Autor: Jiří Sládek Publikováno: 4.září 2005 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Boje probíhají po vzoru Falloutu v tahovém režimu (zde se ovšem střídají pravidelně obě strany bitky, nehraje se na nějakou iniciativu) a s použitím akčních bodů. Ty vyjadřují, co všechno každá postava během svého tahu zvládne – obvykle se jedná o pohyb a útok(y). Při boji se můžete i přikrčit nebo úplně zalehnout. Kromě jiného hraje v boji roli také viditelnost, která se snižuje v noci. Boje probíhají celkem svižně, ale přitom vyžadují alespoň základní taktické uvažování, což je celkem fajn. Skrze zlepšování atributů samozřejmě zefektivňujete postavu jako takovou – při zvýšení síly unesete víc předmětů a v boji nablízko uštědříte protivníkovi větší pumelici, při zlepšení střelecké dovednosti budete lépe kosit nepřátele, při namáknutí „health levelu“ se vám zvýší počet hitpointů a vydržíte více než dříve – vcelku klasika. Rozmanité implantáty a další vybavení Jedním z nejzajímavějších prvků hry jsou implantáty, kterými můžete vylepšovat své svěřence. Ve hře je poměrně široký výběr umělých očí, různých čipů, kybernetických rukavic a podobně. Některé poskytují bonusy k vlastnostem a dovednostem, jiné zvyšují obranné číslo postavy, zrychlují pohyb nebo dokonce umožňují některé speciální činnosti. Tyto upgrady jsou rozděleny do tří tříd – od nejjednodušších až po opravdové hi-tech vychytávky. Rozdíl není jen v jejich kvalitě a ceně, případně obtížnosti, s jakou se dají sehnat. Liší se zejména snadností použití. Ty nejslabší si prostě nacvaknete a užíváte si jejich bonusy. Používání těch vymakanějších již vyžaduje určitou výši inteligence, případně i speciální manuál. Navíc obvykle spotřebovávají vzácné tactonium, které je tak pro kybáčem nacpané postavy stejně důležité jako třeba zásoby many pro kouzlící postavy ve fantasy titulech. Kromě implantátů se samozřejmě postavy neobejdou ani bez prozaičtějšího vybavení. Tím máme na mysli třeba pistoli. Nebo kulomet. Nebo automatickou pušku... Zbraní není ve hře možná tolik jako v některých jiných RPG, ale celkem to stačí. K tomu je v rámci vybavení potřeba připočítat ještě různé granáty, lékárničky, jídlo a drogy; je toho prostě docela dost. Ve hře se navíc vyskytuje i spousta méně tradičních předmětů, jako jsou třeba feromony. A také mnoho „zbytečných“ věcí, které je jen potřeba někomu donést v rámci nějakého questu. Neoriginální questy Když už jsme nakousli questy, pojďme si o nich říci něco víc. Lze je v podstatě dělit na dva druhy - předem naprogramované a náhodně generované. Rozdíl je asi jasný: zatímco ty první vás obvykle posunou v příběhu nebo minimálně odhalí nějakou důležitou informaci, ty druhé slouží jen a pouze k získávání zkušeností a vydělávání peněz. To by samo o sobě ještě nebylo nic divného, horší je ale fakt, že generované úkoly jsou neskutečně trapné a repetitivní. Jde jen o zadání typu „zabij postavu A, dones tuhle věc postavě B nebo najdi a přines věc C“. Navíc úkoly v podstatě nejsou zabaleny do žádné omáčky, která by těmto primitivním činnostem alespoň náznakem přidala na významu. Vzhledem k tomu, že náhodně generované mise tvoří drtivou většinu questů, začnete se možná dost brzy nudit. A nezachrání to ani fakt, že na základě vašeho chování se mění obliba u jednotlivých frakcí ve hře nebo že vám zadavatel úkolu vždy dá k zadání fotku cílové oblasti (což je jinak samo o sobě docela zajímavý nápad). Příběhové úkoly jsou zajímavější, a občas ke splnění některého z nich dokonce budete muset najmout i nějakou konkrétní speciální postavu. Nicméně i ty jsou docela jednoduché, největší komplikací může být nalezení určitého předmětu na zemi – pohozené věci totiž nelze nijak zvýraznit a občas jsou opravdu špatně vidět. Hratelnost, mapa, deník Kromě toho, že průběh hry je značně neoriginální, má negativní dopad na hratelnost i to, že hra je tak nějak dost pomalá. Souboje sice nebývají dlouhé (i když postavy se při přemísťování v bitce neskutečně plouží), ale pohyb po lokacích je k uzoufání zdlouhavý. Postavy sice mohou běhat, ale po pár vteřinách se vyčerpají a zase se jen vlečou; ještě, že ve hře je globální mapa umožňující rychlý přesun mezi lokacemi. Mapa jednotlivých lokací ovšem ve hře naopak není, takže pokud nebudete hrát Metalheart v kuse na jeden zátah (což by vás opravdu nebavilo), budete si dost možná načmárat na kus papíru dělat poznámky, v jaké části herního světa se nachází jaká důležitá osoba nebo objekt. Ani deník totiž nepatří mezi nejlepší. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Závěrem Metalheart je hrou značně rozporuplnou. V žánru RPG poměrně neokoukané prostředí na pomezí sci-fi a cyberpunku, a tím i (alespoň zpočátku) zajímavá atmosféra, určitě potěší. Ve hře je pár fajn nápadů; třeba již zmíněné implantáty a docela dobrá databáze s vysvětlením všech herních pojmů, slušný je i systém soubojů a vývoj postav. Na druhou stranu nijak oslnivé zpracování, značně neoriginální generované questy a hlouposti, které srážejí hratelnost. Celkově „jen“ lehce nadprůměrný titul. Stáhněte si: Cheaty... Související články: Rozhovor, Novinky |
Jiří Sládek | |
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |