Red Alert 2
zdroj: tisková zpráva

Red Alert 2

2. 11. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Command & Conquer: Red Alert 2 - recenzeAutor:BergyPublikováno: 2.listopadu 2000Je to...


Command & Conquer: Red Alert 2 - recenze

Autor:Bergy
Publikováno: 2.listopadu 2000

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je to vlastně jen pár měsíců, co se objevily zprávy o novém pokračování velmi uznávaného Red Alertu a než jsme se nadáli, RA2 je už na pultech prodejen celého světa. Důvodem není fakt, že by Westwood tuto hru nějak odflákl, jako se tomu stalo třeba v případě Duny 2000, ale skutečnost, že byl stejně jako před čtyřmi lety použit engine z předcházejícího dílu série C&C, čímž polovina práce vývojářům odpadla. V tomto případě jde o přebudovaný engine z Tiberian Sun, který doznal opravdu slušných změn, ale o tom až za chvíli.

 Nový rozmach Sovětů
Příběh Red Alertu 2 se začíná odehrávat jednoho dne v ranních hodinách amerického času. Konsternovaní Američané právě zjistili, že se od jihu přes mexické hranice (Mexiko je spojencem Ruska) na ně valí těžce vyzbrojená armáda pod velením ruského generála Vladimira a od východu přilétají a připlouvají invazní vojska s cílem obsadit a dobýt dvě nejdůležitější města USA, Washington DC a New York. Americký prezident moc dlouho neotálí a po rychlém zhodnocení situace a velice rozhořčeném telefonickém rozhovoru se sovětským premiérem Romanovem (potomek někdejší ruské carské rodiny) vydává rozkaz k použití jaderného arsenálu. Jaképak ale následuje překvapení, když atomové zbraně selžou a co víc, jsou zničeny autodestrukcí přímo v raketových silech. To zapříčinil chlapík jménem Yuri (pobočník premiéra Romanova), který disponuje velice silnými psionistickými schopnostmi a právě on pomocí telefonu přinutil posádky jaderných sil k zničující sabotáži. Jak se zdá, Američané jsou v této chvíli vyřízení, někdejší vítězové první války nyní trpce litují, že dosadili na post vůdce po mrtvém Stalinovi právě Romanova, který jaksi přestal plnit to, co po něm chtěli Spojenci a tajně začal budovat nejmocnější armádu všech dob. Nyní jeho vojska stojí u bran Ameriky a to je teprve začátek, pak přijde na řadu zbytek světa, všichni budou sloužit komunistickému režimu, celý svět se stane jednou velkou sovětskou kolonii …..

Po shlédnutí velice kvalitního intra, které vám znovu v rychlosti nastíní výše popsaný příběh, se můžete rozhodnout pokračovat jednou ze dvou kampaní. Za Sověty máte příležitost doopravdy srazit USA na kolena a pak pokračovat ve své spanilé jízdě nebo se přidat na stranu Spojenců a odvrátit tak jednou pro vždy rudé zlo, které zatnulo své drápy i na americký kontinent. Počítejte ale s tím, že na začátku americké kampaně vás čekají spíše diverzní akce vedené starou dobrou Tanyou, zatímco sovětská kampaň nabízí hned od začátku rychlé a útočné pojetí války, což možná bude někomu vyhovovat více, než obranný postoj Spojenců. Ať se ale rozhodnete pro jakoukoli variantu, vždy na vás čeká velké množství zábavy.

 Filmové sekvence a zrychlení hry
Hratelnost a celková atmosféra - to jsou hlavní devizy RA2 a obě tyto vlastnosti byly zpracovány na jedničku. Filmové sekvence už neodmyslitelně patří ke každému C&C a i zde nemohou před každou misí chybět. Stojí za zmínku, že takto kvalitní filmečky jsem zatím ještě nikde jinde neviděl. Po obsahové stránce také není co vytknout, i když narozdíl od Tiberian Sun zde kromě postavy prezidenta Dugana nevystupují žádní známí herci, i tak jsou jednotlivé scénky velice dobře zahrané. Mě osobně velice potěšilo, že obrazové zprávy z operačních středisek přicházeli i během samotných misí, kdy se videa promítaly v pravém horním rohu obrazovky místo malé mapy.

A co se týká hratelnosti, tak v této oblasti byly provedeny určité úpravy vedoucí k zásadní změně stylu hry. Už žádné zdlouhavé čekání než si vybudujete základnu a potřebnou armádu, vše se v RA2 odehrává podstatně rychleji, než jste byly doposud zvyklí a pokud by přeci jen někoho napadlo hru zpomalit, záhy zjistí že to ani nejde, protože tato volba zcela zmizela, tedy až na případ, že byste hráli Skirmish, ve kterém rychlost korigovat můžete, ale to už je mimo hlavní kampaně. Ono zrychlení se týká i výroby zbraní, taková atomová bomba se rovněž vyrobí v porovnání s předešlými díly o poznání rychleji a přesně na to byl Westwoodem kladen největší důraz. Celá hra musí být dynamická, nesmíte se ani chvilku nudit, pořád se musí něco dít, počítačový protivník totiž také nezahálí a buduje stejně rychle jak vy, takže to chce být vždycky připraven.

 Pouliční válka
Obrázek zdroj: tisková zpráva Po přečtení úvodu této recenze bylo asi každému jasné, že žádné 3D a podobné vychytávky se zatím nekonají, ale není snad žádným tajemstvím, když prozradím, že Westwood chystá nové pokračování Duny, které už bude kompletně trojrozměrné. Trailer s ukázkami z této hry, která by měla být dokončena až příští rok před vánocemi naleznete zde nebo jako bonus na dvojcédečku s Red Alert 2. Teď se ale vraťme k tématu. Ač stále ve 2D provedení, RA2 je stále velice pohlednou hrou. Terén, na který budete pohlížet ve známém izometrickém pohledu, je perfektně plastický a veškeré jednotky ho věrně kopírují. Prostředí, ve kterém se odehrává nový konflikt dvou nám dobře známých supervelmocí, je ztvárněno přímo skvěle, jemná grafika kterou si budete moci zobrazit i v rozlišení 1024x768 krásně vyniká svou propracovaností a detailností, jenž se ještě v žádném C&C neobjevila.

Nejlépe provedená jsou pak rozsáhlá města, která poskytují podmínky pro opravdovou válku vedenou ve městech, kdy se může stát, že budete bojovat o každý dům či ulici. Ne, já si nedělám srandu - představte si mapu, která představuje jedno velké město a v něm mnoho desítek domů, činžáků nebo i mrakodrapů a každý dům, pokud není v dezolátním stavu, můžete svojí pěchotou obsadit, čímž si zajistíte výtečné obranné postavení vůči nepříteli, kterého můžete následně hravě rozdrtit i když má značnou přesilu. Pokud nastane situace, že vámi obsazený dům utrpěl těžké zásahy a hrozí mu zřícení, vaši vojáci včas nebezpečí rozpoznají a budovu opustí, takže nemusíte mít strach, pokud nebudete vaši pěchotu chvíli hlídat, k neštěstí jen tak nedojde.

 Přesun v čase
Pokud se podíváme blíže na nové jednotky a budovy, které nám RA2 nabízí, možná někteří z vás dojdou názoru, že to mohlo být lepší, zvláště co do počtu, který není nijak omračující. Ale po podrobném prozkoumání většiny jednotek si ale myslím, že novinek je tu více než dost. Jako první si vezmeme na mušku třeba Spojence. Jistě vás zajímá, čím nahradí ztracené jaderné zbraně, aby se síly vyrovnaly. Nakonec to zas taková katastrofa zase nebyla, protože jeden velice zdatný vědec jménem Albert Einstein měl pár vynikajících vynálezů, které Spojenci rádi realizovali. A tak vzniknul důmyslný stroj na počasí, který umožňuje Spojencům seslat na určité místo velice silnou bouři, jejíž ničivý účinek si v ničem nezadá s atomovou bombou.

Dalším a asi nejdůležitějším objevem byla chrono technologie umožňující přesouvání libovolných částic časoprostorem. Tato technologie okamžitě našla uplatnění i v armádě. Tak například spojenecké harvestry se od nynějška po vytěžení surovin automaticky přesouvají časoprostorem zpět na základnu, což podstatně urychluje těžbu. Chrono technologie byla s úspěchem použita i ve výzbroji, jednotka se nazývá Chrono legionnare, která se v podobě jednoho pěšáka může okamžitě přesunout na libovolné místo na mapě a tam doslova vymazat nepřítele ze světa. S touto vskutku zajímavou technologií lze za určitých okolností přesouvat i větší skupinky normálních jednotek kamkoli po mapě a to už určitě není radno podceňovat.

 Účelnější jednotky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Americké jednotky mají vůbec vícero vychytávek, například základní pěchotní jednotka (GI) má dva módy. V jednom se normálně pohybuje jako voják, ale pokud chcete, může se během krátké chvíle obklopit pytli s pískem a zaujmout tzv. obranné postavení. Nemůže se sice hýbat, ale dobře se ubrání i přesile. Ovšem nejlepší jsou jednotky IFV, což jsou vlastně rychlá a lehká vozidla nesoucí rakety proti mechanizovaným pozemním jednotkám a vzdušným cílům, také dokáží sestřelit přilétající sovětské rakety V3. Když ale do tohoto stroje posadíte vojáka s kulometem, z raketového IFV se rázem stane auto s kulometnou věží a pokud nahradíte vojáka inženýrem, rázem máte k dispozici mobilní repair car, který vám opraví jakoukoli poškozenou mechanickou jednotku. Doslova kdykoli a kdekoli můžete měnit vlastnosti těchto jednotek, jak se vám zlíbí nebo jak zrovna potřebujete.

Velice zajímavý je i těžší arzenál, kupříkladu takový Mirage tank se umí maskovat jako strom a Prism tank zase disponuje smrtícím paprskem podobný sovětskému tesla paprsku. Z loďstva můžete u Spojenců použít letadlové lodě se stíhačkami, křižníky s letouny vybavenými hlubinnými minami proti sovětským atomovým ponorkám a samozřejmě také klasické bitevníky. Jediné co mě mrzí je to, že i na souši můžete využít pouze jeden druh letadla a jeden druh transportního vrtulníku.

 Mammoth je zpět
U Sovětů je to s armádním vybavením trochu jiné. Jejich arzenál se skládá hlavně ze starých známý zbraní, které prošli řádnou modernizací. Tesla paprsek se stal více mobilním, takže můžete vyrábět i Tesla tank a Tesla vojáky. Všechny příznivce Mammoth tanku jistě potěším, když vám sdělím, že i toho zde najdete, jen pod jiným názvem jako Apocalypse tank. Velká část výzbroje je u Sovětů věnována protiletadlové ochraně a tak můžete stavět protiletadlovou pěchotu, vozidla, pevná děla a nakonec i lodě. Tak trochu paradoxem je, že Sověté vlastně nedisponují v RA2 žádným stíhacím letectvem, jedinou bojovou jednotkou schopnou letu je bombardovací vzducholoď Kirov, je sice pomalá až hrůza, ale její dobře povedený útok je zničující.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Specialitkou je jednotka Yuri (klon onoho pobočníka Romanova), která dokáže pomocí mysli přesvědčit nepřátelské vojáky, aby bojovali chvíli za vás - za tu snahu to určitě stojí. A pak ještě můžete vyrábět robůtky zvané Terror drone, které můžete posílat libovolně směr nepřátelská základna, oni si už svůj cíl najdou, vtip je v tom, že jak zlikvidují jeden cíl aniž by se jim cokoli stalo, jdou po dalším, dokud je někdo nezničí. Základní námořní jednotkou je atomová ponorka, její doprovod můžou dělat protiletadlové křižníky nebo bitevníky nesoucí obří rakety, ty jsou ale vhodné především na pozemní cíle.

 S časem o závod
Jistě vychytanou změnou od Tiberian Sun je i to, že pokud nepřítel začne stavět nějakou velmi ošklivou a ničivou zbraň, vy se to hned dozvíte a dokonce budete mít na obrazovce časomíru, která vám bude ukazovat, jak dlouho ještě zbývá do odpálení pro vás zkázonosné zbraně. Důvod je prostý, vám to dává možnost podniknout různá protiopatření jako třeba pokus o zlikvidování nepřátelského sila nebo zkusit zoufalý frontální útok. Rozhodně tím RA2 získává na zajímavosti, ale nezapomeňte na to, že ty samé informace, jenž máte k dispozici vy, má o vás i druhá soupeřící strana a tím je to ještě zajímavější.

Na závěr bych se rád zmínil o umělé inteligenci. Ta sice ještě v žádné real-time strategii nebyla na takové úrovni, abych byl úplně spokojen, ale jednoznačně lze říci, že AI v RA2 je zatím nejlepší ze všech C&C, ale pár mušek se přeci jen najde i zde. Tak především počítač vždy útočí tou nejkratší cestou, kterou zná, ani náznak nějakého útoku ze zálohy a podobně. Rovněž se nikdy nepoučí z chyb, kterých se už jednou dopustil a tady by to vylepšit určitě šlo. Na druhou stranu ale nemohu tvrdit, že RA2 je po stránce obtížnosti nějaká brnkačka, to rozhodně ne. Pokud zvolíte tu nejtěžší obtížnost, máte se na co těšit, kreditů se bude neustále nedostávat a počítač vás bude opruzovat skoro pořád.

Celkově vzato, Red Alert 2 mě nadchl a v mnoha směrech předčil Tiberian Sun, což mnozí z vás jistě ocení. Příznivci Westwooďáckých strategií už v této chvíli asi mají jasno, jestli si RA2 pořídí či ne a vám ostatním radím, abyste je následovali.

Bergy



Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Obrázek zdroj: tisková zpráva




Smarty.cz

Nejnovější články