (1 500 až 1 700), doba rozkvětu průmyslu (1 700 až 1 900), moderní věk (1 900 až 2 000), věk informací (2 000 až 2 100) a závěr bude patřit době nanotechologie (2 100 až 2 200). Jak je vidět, časový záběr hry je skutečně monumentální, více jak 500 tisíc let z historie a pravděpodobné budoucnosti Země.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ovšem, že nejde jen o prosté probíjení se z jednoho období do druhého. „Každá epocha natolik obsáhlá, že se vám ji prostě nebude chtít opustit.“, říká Rick Goodman. „Přechod mezi jednotlivými dobami bude navíc mnohem obtížnější, než v AOE a ne vždy za každou cenu nutný.“ Možná zjistíte, že je lepší zůstat déle v jedné epoše a získat tak větší populaci, vyvinout více nových zbraní, či vylepšit ty stávající, než se vrhnout do nové doby hned, jak to bude možné a riskovat brzkou prohru.

 Od pazourku k mechům
Zvětšit zdroj: Archiv Empire Earth obsahuje dohromady více jak 200 bojových jednotek, plus další stovku v single-playerovém módu. K těm patří do kožešiny oblečení válečníci z doby kamenné, reálné bojové lodě, tanky či letadla současnosti, až třeba obrovití mechové budoucnosti. Zajímaví bezesporu budou tzv. proroci, kteří mají moc vyvolávat živelné katastrofy, jako třeba mor, hurikán, či zemětřesení. V případě moru pak musíte postavit v blízkosti nemocnici, před běsnícími přírodními živly schováte své jednotky do chrámů.

Další zvláštností je možnost „najmout si“ různé známé postavy, jako např. Julia Césara, královnu Elizabeth I., generála George S. Pattona či dokonce Elvise Presleyho. Ti přidávají vašim armádám různé bonusy, třeba zvyšují morálku a tím i bojeschopnost vojáků v jejich blízkosti.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Samozřejmostí bude i postupné vylepšování určitých vlastností vašich bojových jednotek. Nebude to ovšem klasický způsob, kdy vylepšením výroby daných továren automaticky povýšíte vlastnosti vyráběné jednotky. Zde budete mít možnost vylepšovat přímo konkrétní jednotky.

Zvětšit zdroj: Archiv Každá bojová jednotka bude mít určitou sadu atributů, které je možno měnit. Některé budou stejné u všech jednotek (míra útočnosti, či rychlost), jiné budou společné jen pro několik typů (délka maximálního doletu). U každé jednotky by to mohlo být asi tak 6 až 7 měnitelných atributů z celkového počtu asi 15-ti možných.

 Postavme si třeba katedrálu
Takovou třešničkou na dortu je možnost postavit některý ze sedmi divů světa, kde každá stavba, ač nákladná, přináší určité specifické výhody. Např. po dostavení Majáku v Alexandrii se hráči kompletně odkryje mořská hladina. Jindy je postavení některého z divů světa podmínkou k vítězství určité mise.


Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Kromě těchto exotických staveb jsou k dispozici samozřejmě i ty obvyklejší - domy, továrny, nemocnice atd. Těch je přibližně 25 typů. Zdá se to asi málo, avšak když si uvědomíme, že během hry projdou stavby půl milionu let vývoje, číslo všech jejich variací se zvýší asi na 110. Například takové stáje se postupem doby budou měnit a časem koně vymění ocelové tanky. Některé typy staveb budou naopak dostupné až od určitého data. Což ostatně platí i pro všechny bojové jednotky, či bonusové hrdiny, přístupné jsou pouze tehdy, pokud existovaly i v reálné historii.

 Hlady neumřeme
Zvětšit zdroj: Archiv Možná vás bude zajímat, jak je to se surovinami. Tady si myslím, že tvůrci chtěli usnadnit hráčům starosti, aby se mohli více soustředit na samotné boje. Zdrojů nebude asi příliš. Klasicky jídlo, kámen, dřevo, ocel, zlato. I zde budou platit, jak bych tak řekl, „zákony historie“. Tedy zatímco dřevo a kámen bude možné zpracovávat hned od počátku, ocel a zlato se vaši lidé naučí využívat až později.

Navíc údajně nebudou existovat zvláštní budovy na zpracování jednotlivých surovin, ale postačí jedna na všechny. Dále se díky určité inteligenci rolníků stane výroba potravin jednoduchou záležitostí. Založíte polnosti, vyberete pár lidiček k obhospodařování půdy a ti už se snad sami postarají o to, aby jejich přátelé na bojišti i ve městech nehladověli.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 A zase 3D, navíc s editorem
A jak to všechno bude na obrazovce vypadat? Celá hra má být plně ve 3D grafice, s mnoha vlastnostmi, na které jsme si zvykli u her typu FPS (perspective-correct texturing, bilineární a anisotropické mip-map filtrování, Gouraudovo stínování, Z-buffering, atd.). Asi nejzajímavější bude využití mlhy. Přiblížíte-li objektiv kamery na jednotlivé postavy, či stroje na bojišti, určitě si všimnete, že z každé pušky, hlavně děla a snad i z motorů tanků a letadel bude vycházet kouř. I každý výbuch by měl po sobě zanechat kouřovou clonu a po určité době se do mlžného oparu zahalí celé bojiště.

Zvětšit zdroj: Archiv Bez povšimnutí by snad neměl zůstat ani vliv denního cyklu jakož i ročního období. Vytváření přírodních scenerií bude mít na starosti generátor krajiny, který z části náhodně a z části předdefinovaně.

Jako přídavek by měly být ke hře přibaleny editory, ne nepodobné těm, které používali i samotní tvůrci. Jejich pomocí si můžete přetvořit některou z dodaných druhů civilizací, nebo si vytvořit úplně novou. Můžete obměňovat vlastnosti vašich jednotek, vytvářet krajiny, stanovit úkoly a podmínky k vítězství, nebo natáčet filmy kamerou letící po mapě. Možná využijete možnost změnit inteligenci počítačem řízených postav, nebo si vytvořit svého virtuálního superhrdinu.


Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Tak tohle vypadá na další zajímavou hru na poli strategických bojových, ale i tak trochu simulačních her. 500 tisíc let vývoje vaší civilizace, to je to, co by vás mělo přitáhnout k myším a klávesnicím, ale toho nového a netradičního bude určitě ještě víc. Doufejme, že slibovaný termín - konec letošního léta - tvůrci dodrží.

Nukem
připravil: jd





Nejnovější články