Dojmy z hraní Risen 2 - co o hře napověděla preview verze?
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z hraní Risen 2 - co o hře napověděla preview verze?

5. 3. 2012 15:02 | Dojmy z hraní | autor: Ondřej Švára |

"Dobré ráno, vojáku. Trochu nesvůj, heh? Já též, máš tady, jako když se selka odkope. To jsi důstojník inkvizice? Spíš mecenáš lihovarníků. Zahoď láhev a kmitej ke kapitánovi, máme problém. V zátoce si dal titánský kraken další loď k obědu. Tohle musí přestat. Caldera se bortí v základech, v téhle vesnici už nás zítra nikdo neuvidí. Možná proto, že jsme tu zůstali úplně sami..."

I takto může začínat nový příběh starého hrdiny, jehož kronika skutků se kdysi považovala za dopsanou. Zatímco obyčejní lidé i znepřátelené frakce z ostrova Faranga v něm postupně nalezli spásu a ohnivý titán se mu podrobil jako mocnému soupeři, osud tomu chtěl, aby Bezejmenný v čase míru utekl s inkvizicí do přístavní Caldery a božská stvoření si ho tam znovu našla. Tentokrát útočí přímo z hlubin z moře a dobře etablované RPG Risen od Piranha Bytes může pokračovat námořnickou odyseou. Jestli stojí za pozornost, to jsem zjišťoval s pomocí preview verze hry, která jinak vychází sedmadvacátého dubna i s češtinou od Cenegy, jak vidíte na nových obrázcích.

Tam kde nebyl rum, zapálil jsem dům

Po třinácti zkušebních hodinách v Risen 2: Dark Waters lze konstatovat, že Piranha Bytes výborně zvládli přechod od lehce bezpohlavní tématiky prvního dílu k výrazné charakterizaci toho druhého. Vše, s čím se hráč nyní setká, smrdí pirátským podpažím.

Piráti jsou nová hlavní příběhová frakce a autoři kolem nich vystavěli grandiózní kulisy. Těšte se, jak motiv bývalé krčmářky Patty, dcerky pirátského kapitána Steelbearda, dovedli skoro k dokonalosti. Právě oni dva vás budou nyní doprovázet v honbě za kouzelnými zbraněmi proti vodnímu titánstvu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hrdlořezům s papouškem na rameni staví Dark Waters podobný pomník, jako kdysi Sid Meier v Pirates! Však zajděte do přístavního šenku a na prstech spočítejte střízlivé - zvládne to i bezruký. A co se pije? Samozřejmě rum. A rum ředěný vodou, tedy grog. Podle toho se vám pak také v boji adekvátně doplňuje zdraví. Stačí si loknout. A je samozřejmě ve vašem zájmu, aby otroci na třtinových plantážích dřeli do úmoru.

Když hostinskému vyschnou sudy, musíte se spolehnout už jen na obligátní maso, sýry, obložené chleby, prostě na obyčejnou stravu. Aspoň že už ji teď nemusíte jednotlivě lovit v tradičně bezedném inventáři. Nově se slučuje do jediné položky zvané Proviant. Pirátům možná táhne z úst, ale jinak jsou to velmi praktičtí lidé.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Co se děje v trávě

Takaruigua a Sword Coast. To jsou první dva ostrovy (každý zhruba na třetině rozlohy Farangy), které jsem v druhém Risen navštívil. A byl to šok! Vím, že Piranha Bytes jsou fanatici do romantického nasvětlování scény (okrový západ slunce nikdo tak dobře neumí), a také již od Gothic zbožňují vegetaci, ale toto?

Díky modernější technologii se nyní ze své lásky vyznali zcela neopakovatelně. Dark Waters je zřejmě první hra, kde by mohly postavy běhat klidně bez gatí, protože by jim zadky kryla bujná květena. Tak zarostlé herní prostředí jste opravdu ještě neviděli. Ani Crysis takové nemá.

Snad několik desítek druhů trav a rostlin dává subtropickým ostrovům Risen 2 neopakovatelné kouzlo světa "tam někde na jihu". Z obrázků v galerii snad poznáte, kolik detailů Piranha Bytes na herní prostředí vyplácali. A to přitom bez drastického nárůstů hardwarových nároků. Je to kumšt. Když k večeru stojíte na útesu, posloucháte koncert cvrčků a nozdry si necháte lechtat létajícími smítky pampelišky, jako byste pirátský Risen nehráli, ale přímo žili.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Kdo s kým

Kouzelné subtropy však nejsou vyvolenou destinací pouze pro jednooké s lebkou na čepci. Pirátem totiž nebudete po celou hru. Však již na začátku jsem zmínil, že se nejdříve probudíte jako inkvizitor, tedy ten, který má na piráty paradoxně spadeno. Z toho vyplývá, že proměnlivost společenských frakcí je pointou celého Dark Waters.

Poměrně rychle se vlivem okolností začnete proměňovat v agenta na volné noze, jenž potřebuje být zadobře se všemi a zároveň s nikým. Budete spolupracovat s každou frakcí, dokud se vám to bude vyplácet a opouštět je, pozná-li, že spolupracujete také s konkurencí. Inkvizitoři, gnómové, piráti a zcela noví "voodoo" domorodci se navzájem nesnášejí, víme?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Piranha Bytes změnili koncept z prvního dílu, kdy se hráč postupem času musel rozhodnout, ke komu se přidá. Nyní bude při svém boji proti mořským titánům využívat více pletich, nežli řádových dogmat. A ačkoliv zatím netuším, zda a v jakém rozsahu budou mít vztahy k frakcím vliv na pozdější události, měla by být hra v tomto ohledu velmi rozmanitá.

