Unreal Tournament 2003 - tipy 2.část
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2003 - tipy 2.část

9. 11. 2002 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Každá ze zbraní v UT2003 se chová jinak a proto je nutné se naučit všechny správně používat, k čemuž výborně poslouží náš rozbor celého arzenálu, módů střelby, účinků zásahu a dalšího využití v boji.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 9.listopadu 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Vydání Unreal Tournamentu 2003 (recenze) znamená budování nové herní komunity po celém světě. Pokud je tato hra vaše krevní skupina a chtěli byste se jí více věnovat, přečtěte si tento článek, který je věnován tipům ke zlepšení vaší hry. Pokusili jsme se zde soustředit základní informace, které mohou být užitečné pro trénink i v ostrých soubojích, pro jednotlivce i hráče v týmech. Věříme, že si zde každý vybere alespoň něco a bude pro něj čtení následujících řádků přínosem. První díl s tipy pro vhodná nastavení hry nebo ovládání najdete zde, dnes budeme pokračovat s popisem jednotlivých zbraní a jejich použití v boji.

 Zbraně
Každá ze zbraní se jinak chová a proto je s každou potřeba se naučit jinak zacházet. Zbraně v UT2003 jsou vybalancované a jde o to naučit se každou správně používat. Chce to trénink a ne od začátku nadávat, že zbraň nestojí za nic proto, že vám to s ní hned nejde. Určitě si každý najde svoji oblíbenou, ale to nestačí a je potřeba se naučit se všemi a vytvořit si také svůj žebříček oblíbenosti, o čemž jsme psali již v úvodu prvního dílu tohoto článku. Každá zbraň má své klady a zápory a je třeba znát i tu negativní stránku. Zbraně mají dva režimy střelby a některé se dají využít i speciálně. Ke znalosti zbraní patří i kapacita zásobníku. Mezi zbraněmi se naučte přepínat podle toho, do jakých prostor jdete - rozlehlé prostory chtějí zbraně na dálku, v úzkých chodbách, kde hrozí přímý kontakt na blízko, raději volte třeba vysoce účinný Flak. Při souboji už zbraň nepřepínejte.

Obecně platí pravidlo, že u zbraně s pomalejšími střelami (třeba Rocket Launcher) musíme mířit tam, kam se hráč teprve pohne, ne rovnou do něj. Proto je třeba pohyb předvídat. Navíc zbraněmi s vybuchující municí se často střílí spíš pod nohy než na hlavu a soupeře zraňují výbuchy (tzv. area damage). Oproti klasickému UT byly prostorové účinky výbuchů sníženy a to je jen dobře, je tak potřeba více mířit a pomáhá to rozvoji skills.

 Trénink střelby za pohybu
Při střelbě zbraněmi s vysokou kadencí a nižší účinností jednotlivých střel, kdy je třeba nepřítele zasypat (Minigun, Link Gun) se nenechte strhnout k tomu, abyste při střelbě zůstali stát. I zde se neustále pohybujte a naučte se při pohybu pořád soustředit střelbu na cíl. Základem je naučit se třeba provádět úkroky dokolečka v nějaké otevřené mapě a střílet pořád na statický cíl uprostřed - třeba strom. Až toto zvládnete, přidejte při kroužení k úkrokům speciální pohyby, měňte směr obíhání cíle a až půjde i tohle, začněte trénovat na cílech pohyblivých.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při snipování neběhejte po mapě se zoomem, budete dezorientováni. Zoom použijte až v okamžiku těsně před výstřelem, kdy už máte cíl zhruba zaměřen a jen doladíte směr a vypálíte a pak ihned odzoomujete, to vše zase pokud možno v pohybu. Dalekohled sniperky slouží i k občasnému šmírování, co se kde v dálce v mapě děje. I to ale provádějte v krátkých přerušovaných pohledech, protože stejně vás může někdo sledovat a jak zůstanete stát a rozhlížet se, je po vás. Bio Gun je vhodný k bránění a při jeho použití se často hodí spíš couvat než utíkat k soupeři. Naučte se při střelbě pohybovat i pozpátku, což se pak hodí třeba v CTF, kdy běžíte s vlajkou a sledujete pronásledovatele.

