SimCity 4 - tipy 1.díl
zdroj: tisková zpráva

SimCity 4 - tipy 1.díl

6. 2. 2003 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Komplexní simulace budování velkoměsta SimCity 4 rozhodně není jednoduchou strategií a skrývá v sobě pár záludností, takže možná vezmete zavděk pár radami a tipy do začátku vašeho starostování.

Autor: Bergy
Publikováno: 6.února 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva SimCity 4 (recenze) rozhodně není jednoduchou hrou a to ostatně platí i o předchozích dílech. Je to vlastně jedna z nejsložitějších strategických her, které znám, ale zároveň se jedná o velmi propracovanou a komplexní simulaci budování velkoměsta, jenž vlastně nemá obdoby. Fakt, že se ve hře nevyskytuje žádná lineární kampaň, dává hráči absolutní svobodu v jeho počínání, ale zároveň ho také uvrhuje do temnot slepého tápání, protože pochopení i základních principů se může stát pro začátečníka pěkným oříškem. Přítomný tutoriál vám sice ukáže pár základních drobností, ale ty vám moc dlouho nevydrží. Já se vám nyní pokusím trochu více přiblížit některé záludnosti této hry a poskytnout pár rad do začátku.

Současně s tím je ale nutné zdůraznit, že na hru, jakou je SimCity 4, prostě nejde udělat kompletní návod, který vás bude provázet od začátku až do zdárného konce. SimCity 4 jde navíc úspěšně hrát několika zcela odlišnými strategiemi. Každý hráč si tedy musí přijít na ten svůj vlastní způsob hry a toho se držet. Důležitou věcí je i improvizace, zkoušení dosud neprozkoumaných prvků a nezapomínat si před zásadním rozhodnutím uložit pozici.

 RCI zóny
Pokud si zvolíte jednu z již hotových map nebo si vygenerujete a dle své libosti upravíte vlastní region, můžete se pustit do budování nového města. První, s čím je potřeba začít, je zónování čtverců, což je vlastně základ. Určíte tak, co v dané lokalitě vyroste a v jaké hustotě. V zásadě máme 3 hlavní zóny a ty se dělí na 3 další s rozličnou cenou a hustotou výstavby.

Residential - rezidenční neboli obytné čtvrtě
Low density - nízká hustota (10§)*
Med. density - střední hustota (20§)
High density - vysoká hustota (50§)

Commercial - komerční a obchodní čtvrtě
Low density - nízká hustota (10§)
Med. density - střední hustota (20§)
High density - vysoká hustota (50§)

Industrial - industriální neboli průmyslové čtvrtě
Low density - nízká hustota (10§)
Med. density - střední hustota (20§)
High density - vysoká hustota (50§)

* hodnota v závorce udává cenu za jeden čtverec
§ = značka pro Sim měnu (Simoleony)


Obrázek zdroj: tisková zpráva K úspěšnému startu ekonomiky je zapotřebí použít všechny tři hlavní druhy zón. Jenže budovat zóny, jak vás napadne, není zrovna to nejšťastnější řešení. Nejdůležitějším ukazatelem je vždy graf RCI, kde jasně vidíte čeho je zapotřebí. Rovná černá čára znázorňuje nulové hodnoty a vše co je nad ní, je kladná poptávka. Pokud jsou ukazatelé pod čarou, jedná se o zápornou poptávku, což znamená, že daných oblastí máte momentálně více než je potřeba.

 Průmyslové oblasti
Jako první si vždy nazónujeme průmyslové oblasti a to hlavně střední hustotou. Tím si zajistíme výstavbu těžkého a středního průmyslu, což jsou ve většině případů smradlavé a kouřící továrny. Průmysl s nízkou hustotou zatím nepoužijeme, protože se jedná o zemědělské farmy, které jsou v začátcích skoro k ničemu. Vybudováním industriálních oblastí si zajistíme vytvoření pracovních míst a tím se zvýší poptávka po obytných čtvrtích, což je přesně to, co potřebujeme.

Vzhledem k tomu, že industriální zóny zamořují ovzduší a vodu opravdu děsivým způsobem, je vhodné umístit je až na okraj mapy (nejlépe do rohu). Jak už jsem se zmiňoval v recenzi, továrny a další podniky vytváří tzv. NIMBY efekt („not in my back yard“ - volně přeloženo „ne na mém dvorku“). To je faktor, který se velmi negativně odráží na cenách pozemků v rezidenčních a komerčních oblastech. Platí tedy stejně jako ve skutečnosti zásada, že čím dále máte průmysl od obytných oblastí, tím lépe.

 Rezidenční oblasti
Obrázek zdroj: tisková zpráva Po industriálních zónách se mrkneme na ty rezidenční. U nich se dá použít jednoduchý matematický vzoreček, kdy platí, že R (residential) = C (commercial) + I (industrial). Z toho vyplývá, že poptávka po obytných čtvrtích se rovná nabídce komerčních a industriálních zón. Nikdo samozřejmě po vás nechce, abyste si velikosti zón odpočítávali přesně na čtvereček, ale myslím, že je vhodné chápat podstatu toho, jak se budou jednotlivé zóny obydlovat. Pro pohodlné hraní plně postačí, když se budete řídit již zmiňovaným RCI grafem.

Volba hustoty rezidenčních oblastí je hlavně ze začátku poměrně důležitá. Je totiž velmi lákavé nazónovat vše na co nejvyšší hustotu a žít v domnění, že jste si do budoucna ušetřili spoustu starostí. Opak je však pravdou. Tyto zóny jsou jednak 5x dražší než ty nejlevnější (o 40§ více na jednom malém čtverečku) a následně ještě mohou mít problém se vůbec rozvinout. Daleko lepším řešením tedy je volit buď nízkou nebo střední hustotu zón a až budete mít dostatečnou základnu obyvatel, jejíž poptávka po bydlení bude neustále stoupat, zkuste postavit i několik zón s nejvyšší hustotou. Ideální je, když se v zápětí na těchto plochách nerozvinou obyčejné rodinné domky, ale hned menší či větší činžáky. Nic nezkazíte ani když vezmete buldozer a zbouráte pár nejlevnějších zón a danou oblast jednoduše přezónujete na větší hustotu. Je to sice trochu drsné řešení, ale podobným zásahům do vzhledu města se zkrátka ani v budoucnu nevyhnete.

 Komerční zóny
Co se týká komerčních zón, tak s nimi to moc nepřehánějte. V prvních letech budou mít přeci jen prioritu pro Simáky hlavně pracovní místa v továrnách (s tím souvisí i úroveň vzdělání, která je velmi nízká). Doporučuji tedy opět stavět jen komerční plochy s nízkou, maximálně střední hustotou. Vyvinou se tak malé obchůdky, autobazary atd. Umístění komerčních oblastí je vhodné buď v samotném centru města nebo v okrajových částech obytných zón.

 Centrum města a hodnota pozemků
Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud časem vybudujete školy a univerzity, Simáci se začnou učit a čím více budou chytřejší, tím spíše budou stát o práci někde v kanceláři, než aby se dřeli někde jako dělníci. Až tato chvíle nastane, začne stoupat poptávka po dalších komerčních zónách a vy se můžete pokusit například o zbudování čistě komerčního městského centra. Z ekonomického hlediska je to velmi výhodné, protože podobně jako ve skutečném světě jsou pozemky v centru města jedny z nejžádanějších a také nejdražších vůbec (jako reálný příklad si vezměte třeba výši nájmů na pražském Václavském náměstí a někde na sídlišti).

Hodnota pozemků má obrovský vliv na to co se v dané lokaci vlastně vytvoří. Čím vyšší cena půdy, tím více stoupá pravděpodobnost, že se vytvoří větší a lepší budova. Můžou tak vzniknout vysoká obchodní centra, velké realitní kanceláře a celá řada dalších. Obrovskou výhodou těchto komerčních gigantů je, že zaměstnají spousty Simů a tím začne na své důležitosti ztrácet těžký a střední průmysl. Ten můžete posléze začít postupně redukovat. Ulevíte tak i životnímu prostředí, které by už nemuselo být tak hodně zamořováno jako předtím.

Hodnotu pozemků také můžete stimulovat vhodným umístěním. Například lokace blízko vody nebo ve vyšších nadmořských výškách mají automaticky vyšší cenu než ty ostatní. Případně můžete vybudovat nějaký park nebo do blízkosti umístit policejní stanici, což má rovněž nezanedbatelný význam. Zapomínat byste neměli ani na umísťování speciálních budov "za odměnu", které se vám v intervalech zpřístupňují. Tyto stavby zde totiž nejsou jen na parádu, ale úzce souvisejí s růstem obyvatelstva. Může se stát, že pokud se na jejich instalace do vašeho města vykašlete, růst populace se zablokuje a nebude se zvyšovat, což může mít dost neblahé následky. Pokud to finance dovolí, čas od času postavte i nějakou tu pamětihodnost. Simům se to bude velmi líbit.

 Budování větších čtvrtí
Obrázek zdroj: tisková zpráva Všechny zóny lze jinak jednotlivě vyznačovat klikem myši, ale je to velmi zdlouhavé, zvlášť pokud chcete pokrýt větší oblast. V SimCity 4 lze naštěstí využít jednu šikovnou pomůcku. Pokud si vyberete určitou zónu, umístíte kurzor na vámi zvolené místo mapy, podržíte levé tlačítko myši a táhnete libovolným směrem do strany, vytvoří se vám automaticky souvislá plocha jednotlivých zón rozdělená v pravidelných intervalech silnicemi. Je to velmi praktické a šetří to čas.

Nezapomeňte, že v SimCity 4 už je potřeba, aby každý obytný a komerční čtverec či obdélník (1 čtverec či obdélník = 1 baráček) měl přímý kontakt se silnicí. V opačném případě se nikdy nerozvine. Tato vlastnost neplatí pro průmyslové zóny, kde se vytyčí jedna velká plocha a ta se postupně zastavuje většími či menšími podniky.

 Silnice a doprava
Infrastruktura je další důležitou součástí SimCity 4. Pro pohyb uvnitř průmyslových nebo obytných zóny jsou nejlepší obyčejné silnice (ty nejlevnější). Pokud ale chcete propojit dvě vzdálené zóny, nebo vytvořit silniční spojení se sousední oblastí, je vždy vhodné zainvestovat do kvalitnějších silnic, které urychlí přepravu Simů. Do stavby dálnic se ale zatím moc nežeňte, jsou velmi drahé a jejich údržba by vás přivedla na mizinu. K jejich provozu je totiž zapotřebí dostatek daňových poplatníků a peníze jsou potřeba i v jiných oblastech. Dokud vám stačí kapacita klasických silnic, není třeba nic měnit. Až teprve dopravní kolaps, který nerozdýcháte ani zřízením hromadné dopravy, je impulsem k tomu, abyste začali uvažovat o vybudování dálničního okruhu. Stavět dálnice dříve je prakticky vyhazováním peněz a to si může bez úhony dovolit asi jen málokdo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Do hromadné dopravy se počítají linkové autobusy, vlaky a metro. Z hlediska zřizovacích poplatků, je zdaleka nejlevnější právě autobusový spoj. V podstatě se jen rozmístí zastávky a to je vše. U vlaků už je to složitější, protože se musí položit železniční trať. V případě podzemní dráhy je pochopitelně třeba ještě vyhloubit tunely, což není zrovna levná záležitost. Pamatujte, že výchozí i cílové zastávky by měly být uvnitř zón. Zastávky pouze v okrajových částech sice také fungují, ale jejich efektivita už je spíše sporná.

Dobře fungující MHD se následně projeví zlepšením dopravní situace na silnicích, a pokud máte dostatek zákazníků, nejenže se náklady na provoz dopravních prostředků vrátí, můžete i vydělat pár Simoleonů do vaší pokladny. Závratné výdělky ale v tomto resortu rozhodně nečekejte.

 Letiště a přístavy
Z hlediska dopravy by se mohlo zdát, že do této skupiny patří i výstavba letišť a přístavů na splavných vodách. Ve skutečnosti se to má ale trochu jinak. Letiště a přístavy zde totiž plní funkci elementů, které mohou pomoci rozvoji města. Jejich primárním úkolem tedy není klasická přeprava lidí, ale zvyšování komerční a průmyslové poptávky. Jejich výstavbou tedy nevyřešíte vaše dopravní problémy, ale za to můžete posunout ekonomiku vašeho města zase o kus dál. Opět je tu ovšem menší háček. Letiště i přístavy jsou totiž velmi nákladné už při samotném nákupu a o vysokých měsíčních poplatcích ani nemluvě.

Dále je nutno počítat s tím, že tyto struktury dost znečišťují své okolí a zvyšují kriminalitu. Osobně tedy buduji letiště a přístavy až když jsem s penězi za vodou a mám dostatečně velké a silné město, které si s podobnou finanční i ekologickou zátěží dokáže poradit.

 Energie
Obrázek zdroj: tisková zpráva Při budování města v žádném případě nesmíte zapomenout na tři velmi důležité aspekty. Jsou jimi elektrická energie, voda a odpadky. Elektřina je bezpodmínečně důležitá pro základní i pokročilý rozvoj všech oblastí. Zdroje elektrické energie máme hned několik, ale většinou je nejlepším řešením (poměr cena/výkon) klasická uhelná elektrárna umístěná do industriální oblasti. To, aby všichni velcí znečišťovatelé byli hezky pohromadě. Uhelná elektrárna má vysoký výkon a její provoz je v podstatě nejekonomičtější.

Postupem času můžete své zastaralé elektrárny zbourat a postavit nějaké modernější, které nezatěžují tolik životní prostředí. Jedná se například o olejové, plynové, solární či větrné elektrárny. K dispozici je i atomová elektrárna, ale zde je zase riziko radiace. Všeobecně však platí, že čím ekologičtější elektrárna je, tím méně vyrábí elektřiny a více stojí její provoz. Opět tedy nic pro šetřílky a ty co se s rozpočtem drží sotva nad vodou.

 Voda
Vodohospodářství je co do důležitosti v těsném závěsu za elektrickou energii. Pokud nejsou pozemky napojeny na vodovodní řad, mohou se sice vyvinout, ale jen málo. Navíc je v těchto oblastech často velké riziko vzniku požáru. Pokud tedy netoužíte po tom, aby vše lehlo popelem a chcete, aby se vaše čtvrtě opravdu vyvíjeli, musíte vytvořit podzemní strukturu vodovodního potrubí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je pochopitelné, že i voda se musí nějak získávat. Pro začátek lze použít jeden či dva vodojemy, které vás vyjdou na 50§ měsíčně za jeden, ale časem jejich kapacita začne být silně nedostatečná. V této chvíli je lepší investovat do vodní pumpy, jejíž měsíční provoz je poněkud nákladnější než v případě vodojemu, ale zase budete mít vody dostatek. Pokládání potrubí je jinak opět velmi jednoduché. Stačí jen znovu podržet levé tlačítko myši a táhnout vámi požadovaným směrem.

 Kam s odpadem?
Odpad je bohužel už od SimCity 3000 vaším všudypřítomným nechtěným kamarádem, který vás provází na každém kroku. Nějakou dobu se jeho výskyt dá tolerovat a nemusí se nijak řešit, ale když se začnou na ulicích kupit hromady odpadků, a nechcete přitom aby se z vašeho města stal jeden velký odpaďák, je třeba začít konat. Nejjednodušší řešení se nabízí ve vybudování skládky (nejlépe někde v industriální zóně), ale jelikož i její provoz stojí finance, raději časem vyvážím odpad pryč za hranice města.

V druhé části tipů pro hraní SimCity 4 se za týden budeme věnovat příspěvkovým organizacím, jak správně nastavit daně nebo udržovat vyrovnaný rozpočet a také si vysvětlíme, k čemu slouží různá nařízení města...

Stáhněte si: Sales trailer, Video, E3 trailer, E3 video, Cheaty, Screenshoty

Související články: Recenze, Preview, Novinky, Vyjde u nás SimCity 4 v češtině?, The Sims recenze

 
Bergy
připravil: jd


 
 

Nejnovější články