| Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 5. srpna 2010 |
zdroj:
tisková zpráva
Hra je k dispozici legálně zcela zadarmo. Ale každý fanoušek může poslat libovolnou dobrovolnou dotaci. Trpaslíci si dokázali najít dostatek fanoušků na to, že autora uživí a zasypou ho několika tisíci dolary měsíčně, jen aby pokračoval ve vývoji jejich oblíbené hry. A to i v obdobích větších updatů, kdy několik měsíců nevyjde žádná nová veřejná verze. Díky tomu si Toady může dovolit strávit celé dny vývojem. A velká studia mohou začít přemýšlet nad tím, co dělají špatně, když jejich hry plné dokonalých DRM údajně zabíjí pirátství, zatímco jiná hra, vydávaná zdarma a pro úzké publikum, si na vývoj vydělá. Z výše uvedeného vyplývá, že hra je stále ve vývoji. Oficiálně se pořád jedná o alfa verzi a podle autora je hotovo přibližně 30 procent zamýšlených funkcí. Uvážíme-li možnosti a detailnost současné verze, neumím si představit záběr finálního produktu. Jsem si pouze jist, že bude stát za to. Momentálně se pracuje na zdokonalení vojenského systému
zdroj:
tisková zpráva
Tím se myslí jak vaše interní armáda, její výcvik, léčba zranění apod., tak i simulované války jednotlivých národů. Takže by se mohlo stát, že kolem vaší pevnosti produpe armáda putující vypráskat sousední město, které třeba nesnáší kvůli jinému náboženství. Ultimátním cílem je umožnit v pozdních stádiích hry ovládat svá vlastní vojska na světové mapě. Po skončení vojenských úprav se plánují velké změny v propracovanosti měst a NPC, vylepšení simulace chování ohně, diplomacie s okolním světem, justičního systému uvnitř pevnosti, možnost mít vlastní děti a rodinu v Adventurer módu, přepracování ovládání, zabudovaný systém nápovědy a mnoho dalších. Právě dvě posledně jmenované budou velmi důležité. Protože společně s grafikou je ovládání a chybějící pořádná nápověda hlavní překážkou pro nové hráče. Pohyb v jednotlivých menu je dosti krkolomný a působí provizorním dojmem. Navíc ne všechna menu mají stejná pravidla. Někde se pohybujete šipkami, jinde pomocí plus a mínus. Někde potvrdíte enterem, jinde jinou klávesou. Na vše se dá poměrně rychle zvyknout, ale v prvních hodinách to není vůbec intuitivní.
zdroj:
tisková zpráva
Ani současná nápověda nedostačuje a pokud hru poprvé spustíte, vůbec netušíte co dělat. Jaké budovy stavět, jak funguje výroba předmětů, co je nezbytné pro přežití první zimy, a co je pouze plýtvání surovinami. Kvůli ovládání si nebudete ani jistí, zda jste všechny důležité funkce vůbec našli. A jestli jste vlastně neudělali nějakou fatální chybu již při výběru lokace. Minimálně popis každé budovy a co v ní lze vyrobit zatím značně schází. Dokáže pobavit i bez hraní
zdroj:
tisková zpráva
Díky detailně propracovaným vlastnostem a mnoha prkotinám vydrží hra na dlouho a dočkáte se spousty nezamýšleného humoru, pramenícího z absurdity některých náhodných událostí. Díky tomu je hru nejen zábavné hrát, ale i pouze pasivně číst zážitky jiných hráčů na fórech. Co vybudovali, jakým způsobem prohráli, jak se vypořádali s protivným stádem divokých hrochů. Jak pomocí přehrady splachovali nepřátelská vojska. Nebo jak změnili tagy v datových souborech, aby mohli vyrábět i trpasličí sýr dojením trpaslic. To je něco, co se u jiných her nestává. Asi si nechodíte pravidelně počíst cizí zážitky z God of War III nebo posledního Batmana. Protože jste hráli přesně totéž, co všichni ostatní. V Dwarf Fortress mě stále překvapují příhody z jiných pevností. Hra tak paradoxně umí pobavit, aniž byste ji vůbec museli spustit. Za čtení stojí i pravidelné novinky o vývoji od samotného autora, kde se můžete podívat s jakou šíleností zase přišel. Růst jednotlivých nehtů? Tloustnutí ovlivňující rychlost práce a odolnost vůči zimě? Francouzské hole pro chudáky, kteří přišli o nohu? Možnost infekce hlubších zranění? Odlupování kůže v případě vystavení extrémním teplotám? Ne, teď si necucám blbosti z prstu. Jen jsem nakoukl do seznamu novinek uváděných jako součást poslední verze.