 Doplňování zdraví a štítu
Velice důležité je znát, jakou újmu která zbraň dokáže napáchat, neboť pak máte představu o tom, jak na tom soupeř může přinejlepším být. Je to opravdu velká výhoda a proto jsme pro vás připravili seznam zbraní včetně účinností (i když často není jednoznačná) a tipů pro jejich použití. Ještě je dobré v úvodu zmínit, že hráč v UT2003 má standardně na začátku hry 100 jednotek zdraví a 0 jednotek štítů. Maximálně pak může pojmout až 199 jednotek zdraví a 150 jednotek štítů, přičemž štíty fungují úplně stejně jako zdraví a při poranění se odečítají nejdříve. Máte tedy teoreticky možnost se vybavit až 349 jednotkami, z nichž každý zásah ubere.

Zdraví si doplňujete buď velkou lékárnou ve tvaru modrého kříže (25 jednotek), které čerpáte jen do stovky, anebo lékárničkami malými ve tvaru tenkých lahviček (5 jednotek), kdy ale můžete jít přes stovku až do maximální hodnoty. Existuje i maxilékárna, která přidá celou stovku zdraví a i ta doplňuje nad stovku až do maximální možné hodnoty. Štíty najdete ve dvou podobách, a to jako malý štít za 50 jednotek a velký (protnutý bleskem) za jednotek 100. I se zdravím se dá taktizovat, kdy pokud přijdete někam, kde je velká i malá lékárna se nejdříve doplníte velkou a pak nad stovku přidáte z lékárniček malých, což by naopak udělat nešlo.

 Shield Gun
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tato kontaktní zbraň slouží jak k boji, tak k ochraně před střelami a rovněž se s její pomocí dá skákat anebo zmírnit poranění při pádu. Čili na první pohled jednoduchá zbraň, na pohled druhý velice variabilní použití. Pro trénink skoků i použití v boji doporučím mutátor Arena, jímž si můžete nastavit libovolnou zbraň, ktrerá se jako jediná bude v mapě nacházet a používat. Při nácviku zacházení s Shield Gunem se nenechte mýlit a i když jde o zbraň kontaktní, do soupeře musíte mířit kurzorem a ne zbraní jako takovou, kterou vidíte na boku HUDu. Zpočátku to svádí k tomu se dotknout nepřítele právě touto zobrazenou zbraní, což je chyba a chce to si od ní odvyknout. Při Shield Jumpu je potřeba pro výskok pustit tlačítko primární střelby, ale pro zasažení soupeře stačí toto tlačítko držet a náraz už se při dotyku provede sám.

Primární střela: kontaktní zbraň s účinkem 40 - 150 jednotek zdraví. Míra účinku je dána naboostováním pušky, což značí stupnice na HUDu.

Sekundární střela: vytvoří štít, který zcela pohlcuje všechny střely, které jej zasáhnou. Štít je možno používat jen dočasně, než doběhne jeho stupnice k nule. Pak je třeba počkat, než se obnoví. Při pohlcování střel ubývá štít rychleji.

Speciální použití:
tzv. Shield Jump je vyšší skok, který provedete tak, že zbraň primárem naboostujete, namíříte proti zemi a v okamžiku výstřelu nadskočíte. Podle míry boostu se tak připravíte o 20 až 75 jednotek zdraví (pokud používáte Double Damage tak o dvojnásobek). Při pádu z výšky je možno aktivovat štít a zmírnit tak poranění - tzv Falling Damage.

Munice: standardně 100, maximálně 100, primár munici nepoužívá, sekundár postupně ubírá, munice se sama postupně doplňuje.

 Assault Rifle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tuto zbraň - stejně jako předchozí - máte standardně ve své výbavě vždy. Pokud se s ní naučíte zacházet, dokáže být i ona dost nebezpečná díky vysoce účinným granátům, které používá pro sekundární mód. Pokud tímto granátem soupeře zasáhnete, utrpí značnou újmu a je pak snadné jej primárními střelami dorazit.

Primární střela: projektily s vysokou kadencí, zásah ubere 7 jednotek zdraví.

Sekundární střela:
granát s balistickou dráhou letu, vzdálenost závisí na stupni naboostování, zásah ubere cca 70 jednotek zdraví.

Munice: standardně 100/4 nábojů, maximálně 250/8, doplňování á 50/4.

