Jakkoliv by se to mohlo zdát jako kopírování úspěšného Day Z, není tomu tak. Vývoj The War Z začal už v loňském roce. Tvůrci z Hammerpointu se ale v rozhovoru pro IGN bez ostychu přiznali, že jejich poslední designová rozhodnutí Day Z ovlivnil. Původně mělo být jejich MMO založeno hodně na plnění úkolů ve velkém světě po zombie apokalypse, s postupným odemykáním nových oblastní. Právě díky Day Z se od odemykání oblastí upustilo a hráči budou mít hned od začátku k dispozici celý svět.
Nejen, že si berou vývojáři z modu pro Armu II trochu inspirace, oni z něj mají upřímnou radost a neberou ho moc jako konkurenci. Prvně si totiž nebyli příliš jistí, jestli je zrovna tato tématika to pravé ořechové, respektive jestli si to najde dostatečný počet fanoušků. Obavy jsou na místě, ostatně kolik realistických survival hororových zombie MMO her znáte? Asi jich moc nebude. Day Z tak vývojářům z Hammerpointu potvrdil nejen to, že podobný koncept může fungovat, ale že je u určité skupiny hráčů oblíbený. Připravované MMO si tak svoji cílovku najde a autorům se jistě ulevilo.
The War Z se nesnaží celý koncept populárního modu převrátit vzhůru nohama a vytvořit něco úplně jiného. Spíš to připomíná přístup Blizzardu - vezme se to, co funguje a tu a tam se to vylepší o vlastní/cizí nápady, trochu se to učeše a voilá, máme tu novou hru. Cílem vývojářů je navodit stejný pocit z hraní MMO, jako máte ze samotného modu. Strach. Strach a osamocení ve velkém světě plném zombíků, kde ale zombíci nemusí být tou největší hrozbou. Tou jsou ostatní hráči, kteří jsou nevyzpytatelní a mohou pro vás představovat často výrazně větší hrozbu, než nemrtví.
V čem se má The War Z od Day Z naopak lišit nejvíc, je samotné herní prostředí. Zatímco Day Z je jen modem do hardcore válečné simulace a využívá její prostředí, The War Z se z gruntu vyvíjí jako zombie hra a tomu bude odpovídat i prostředí. Známky zombie apokalypsy budou všude. Hra se má samozřejmě lišit i v jiných aspektech a obecně bude dle autorů mnohem přístupnější. Jednoduše si hru koupíte, nainstalujete, připojíte se na server a hrajete.
Na rozdíl od docela fiktivního prostředí Army II budou v The World Z lokality založené na skutečných místech jako je New York, Los Angeles, Paříž apod. Při spuštění hry bude k dispozici jeden “svět,” Colorado. Nové mapy budou přibývat časem coby DLC a budou zdarma. Kromě map budou vývojáři do hry po jejím vydání přidávat i nové zbraně, postavy, předměty a spousty dalších menších či větších věcí.
Zbraně ve hře půjdou vylepšovat, takže se nemusíte bát, že byste celou dobu běhali jen s nějakou základní pistolkou. Jestli se ale zbraní štítíte, nebo naopak nebudete už mít žádné náboje, nezbude vám nic jiného, než vzít nohy na ramena a utíkat. Zombiím budete moci utéct, ale nebude to jednoduché. Sice budou trochu pomalejší než vy, ale vy se zase musíte starat o staminu, pasti, ostatní hráče a vlastní trpělivost. Spásou pro vás bude střecha, dům nebo nějaká velká přírodní překážka. Zombie budou hloupé a nebudou umět lézt po žebřících, otevírat dveře, nebo přelézat zdi.
Když budete chtít, budete se zombíkům moct vyhnout. Střílení stovek zombií jako v Left 4 Dead nebude nutné a desítky či stovky nemrtvých budou v The War Z jen na některých místech. Jinde zase narazíte jen na jednoho osamělého zombíka. Takého samotáře zpacifikujete snadno, ale když se zrovna objevíte někde, kde jich bude celé stádo, přijde na řadu stealth. Tvůrci slibují, že budete moct zabít desítky zombií aniž by vás detekovaly. Zásadní proto budou zbraně s tlumiči, opatrný postup a věcičky typu zombie “deodorant,” díky kterému vás nepřátelé v určitých situacích nepostřehnou. Jak už ale bylo řečeno, mnohem větší starosti vám budou dělat ostatní hráči, kteří jsou nevyzpytatelní a mohou vás nahánět, zabíjet či pokládat pasti, do kterých se chytíte. Stejně tak to můžete dělat i vy.
