Heroes of Might & Magic V průvodce 1.část
zdroj: tisková zpráva

Heroes of Might & Magic V průvodce 1.část

8. 7. 2006 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

První díl průvodce touto oblíbenou fantasy strategií nabízí obecné tipy a triky, rady pro vývoj hrdiny i souboje plus návod na nejtěžší dvě mise z celé hry, jejíž českou verzi jsme zde také dodatečně zhodnotili.

Autor: Michigan
Publikováno: 8.července 2006


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série fantasy strategií Heroes of Might and Magic rozhodně není těžká na pochopení a možná i díky tomu je u nás tolik oblíbená. V pátém dílu ale pár novinek přeci jen najdete a proto věřím, že náš průvodce hrou bude užitečný nejen pro nováčky, ale i pro fanoušky předchozích dílů. Budu předpokládat, že základy už víceméně znáte - pokud ne, přečtěte si buď naše dojmy nebo květnovou recenzi. Na tu navazuje dnešní dodatečné zhodnocení české verze od CD Projektu které najdete v tabulce pod článkem.

Tipy a triky
- Neotálejte zbytečně dlouho u svého hradu, rychlá expanze vám zajistí nejen potřebné suroviny a zkušenosti hrdinům, ale také ekonomickou převahu nad vaším soupeřem.

- Pamatujte, že čím víc máte Tržišť (v každém městě lze postavit jedno), tím lepší směnný poměr budete při výměně surovin mít.

- Věnujte pozornost hernímu týdnu, co právě probíhá a zařiďte se podle toho. Není dobré plánovat své útoky, když máte například o dva body sníženou morálku nebo se hnát do bojů, když jsou zkušenosti, které za ně dostanete, poloviční.

- Přírůstek bytostí ve vašem městě mnohdy na vytvoření funkční armády nestačí, objíždějte proto i neutrální budovy na mapě, kde se každý týden rodí nové jednotky. Narozdíl od měst se v nich nekumulují a jsou s novým týdnem ztraceny.

- Je-li na mapě zakopaná Ashina slza, snažte se ji najít co nejdříve, bonus za postavení speciální budovy je značný. Není ani nutné najít všechny obelisky a odkrýt celou skládačku, z několika odhalených míst se dá poloha Slzy poměrně přesně odhadnout. Nezapomínejte, že na kopání hrdina potřebuje celý den.

- Hrdinovy vlastnosti ovlivňují i vlastnosti jeho jednotek, proto se nedivte, porazí-li vás nějaká na pohled slabší armáda. Jednotky nižších úrovní jsou logicky ovlivněny nejvíce a pokud jich máte hodně, je už rozdíl dosti patrný.

- Pohyb jednotek v armádě už není omezen jako ve čtvrtém díle, takže si můžete vytvořit vláček z hrdinů a pomocí něj posílat jednotky, tam kde je zrovna potřebujete.

- Postupné oslabování nepřátelského hrdiny (zaútočit a utéct) je dvousečné – na jednu stranu tím snižujete počet jeho jednotek, na druhou stranu on díky tomu získává spoustu zkušeností. Lepší je tedy zaútočit se silnou armádou a zabít ho hned.

- Chcete-li využívat bojové stroje, naučte svého hrdinu schopnosti, které jejich využití znásobují (je rozdíl vyléčit stanem první pomoci deset a sto životů či zasáhnout katapultem dvakrát). Se znalostmi daných schopností navíc můžete tyto stroje sami ovládat.

- Ne všechny jednotky se nutně musí zúčastnit boje. Občas se dokonce vyplatí ty, o kterých víte, že budou mít v boji problémy, nechat stranou. Třeba o Rolníky coby zdroj vašeho příjmu asi nebudete chtít přijít. Nebo, máte-li v armádě Paní sukub, není od věci nechat si jen jednotky, které jejich oheň nezasáhne. V taktické fázi před bojem můžete nepotřebné jednotky vyřadit.

- Využívejte klávesu SHIFT pro strategické rozdělení jednotek. Například Přízraky a Pekelní páni mají schopnost zabít vždy alespoň jednu nestvůru a pokud je rozdělíte na několik stacků, můžete lehce vyřídit i partičku Černých draků.

- Podpůrná kouzla se vyplatí seslat hned na začátku, aby mohla co nejdříve začít ovlivňovat další dění. Naopak, zvláště v případě velmi silných nestvůr, je dobré používat výlučně hrdinův útok, který mnohdy dokáže zabít i několik nejsilnějších nestvůr.

- Morálka jednotek z jiné než hrdinovy frakce je snížena. Těmto nestvůrám také nejsou poskytovány některé výhody v boji (např. dovednost Brána či bonusy k útoku/obraně), které hrdina svým vlastním jednotkám dává.

- Nechcete-li v boji jednat, je lepší čekat než se bránit (klávesa W- wait), přijdete pouze o polovinu své iniciativy.

- Vypadá-li to, že souboj prohrajete, raději utečte nebo se vzdejte, můžete si pak stejného hrdinu i se zkušenostmi znovu najmout v Putyce.

- Automatické ukládání po každém tahu sice hru zdržuje, přesto vás to občas zachrání z bezvýchodné situace.

- Vaše uložené hry se ukládají do složky My Games v Dokumentech, tam lze najít i soubor input.cfg, kde se dá změnit nastavení kláves ve hře.

- Herní soubory *.pak uložené v adresáři Heroes of Might and Magic V/data/ jsou obyčejné archívy, které je možné otevřít třeba ve winraru. Především v souboru data.pak lze najít užitečné informace. Chcete-li urychlit načítání hry, můžete všechny soubory z archívů vybalit do stejného adresáře a samotné paky potom bez obav smazat (i když je lepší si je zazálohovat pro případné patche).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
obrázky z české verze hry

Vývoj hrdiny
Hrdinové mají v nejnovějším díle Heroes spoustu nových dovedností i schopností a záleží na vaší strategii, kterým dáte přednost. Na každé úrovni vybíráte jen jednu ze čtyř, přičemž dovednosti lze dále vylepšovat, zatímco pro některé schopnosti je třeba splnit předchozí požadavky. Hrdinové různých frakcí mají vývojový strom diametrálně odlišný.

Naplánujte si směr, ve kterém chcete hrdinu zlepšovat (v tom vám může pomoci třeba tento interaktivní kruh). Hrdina, který umí od všeho trochu, je k ničemu. Frakce, z níž pochází, ovlivňuje jeho primární a sekundární vlastnosti zvyšující se při přestupu na novou úroveň a právě kvůli tomu nebude rytíř nikdy tak dobrý v kouzlení jako čaroděj, který naopak nebude vynikat v boji.

Hrdinům přibývají zkušenosti ze začátku velmi rychle a není na škodu si je vycvičit co nejdříve. K tomu mohou posloužit slabé stacky nestvůr na mapě dobrodružství. Mezi hrdinou na první a např. na šesté úrovni je už znatelný rozdíl. Každý z padesáti hrdinů má svou vlastní speciální schopnost, kterou se od ostatních liší, a proto si vždycky dobře přečtěte, co daná schopnost dělá, abyste jí mohli plně využít.

Určitě se vyplatí mít jednoho hlavního hrdinu s největší armádou, který bude získávat většinu zkušeností a několik dalších, kteří ho budou podporovat (ať už sbíráním surovin na mapě či posíláním jednotek). Myslete dopředu a nezapomeňte, že v každém týdnu lze v Putyce najmout hrdiny pouze dva.

Boj
Novinkou v pátých Heroes je panel iniciativy, díky kterému teď přesně víte, kdy v boji přijde která jednotka na řadu. Toho lze samozřejmě využít a sami zjistíte, že je lepší zaútočit na jednotku, která bude jednat nejdříve, protože tím zmírníte škody, co způsobí. Pořadí jednotek ovlivňuje jejich morálka a tu lze ovlivnit i některými kouzly (nebo dovedností Vedení). Klíčem k úspěchu je rychlost a rozhodně neprohloupíte, dáte-li přednost rychlým jednotkám s vyšší iniciativou, které zaútočí dříve, než se váš nepřítel vůbec dostane na řadu. Pomalých jednotek se snažte při vytváření armády vyvarovat, střelecké naopak berte všemi deseti.

Významnou roli v boji hraje štěstí a to se nyní vůbec nevyplatí podceňovat. Budete-li jím totiž při útoku obdařeni, způsobíte dvojnásobné škody a když se vám tohle povede několikrát za boj, získáte velkou převahu. Nebudete litovat, pokud si vycvičíte dovednost, která štěstí zvyšuje a seženete-li si různé podpůrné artefakty (např. čtyřlístek).

Důležité jsou i štíty, neboli jednotky vysunuté dopředu, které schytají první útoky nepřítele a ochrání tak jádro vaší armády. Volte převážně odolné jednotky, které nemají jiného využití. Nestvůry rozmísťujte strategicky po okraji mapy (pokud máte Taktiku, tak rychlé jednotky vytáhněte dopředu), střelecké se snažte schovat za prvky terénu a ty, zabírající čtyři čtverečky, postavte tak, aby jim nic nebránilo v pohybu. Soustřeďte se primárně na střelecké a kouzlící jednotky, která vám mohou pěkně zavařit už na začátku bitvy a snažte se je z boje vyřadit co nejdříve.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
obrázky z české verze hry

Samotná kampaň není těžká a nerad bych vás připravil o zážitek z hraní, zmíním se proto jen o dvou těžších misích, které dělají mnohým hráčům problémy:

Kampaň azylu, mise 5 – Králův pád:
Jeďte s Godrikem na sever po cestě, kde obsaďte hrad a osvoboďte Isabelu (pozor, máte na to jen 7 dní). Budou následovat nájezdy démonických hrdinů na město, a proto zůstávejte s Isabelou u Dunmooru (stačí s ní být poblíž vždy koncem týdne) a v případě hrozícího útoku se s ní schovejte do města a využijte bezpečí ochranných hradeb. Ďábly během boje likvidujte jejím útokem. Godrik by na ně nestačil, můžete s ním tedy zatím prozkoumávat okolí. Co nejdříve navštivte alespoň pár obelisků, vykopejte Ashinu slzu a dopravte ji do města. Jakmile dostanete úkol dojet s Godrikem za Nikolajem, vybavte ho nějakou tou armádou a vydejte se na jihovýchod, kde musíte projít bránou hlídanou démony (případně můžete démony v cestě zlikvidovat pomocí Isabely). No a pak už stačí jen čekat...

Kampaň pekla, mise 3 – Dobývání:
Tohle je skoro nejtěžší mapa ve hře, tak počítejte s tím, že vám její pokoření dá docela zabrat. Nakupte nestvůry, zabijte stráže hlídající bránu a obsaďte první elfské město. Vykašlete se na armádu démonů (v pekelném hradu stejně nejdou rekrutovat všechny jednotky) a využívejte raději jednotky Hvozdu. Co nejrychleji se potom snažte zničit kruh druidů, protože čím déle budete hrát, tím silnější váš nepřítel bude. Před těžkými nepřátelskými hrdiny utíkejte (kupte si další dva hrdiny na zmatení nepřítele a využívejte stájí), pokud vám zaberou město, počkejte až zmizí z dosahu a dobyjte jej znovu. Až budete dost silní, zaútočte na další města. Gilraen překvapivě není nejtěžší hrdina, na mapě se časem objeví ještě jeden, který má daleko více jednotek, ale toho naštěstí porazit nemusíte.

Jiná strategie je nedobíjet elfská města vůbec, čímž se nespustí úkol způsobující nárůst jednotek Hvozdu na mapě dobrodružství. Potom máte čas vše pořádně oběhnout a nepřítel se nemůže posilovat nestvůrami jeho frakce, které se k němu automaticky přidávají. Jakmile se na mapě objeví Gilraen, stačí rychle obsadit jedno město, opevnit se a počkat na něj.

Příště v druhém dílu průvodce: rozbor jednotlivých frakcí, jejich strategie, důležité budovy a jednotky + užitečná kouzla a cheaty.

ZHODNOCENÍ ČESKÉ VERZE HEROES V - Jiří Sládek
Česká verze HOMAM V se jednoznačně povedla. Všechna menu, texty a popisky ve hře jsou přeloženy tak, že v drtivé většině případů si všichni příznivci série vybaví anglický ekvivalent z některého z předchozích dílů, zvláště u kouzel a jednotek. CD Projekt připravil i nadabování mluvených rozhovorů, a nepopral se s touto výzvou vůbec špatně. Je ale pravda, že anglický originál mi připadal o něco stylovější; jenže to je spíše obecnou vhodností angličtiny pro dramatické okamžiky ve fantasy hrách vůbec – „Dááááááj!“ mi zní prostě lépe než „Zemři!“ nebo (v lepším případě) „Chcípni!“.

Ovšem ani jinak skvělou práci odvádějící překladatelský tým se nevyvaroval drobné chybky, nebo spíš asi přehlédnutí – při obsazení jedné neutrální budovy se objevila hláška „Text not found“. To je ale ovšem naprostá prkotina, píši o ní spíše proto, abych vypadal děsně chytře, než že by se jednalo o něco negativního. To se prostě stane, je to jen zanedbatelná skvrna na jinak opravdu kvalitně odvedené práci překladatelů. Gremlinovi & spol. tleskáme a děkujeme.

Před pár týdny se objevil první patch pro českou verzi, standardní i sběratelskou. Má kolem 50 MB a kompletní výpis opravených chybiček a bugů najdete například zde. Za všechny změny jmenujme například to, že kouzlo Vosí roj vcelku logicky nyní neplatí na elementály, byla opravena aktualizace iniciativy, u druidských stařešinů byla opravena schopnost Přísun many. Patch také řeší technické problémy, takže hra nyní správně funguje (resp. nepadá) na některých integrovaných grafických čipech a starších grafických kartách, se kterými byly dříve problémy. Při hře po lokální síti již nyní lze hrát i s rozdílnými konfiguracemi. Patch navíc přidává do hry funkci automatického patchování a nový stupeň obtížnosti – lehkou úroveň hry.

Ubisoft se chystá vydávat v nejbližší době pravidelně každý měsíc nový patch. Bude se jednat nejen o opravy bugů, ale i o přidání nových možností. Navíc po celou dobu vydávání patchů by postupně měla být zlepšována umělá inteligence počítačem řízených nepřátel. V updatech dále najdeme nové multiplayerové mapy a editor map, který by měl obsahovat i editor kampaní. V editoru map by mělo být možné tvořit i mapy dvou nových velikostí, konkrétně 72x72 a 216x216. Pro více aktuálních informací doporučujeme sledovat domácí fanstránku www.heroes-centrum.com

Stáhněte si: České demo, Videa, Trailery, Cheaty, Patch, Screenshoty..

Související články: Recenze, První pohled, Dojmy z multiplayerové bety, Preview, Novinky, Heroes of Might & Magic IV recenze&dojmy&rozhovor, HoMM IV: Winds of War&Gathering Storm recenze, HoMM III Shadow of Death recenze



Michigan
editor: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články