 Bio Rifle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oproti UT se zvýšil její dostřel, takže je vhodná i na střední vzdálenost. Určená hlavně pro obranu. Jako munici používají oba režimy střelby zelenou přilnavou hmotu, která při doteku anebo po chvíli samočinně vybuchuje. Využít se dá i k „zaminování“ lokace (třeba vlastní vlajky při napadení). Přímý zásah docela účinný, sekundárem v podstatě smrtelný. Díky vybuchující munici se dá šikovně použít při ústupu tak, že během pozpátku pokládáte střelbou miny, které jsou pro pronásledovatele nebezpečné.

Primární střela: menší chuchvalce hmoty vystřelované po balistické křivce se střední kadencí. Přímý zásah ubere 43 jednotek zdraví.

Sekundární střela: větší chuchvalec, jehož velikost závisí na době držení spouště. Podle toho se mění jeho účinnost od 40 do 200 jednotek zdraví. Sekundární výstřel ubere 1 až 10 nábojů.

Speciální použití: tzv. Bio Jump provedete tak, že na hmotu naběhnete a při explozi vyskočíte, čímž se ale připravíte o 34 a víc jednotek zdraví.

Munice: standardně 20, maximálně 50, doplňování á 10.

 Shock Rifle
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Silná zbraň používající paprsek, který prudce vystřeluje a přesně trefuje na jakoukoli vzdálenost. Kdo se naučí přesně mířit, najde ve zbrani její velkou sílu. Tato zbraň slouží i pro režim InstaGib (což je i výborný trénink pro práci s puškou), kde může být ještě doplněna o zoom.

Primární střela: fialový paprsek, který bleskově vyletí přesně do místa, kam míříte. Zásah ubere 45 jednotek zdraví.

Sekundární střela: pomalejší fialová plasmová koule, která nárazem vybuchuje. Její účinek ubere cca 40 jednotek zdraví.

Speciální použití: tzv. Combo je výstřel, kdy letící sekundární kouli sestřelíte primárním paprskem. Dojde k výbuchu, který dokáže sebrat až 200 jednotek zdraví. Tato technika patří k vyšší formě boje s puškou a kdo zvládne sestřelovat létající koule za pohybu, sklidí obdiv i spoustu fragů. Stojí to za trénink. Doporučuji pro začátek si zvolit vhodnou mapu (třeba Antalus), nastavit mutatorem Arena jen tyto pušky a nejdříve sami běhat a skákat po mapě a sestřelovat sekundární střely primárním paprskem. Důležité je se při tom neustále pohybovat. Až to půjde, přidávejte si pomalu těžší a těžší boty a zkoušejte je touto technikou fragovat. Pozor ješte na munici, protože pokud se vám povede Combo, nesebere vám druhý výstřel jen jeden náboj, ale rovnou čtyři.

Munice: standardně 20, maximálně 50, doplnění á 10.

 Link Gun
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tato zbraň je nevýhodná v tom, že při střelbě pořádně nebo vůbec nevidíte cíl. Primární střely jsou tvořeny zelenými oblaky, které rychle za sebou vylétávají z hlavně. I když je ale jejich účinnost celkem vysoká, jelikož nevidíte pořádně na cíl, přijde mi tato zbraň docela nepraktická. Sekundární střela vyloudí z hlavně souvislý zelený paprsek, jehož dosah je dost omezený a těžko určíte, zda k cíli vůbec dosáhl anebo ne.

Primární střela: zelená oblaka plasmy, vystřelovaná střední rychlostí s poměrně vysokou kadencí směrem na cíl. Zásah ubere 30 jednotek zdraví.

Sekundární střela: zelený paprsek na omezenou vzdálenost, při zásahu rychle ubírá zdraví po 15 jednotkách.

Speciální použití: v týmu se mohou až tři hráči spojit sekundárním paprskem (tak, že jeden střílí na druhého), čímž se účinek toho, kdo střílí po nepříteli, násobí. Při této kreaci nesmíte paprsky zkřížit.

Munice: standardně 40, maximálně 120, doplnění á 30.

 Minigun
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Minigun aneb rotační kulomet představuje zbraň, kterou je potřeba soupeře utlouci. Vystřeluje náboje o relativně nízké účinnosti, ale s vysokou kadencí. Při boji s Minigunem platí stejně jako v případě Link Gunu nutnost se neustále pohybovat a uskakovat, ale přitom udržet cíl zaměřený.