Kromě zombíků a hráčů budete muset řešit také vaši postavu - budete se muset starat o jídlo, vodu a jednou za čas si bude potřeba odpočinout a doplnit tak staminu. Vrásky na čele vám přidá i zombie virus, který chytíte, když vás zombie pokouše. Pokud u sebe nebudete mít vakcínu, budete ji muset rychle sehnat. Jinak budete mít problém. Naštěstí nebudete odkázáni jen sami na sebe, ale v takové svízelné situaci budete moct požádat ostatní hráče o pomoc. Jenže pozor, opět jednáte s nevyzpytatelnými hráči a ne všichni budou tak dobrosrdeční, aby se s vámi o cennou vakcínu podělili.
Vývojáři uvedli pěkný příklad, který se jim stal při interním testování alfa verze hry. Jeden hráč byl pokousán a potřeboval vakcínu. Poprosil ostatní hráče o pomoc a za lék nabídl pěknou protihodnotu - vzácnou a kvalitní optiku na sniperku. Netrvalo dlouho a přiběhl jeden hráč, který ale nakaženého zabil a optiku si z jeho těla jednoduše vylootoval. Jenže hned na to přiběhl další hráč s dobrými úmysly, viděl co se stalo a zloděje zabil.
S možností zavolat o pomoct souvisí i další herní systém, a to poznámky a diáře. Ty jsou podobné poznámkám, které byly v RPGčku Dark Souls. I ve světě The War Z budete moct nechávat poznámky pro ostatní hráče. Můžete je tak varovat před nebezpečím, nebo je naopak nalákat do nastražené pasti a vzít si jejich věci. Využití bude jen na vás, stejně jako vaše důvěra či nedůvěra k cizím poznámkám.
Kdybyste se ale přece jenom chtěli v drsném zombie světě s ostatními hráči kamarádit, hra vám nebude házet klacky pod nohy. Budete moct zakládat klany, klany budou moct vstupovat do aliancí, nebo se můžou všichni jen navzájem rubat. Na mapách pro 250 hráčů najednou bude možností pro hráčskou dynamiku spousta. Rubáním a plněním úkolů budete získávat zkušenosti, které pak budete moct investovat do různých schopností: rychlejšího léčení, lepšího střílení a dalších typických “RPG” prvků.
V The War Z nebudou chybět ani Safe Settlementy (jakési ochranné sociální útočiště pro hráče), střídání dne a noci po několika hodinách, first i third person mód a další libůstky. Jako správné MMO bude mít The War Z velkou podporu i po vydání. Kromě klasických patchů a opravování bugů slibují vývojáři i vydávání nových zbraní, předmětů, skinů, pomůcek a podobných věcí. Čímž se dostáváme k samotnému modelu hry.
Dnes už asi nepřekvapí, že se nové MMO bude spouštět bez pravidelných měsíčních poplatků, což je případ i The War Z. Hra by se měla v obchodech prodávat za nižší cenu kolem 30 dolarů a bude obsahovat mikrotransakce. Tvůrci se ale dušují, že si nebudete moct koupit lepší zbraně, nebo nějaké zásadní výhody oproti neplatičům. Celou hru prý půjde v pohodě a kompletně “dohrát” (i když to “dohrát” nepůjde, protože jde o MMO) bez nutnosti zaplatit za cokoliv.
The War Z je teď v interní alfa verzi a snad ještě do konce léta bude spuštěna uzavřená betaverze pro hráče, kteří si hru předobjednají a pro lidi, kteří se přihlásí na oficiálním webu do newsletteru. A datum vydání? Snad ještě letos. The War Z z prvních informací vypadá možná až příliš dobře. Pokud se tohle autorům povede, mohli bychom tu mít docela svěží MMO, což by trhu s onlajnovkami vůbec neuškodilo.