TOCA Race Driver - recenze
9/10

TOCA Race Driver - recenze

9. 4. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Simulace nadupaných cestovních vozů Toca Race Driver názorně ukazuje, jak má vypadat pořádná závodní hra a že nápadů na zlepšení, jako je třeba propracovaná kariéra jezdce, existuje stále dost.

Autor: Leon
Publikováno: 9.dubna 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Každý fanoušek počítačových her si nutně musí všimnout, že nové hry ve své podstatě nepřinášejí nic nového a žánr, do kterého patří, tak nikam neposouvají. Dříve to bylo v tomto směru o mnoho jednodušší, neboť každá hra byla více či méně originální. Postupem času ale nápadů (celkem logicky) ubývá, a tak je každá v něčem originální hra velmi osvěžující. Bylo by ale nesmyslné tvrdit, že už není vlastně co vymyslet, že vše již tu bylo. Opak je pravdou, navíc kolikrát není třeba vymýšlet sáhodlouhé a často totálně nesmyslné náměty pro hry. Často stačí dobře realizovat jednoduchou myšlenku nebo vyslyšet přání hráčů. Pak už zbývá jen dostatek času a nesporná dávka umění k tomu, aby se znovu objevily hry, které posunují laťku zase o kousek dále. A přesně to se dá říci o dnes recenzované hře Toca Race Driver.

Šampionát cestovních vozů
Toca není pojem v počítačové branži neznámý. Naopak simulátor Toca 2 byl dlouho právem považován za jeden z nejlepších, takže v tomto směru měli u Codemasters na čem stavět. Pokud vám přesto slovo Toca nic neříká, pak vězte, že se jedná o jeden z mnoha šampionátů nadupaných cestovních vozů na světě. Aby však ihned z kraje nedošlo k mýlce, musím podotknout, že hra Toca Race Driver není zdaleka jen o sérii Toca. Setkáte se tu opravdu se spoustou šampionátů - namátkou německé DTM, V8 Supercars od protinožců, další více či méně známé evropské i americké série, Lola sérii a další.

Tomu ostatně odpovídá i marketingová strategie, protože hra se prodává po světě pod různými názvy - vždy podle toho, která série je tam či jinde populární. Setkáte se tak s názvy TOCA Race Driver (Velká Británie), Pro Race Driver (USA), DTM Race Driver (Německo), V8 Supercar Race Driver (Austrálie) a možná se najdou i další. Rozsah hry je zkrátka neuvěřitelný, čemuž odpovídají i všechny její ostatní parametry. Pojďme na to ale pěkně popořadě.

Simulace závodníka od A do Z
Toca Race Driver se od podobných závodních her liší v jedné podstatné věci - velmi originálně je zde zpracována závodní kariéra jezdce. Vše začíná v okamžiku, kdy se hledá nový jezdec do závodního týmu a jeden již slavný závodník se jen tak mezi řečí zmíní o svém talentovaném, leč zatím neznámém bratrovi. Na scénu vstupuje Ryan McKane, v jehož kůži si pak můžete zkusit slávu i negativa v životě závodního jezdce. Kariéra je opravdu zpracována od píky a záleží skoro na každé maličkosti. Pravda, nenarazil jsem tam třeba na možnost, že byste si zavřeli dveře mezi elitu tím, že jste si kdesi dali marihuanu, ale takové případy se stávají, jak jistě víte, jen velmi výjimečně a dotyčný za to stejně nikdy „nemůže“. Tím pádem se nemá cenu podobnými excesy v počítačových hrách zabývat, takže se skoro vše točí pouze a jen okolo závodů.
Již jsem se zmínil, že na začátku se dostanete do hledáčku jistého týmu, kterému momentálně chybí jezdec. Místo si však musíte zasloužit, takže hned nasedáte do závodního auta s jediným cílem - zajet okruh v Brands Hatch v daném časovém intervalu. Ten není napoprvé nijak vražedný, takže by ho na těch několik možných pokusů měl zvládnout prakticky každý. Tohle vše ostatně slouží jen jako vstupenka do pořádných závodů, které jsou teď před vámi. Prakticky od počátku si můžete vybírat týmy a soutěže, které pojedete.

Kariéra
Samozřejmě s tím, jak budete dosahovat stále lepších výsledků, budete mít nejen více nabídek, ale také budete postupovat do prestižnějších soutěží. S tím se také bude zvyšovat obtížnost závodů a především ovládání nadupaných speciálů s obrovským přebytkem výkonu, takže to klade vyšší nároky na vaše řidičské umění. Teď jsem trochu předběhl, protože než se prokoušete z těch obyčejných závoďáků až mezi ty nejlepší speciály, bude vám to trvat hezkých pár dní, ne-li týdnů.

Kariéra je totiž pojata jako jakási pyramida, kde začínáte od základny (ty jednodušší závody) a končíte na její špici (nejprestižnější závody). Pro přechod do vyššího patra (kategorie) je nutno nasbírat určitý počet bodů v závodech, potažmo v celých šampionátech. Hra vás ale vůbec nenutí do přechodu o kategorii výš - prostě vás tam pustí až poté, co dosáhnete již zmiňovaného počtu bodu. Tím je zaručeno, že jste skvělý řidič a ve vyšší kategorii se neztratíte.

Od začátku si závody vybíráte sám z více nabídek - to je vše poměrně vtipně zasazeno do emailů a telefonátů. Tým vám obvykle nabízí pozici závodníka v předem dané závodní sérii, informuje vás o požadovaných výsledcích a bonusech za jejich splnění. Cíle nejsou zrovna jednoduché - vyhrát celý šampionát, být nejméně třikrát „na bedně“, získat více bodů než získal tým loni apod. Kromě těchto typických požadavků čas od času narazíte i na speciální - například porazit v seriálu všechny závodníky z konkurenčního týmu, se kterými nevycházíte zrovna nejlépe.

Nastavování v garáži a absence kvalifikace
Obrázek zdroj: tisková zpráva V předešlých odstavcích jsem vám nastínil, jak je pojatá kariéra. Ta by sama o sobě ale nic neznamenala, kdyby nebyla proložena pořádným závoděním. S velkým povděkem kvituji, že odpadla nutnost neustálých kvalifikací do závodu. To by hru jen zdržovalo a hratelnosti by to nepřidalo. Ještě před závodem se ocitnete v garáži, kde máte mimo jiné možnost doladit si nastavení svého vozu. Milovníci těchto nastavení si přijdou docela na své, ale těm, kteří to považují jen za ztrátu času, mohu s klidem sdělit, že se v ničem rejpat nemusí. Auto je do závodu nastaveno vždy velmi slušně, i když je jasné, že se vždy dá naladit o něco lépe, především vzhledem k závodnímu stylu hráče.

Kvalifikace odpadla, nastavování není nutné, takže co dál? No přece rychle na start. V zájmu co nejvyšší hratelnosti a spádu hry se skoro okamžitě ocitnete na startovním roštu, obvykle někde mezi pátým a desátým místem (z dvaceti účastníků). Tím je zajištěno určité napětí hned od začátku závodu, protože hráč je nucen prokousávat se pořadím dopředu, což není rozhodně nic snadného.

Výborná umělá inteligence
Kariéra se ukládá průběžně, vždy po několika závodech. Obtížnost hry je celkem vysoká, zvláště v porovnání s konkurencí. Na druhou stranu ale nechci, aby to vyznělo tak, že je hra určena pro hardcore fanoušky, kteří jsou schopni několik dní trénovat jeden okruh s vidinou zrychlení času o pár tisícin. Tady je obtížnost složena z několika základních faktorů, které tvoří dohromady velmi ucelený celek. V první řadě je třeba vyzdvihnout vynikající umělou inteligenci ostatních závodníků. Pryč jsou nyní doby, kdy do vás zezadu vrážel soupeř prostě proto, že jste jel pomaleji v jemu jediné známé stopě, té ideální.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Dost dobře si ani nedovedu představit, jak u Codemasters dosáhli tak dokonalé umělé inteligence v závodní hře. Soupeři naprosto přesně reagují na dění na dráze, pokud se vás snaží předjet, tak jen čistě. Mimochodem, z jaké strany se blíží je vidět na pohyblivé šipce v dolní části displeje - maličkost, ale vskutku užitečná. Pokud se na dráze stane nějaký karambol, soupeři zpomalí a snaží se celé místo objet - opět tak, aby do sebe pokud možno nevráželi. Čas od času (tak to má ale být) se pak dopustí nějaké chybičky a opustí trať.

