Máte námět či připomínku? Napište nám
SpyParty z vás udělá skutečného špióna za 15 babek
zdroj: Archiv
Téma

SpyParty z vás udělá skutečného špióna za 15 babek

23. 5. 2011 10:58 | autor: Marek Král |

Nezávislý tvůrce s kouzelným jménem Chris Hecker spustil ranou betu svého nového projektu SpyParty, do kterého se za 15 dolarů (zhruba 259 Kč) může přidat kdokoli; testování hry bylo tak vůbec poprvé umožněno lidem zvenku, předtím si projekt mohli vyzkoušet akorát blízcí Chrise Heckera nebo těch pár šťastlivců, co se dostali na veřejnou výstavu.

Jak se hra hraje a o čem je? Chris Hecker si vzal za model špionážní tematiku. Nechtěl se však soustředit na provařené věci, které mají hráči s podobnými hrami spjaté; nechtěl, aby se ve hře zběsile střílelo, aby věci ve velkém stylu vybuchovaly nebo aby se nezřízeně kroutilo volantem a trhal asfalt. Přistupoval k látce jako starý James Bond, nikoli jako Rambo. Hra je proto postavená na vzájemné lsti, klamání nepřítele, schopnosti všímat si věcí v detailu, dosáhnout svého cíle, aniž bychom se prozradili.

Kate Welch z The She Geek Show, která hru dlouhodobě sleduje a která rovněž navštívila Penny-Arcade Expo 2010 (v Seattlu ve státě Washington) i PAX 2011 (v Bostonu ve státě Massachusetts), kde byla SpyParty prezentována, popisuje hru slovy: „Vyberete si, jestli chcete hrát za snipera nebo za špióna. Špióni se musí nenápadně infiltrovat na jednu domácí oslavu, kde mají za úkol splnit zadané rozkazy. Ideální, když se pro akci nějak nenápadně vystrojí. Vyplatí se taky, když předstírají, že jsou NPC a dělají prostě všechno pro to, aby je snipeři neidentifikovali a následně skrze okna neodstřelili. Celé to maličko připomíná Assassin's Creed: Brotherhood; což není vůbec na škodu. Tak uvidíme, jaké to bude, až se nám pracně budované virtuální vztahy zbortí a my budeme v konečném důsledku odhaleni?“

Chris Hecker slibuje do budoucna spoustu levelů a módů, které by se měly lišit rozmanitostí a náročností na hraní. Dá rozum, že pokud bude mapa omezena na „balkónovou párty“, bude mít špión mnohem těžší uhrát svou roli než sniper, který bude mít všecko na dlani. V případě mapy „Veranda“ se zas špión bude moci krásně schovat mezi mnoha hosty na oslavě a do karet mu bude hrát i fakt, že mapa je pro snipera navržená tak, aby si nemohl najít zorný úhel, ze kterého by měl nad celou mapou dokonalý výhled.

"Ptáte se na tvůrčí inspiraci? Nepochybně The Ship a Bloody Good Time od Outerlightů. Assassin’s Creed: Brotherhood od Ubisoftu zrovna tak. Tohle jsou v podstatě „hry na vrahy“, jaké hrají převážně mladí hráči, co ještě chodí do školy. Hry jsou to symetrické, tím chci říct, že každý hráč hraje tu samou roli, putuje po obřích mapách, kde pojem „vzdálenost“ je důležitou složkou gameplaye, takže hráči mají nejrůznější vychytávky jako např. radary, které jim říkají, kde je jejich cíl, čímž se logicky nesoustředí na projevy prostředí a chování samotných hráčů… tedy věcí, o které nám jde u SpyParty především.

Hitman od IO Interactive se taky počítá. U Hitmana se s kamufláží tak nějak sice pracuje (teď mě napadá ten level, kdy se hráč v restauraci převlékne za číšníka), ale tvůrci v tomto ohledu nešli příliš do hloubky. Doufejme proto, s čím se vytasí u nového dílu. Taky nesmím opomenout Mission: Impossible na N64, kde je pasáž, u které NPC reagují na chování hráče. Chcete slyšet ještě jednu inspiraci? Team Fortress 2 od Valve, kde si jdou špióni se snipery po krku; ale to je asi tak vše, čím se dá inspirovat."

Zvětšit zdroj: Archiv

Za cenu 15 babek se hra v betě odhalí v celé své nahotě; ne že by se nebylo na co koukat, ale protože je SpyParty teprve na začátku, je nutné počítat s prototypy od herních mechanismů napříč grafikou. Právě na to Chris láká, na možnost hrát, podílet se na strastiplném vývoji a pochopitelně v konečné fázi obdržet i kopii samotné hry. K testování je zapotřebí (zatím) PC, a pokud jde o hardwarové požadavky, tak v této rané fázi vývoje nepotřebujeme nic nadupaného – to se týká i 3D grafiky, která může být stará několik let. K dnešnímu datu čítá počet raných beta testerů na 5 871 hráčů z celého světa (především z Anglie, Francie, Německa i Česka a východního pobřeží Spojených států).

Datum vydání finální podoby hry je mými slovy „ve hvězdách“, slovy tvůrce pak „when it’s done“. Chris nicméně pevně věří, že hru vydá na všechny velké platformy, počínaje PC a Macintoshem (přes Steam a další distribuční kanály včetně oficiální stránky hry) přes Xbox Live Arcade po PlayStation Network. Hecker kontaktoval i Nintendo a vyptával se na jejich nově připravovanou konzoli, konkrétně na zmiňovanou „obrazovku v ovladači“. Pokud by se totiž potvrdila a byla dobře navržená, pak by vyřešila jisté „herní problémy“, které Chris řeší. Nabízí se i iPad, který by vyřešil hraní více hráčů v jedné místnosti. Linux je další vhodnou variantou, už kvůli úspěchu Humble Bundles (balíků „hračku za kačku“) u linuxových uživatelů.

Zájemce o betu nasměruji sem. Kdo by si rád hru ještě víc ukotvil, ten ať si prolítne fotky z PAX a podívá se na videa, jak se hrála naživo nebo na video walkthrough novými mapami. Aktuální informace o hře lze jednoduše sosat z blogu, z Twitteru a Facebooku.

Nejnovější články