Člověk by řekl, že i pro někoho hrami nepolíbeného je prakticky nemožné ignorovat každoroční vydávání sportovních titulů. Konkrétně fotbalová FIFA je jednou z nejsilnějších značek obecně, přeci jen je kopaná se zhruba třemi a půl miliardami fanoušků nejpopulárnějším sportem na světě.
Tím spíš by měli být o existenci Fify a toho, jak hra vypadá a funguje, velmi podrobně obeznámeni samotní fotbalisté, že? Jenže jak se ukazuje, není to úplně pravda a i hvězdy formátu Zlatana Ibrahimoviće v problematice sportovních videoher trochu plavou.
Who gave FIFA EA Sport permission to use my name and face? @FIFPro? I’m not aware to be a member of Fifpro and if I am I was put there without any real knowledge through some weird manouver.
— Zlatan Ibrahimović (@Ibra_official) November 23, 2020
And for sure I never allowed @FIFAcom or Fifpro to make money using me
Ibrahimović se na Twitteru rozhořčil nad zjištěním, že se ve Fifě objevuje postava s jeho jménem a podobou. Uvedl, že si není vědom svého členství v organizaci FIFPro (což je globální aliance hráčských asociací) a rozhodl se, že celou věc začne pečlivě prošetřovat. Ve stejném duchu mu pak začal přizvukovat i kolega z branže Gareth Bale.
Faktem je, že FIFPro poskytuje oběma aktuálně existujícím herním fotbalovým značkám (FIFA a PES) licence na jména a obličeje tisíců hráčů z rozličných lig. V případě Ibrahimoviće jde přímo o dohodu mezi jeho domovským týmem AC Milán a EA Sports, z níž pro herní společnost vzešla práva na dresy, loga, stadion a samozřejmě i samotné hráče.
Jakkoli se tedy oba fotbalisté na Twitteru mohou hněvat, že někdo tyje z jejich osobního brandu, problém tkví spíše v tom, že v záplavě jiných marketingových kampaní jim organizace FIFPro pravděpodobně nedostatečně vysvětlila, jak to s licencemi pro hry funguje.