Primární střela:
při tomto použití trvá o něco déle, než se zbraň roztočí a vznikne tak před započetím střelby časová prodleva. Střely jsou přesnější a kadence vyšší.

Sekundární střela: střelba začne dříve, ale s nižší kadencí a větší nepřesností střel.

Munice: standardně 200, maximálně 250, doplnění á 50.

 Flak Cannon
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Flak je velice silná zbraň na krátké vzdálenosti, s rostoucím odstupem od cíle jeho účinnost rychle klesá a na větší vzdálenosti se nehodí vůbec, protože cíl většinou zcela minete. I tak se jedná o jednu z nejtěžších a nejoblíbenějších zbraní právě díky smrtící účinnosti při boji zblízka.

Primární střela: v tomto režimu zbraň vystřeluje v dávkách žhavé kusy olova, které se odrážejí od všeho, nač narazí a tak jimi můžete střílet i za roh. Účinnost výstřelu je velmi proměnlivá, od 117 jednotek níž.

Sekundární střela: v tomto režimu zbraň vystřeluje náboje i s nábojnicí ve tvaru granátu a k výbuchu dochází až po dopadu. Dráha střely je krátká až střední, účinnost 150 jednotek zdraví a méně. Prostorová účinnost sekundární střely je nižší než v klasickém UT, což vás nutí lépe mířit.

Munice: standardně 15, maximálně 50, doplnění á 10.

 Rocket Launcher
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Raketomet patří k nejoblíbenějším zbraním díky vysoké účinnosti a relativně dobré kadenci. Střely létají pomalu a je dobré se jim naučit vyhýbat. Technika střelby z raketometu spočívá ve střelbě pod cíl, tedy do místa, kde stojí, resp. kam se pohne, ale v každém případě pod nohy. Jde právě o to, že raketou málokdy trefíte přímo a mířením do horních partií byste většinou cíl minuli. Tím, že střílíte k zemi, soupeře zraníte výbuchem i tehdy, pokud jej přímo netrefíte. To samé platí o stěnách, proto pokud proti vám někdo pálí raketometem, držte se od zdí a překážek dál. Zvykněte si používat i sekundární pěchování raket, účinek je pak drtivý.

Primární střela: pomalu letící raketa, která při přímém zásahu ubere 90 jednotek zdraví, ale zraní i všechno v okolí výbuchu.

Sekundární střela: obdoba střely primární s tím, že máte možnost napěchovat a vystřelit naráz až tři rakety. Rakety pak poletí v řadě směrem na cíl a budou se od sebe vzdalovat. Pokud v průběhu pěchování raket stisknete klávesu pro primární střelu, poletí rakety soustředěně do jednoho bodu.

Speciální použití: pokud udržíte cíl chvíli v hledáčku, uzamkne se a rakety na něj budou naváděny.

Munice: standardně 12 raket, maximálně 30 (původně 48), doplnění á 12

 Lighting Gun
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostřelovačka je v UT2003 ve formě energetické pušky vystřelující silný rychlý paprsek. Jako jediná zbraň ve hře dokáže zabíjet střelou do hlavy (headshot) a jsou pro její účinky použity i další zásahové zóny. Zásah do hlavy ubere 140 jednotek a do zbytku těla 70 jednotek. Zbraň se používá hlavně na velké vzdálenosti, k čemuž slouží i plynulý zoom pro přiblížení pohledu. Pro trénink práce se sniperkou doporučuji třeba naházet do větší otevřené mapy (Plunge, Phobos2, Antalus) boty co nejvyšší úrovně (lépe se pohybují). Nastavte si vysoký timelimit a mutátorem Arena nastavíte, že se bude hrát jen se sniperkami. Nastavte i Low Gravity pro pomalejší a vyšší skoky. Zpočátku si třeba navolte nesmrtelnost napsáním „god“ do konzole. Spusťte hru a učte se trefovat - nejde vůbec o to vyhrát, ale naučit se mířit a najít si i vhodnou pozici. Vytvořili jste si vlastně takovou cvičnou střelnici. Až to půjde, zaměřte se jen na headshoty. Trénujte a po chvíli uvidíte, že to jde mnohem lépe než na začátku. Zrušte si pak i nesmrtelnost.

Primární střela: velmi rychlý energetický paprsek. Po výstřelu je potřeba ve zbrani regenerovat energii pro výstřel další, a tak je potřeba chvíli počkat, než se stupnice doplní. Zásah do hlavy je okamžitá smrt, do trupu ubere 140 jednotek a do končetiny 70 jednotek.

Sekundární použití: plynulý zoom.

Munice: standardně 15, maximálně 40, doplnění á 10.

 Translocator
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Translokátor není zbraň jako taková, nicméně i pomocí něj se dá soupeř zabít. Jeho použití je hlavně pro rychlé přemísťování a používá se nejčastěji v herních modech CTF a Bombing Run (viz jejich popis příště). Pomocí něj se rovněž dostanete do míst jinak nepřístupných. Pro zvládnutí práce s translokátorem je dobré jeho aktivaci nabindovat někam poblíž, abyste byli schopni při pohybu rychle střídavě přepínat mezi ním a střelnými zbraněmi.

Primární použití: primární střelba slouží k vystřelení teleportačního média do vzduchu. Máte k dispozici až pět výstřelů, které se samovolně pomalu doplňují. Toto omezení je z důvodu, aby se hráči neustále neteleportovali a nestali se prakticky neviditelnými.

Sekundární použití: sekundárním výstřelem se okamžitě přenesete do polohy translokačního média, ať už leží na zemi, anebo letí vzduchem.

Speciální použití: translokační médium je možné používat i jako kameru. Pokud po jeho odhození stisknete znovu klávesu pro aktivaci translokátoru, přepnete se do režimu kamery umístěné v tomto médiu a můžete navíc její pohled natáčet a monitorovat dění v okolí, čehož se dá využívat takticky. Translokační médium je nerozbitné a nejde jej rozstřelit. Je ale možné vystřelené médium střelou znehodnotit tak, že se z něj začne jiskřit a pokud se hráč, jemuž médum patří, do něj pokusí teleportovat, zabije se. Pokud si ale toto znehodnocené médium přivolá zpět a vystřelí jej znovu, je již v pořádku.Speciálním využitím můžeme nazvat i Telefrag, což je zabití soupeře tak, že se do něj jednoduše přenesete. vypalte po hráči médium a v okamžiku, kdy jej trefí se do něj přeneste a tím jej zneškodníte.

Munice: zásobník na 5 použití, samovolně se pomalu doplňuje.

 Ion Painter
Zvětšit zdroj: tisková zpráva První zbraní, která se řadí mezi vyloženě těžké a které se v profi hraní nepoužívají, je Ion Painter. Ten funguje na principu spojení s družicí, kdy zbraní ukážete do místa, které je z oblohy přímo viditelné a družice vyšle do tohoto bodu ničivý paprsek, který vyvolá obrovský výbuch. Primární střela souží k zaměření, sekundárem můžete aktivovat zoom. K dispozici máte jediný náboj.

 Redeemer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhá zbraň hromadného ničení ve hře, známá již z UT. Rovněž dochází k velkému výbuchu, tentokrát jaderné rakety, kterou můžete buď pilotovat a sledovat cíl přímo jejíma očima, anebo ji lze navádět i pohledem zvenčí. V obou případech hráč stojí po dobu ovládání hlavice nečinně v mapě a je snadným cílem. Ani tato zbraň se v ligové hře nepoužívá a slouží spíš pro zábavu. Zajímavostí této zbraně je, že jako jaderná nechává být ochranné štíty a ubírá pouze z hodnoty zdraví.

Příště si povíme, jak se správně pohybovat po mapách, jak a kdy využivat speciální skoky, k čemu slouží adrenalin a také tipy pro hraní jednotlivých herních módů.

Stáhněte si: Hratelné demo (100 MB), PC Games videa (2x 15 MB), Trailer (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB), Cheaty, Patch, Čeština, Manuál

Související články: Recenze, Tipy 1.díl, První dojmy z dema (9/2002), Další dojmy z betaverze (7/2002), První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?, Na čem má běžet UT 2003?, První mutátor a benchmarky, Kdy vyjde UT 2003 v České republice?, Unreal Tournament recenze (11/99), Screenshoty

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články