Assassins Creed - průvodce 1.díl
zdroj: tisková zpráva

Assassins Creed - průvodce 1.díl

8. 12. 2007 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Při putování po středověkém Blízkém východě pomůže s pochopením všech ukazatelů na obrazovce, stavu vašeho prozrazení, škály pohybů a akcí, všech způsobů útoku či s volbou taktiky v boji.

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 7.prosince 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od Assassin’s Creed se čekalo nesmírně hodně a ačkoliv ve výsledku trpí lehkou nákazou stereotypu, stále se bezesporu jedná o jeden z nejlepších počinů konce tohoto roku. Pro ty z vás, kteří se rozhodnete prožít Altairovo putování na vlastní kůži, jsme proto připravili průvodce, který vám pomůže vám dobrodružství na středověkém Blízkém východě... Pozn.: Anglické překlady výrazů v závorkách nejsou vždy doslovné, spíše se snaží zachovávat smysl jednotlivých pojmů. Většina obrázků je pouze ilustračních.


Seznámení se s rozhraním

Hlavní hrdina Altair je ovládán klasicky z third-person perspektivy, pomocí levého joysticku. Na herní obrazovce je k nalezení hned několik ikonek, které je třeba blíže vysvětlit, k čemuž poslouží obrázek o něco níže. Název Synchronization Meter (na obrázku níže č.1) může znít nezvykle, ve skutečnosti se však jedná o obyčejnou stupnici života (vysvětlení v recenzi od Michala Jonáše), která klesne o jeden dílek pokaždé, když jste zasaženi, nebo když spadnete z příliš velké výšky. Ovšem pozor, spojení klesá například i ve chvíli, kdy zabijete nevinného člověka.

Další důležitou ikonou je Social Status (2), která vám ukazuje, jak velkou míru pozornosti ve svém okolí budíte. Kráčíte-li pokojně uprostřed skupinky mnichů (více v kapitole Ukrýt se a utéct), jste pro okolí téměř neviditelní, spácháte-li naopak vraždu na náměstí plném lidí, pověsí se vám na paty každá stráž ve městě (ač je to divné, tak i ty na druhém konci města). Zároveň si pamatujte, že boj s přesilou nepřátel nebývá vhodná alternativa, a to i přesto, že je obtížnost obecně na nižší úrovni (a ani AI není nijak zázračná). Nevíte-li jak dál, berte raději berte nohy na ramena. Souboje sice skýtají skvělé zážitky, stejně však nakonec budete muset zmizet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

V normálním stavu (kdy není, kdo by vás sledoval) je ikonka Social Status indikována třemi bílými čárkami. Pakliže se pohybujete v nic netušícím davu, objeví se uprostřed čárek žlutá blikající tečka, doprovázející status Unaware (Nevzbuzující pozornost). V tu chvíli však na sebe stačí čímkoliv upozornit - například vrazit do kolemjdoucího, či nechat se spatřit při pohybu po střechách - a rázem žlutá tečka zčervená, čímž se dostane do stavu Informed (Nápadný). Pak je obyčejně jen otázkou času, než vás stráže přijdou zkontrolovat a odhalí. Tento stav se aktivuje i ve chvíli, kdy vojáci objeví mrtvé tělo.

Po odhalení se ocitnete ve statusu Exposed (Prozrazen), vaší hlavní motivací přitom bude utéct. Tři čárky začnou rudě blikat a zežloutnou teprve ve chvíli, kdy se na moment skryjete před zraky pronásledovatelů. Ve chvíli, kdy dosáhnete bezpečného úkrytu, čárky zmodrají a vám postačí většinou jen setrvat chvíli na místě. Když stráže své snahy vzdají, dostanete se do statusu Vanished (Ukryt), popřípadě do stavu úplného bezpečí, značeného zelenými čárkami. Znovu se pak stanete Unaware, čímž se i doplní váš Synchronization Meter.

oblasti (3) na vás budou během hry vyskakovat mnohé důležité informace, týkající se postupu v plnění vašich úkolů, dosažení checkpointů či různých varování. Na Weapon baru (4) si můžete kdykoliv prohlédnout jakou zbraň máte právě aktivní, digitálním křížem pak můžete přehazovat mezi jednotlivými kousky (více v kapitole Arzenál vraha). GPS systém (5) ukazuje vaše okolí podobným způsobem, jako třeba v GTA. Číselná hodnota pod jeho středem znamená vzdálenost od cíle, přehledně je zobrazen i směr úkolu. Viditelný je zde také Marker (Ukazovatel), který zadáváte do mapy.

Kombinace YBAX v pravém horním rohu (6) zprostředkovává interakci s okolím, o níž si více povíme v další kapitole. Stačí mačkat příslušná tlačítka pro aktivaci nabízených akcí. No, a konečně oblast uprostřed obrazovky (7) je rezervovaná pro nemilosrdný časový odpočet, který několikrát neúprosně ohraničí dobu vašeho zabijáckého snažení.

Slovníček vražedných pojmů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Low a High Profile (Horní a dolní profil) – pod těmito dvěma základními pojmy se skrývají dva způsoby pohybu. Ten první je pomalý a klidný, okolím přijatelný, a Altair v něm nebudí o nic větší pozornost než všudypřítomní civilisté. Ten druhý naopak přichází na řadu když je vaše utajení zhaceno a další skrývání nemá smysl. Aktivujete ho pomocí pravého dolního triggeru.

Blending (Splynutí) – jste-li na útěku, či chcete-li si zajistit nenápadnost, použijte funkci Blend (A). V klidu tak Altair v mžiku splyne s davem, předstíraje pobožného křesťana s rukama sepjatýma na hrudi. Díky chybě v AI můžete navíc zlikvidovat nepohodlnou stráž, aktivovat Blend, a když se přiblíží další voják, aby ohledal mrtvolu, jednoduše přijít zezadu a vyřídit i jeho. Jsou-li vám v patách pronásledovatelé, stačí jim na chvíli zmizet z očí (Social Status zežloutne), a pak vyhledat jedno ze čtyř míst, kde se dá Blend použít – na lavičce mezi dvěma lidmi, mezi skupinou mnichů, ve stozích sena a ve čtvercových střešních paviloncích s volně vlajícími závěsy.

Gentle Push (Mírné odstrčení) – vrazit do kolemjdoucího znamená v 90% případů aktivovat stráže. V davu, kterých je ve hře nespočet, tak rozhodně využijte Gentle Push (B). Altair se v tu chvíli začne prodírat davem, aniž by přitom vzbudil nežádoucí pozornost. Škodolibé povahy tak navíc mohou terorizovat ubohé obyvatele....

Tackle (Odhození) – opak Gentle Push, lze ho použít v High Profile. Zvlášť agresivně působí v kombinaci se Sprintem.

Sprinting (Sprint) – pro High Profile je typická snaha co nejdříve uniknout pronásledovatelům, k čemuž nejednou použijete rychlý běh. Stačí stisknout a držet pravý dolní trigger, tlačítko pro „Sprint“ a Altair rázem vyrazí vší rychlostí.

Grab and Throw
(Chytit a odhodit) – další akce High Profile, kterou nejednou využijete při odstraňování dotěrných nepřátel, či jejich shazování z výše položených míst. Se stisknutým pravým dolním triggerem aktivujte tlačítko „Grab“, a poté zvolte směr, jakým chcete nepřítele hodit.

Lock On (Zaměřit) – chcete-li, aby se Altair zaměřil na libovolnou osobu, stačí použít „Lock On“. Nad nebožákovou hlavou se v tu chvíli objeví drobný trojúhelníček. Zvláště užitečná je tato funkce v boji.

Assassinate (Vražda) – rychle a nenápadně, tak má vypadat vražda v Assassin’s Creed. Nejlepší možný způsob, jak toho dosáhnout, je přiblížit se v módu Blend za záda oběti a poté stisknout akci „Assassinate“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva First Person (Pohled první osoby) – stojíte-li na místě, zvolte akci „Head“, čímž se přemístíte do first person pohledu. V případě, že máte svůj Synchronization Meter plný, aktivuje se tzv. Eagle View, speciální Altairova schopnost vidět povahy lidí ve svém okolí. Jako modré spatříte své spojence, bílí jsou lidé, kteří pro vás mají cennou informaci, červení vojáci a žlutě září ti, jež je třeba odstranit.

Jump (Skok) – funkce skoku se během hry stane jednou z vašich nejoblíbenějších. Otevřená architektura prostředí umožňuje dostat se skutečně kamkoliv vás jen napadne. Kdykoliv stačí podržet pravý trigger, stisknou „Jump“ a poté již jen navigovat jakým směrem má Altair šplhat (tzv. Climbing a Walling). A vězte, že žádná kolmá stěna mu není překážkou. Zvláštností je skok na koni, který ovšem probíhá stejným způsobem.

Punch
(Úder) – tato akce slouží většinou k provokaci a vyslýchání civilistů. Stačí pár dobře mířených zásahů pěstmi a vaše oběť vyklopí vše, co ví. Jen pozor na kolemjdoucí, kteří se do potyčky nejednou přimíchají a způsobí tak velké nepříjemnosti.

