Stalker Clear Sky - druhá strana mince
zdroj: tisková zpráva

Stalker Clear Sky - druhá strana mince

28. 9. 2008 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Co je krokem zpátky oproti původnímu Stalkerovi, proč nefunguje válka frakcí, v jak zabugovaném stavu hra vyšla, co vylepšil patch a v čem skřípe český překlad? KRITICKÝ POHLED AUTORA FANSTRÁNKY

Autor: Datastor (Stalker.Scorpions.cz)
Publikováno: 28.září 2008

Co je krokem zpátky oproti původnímu Stalkerovi, proč nefunguje válka frakcí, v jak zabugovaném stavu hra vyšla, co vylepšil patch a v čem skřípe český překlad? KRITICKÝ POHLED AUTORA FANSTRÁNKY
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Až moc zběsilá akce
Jasná obloha vyvolala ještě před svým vydáním značnou vlnu zájmu - proč by také ne, když slibovala kvanta vylepšení s pozměněným A-Life systémem a s válkou mezi znepřátelenými frakcemi. Jenže jak už je u vývojářského studia GSC GameWorld zvykem, většina z propagovaných změn byla jen autorskou vizí a novinky v praxi skončily někde v půli cesty. Narozdíl od původního Stalkera je v Jasné obloze kladen důraz na zběsilou a neustálou akci, která je tu honosně nazývána Válkou frakcí.

Hned od začátku hry se na vás vyvalí tolik úloh, že je prostě není schopen splnit - sto metrů od vás za okamžik dojde ke střetu mezi renegády a členy Jasné oblohy. Než na místo vůbec stihnete doběhnout, boj skončí - většinou ve prospěch znepřátelené strany, která často disponuje lepší výbavou. Sotva útočníky pobijete, hned se odněkud vyloupne další skupinka členů CS a kvapem běží k další klíčové lokaci, kde dojde k další bitvě mezi renegády - a takhle to jde pořád dokola. Nezáleží na tom, kolik spojenců po boji zbyde a hře nezáleží ani na tom, že byste si třeba chtěli oblast prohlédnout detailněji, případně sesbírat výbavu. Hned vás žene kupředu a nutí opakovat až do zblbnutí docela nudné a repetitivní souboje.

 Nevyvážené zbraně
Obrázek zdroj: tisková zpráva Přestřelky jsou společně s neúčinnými zbraněmi spíš utrpením, než zábavnou náplní first-person střílečky. Nikdo neočekává reálnou simulaci ve stylu Flashpointu, ale dva výstřely z lovecké brokovnice z pár metrů do oponentova hrudníku dokáží nadělat patřičnou paseku. Ne však v Clear Sky. Protivník se sehne a rázem palbu opětuje. Než pak stihne hráč nabít, už leží na zemi a na monitoru bliká nápis "Hra ukončena". Ony vůbec jsou zbraně značně nevyvážené - brokovnice bez potíží dostřelí dál než samopal MP5.

Jedinou možností, jak tuhle podivnost alespoň trochu minimalizovat, je využít služeb mechaniků. Za relativně přijatelný finanční obnos jsou schopni zbraň vybavit větším zásobníkem, lehčím tělem nebo třeba mechanismem, zaručujícím větší přesnost. I když nelze uplatnit všechny upgrady naráz, brzy se naučíte zjišťovat, co se hodit bude a co naopak ne. Ale že by nemodifikovaný Makarov nedostřelil ani za dvoumetrový dřevěný můstek, to je skutečně moc. Je to jenom berlička, která má člověka tak nějak donutit k mechanikovi jít a vyházet mu na stůl vydělané peníze - to aby se zase jako v případě minulého dílu neřeklo, že peníze jsou k ničemu.

 Souboje
Obrázek zdroj: tisková zpráva Skupinky banditů se generují na předem stanovených pozicích a úkoly se objevují v těsné návaznosti. Není neobvyklé, když se dokonce schýlí ke dvěma bojům současně. Hráč si tak nevybere a chtě nechtě se mu během okamžiku do PDA zaznamená další nesplněný úkol. Ten se navíc hned objeví znovu, jenom s poznámkou, že je třeba danou lokaci obsadit. Zábavnosti to nepřidá, spíše naopak. Pečlivě vystřílíte celé bažiny a snížíte tak nepřátelům pole působnosti, jenže k čemu to všechno je, když se po cestě zpátky vygeneruje další trojice nových banditů a boj tak můžete opakovat?

Je jasně patrné, že si GSC vytyčilo hlavní předpoklad - v Zóně se musí pořád něco dít, hráč se nesmí ani na chvíli nudit. Ale tím hra paradoxně ztrácí atmosféru a nadšení z občasných přestřelek tak střídá jenom zběsilá kontrola mapy v PDA, kde jsou všechny nepřátelské pozice zaznamenány - a to včetně pohybu mutantů. Jasná obloha podle mého názoru ztratila svoji tvář a snaží se vecpat mezi mainstreamovou produkci. A to jí jde víc než skvěle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Umělá inteligence
Pochvalně se nezmíním ani o proklamované inteligenci nepřátel. Často dojde k tomu, že nepřátelé na hráče nereagují a nebo mu z podivných důvodů nastaví záda, případně se spolubojovník může během přestřelky krýt za betonovým panelem - ale z druhé strany. Nepřítel tak má volnou ruku a spojenec rychle zemře.

