Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes aneb adventura s duší
zdroj: tisková zpráva

Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes aneb adventura s duší

23. 3. 2012 22:30 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Německé studio Daedalic Entertainment je v současnosti lídrem mezi vývojáři klasických, ručně malovaných, adventur. Jejich The Whispered World (2010) a A New Beginning (2011) patřily k nejlepším adventurám roku, a totéž se očekává od jejich připravovaných kousků Deponia a The Dark Eye (obě vyjdou již letos). V portfoliu však mají také jeden projekt, který se nadšené hráčské přízně nedočkal. Alespoň tedy v celosvětovém měřítku ne.

Bláznivá cartoon adventura Edna & Harvey: The Breakout (2011) sice slavila fenomenální úspěch ve svém rodném Německu, ale místy frustrující hratelnost a technické problémy ji při celosvětovém vydání nechaly odpočívat v ústraní (ostatně i zde na Games.cz byste recenzi hledali marně).

Vysoké prodeje v germánsky hovořících oblastech ovšem byly pro Daedalic dostatečným důvodem k tomu, aby se pustili do pokračování, které se snaží zvládnout profesionálněji a obecně mnohem lépe. A podle mnou testované hratelné ukázky se jim to podaří minimálně po technické stránce.

Původní hra totiž vznikala v amatérských podmínkách coby studentský projekt hlavního scénáristy a game-designéra Daedalicu Jana Muller-Michaelise, čemuž odpovídala úroveň grafiky, animací i stability herního enginu, který mimochodem nepodporoval širokoúhlé obrazovky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Harvey's New Eyes, jak se ono pokračování jmenuje, vypadá už od prvního pohledu mnohem propracovaněji. Grafika je sice stále stejně potrhlá a animace kostrbaté, vše dohromady ale v jemných pastelových barvách a full-HD rozlišení vyznívá mnohem uhlazeněji a především stylově.

Moc rád bych totéž řekl také o hratelnosti, ale s tímhle verdiktem si budu muset počkat až do plné verze. Jisté je to, že herní úkoly budou obdobně ztřeštěné jako v prvním díle, protože už jen v prezentované ukázce jsem v roli maličké holčičky Lilli, uvězněné mezi stěnami kláštera, prováděl pěkné lotroviny.

Abych získal klíč od sklepení kláštera od spolužáka Freemena, bylo zapotřebí nebohého hocha shodit do studny, nechat na něj spadnout vosí hnízdo, které nad studnou viselo, pak popíchaného ubožáka vyplavit vodou dotaženou z nedalekého jezírka a nakonec jej polomrtvého nechat sežrat termity.

zdroj: Archiv

Harvey's New Eyes je prostě bláznivá adventura, stejně jako její předchůdkyně, na níž však příběhově navazuje jen velmi volně. V prvním díle modrý plyšový králíček Harvey doprovázel coby mluvící i hratelný sidekick dívku Ednu, která byla proti své vůli zavřena do blázince jistého Dr. Marcela.

Ednu sice v nové hře potkáme také (hned v úvodu na zahradě kláštera), hlavní hrdinkou se však stává někdo jiný. Lilli je poslušná, stydlivá a tichá dívenka, čehož ostatní obyvatelé kláštera v čele s matkou představenou nestydatě zneužívají.

Samotná abatyše obecně nenávidí děti a jejich křik i zdivočelost, což ji přivede k myšlence přizvat do kláštera dětského psychologa – z prvního dílu dobře známého Dr. Marcela, který dokáže děti zhypnotizovat a udělat z nich poslušné ovečky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

A tak Lilli čeká v podstatě totéž, co Ednu v prvním díle: útěk z kláštera z dosahu zlého Dr. Marcela. Možná se teď ptáte, jakou roli v tom všem hraje Harvey. Bohužel tu nejnešťastnější. Dr. Marcel mu vytrhnul jeho původní oči, zaměnil je za spirálovité a nebohého plyšáka používá k hypnóze dětí. Takový osud si jeden z nejvtipnějších adventurních sidekicků rozhodně nezaslouží.

Původní Edna & Harvey byla hodně old-school adventura i díky rozhraní s klasickými textovými příkazy, které šlo aplikovat i na všechny předměty v inventáři, což mělo za následek tisíce různých příkazových kombinací, povětšinou však bezúčelných (i když vtipně okomentovaných).

Harvey's New Eyes bude v tomto směru modernější a nabídne jen dvě, pro adventury standardní, funkce – prozkoumání (pravé tlačítko myši) a obecnou interakci (levé tlačítko myši). Samotní tvůrci přiznávají, že se tím hratelnost znatelně zjednoduší a samozřejmě také zkrátí. Herní čas by se měl pohybovat u zkušenějších hráčů kolem desíti hodin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vtipnou vzpomínkou na legendární Monkey Islandy je protipirátská ochrana ve formě dvouvrstvého otočného kolečka, na kterém je při každém spuštění hry nutné nastavit podobiznu postavy z obrazovky a získat tak hledanou číselnou kombinaci. Na fotografii se o to pokouší PR manažerka Daniella Mangold.

Na Harvey's New Eyes jsem tedy docela zvědav, i když možná zbytečně. Právě kvůli již zmíněnému vlažnému přijetí prvního dílu za hranicemi Německa je to totiž s anglickou verzí takové nějaké všelijaké, a to i přesto, že ta původní německá je hotová už od srpna loňského roku. Pokud vás tedy tyto řádky na hru navnadily, ale nevládnete němčinou alespoň na průměrné úrovni, doporučuju vám vaše nadšení dočasně (doufejme!) tlumit.

Nejnovější články