Memory Glitches (Vzpomínkové impulzy) – kdykoliv během hry, když spatříte na obrazovce sekvenci DNA záblesků, stačí stisknout jakékoliv tlačítko, aby se hra zaměřila na určitou osobu / děj ve vaší blízkosti, které jsou důležité pro další postup, či splnění dobrovolných úkolů (jedním z Achievements je i objevit 85% těchto impulzů).

Arzenál vraha

Ať už budete při svých akcích jakkoliv diskrétní, boji se tak jako tak nevyhnete. Bude tedy dobré seznámit se trochu blíže s Altairovým arzenálem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Fists (Pěsti) – nejneškodnější nástroj agrese, zmíněný již u funkce Punch. To nejhorší, co s nimi můžete způsobit, je rozbít někomu ústa, či složit ho na zem. Použití pěstí je jediná forma násilí, která neaktivuje vojáky (neútočíte-li ovšem přímo na ně), jak už však bylo zmíněno, velice často se do potyčky přidají okolní rváči (Thugs) z řad civilistů. Takže pozor na ně.

Hidden blade (Skrytá čepel) – amputovaný prsteníček umožňuje pohodlnější práci se smrtící čepelí skrytou v rukávu. A právě ta je eso, které Altair vykládá kdykoliv přijde na řadu efektní zabíjení. Nutno ovšem dodat, že nejde o zbraň všemocnou a naprostou nutností je při jejím použití prvek překvapení. Pakliže s ní budete chtít odstranit nepřítele, který již tasil zbraň, jednoduše vás od sebe odstrčí. Existují dva způsoby, jak oběť vyřadit. První z nich je ten tichý, kdy se v Low Profile přiblížíte k nic netušící osobě a spustíte akci Assassinate. V takovém případě padne k zemi, aniž by si někdo uvědomil, co se vůbec stalo. Pamatujte ovšem, že zdržovat se v následujících několika minutách v jejím okolí budí velkou pozornost. Pokud ovšem nezvolíte Blend a nevyřadíte čmuchající stráže zezadu dřív, než stačí tasit své zbraně.

Použití čepele v High Profile se hodí především ve chvíli, kdy stíháte pohybující se oběť. Před spuštěním Assassinate je nutné ji nejdříve zaměřit pomocí Lock-On a dostat se do dostatečné vzdálenosti. Následuje rychlý skok a zabodnutí ostří do hrdla nepřítele. To se hodí i v případě, kdy o vás nepřítel již ví, nestačil se však ještě připravit. V boji brzy přijdete na velice účinnou kombinaci poražení nepřítele na zem, tasení čepele a vyřazení ležícího protivníka, který je v tu chvíli bezbranný. Častěji než bojovými manévry se to ovšem povede spíš použitím Grab and Throw (viz níže).

Long Sword (Dlouhý meč) – o této zbrani toho dohromady není mnoho co říct. Je to vaše nejlepší alternativa pro otevřený boj, dá se s ním velice účinně bránit a za použití bojových komb se z něj stává skutečně vražedný nástroj.

Short Blade (Krátká čepel) – podobná dlouhému meči, rychlejší, ale slabší. Účinná je zvláště v kombinaci s vrhacími noži.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Throwing Knives (Vrhací nože) – jsou jedinou možností, jak si poradit s nepřáteli na dálku, vhodné jsou ovšem spíše na nepohyblivé cíle. Zvláště se mi osvědčila taktika, kdy jsem tiše zabil stráž a následně na dálku odstranil každého, kdo tělo přišel prozkoumat. Rozhodně je však nezkoušejte použít na cíle vaší mise, pouze tím vzbudíte poplach a oběť nijak nezraníte.

Pakliže bojujete s krátkou čepelí, kdykoliv se od protivníka dostane na větší vzdálenost, můžete plynule začít vrhat. Ovšem pozor, nožů nemáte neomezené množství, při jejich vypotřebování musíte přezbrojit v Masyafu. Je ale i jiná možnost – pamatujete si na rváče, které jsme zmínili u používání pěstí? Tak právě ti při sobě skrývají čerstvou zásobu vrhacích čepelí.

Tváří v tvář nepříteli

Pravým klíčem k překonání přesily nepřátel se v otevřeném boji stane využívání Altairových bojových dovedností. Komba a jejich řetězení porazí na kolena i ty nejsilnější soky, nejdříve je ovšem nutné zaměřit se na zcela jinou bojovou oblast – obranu. V boji budete střídavě využívat útočný a obranný status (přepínání funguje podržením pravého triggeru), přičemž druhý jmenovaný vám poslouží k účinnému vykrývání úderů ze všech možných stran, což mohu jen doporučit. Rozhodně se v boji neukvapujte.

