Za cenu „kolik chcete“ se dostanete jak k samotném enginu a všem jeho funkcím, tak ke kompletním zdrojovým kódům. Tak trochu po vzoru zmíněného Humble Bundle se můžete navíc rozhodnout, kolik procent z částky půjde do Cryteku a kolik do Indie Development Fund. Nového grantového programu Cryteku, skrze který chce firma podporovat vývoj slibně vypadajících nezávislých her. Pro Indie Development Fund můžete alokovat maximálně 70 procent částky.
Vývojáři tak mohou skrze Crytek přímo podporovat nejen výrobce enginu, ale i ostatní nezávislé tvůrce po celém světě. Crytek ale nespoléhá pouze na štědrost studií či jednotlivců a společně s CryEngine V spouští také CryEngine Marketplace. V něm se dostanete k assetům Cryteku i tisícovkám dalších assetů (od zvuků až po 3D objekty) jak od komunity, tak od prověřeným firem. Stejně tak můžete na CryEngine Marketplace prodávat své výtvory vy.
CryEngine V podporuje Vive, PlayStation VR, Oculus Rift i Open Source VR
Obchodní model firmy tak bude stát spíše na výdělcích z prodeje assetů, než na prodeji samotného enginu. U toho je třeba dodat, že na rozdíl od Humble Bundle nemusíte zaplatit ani dolar. Přímo na stránce s enginem máte možnost zvolit od 0 do 500 dolarů, nebo si nastavit libovolnou vlastní částku. Vedle modelu „zaplať kolik chceš“ nabízí Crytek samozřejmě i další modely. Tím druhým je CryEngine Insider Membership za 50 či 150 eur měsíčně a nakonec model Enterprise. Ten slouží pro specifické potřeby firem a tak na něj není na webu Cryteku nalepena žádná cenovka.
Z technologických novinek CryEngine V můžeme jmenovat například rozšířenou podporu pro VR a nejrozšířenější headsety (PlayStation VR, OSVR, HTC Vive, Oculus Rift), nové API umožňující vývojářům se znalostí C# okamžité skriptování, nebo třeba přepracovaný Low Overhead Renderer. Nechybí ani podpora pro DirectX 12, pokročilý systém pro volumetrické mraky optimalizovaný pro VR, nový systém částic, nový spouštěč či přepracované uživatelské rozhraní.
Ukázka nového, upravitelného uživatelského rozhraní
Crytek také přestavil systém CryEngine Answers, tedy dedikovaný kanál pro komunity vývojářů používajících CryEngine. V něm se mohou vývojáři ptát a sami si na technické problémy odpovídat. Pro Crytek není podobný krok nijak šokující a ani to není první změna modelu CryEnginu. Ten už firma v roce 2011 uvolnila zdarma pro nekomerční využití, načež v roce 2014 zareagovala na tlak ze strany Epicu a jejich Unreal Engine 4 a nabídla předplatné enginu za 10 dolarů měsíčně, bez nutnosti platit royalties.
Celé dnešní oznámení pak jen doplňuje čerstvě spuštěný Humble Bundle soustředící se právě na CryEngine a jeho assety. Za libovolnou cenu se dostanete k různým stromům, texturám, efektům, rostlinám keřům a dalším věcem. Za alespoň 11 dolarů se vám odemkne audio kit, vozidla, objekty do města, zbraně, balíček zvířat a přírodních objektů z Ryse a ježdění ve formulích. Od 13 dolarů se vám do balíčku přidá ještě sestava dalších vozidel, městských objektů, postav a zvířat, budov z Ryse a dalších věcí.
Se znalostí C# můžete začít hned skriptovat
Za extrémně nízkou cenu se tak můžete dostat k tisícovkám objektů pro nový engine, jehož cena také začíná velmi nízko. Pomyslná „demokratizace“ vývojářských nástrojů, se kterou přišel svého času engine Unity, tak pokračuje i dnes. Aktuální oznámení Cryteku tak není jistě jen reakcí na nedávno představený bezplatný engine Lumberyard (postavený na CryEngine 3), ale vlastně na celý stav neustále se měnícího herního průmyslu.
Z nedávných či nadcházejících her postavených na CryEnginu můžeme jmenovat například Star Citizen, Sniper: Ghost Warrior 3, Homefront: The Revolution, Armored Warfare, Everybody’s Gone to the Rapture, BattleCry, nebo samozřejmě české RPG Kingdom Come: Deliverance.