Vůbec nejlepší mně na tom ale přišlo to, že mají dokonale nastavenou úroveň vůči vám. Pokud nejste úplným nováčkem v podobných závodech a nejezdíte stylem „buď a nebo“, nehrozí, že byste jezdili na posledním místě. Ovšem dostat se na stupně vítězů také není žádný lehký úkol, natož pravidelně vyhrávat. K tomu jsou kromě vašeho řidičského umění potřeba ještě další dva faktory - poznat a naučit se všechny tratě a zvládnout rozdílné jízdní vlastnosti závodních vozů.

Nabídka tratí a aut
Ani jedno není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Tratí je zde totiž skoro čtyřicet, nechybí většina známých (Monza, A1 Ring, Hockenheim ve dvou verzích, Nurburgring, Catalunya, Silverstone, Donington, Brands Hatch atd.) a najdete zde i spoustu méně známých, ale neméně hezkých okruhů, které mají jen tu smůlu, že se na nich nejezdí závody F1.

Vzhledem k tomu, že jsou do hry zasazeny i okruhové americké závody, nesmí chybět ani klasické ovály, které se v našich končinách příliš nenosí. Bohužel marně byste hledali brněnský okruh, což je pro nás sice škoda, ale faktem je, že mezinárodní závody cestovních vozů se už na něm příliš nejezdí. Tratě jsou zpracovány opravdu dokonale, a tak stačí znovu jen žasnout.

Tratí je opravdu spousta, ale co teprve nabídka závodních aut! Těch je dokonce přes čtyřicet a na své si přijdou snad opravdu všichni - z těch atraktivních jmenujme třeba Mercedes-Benz CLK, Alfa Romeo GTV, Dodge Viper, Chevrolete Corvette a mnoho dalších „cesťáků“. Každý závodní vůz má své osobité jízdní vlastnosti, zvuk motoru atd. Je až neuvěřitelné, jak je nutné změnit jízdní styl při přechodu na jiný typ auta. Markantní je to zvláště poté, co postoupíte do lepších závodů a máte k dispozici silnější auta. Jenže ouha, ty mají docela slušný přebytek výkonu, takže jen se s nimi rozjet bez protočení kol je umění, o akceleraci ze zatáčky ani nemluvím.

Fyzikální engine a poškozování vozu
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tím jsem se dostal k fyzikálnímu enginu jízdy, na nějž se nesmí zapomínat v žádné recenzi závodní hry. Toca Race Driver ho má na velmi vysoké úrovni, i když úplně pro hardcore hráče to také není. Podle mého osobního dojmu je to ideální kompromis mezi reálnou simulací a vysokou hratelností. Při jízdě autem tak čekejte smyky, náklony v zatáčkách, protáčení kol, zpomalení při výletu mimo trať apod. Na druhou stranu auta nejdou příliš snadno do „hodin“, a to ani na trávě nebo ve štěrku. Každopádně v tomto směru jsem byl velmi spokojen, podobné kompromisy se totiž hledají těžko a většinou se ani nepovedou.

K poškozování vozu přistoupili autoři podobně, tedy něco ve smyslu - ano, ale zase ne až tak moc. Auto se tedy viditelně poškozuje, ale na jízdní vlastnosti to příliš vliv nemá. Můžete poškodit mnoho dílů na autě, ale k totálnímu zničení častokrát nedojde. Jinak takové náhodné věci, jako je běžná porucha motoru, převodovky apod., tady nečekejte. Autoři viditelně směřovali především k obrovskému rozsahu hry a velké hratelnosti, k čemuž se jim toto moc nehodilo.

Ostatně závody v módu kariéra se jezdí jen na několik kol - obvykle na 3 až 6, na amerických oválech je to i víc, třeba i 10. Není to moc, ale z mého pohledu je to opět zcela postačující. Raději totiž střídám okruhy, auta a šampionáty než celé odpoledne kroužit dokola jeden okruh, pak udělat chybu a skončit poslední.

Další herní módy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dosud jsem se zabýval hlavně kariérou, ale hra nabízí i jiné, byť vedlejší módy. Pro volný závod si můžete nastavit prakticky cokoliv - libovolný počet kol, trať, auto, soupeře a jejich dovednosti atd. Nechybí ani tradiční závod proti času, ale ten ve své podstatě nic nového nepřináší. Opomenout bychom neměli ani multiplayer, který nabízí závodění ve 12 různých šampionátech. Maximum hráčů je ale pouze 8, což je trochu škoda. Na druhou stranu víme, jaké problémy mají některé závodní hry s multiplayerem pro více jak 10 hráčů, takže bych i pochopil, že se autoři rozhodli pro zmenšení počtu hráčů za účelem kvality hry po síti. Pokud nehrajete po síti, můžete zkusit multiplayer i po split-screenu pro až 4 lidi.

Celkově vzato, tak hře toho moc nechybí. Najdete zde i zastávky v boxech (tradičně již plně ve 3D), byť to při tak malém počtu odjížděných kol působí trochu komicky. Před startem jste vždy jen informováni, v jakémže rozmezí kol musíte do boxů zajet. Podle mých poznatků je nejlepší udělat to co nejdéle, a to především proto, že polovina soupeřů zajede do boxů už po prvním kole a tam se trochu brzdí navzájem.

To je ale obecný problém inteligence soupeřů, že pokud se dostanou do nějaké kolize či chumlu, tak se snaží dostat z něj bez další kolize i za cenu většího zpomalení. Což o to, daří se jim to, ale pro hráče, který nekouká na nějaký fér závod a poškozené plechy, je to ideální možnost, jak se před ně dostat. Ve hře se obecně na pravidla moc nehledí - zkrátit si trať (vyplatí se to ale pouze párkrát) nebo „sestřelování“ soupeřů je zcela beztrestné. Jak k tomu přistoupíte je tedy jen na vás…

Speciální cheaty a grafika
Hra má i jednu další zvláštnost, totiž speciální cheaty. V Options menu naleznete položku s bonusy, kde si můžete aktivovat mnoho dalších věcí vylepšujících hru - reálné poškození, jízdní vlastnosti, všechny šampionáty, auta atd. Vše to má ale ten háček, že si o aktivaci cheatů musíte telefonicky požádat (info). Proč? Protože po nainstalování hry se vygeneruje váš speciální kód, ke kterému existují jiné konkrétní cheaty. Naštěstí nemusíte nikam telefonovat, protože u nás v sekci cheatů najdete program, který vám vše vygeneruje. Tamtéž najdete i uloženou pozici se všemi přístupnými závody, ale musím vás upozornit, že vám to patrně nebude fungovat. Podobně jako u cheatů se totiž ukládané pozice šifrují a jsou tak nepřenositelné, aspoň podle mých poznatků.

Ještě jsem se nezmínil o vizuální stránce hry. Tady také není co řešit, protože hra vypadá opravdu k světu, vše je vymodelováno do nejmenších podrobností, textury jsou skvělé a i in-game animace vyprávějící příběh jsou překvapivě slušné. Vynikající jsou i zvuky, zvláště motory působí velmi věrně a především zcela rozdílně. Více nemá cenu popisovat, neboť hra je prostě i oku lahodná. Na obrázcích níže můžete srovnat, jak se povedlo převést některé tratě nebo vozy do hry - je docela těžké poznat, co je realita a co hra.

Pokud jste četli celou recenzi podrobně, asi jste si všimli, že jsem v ní mnoho nedostatků nenašel. Ano, je to tak. Nejpodstatnější je na tom ale to, že mě konečně nějaká závodní hra po dlouhé době pořádně bavila a asi ještě dlouho bavit bude. Hra s tak obrovským záběrem (38 tratí, 42 aut, 12 různých šampionátů) podpořeným nápaditou a skvěle provedenou kariérou, to tady ještě opravdu nebylo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže ač hra možná nemá na první pohled tak atraktivní námět, jako třeba Need for Speed, poskytuje daleko lepší, delší a variabilnější zábavu. Na takovou závodní hru pro PC tento žánr prostě čekal.

Stáhněte si: Demo, Patch, E3 trailer, Cars video, Cars videa 2&3, Video 4, Cheaty

Související články: Novinky, Preview (7/2002), Swedish Touring Car Championship 2 recenze (2/2001)

Leon

Vynikající závodní hra s obrovskou variabilitou, skvělou grafikou, kariérou, vyváženou obtížností a na současné poměry vynikající umělou inteligencí. Prostě závodní hra jak má být, a to pro všechny fanoušky.