Counters (Protiútoky) – obyčejné bušení do protivníků sice také zabírá, zdaleka však není tak účinné jako smrtící Counters. Jejich využití je naprosto přirozené, a i když chce nějaký ten trénink, brzy vám přejdou do krve. Vše funguje jednoduše – stačí počkat na moment, kdy se nepřítel chystá už už zasadit úder, a stisknout tlačítko „Counter“. Následuje akční animace, v níž Altair značně pocuchá protivníkovu fasádu (často jde o protiútoky smrtelné, jindy ovšem jen porazí soka na zem). Již jsem zde zmiňoval kombinaci poraz-skrytá čepel, v boji s více protivníky je však mnohem bezpečnější využít meč.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jisté druhy Counters způsobí, že nepřítel na malou chvíli zavrávorá – v tu chvíli je dobré zaútočit a bodnout do nekrytých slabin. Counters jsou smrtící pro většinu slabších nepřátel, početnější skupiny jimi vyřídíte relativně snadno. Dejte si ovšem pozor, abyste se příliš neunáhlili a nespustili akci moc brzy – v takovém případě minete a skončíte mnohem hůř, než při obyčejné obraně.

Dodging (Uhýbání) – další možnost jak se vyhnout přímému šermování je akce Dodge. Stejně jako u Counters stačí jen počkat na chvíli, kdy se k vám blíží smrtící rána a v pravý moment stisknout „Dodge“. Kromě dobrého dojmu z takřka taneční kreace, kterou Altair okolo svého soka předvede, a možnosti navázat na ni Counter, však tuto akci příliš nedoporučuji. Raději proveďte Counter rovnou.

Grab and Throw (Chytit a odhodit) – v boji se tato akce řídí jinými pravidly než v klidu. Abyste úspěšně zachytili protivníka, musíte se totiž nejdříve přestat krýt, což vyžaduje správné načasování. Pak jen stačí stisknout „Grab“ a mrštit protivníkem do jakéhokoliv směru – zdaleka nejlépe dolů ze střechy. Ovšem nepřežeňte to, spolu s hozeným nešťastníkem můžete spadnout i vy. Házení vpřed je proto nejvhodnější, jelikož není tak náročné na prostor nutný pro manévrování. Rovněž zapomeňte na odhazování silnějších nepřátel – křižáci a jiní vrahové jsou proti němu většinou imunní.

Combo Kills (Bojová komba) – abyste Altairovu řádění přidali trochu toho stylu, pokuste se řetězit své útoky v komba. Při útoku zmáčkněte ve chvíli kontaktu zbraně s nepřítelem (ať už úder zasáhne svůj cíl, či je vykryt) tlačítko „Attack“ podruhé a rázem bude následovat druhý, často úspěšnější výpad. Znovu však platí, že silnější nepřátelé si s nimi hravě poradí, v boji s více protivníky se tak navíc nebezpečně odkryjete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Slow Attack (Pomalý útok) – pomalý, ale naprosto smrtelný, zvláště v kombinaci s rychlejšími útoky. Jeho plusy i negativa jsou tím pádem jasná; vysoká účinnost proti slabšímu nepříteli, je vykoupena nepoužitelností v chumlu nepřátel. Než ho stačíte použít, utržíte zpravidla rychlejší zásah od jednoho z nich. Na druhou stranu se jedná o dobrou pomůcku pro prolomení obrany silnějších soků.

Defense Break (Prolomení obrany) – umožňuje jednu z nejlepších taktik proti zkušenějším protivníkům. Obecně se jedná o úder za účelem odhození nepřátelské zbraně stranou a vyvedení protivníka z rovnováhy. Učiníte tak pomocí akce „Step“ a následným útokem. S trochou šikovnosti však lze na Defense Break a útok navázat ještě kombo, podle výše popsaného popisu. A to se pak začnou dít divy.

Dokončení průvodce (o plnění kontraktů, skrývání se a obecnými radami) příště.

Ke vzniku článku přispěly vedle vlastních poznatků i další zdroje: Gamespot, Xbox.com, Lunabean.com, Assassin.herniweb.cz, Assassinshaven.com, Assassinscreedforum.com

Stáhněte si: Videa, Soundtrack, Trailery...

Související články: Mega-recenze, Novinky, Preview z 2006, UbiDays preview, Dojmy z GC



Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky


 
 
Martin Klekner

Nejnovější články