Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 5. srpna 2010 |
![]() Hra je k dispozici legálně zcela zadarmo. Ale každý fanoušek může poslat libovolnou dobrovolnou dotaci. Trpaslíci si dokázali najít dostatek fanoušků na to, že autora uživí a zasypou ho několika tisíci dolary měsíčně, jen aby pokračoval ve vývoji jejich oblíbené hry. A to i v obdobích větších updatů, kdy několik měsíců nevyjde žádná nová veřejná verze. Díky tomu si Toady může dovolit strávit celé dny vývojem. A velká studia mohou začít přemýšlet nad tím, co dělají špatně, když jejich hry plné dokonalých DRM údajně zabíjí pirátství, zatímco jiná hra, vydávaná zdarma a pro úzké publikum, si na vývoj vydělá. Z výše uvedeného vyplývá, že hra je stále ve vývoji. Oficiálně se pořád jedná o alfa verzi a podle autora je hotovo přibližně 30 procent zamýšlených funkcí. Uvážíme-li možnosti a detailnost současné verze, neumím si představit záběr finálního produktu. Jsem si pouze jist, že bude stát za to. Momentálně se pracuje na zdokonalení vojenského systému ![]() Právě dvě posledně jmenované budou velmi důležité. Protože společně s grafikou je ovládání a chybějící pořádná nápověda hlavní překážkou pro nové hráče. Pohyb v jednotlivých menu je dosti krkolomný a působí provizorním dojmem. Navíc ne všechna menu mají stejná pravidla. Někde se pohybujete šipkami, jinde pomocí plus a mínus. Někde potvrdíte enterem, jinde jinou klávesou. Na vše se dá poměrně rychle zvyknout, ale v prvních hodinách to není vůbec intuitivní. ![]() Ani současná nápověda nedostačuje a pokud hru poprvé spustíte, vůbec netušíte co dělat. Jaké budovy stavět, jak funguje výroba předmětů, co je nezbytné pro přežití první zimy, a co je pouze plýtvání surovinami. Kvůli ovládání si nebudete ani jistí, zda jste všechny důležité funkce vůbec našli. A jestli jste vlastně neudělali nějakou fatální chybu již při výběru lokace. Minimálně popis každé budovy a co v ní lze vyrobit zatím značně schází. Dokáže pobavit i bez hraní ![]() Asi si nechodíte pravidelně počíst cizí zážitky z God of War III nebo posledního Batmana. Protože jste hráli přesně totéž, co všichni ostatní. V Dwarf Fortress mě stále překvapují příhody z jiných pevností. Hra tak paradoxně umí pobavit, aniž byste ji vůbec museli spustit. Za čtení stojí i pravidelné novinky o vývoji od samotného autora, kde se můžete podívat s jakou šíleností zase přišel. Růst jednotlivých nehtů? Tloustnutí ovlivňující rychlost práce a odolnost vůči zimě? Francouzské hole pro chudáky, kteří přišli o nohu? Možnost infekce hlubších zranění? Odlupování kůže v případě vystavení extrémním teplotám? Ne, teď si necucám blbosti z prstu. Jen jsem nakoukl do seznamu novinek uváděných jako součást poslední verze. ![]() Pokud vás hra přeci jen zaujala, a to i přes grafické zpracování, ale vyděsil vás předchozí text o komplikovanosti a recenze, neházejte ještě trpaslíky do žita. Co schází ve hře, nahrazuje komunita. A s pomocí internetu se lze do hry dostat snadno a rychle. Pokud jste se rozhodli Dwarf Fortress vyzkoušet, navštivte následující linky: 1) Homepage hry - naprostý základ. Zde seženete hru samotnou a naleznete fóra s novinkami a zkušenými hráči, kteří ochotně poradí. 2) Dwarf wiki - studnice vědomostí. Detailní informace o každé budově, povolání, předmětu. Na hlavní stránce věnujte pozornost detailním tutoriálům jak založit první pevnost, vysvětlující naprosté základy ovládání a stavby nejdůležitějších budov. Stejně tak zde naleznete odkazy na mnoho modifikací, které dokážou překopat grafickou podobu hry do koukatelnější podoby. 3) České forum - sice chudší obsahem než oficiální zahraniční stránky, ale můžete se zde o hře pobavit v mateřštině. 4) Video tutoriál - další návod od spuštění až po stavbu komplikovaných mechanismů. Tentokráte s názornými video ukázkami. Ideální je hrát zároveň a snažit se o co nejpodobnější postup. 5) Projděte si herní soubor /data/init/init.txt - lze v něm modifikovat mnohá užitečná nastavení. Zejména doporučuji nastavit větší velikost herního okna a automatické ukládání. Případně tekutiny přepnout na čísla, která ihned ukazují hloubku vody v daném místě. Modifikace ![]() ![]() ![]() Ze svých zkušeností musím poradit, ať si dáte záležet na výběru bezpečné lokace pro novou pevnost. Určitě mějte v okolí řeku, hodně stromů a neuškodí i nějaké ty kopce. Možnost zakopat se do skály vodorovně vám umožní mít úvodní interiér na stejném patře jako exteriér, což znatelně prospívá přehlednosti. A samozřejmě se vyhněte lokacím s extrémními teplotami či nebezpečným prostředím. Zjednodušeně řečeno, jděte po zelené barvě u všech parametrů. Pokud máte silnější počítač, nepřehlédněte, že velikost herní mapy lze při výběru lokace změnit. A větší mapa znamená více dostupných surovin. Při samotném hraní se ze začátku soustřeďte na herní menu Designations (kopání, kácení stromů,..), Building (stavba budov, pastí, nábytku,...), Set Building Tasks (výroba předmětů v dílnách) a View Units (v podmenu Labors přidělíte trpaslíkovi jeho povolání). Jen s pomocí těchto voleb si lze slušně zahrát a vybudovat základní jádro fungující pevnosti. Ostatní možnosti jako armáda, šlechta a podobné můžou počkat na později, až se s hrou více sžijete. Související články: Recenze, Rozhovor s autorem Linky: Homepage |
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |