Autor: Mickey Mouse Publikováno: 23.března 2002 |
![]() ![]() ![]() Změny k lepšímu v hratelnosti Přejděme nyní k tomu podstatnějšímu, a tím je hratelnost a vlastní engine, jenž hru pohání. Zde došlo k mému údivu k celé řadě zásadních změn a musím říci, že jedině k lepšímu. Rozloučili jsme se třeba s označováním hráčů písmeny při zahrávání standardních situací. S tím je konec a tím pádem i konec zcela automatických akcí, jež vedly k laciným nacvičeným brankám. Stejně tak i centry ve hře netrefují svůj cíl tak neomylně jako dříve a proto založit akci, z níž by se vytvořila gólová pozice, není nikterak snadné a je to na hony vzdálené dosavadnímu způsobu hry, který nám FIFA několik let předkládala. A to je moc dobře. Přihrávky, střely, výkopy, rohové i přímé kopy - to vše je nyní řízeno správným načasováním a přiměřenou silou, kterou míč nakopnete. Do toho přidejme falše a dostaneme fotbal takový, jaký jsme si už dlouho přáli. Mám odehráno již poměrně dost zápasů a hra mě pořád baví, což jsem o počítačovém fotbalu nenapsal už hodně dlouho. Samozřejmě to bude dílem i překopáním ovládání, které je nyní jednodušší a nefunguje přesně tak, jak jsem za ta léta vžil. Ovládání ![]() Ono ani známé automatické směrování míče do některého z koutů branky není tak jednoduché jako tomu bylo dřív, kdy stačilo držet příslušné šipky a počítač vymetl pavučinu za vás. Rovněž bránění není otázkou stisku patřičné klávesy, kdy jste automaticky odebrali útočníkovi míč. Nyní záleží na správném načasování a ani tak není vyhráno. Hráči se žduchají, jednou se podaří obránci míč sebrat, jindy pouze trochu zbrzdí útočníka, nezřídka zapackají oba hráči a také se často stane, že vám útočník unikne. Skluzy je rovněž třeba vhodně směrovat a časovat, což opět pouze zvyšuje hratelnost. ![]() ![]() ![]() Mám ze hry a úprav, jichž doznala velice dobrý pocit a World Cup 2002 vidím jako největší přínos v historii FIFY od EA Sports. Celý herní systém včetně rozumně pískajících rozhodčích přináší obohacení formou většího počtu standardních situací, ať přímých i nepřímých kopů, tak i kopů rohových či autových vhazování. A to jsou další plusy. Hráči se chovají dobře i týmově, kryjí celou plochu hřiště a dostat se do gólové pozice není na vyšších obtížnostech nic snadného a tak každá spálená šance dvojnásob bolí. Opět slabší brankáři Hoďme si ale také trošku chladivé spršky. Ne vše ve hře je ideální a mám bohužel pocit, že i tentokrát budou nejslabším článkem hry již tradičně golmani. I když se jejich práce v lecčems zlepšila (vybíhají si pod centry, vyrážejí míče, skáčou robinzonády, odráží reflexivně míče apod.), přesto i na nejvyšší obtížnost nestíhají a pořád z nich mám pocit, že patří do nižší ligy než jejich kolegové v poli, přitom by stačilo jen trochu jejich reakce urychlit. Někdy vám předvedou kouzelné série zákroků, ze kterých se vám chce tleskat. O to víc pak vás zpraží naprosto laciné branky, které vzápětí pustí. Je to obrovská škoda, ale je to tak. Osobně si myslím, že při hře živých hráčů to díky enginu hry nebude až tak na závadu, ale proti přesně střílejícímu počítači to bude těžké. Ten sází ze šetnáctky i zpoza ní branky téměř každou střelou, pokud zrovna nemá golman chvilku, kdy se chce blýsknout. Když pak dostanete třetí branku za sebou ze vzdálenosti dobrých osmnáct, dvacet metrů, mrzí to o to víc, o co víc se vám nový herní systém líbí. ![]() Penalty a asistent pro volbu obtížnosti Z dalších změn, které stojí za zmínku ještě alespoň vzpomeňme penalty, které jsou sice „vylepšené“ tím, že při střele se objeví stupnice síly a tím potažmo i umístění střely, ale nepodařilo se mi zatím penaltu nedat. Myslím, že když už konečně EA po opravení hanebně snadného zahrávání penalt sáhli, měli být důslednější. Trochu legračně vypadají i fotografové, kteří lemují hrací plochu a jejichž objektivy i v tomto pokračování jsou neustále namířeny na míč a to i v případě, že vyletí z hrací plochy. Nová vychytávečka je v podobě jakéhosi asistenta, který když se vám hra nedaří anebo naopak soupeře těžce drtíte, vám uprostřed zápasu nabídne možnost pokračovat ve hře na nižší, resp. vyšší úrovni. ![]() ![]() ![]() Poslední postřeh, který chci ještě zmínit, je poměrně velké množství nastřelených tyček v zápasech. Přeci jen nastřelená tyč či břevno jsou zajímavé právě proto, že k jejich trefení dochází zřídkakdy a je tedy tato situace považována za velkou kliku nebo naopak smůlu podle toho, komu právě fandíte. Pokud ale v zápase padne na každé straně tyček pět, jaksi tím kouzlo a vzrušení z daného okamžiku vymizí. Ale to je jen detail. ![]() Stáhněte si: Demo (20 MB) |
Mickey Mouse připravil: jd |