Ojedinělé není ani to, že se bandita dokáže přehoupnout přes barikádu. Na tom by nebylo nic nepochopitelného, ale když přeskočí pytle s pískem na vrcholu hlídkové věže a najednou se ocitne ve vzduchu, moc pěkně to rozhodně nevypadá. Nehledě na to, že nahoře normálně pobíhá, jako kdyby byl pořád na plošině. Podobně jsou na tom mutanti, kteří se pohybují v předem určené neviditelné oblasti, většinou s rozlohou jen několika málo metrů. Zářným příkladem budiž stádo flaks hned na počátku hry, které na hráče sice dovedou zaútočit, ale pokud stojí na dřevěném můstku, je před útokem naprosto ochráněn.

 Práce s detektorem a předměty
Obrázek zdroj: tisková zpráva I když se dokáži přenést přes tu zmršenou balistiku a neúčinné zbraně, pořád mi tu zbývá spousta dalších chyb a do očí bijících nelogičností. Například taková drobnost během hledání artefaktů pomocí detektorů. Sice je to nápad nový a dost povedený, ale když už člověk ví, kde artefakt je, stejně ho bez vytaženého detektoru nenajde. Že by se v detektoru skrývala nějaká zvláštní síla, díky níž by se artefakty dokázaly zviditelnit? To asi ne... Mimo to artefakty mají kompletně změněné statistiky, povětšinou k horšímu. Proč například Mořský ježek nyní vyzařuje radioaktivitu a ve Stínu Černobylu ji pohlcuje? Asi těžko by se během jednoho roku dokázaly artefakty tak rapidně změnit.

"Potěší" rovněž i posunuté mířidlo na pušce AS VAL, odskakující předměty z dřevěných a plechových beden. Obsah většinou propadne skrz texturu na zem a nebo všechno najdete o deset metrů dál, urovnáno do úhledného komínku. To je však s posledním patchem naštěstí minulostí, i když občas věci propadnou z vyvýšených pozic dolu na zem.

Když se Oleg Javorsky z GSC kasal s novými lokacemi, napadlo mě, že je to jenom další lákadlo. Oblasti jsou snad kromě Bažin nepříliš rozsáhlé a ve hře jsou na úkor těch původních - nedočkáme se tak ani Divoké oblasti, podzemních laboratoří a absentuje i Bar s podzemím Pripjatě. Zato se už od začátku vydání hry hráči potýkají s tunami samovolných pádů hry, kvůli kterým si Clear Sky v několika oblastech vysloužila přídomek "Nejhorší vydání roku".

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Je někdo, komu vůbec nepadá?
Česká verze od CD Projektu je naštěstí ošetřenější a mnohem stabilnější než ta prvotní ruská, ale ani tak se nejedná o něco bezchybného. Nicméně konečně věci z beden nevyskakují do neznáma, nemizí upgrady na zbraních a na oblecích, dokonce lze přesouvat věci inventáře do beden běžným dvojklikem). K tomu je však potřeba stáhnout si patch 1.5.04, neboť prodejní verze na DVD obsahuje starší verzi.

Sliby autorů, že po nás už nebude střílet zběsilý magický kulomet v táboře žoldáků, ale zůstaly nenaplněny - někdy máme štěstí a kulomet je v klidu, jindy střílí vesele dál a někdy se rovnou ve vystříleném táboře objeví další hlídka a jeden z vojáků zase kulomet obsadí - což logicky vede k další střelbě.

Pády hry se oproti dřívějšku znatelně zmírnily, ale zase jak u koho. Jedni nedovedou pobýt v bažinách ani deset minut bez pádu, jiní hru dokončili bez sebemenších problémů. Mnoho stesků na pády hry se soustřeďuje hlavně do Agropromu, Limansku (ten se korektně nenačítá kupříkladu mě) a do Rudého lesa a stejně jako minule zůstala i hromada munice v bednách v táborech. Znovu tak stačí několik uložení a nahrání a následný prodej hráči vydělá nějakou tu zlatku navrch.

 Savy a pouštění skriptů
Obrázek zdroj: tisková zpráva Mimojiné mechanici nejsou schopni ani vylepšit noktovizory na celkem čtyřech oblecích. Ty zůstanou stejné, i když by se měly změnit na lepší modré. Hráči navíc občas stejně jako minule bojují s opět nefunkčními uloženými pozicemi - hra jednoduše během nahrávání spadne (ale už naštěstí ne v takové míře). Pokud odmítneme hned v bažinách průvodcovu nabídku na přesun do Kordonu, neotevřou se nám později dveře u Sidoroviče a herní "příběh" tak nemůže pokračovat dál.

Zůstávají i staré známé potíže, kupříkladu takové spouštění skriptů činí Jasné obloze ohromné problémy - hláška, co se má zobrazit, se nezobrazí, případně hra neoznačí další cíl a nebo jednoduše nepřivolá další NPC (což se děje bohužel velmi často). Většině těchto problémů lze předejít snadnou a efektivní metodou save/load, kdy se již ve většině případů skripty zase spustí. Potíže jsou i ve stínování, na zemi se zobrazuje jakási podivná mřížka, případně se rozmazává obloha a stabilita pod Windows Vista je dá se říci ještě horší (mě se nového Stalkera pod Vistou ani rozběhat nepodařilo - zhruba v polovině načítání zčernala obrazovka a změna nenastala ani po několika minutách).

 A jakpak je na tom čeština?
Obrázek zdroj: tisková zpráva Věcně jsou texty povětšinou bez chyby, jen mě zarazilo, proč mlýnu (či co to je za budovu) v Kordonu vedle železničního valu říkají výtah a proč je dejme tomu taková kozácká vodka přeložena jako Vodka Cossacks. V textech je jinak docela dost chyb ve shodě přísudku s podmětem, občas chybí předložky ("Nikdo mi nebude nadávat zelenáčů", "Viděl jsem, jak opuštěné budovy u čerpací stanice vyhází divné světlo"), ale co je nejviditelnější - texty na sebe často absolutně nenavazují a my se tak jen můžeme domýšlet, co že to postavy vlastně říkají.

Zářný příklad je hned v Kordonu, kdy žoldákovi Valerián ukáže zajatého velitele Chaletského - ten se zmíní o tom, že všichni stalkeři včetně jejich práskače budou viset. Jizva mu pak ležérně odpoví, že Valerián není jeho šéf. Aneb jeden o voze, druhý o koze. Stejně tak jako debata s Wolfem, kterému pomůžete ochránit jednoho z nováčků před útokem psů. Prvotní úkol je pouze pomoci mu bestie zabít. Při finálním dialogu ale Jizva pronese, že "sledoval toho stalkera přesně, jak Wolf chtěl".

Na základně stalkerů se Jizva zmíní o tom, že se tady stalkeři hezky usadili. A Valeriánova reakce? "Docela dobrý, říkáš?" - vždyť o tom nepadlo ani slovo. Úsměvně působí i občasné přehrání zvukové stopy Sidoroviče ve chvíli, kdy se teprve blížíte ke stalkerské vesničce nebo zmínka o Šedivákovi na území frakce Jasné oblohy. Ten podle zvěstí dovede upravovat věci - jenže po navštívení mechanikovy dílny zjistíte, že místo Šediváka před vámi sedí Gray.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Horší je to, že nenavazující dialogy nestačí opravit jen textově, ale většina chyb je bohužel i v dabingu samotném - třeba když se Valerianovi hlásí stalker jménem Bachor. Rozhovor probíhá zhruba následovně: Bachor pronese: "Dozvěděl jsem se, že se chystáš zaútočit na armádu. Je to pravda?" Valerián svou odpověď začne skutečně pozoruhodně a překvapeným tónem zareaguje: "Tak je to pravda...". Jako kdyby o svých plánech také neměl sebemenší zdání. To, že to nijak katastrofálně nezní při překladu ještě neznamená, že to bude dobře vypadat i ve hře za dané situace. Vzhledem k množství textu a k celkovému dopadu na herní dojem je to však to nejmenší, co by na hře mělo vadit.

 Ještě jeden příklad na závěr
Když jsem už výše zmínil Wolfa a úkol spočívající v záchraně stalkerů, neodpustím si ještě něco nepoznamenat. První stalker, který se s vaší pomocí psům nakonec ubrání, doběhne v klidu do vesnice a Wolf hráči pak zadá další úkol - osvobodit vězněného stalkera poblíž tunelu, vedoucího do Temného údolí. Stalkery můžete zachraňovat, jak chcete, ale po návratu najdete prvního pistolníka ležet mrtvého na zemi. Ten samý osud pak čeká i toho druhého. Stačí se jen vzdálit a pak se do vesničky opět vrátit. Pokud se druhému stalkerovi navíc vzdálíte ještě během přesunu směrem k vesnici, z nepochopitelných příčin se sebou praští k zemi a zemře. Docela hezké. Třeba se mezi ním a Jizvou vyvinulo velice silné pouto, kdo ví...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Je však pravdou, že patch 1.5.04 ze hry dělá konečně (alespoň pro někoho a zčásti) vyladěnější produkt. Hlavní podíl na tom má oprava nejproblémovějších skriptů, dokonce pod ukazatel radiace přibyl i možná poněkud nepadnoucí a tak trochu přebytečný ukazatel výdrže - ale pořád, pořád to není ono. A to má během následujících několika dní vyjít další patch - teď už jde jen o to, zda opět vyřadí původní uložené pozice. Nevěřím, že by se po těchto zkušenostech někomu chtěla hrát hra znovu s očekáváním, zda tentokrát všechno vyjde, nebo se zase po několika hodinách stane nějaká těžko předvídatelná chyba...

Stáhněte si: Patch, Videa, Trailery...

Související články: Exkluzivní recenze, Video-ZOOM, Dojmy, Preview, Novinky...



Datastor
autor je administrátorem fanstránky Stalker.Scorpions.cz

 
 

Nejnovější články