Ostatně, se svobodným a "bezmantinelovým" charakterem hry nyní souvisí i řada změn v tradičních prvcích hratelnosti. Zmizela například klasická povolání. Nyní jste člověk, který se může naučit všemu, stačí si přerozdělovat zkušenostní body v pěti základních statistikách. Ty umožňují levelování v práci s mečem, se střelnou zbraní, určují sílu a obratnost při zlodějně a zlepšují také schopnost zmíněného voodoo, které nahradilo runovou magii. Všechny vlastnosti lze tradičně povyšovat ještě speciálními skilly, a že umíte jeden, neznamená, že se nesmíte naučit druhý.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokleknout, připravit, pal!

Vícero možností se skrývá také ve schopnosti podpořit své konverzační argumenty bojem. V Risen 2 se kromě mečů dostanou ke slovu i střelné zbraně. Vskutku příjemná změna. I když jsme zatím vyzkoušeli jen práci s pistolí, z níž nemůžete střílet zcela volně a slouží jen jako takzvaný "hanebný trik" k šermování, jedná se o velmi příjemnou pomůcku v úzkých.

Nedaří se protivníka dostatečně rychle seřezat mečem? Dokončete ho výstřelem z pistole. Jednoduše po zmáčknutí akčního tlačítka. Akorát počítejte s tím, že potrvá nějakou dobu, než se znovu nabije. Úděsnou půlminutu budete moci zkracovat jen levelováním ve střelbě a nakupováním nebo výrobou lepších zbraní.

Práce s doplňkovou střelnou zbraní je v Risen 2 veskrze velmi jednoduchá. V jednoduchosti ovládání, a bohužel možná i v jednoduchosti celého konceptu hry, totiž Piranha Bytes vidí příležitost, jak si polepšit na herních konzolích. Tam bude hra z PC opět portována, a aby nedošlo ke stížnostem na katastrofální ovládání, chtělo studio přizpůsobit hru konzolovému publiku. Herní pravidla jsou tak oproti jiným, zejména těm starším RPG, o něco jednodušší. Občas nový Risen bohužel klesá až na úroveň dětské Arcanie.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Například postranní questy. Ty kvůli jistým hratelnostním ústupkům zatím nehýří kdovíjakými nápady ani zábavou. Například jedna špehovská mise v pirátské zátoce je jednou z nejodbytějších svého druhu. Jakmile večer u hospodského spustíte úkol na sledování jistého hosta, ten se okamžitě zvedá od stolu a odchází. Prostě na nic nečekáte. A po minutě vše končí. Zápletka je odhalena, dochází k boji. Taková Venetica se svými detektivkami se musí popadat za břicho.

Na jednoduchosti doplácí i zlodějina. Je sice skvělé, že můžete levelovat až na krále cizích kapes, ale když se veškeré zkušenosti projeví jen vyšším číslem v dialogovém okně? Žádné plížení, žádné sahání do šrajtoflí, vše je automatizováno. Spustíte rozhovor s NPCčkem a zobrazí se informace, zda dotyčného svým aktuálním skillem můžete okrást či nikoliv. I páčení zámků je proto úplnou formalitou. Když vás hra k zamčené truhle pustí, znamená to, že ji otevřete. Interaktivní mezihra se šperhákem nemá smysl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Mrtvá zátoka

Přitom okrádání osob nějakým složitějším způsobem by v Risen 2 asi nebyl problém. Nikdo vás tu totiž moc nevšímá. Zatímco příroda v Dark Waters kypí životem, mezi lidmi ho vůbec nehledejte. Risen 2 je až překvapivě mrtvý. Ve srovnání se Skyrimem nebo Two Worlds 2, kde se NPCčka alespoň procházejí, nakupují nebo konverzují, těm z nového Risenu nevěříte ani pozdrav.

Autoři jim jednak nenaprogramovali dialogy a jednak je od rána do večera (kdy jdou alespoň spát) nechali trčet na jednom místě. A tam buď mlčí (v tom lepším případě), nebo do zblbnutí opakují jednu větu. Doufejme, že to bylo jen preview verzí.

Když si kapitán Steellbeard celý prolog "připíjí" s Patty na společné shledání a pak další čtyři hodiny nadává zírajícímu hostinskému jednou větou z dávno zapomenutého questu, začnete zdejší lidi nenávidět. Zatím však naštěstí zbývá mnoho věcí, které lze v Dark Waters objevovat. A které snad potěší více. K objevování nám ostatně hraje výborný soundtrack.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Prozatím vše

Recenze plné verze jistě odhalí, jak se to doopravdy má s bojovým režimem. Zda zůstane jen úvodním klikfestem nebo se do něj zábavně promítnou nové skilly. A jak je to s voodoo, s nímž nemůžete dělat kouzla, ale ovládáte postavy na dálku? Možná, že opravdu stálo za to odhodit runovou magii.

Zatím si užívám dobrého dabingu, zvládnutého motion capture a normálního pohybu postavy, která už po povrchu neklouže a ani neskáče tak, jako by na ostrovech chyběla gravitace. I když mám k Risen 2: Dark Waters četné připomínky, zatím mě drží v očekávání.

Ondřej Švára

Nejnovější články