zdroj:
tisková zpráva
Tipy, jak začít hrátPokud vás hra přeci jen zaujala, a to i přes grafické zpracování, ale vyděsil vás předchozí text o komplikovanosti a recenze, neházejte ještě trpaslíky do žita. Co schází ve hře, nahrazuje komunita. A s pomocí internetu se lze do hry dostat snadno a rychle. Pokud jste se rozhodli Dwarf Fortress vyzkoušet, navštivte následující linky: 1) Homepage hry - naprostý základ. Zde seženete hru samotnou a naleznete fóra s novinkami a zkušenými hráči, kteří ochotně poradí. 2) Dwarf wiki - studnice vědomostí. Detailní informace o každé budově, povolání, předmětu. Na hlavní stránce věnujte pozornost detailním tutoriálům jak založit první pevnost, vysvětlující naprosté základy ovládání a stavby nejdůležitějších budov. Stejně tak zde naleznete odkazy na mnoho modifikací, které dokážou překopat grafickou podobu hry do koukatelnější podoby. 3) České forum - sice chudší obsahem než oficiální zahraniční stránky, ale můžete se zde o hře pobavit v mateřštině. 4) Video tutoriál - další návod od spuštění až po stavbu komplikovaných mechanismů. Tentokráte s názornými video ukázkami. Ideální je hrát zároveň a snažit se o co nejpodobnější postup. 5) Projděte si herní soubor /data/init/init.txt - lze v něm modifikovat mnohá užitečná nastavení. Zejména doporučuji nastavit větší velikost herního okna a automatické ukládání. Případně tekutiny přepnout na čísla, která ihned ukazují hloubku vody v daném místě. Modifikace
zdroj:
tisková zpráva
Pro nováčky bývá největší překážkou grafická stránka hry. Proto lze doporučit některé z grafických modifikací. Předem ovšem upozorňuji, že nejsou dokonalé a krom výhod přinášejí i pár nepříjemností. Na první místo patří Stonesense. Po grafické stránce předčí originál o několik tříd. Ovšem funguje jako externí vizualizér. To znamená, že hru stejně budete hrát v původním okně, v Ascii grafice, s původním ovládáním. A vedle si navíc spustíte samostatné okno navíc, které pouze ukáže herní plochu v líbivější a přehlednější podobě.
zdroj:
tisková zpráva
Jako alternativu lze odkázat na druhou z povedených modifikací. Tento balíček naopak přepisuje přímo vzhled samotných Ascii znaků do srozumitelnější podoby, kde na první pohled rozeznáte většinu předmětů. Výhodou je, že novou grafiku máte přímo v herním okně. Drobnou nevýhodou naopak sdílení některých znaků. Například písmeno "o" hra používá také pro studnu a grafický mod je touto dvojsmyslností také omezen. Takže sice na herní mapě uvidíte krásné studny. Ale bohužel obrázek studny se vám promítne i do normálních textových popisků místo každého písmene "o". Stejně tak se můžete dočkat každé věty zakončené trsem trávy namísto tečky. V začátcích je ovšem snažší si domyslet pár přepsaných znaků v textu a mít srozumitelnou herní plochu, než obráceně.
zdroj:
tisková zpráva
Po prvním spuštění hryZe svých zkušeností musím poradit, ať si dáte záležet na výběru bezpečné lokace pro novou pevnost. Určitě mějte v okolí řeku, hodně stromů a neuškodí i nějaké ty kopce. Možnost zakopat se do skály vodorovně vám umožní mít úvodní interiér na stejném patře jako exteriér, což znatelně prospívá přehlednosti. A samozřejmě se vyhněte lokacím s extrémními teplotami či nebezpečným prostředím. Zjednodušeně řečeno, jděte po zelené barvě u všech parametrů. Pokud máte silnější počítač, nepřehlédněte, že velikost herní mapy lze při výběru lokace změnit. A větší mapa znamená více dostupných surovin. Při samotném hraní se ze začátku soustřeďte na herní menu Designations (kopání, kácení stromů,..), Building (stavba budov, pastí, nábytku,...), Set Building Tasks (výroba předmětů v dílnách) a View Units (v podmenu Labors přidělíte trpaslíkovi jeho povolání). Jen s pomocí těchto voleb si lze slušně zahrát a vybudovat základní jádro fungující pevnosti. Ostatní možnosti jako armáda, šlechta a podobné můžou počkat na později, až se s hrou více sžijete. Související články: Recenze, Rozhovor s autorem Linky: Homepage |
| Agarwel Idiriz | |
| autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |