| Autor: Martin Blatný Publikováno: 22.července 2004 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
V první demoverzi, která pro anglicky mluvící svět vyšla začátkem léta, je k dispozici pouze první mise z kampaně USA. Nacházíte se v roce 1850 a máte za úkol během deseti let dodat materiál (po 50 dřevěných prknech) do každé z pěti pevností, které se zde budují na ochranu městeček před Indiány i psanci. K dispozici jsou pouze koňské potahy, takže na železnici a jiné dopravní prostředky si v této misi musíte nechat zajít chuť. Časový limit je poměrně ostrý, na nejvyšší obtížnost můžete mít problémy získat dost financí na nákup dostatečného množství koní (kteří jsou v této době nepostradatelní a proto i pěkně drazí), proto doporučuji napoprvé zvolit nižší obtížnost.
zdroj:
tisková zpráva
Styl hry se nijak nevymyká zaběhnutému standardu tohoto žánru - a ruku na srdce, pokud by se nějaká hra koncepcí příliš lišila od stylu Transport Tycoonu, nespokojení hráči by dali vývojářům co proto. Na mapě najdete pevnosti, dřevorubecké "sruby" (uvozovky jsou na místě, spíše se jedná o menší továrnu) a pily (kde se kmeny stromů zpracovávají na úhledné dřevěné fošny). U každé budovy postavíte terminál, spojíte je cestami, nakoupíte koně a nastavíte jim příslušné trasy. Pak již jen stačí sledovat, jak pomyslná hromádka dřevěných prken u každé pevnosti (reprezentovaná bohužel jen číslem v informačním okénku) utěšeně narůstá.Vše samozřejmě není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát z minulého odstavce. Především koně jsou dost drazí, a tak i když máte na začátku pěknou sumičku, je rozumnější nepostavit najednou všechny budovy a cesty, protože by nemusely zbýt peníze na nákup koní. Místo toho je vhodné vybudovat pouze jednu dopravní cestu (dřevorubec - pila - pevnost), zavést na ní pravidelnou dopravu a teprve z vydělaných peněz financovat další rozšiřování dopravní sítě. K dispozici máte čtyři druhy koní (resp. tři druhy koňských povozů a jeden volský povoz), kteří se liší jak cenou, tak rychlostí a silou. U každého druhu koně je v přehledné tabulce vidět, pro jaký druh přepravy je vhodný. Koně lze zapřahnout za sebe, nicméně i tak uvezou pouze jednu jednotku nákladu (kmen stromu či dřevěnou desku), jen se jim mírně zvýší rychlost. V rozmezí deseti let samozřejmě nemůžete čekat žádný významný technologický pokrok, takže si budete muset vystačit s koňskými povozy a obyčejnými cestami.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zpracování na jedničku Jak můžete vidět na screenshotech, po grafické stránce se Transport Giant opravdu povedl. Budovy jsou až neuvěřitelně detailně vykreslené, jezdci na koních a koňské povozy pěkně animované, zalesněná krajina zpestřená občasným skalním masivem nebo malým úsekem prérie evokuje atmosféru Divokého západu stejně jako několik městeček ve westernovém stylu - chybí snad jen saloon, nevěstinec a neohrožený šerif kráčející středem prašné ulice. Vedle toho jsou k vidění i kukuřičné či bavlněné farmy, doly, továrny na zpracování tabáku či výrobu oděvů atd. Po prérii se potulují bizoni, na obloze se prohánějí hejna ptáků, ostré slunce vrhá na zem stíny mraků - prostě grafická hostina. To vše se poměrně rychle hýbe i na slabší HW konfiguraci. Majitelé starších monitorů možná nebudou potěšení faktem, že minimální podporované rozlišení je 1024x768.
zdroj:
tisková zpráva
Zvuky jsou v demoverzi zastoupeny méně, stejně jako hudební doprovod. Doufejme, že plná verze nabídne v tomto směru podstatné rozšíření, i když samozřejmě na hratelnost nemá tak zásadní vliv, jestli je ve hře pět skladeb nebo dvacet a jestli každá lokomotiva má jiný zvuk píšťaly.Transport Giant je postaven na mírně vylepšeném enginu z Industry Giant 2 - jedná se tedy o 2D izometrickou kameru z mírného nadhledu, který nelze otáčet, pouze omezeně zoomovat. Zmenšení pohledu má určitě svůj význam pro získání lepšího přehledu, i když ani při tom největším oddálení můžete mít problémy např. s napojováním cest. Naopak přibližování nejspíš nevyužijete, neboť budovy i vozidla se poměrně ošklivě rozpliznou (zřejmě se jen obraz přepočítá na větší rozměr). Naštěstí je zde minimapa, která dobře poslouží jak pro globální pohled na hrací plochu, tak pro rychlé přesuny. Pomocí přepínačů ve spodní části obrazovky se dají zobrazit či skrýt stromy, budovy, jména budov, čísla indikující naplněnost dopravnách prostředků, barevně zvýraznit budovy, cesty a vozidla ve vlastnictví hráče atd. Celkově působí hra svižně a přehledně.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
I malá vylepšení potěší Zajímavě jsou již v demoverzi vyřešeny terminály, které slouží jako stanice pro přepravu materiálu a které zásobují přilehlé budovy (či naopak z přilehlých budov materiál čerpají). K dispozici jsou čtyři velikosti terminálu, přičemž nemusíte při stavbě příliš uvažovat, jestli později budete potřebovat terminál malý čí velký - prostě můžete postavit malý a v případě potřeby jej jednoduše zvětšit. V plné verzi to bude možné provádět i s vlakovými nádražími, překladovými stanicemi pro náklaďáky, přístavy i heliporty a dokonce bude možné spojit dvě letiště tak, aby vzniklé velké letiště mělo dvě ranveje.
zdroj:
tisková zpráva
Terminály lze kromě rozšiřování také doplňovat vybavením - na výběr je zásobárna vody pro parní lokomotivy, jeřáb pro rychlejší překládání těžkých nákladů, dílna pro opravy a údržbu vozidel, chladící místnost pro rychle se kazící zboží atd. Kromě toho, že vybavení něco stojí, jste také limitováni prostorem terminálu (resp. stanice či nádraží), takže je vhodné si rozmyslet, které vylepšení v daném případě potřebujete.Pokud chcete na nějaké trati zvýšit provoz, lze poměrně jednoduše zduplikovat již existující trasu, takže na ní bude jezdit další povoz, náklaďák či vlak (pokud samozřejmě příslušný dopravní prostředek máte k dispozici). To využijete ve velké míře i v demoverzi, neboť pro splnění poměrně ostrého limitu 10 let je potřeba na každé trase mít nejméně pět povozů, v případě nejvyšší obtížnosti pak klidně i deset. Související trasy jsou pak v přehledu sdruženy do jedné, která se na kliknutí rozbalí. Bohužel ale nelze operovat s celou skupinou (např. převedení trasy do jiného místa), musí se to provést jednotlivě. Chyby, chyby, chybičky I ostřílené stratégy odkojené deset let starým Transport Tycoonem zarazí, že ve hře se dají stavět cesty, silnice a železniční koleje pouze pod úhlem 90°. Železnice sice v plné verzi hry disponují plynulými zatáčkami, nicméně to nic nemění na faktu, že postavit vodorovnou či svislou kolej prostě nejde. V demoverzi se staví pouze cesty, i zde však vyvstane malý problém s napojováním. Protože lze stavět jen rovné úseky, může působit drobné potíže spojit dvě budovy cestou či se při budování vyhnout překážce v podobě skalního masívu nebo jiné budovy. Zde by se velmi hodilo stavění "do zatáčky", které je použito např. v budovatelských strategiích série City Building Series od Impressions Games (Caesar, Pharaoh, Zeus, Emperor) a které stavbu cest podstatně zjednodušuje.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
oficiální screenshoty z plné verze hry Občas se také může stát, že před terminálem, kam má namířeno více povozů současně, se vytvoří poměrně slušná zácpa, zvlášť když terminál stojí u křižovatky. Ačkoli lze stavět i rozměrnější terminály (odpovídající vlakovému nádraží s několika kolejemi), zdá se, že terminál může v jednom okamžiku obsloužit pouze jeden povoz. Naopak musím pochválit algoritmus pro vyhledávání vhodné trasy, na rozdíl od původního Transport Tycoonu nedochází k zajíždění do slepých uliček či nepochopitelné volbě extrémně dlouhé trasy. Pouze pro trpělivé budovatele
zdroj:
tisková zpráva
Budování terminálů a cest se děje ve dvou krocích - nejdříve naplánujete místo, kde bude terminál, a spojíte jej cestou s existující dopravní sítí (terminál i cesta je vybarvena žlutě) a po potvrzení se teprve budova i cesta postaví (budova okamžitě, cesta postupně a relativně pomalu). Při plánování je vidět, kolik bude stavba stát, a pokud to přeženete (nebo mezitím utrpíte finanční ztrátu), můžete několik kroků vrátit zpět. Netrpělivým hráčům se ovšem může stát, že si ze začátku nezvyknou na dvoukrokové budování a po opuštění okna zjistí, že celá pracně plánovaná trasa je úspěšně zapomenuta.Celkově je interface mírně neintuitivní a vyžaduje možná až příliš mnoho kliknutí myší k docílení žádaného efektu. Například pouhé zadání trasy koňského povozu pro přepravu klád z dřevorubeckého srubu do pily vyžaduje minimálně osm, někdy i deset či více kliknutí. V demoverzi zarazí taktéž absence jakékoli nápovědy, přehledu ovládání či manuálu, takže třeba o otočení terminálu při budování na požadovanou stranu se bude začátečník pokoušet marně, neboť ikona pro kliknutí myší chybí (terminály a jiné prvky, u kterých to má význam, lze otáčet klávesou Space).
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Ačkoli Transport Giant obsahuje slušné množství přehledů a statistik, občas bývá problematické získat přehled, které trasy hráč provozuje, odkud kam a co se zde přepravuje. Okno se seznamem naplánovaných tras má totiž tak malé rozměry, že se sem vejdou jen tři položky (a samozřejmě nejde roztáhnout), o nějakém třídění či filtrování si můžete nechat zdát. I v jediné jednoduché misi z dema poměrně rychle ztratíte přehled, kam jste již trasu naplánovali, kolik povozů zde jezdí a kolik se již přepravilo dřevěných prken. Nedokážu si představit, jak lze uchovat přehled v nepoměrně delších, rozsáhlejších a co do počtu dopravních prostředků výrazně pestřejších misí v plné verzi hry. Další potíže na obzoru
zdroj:
tisková zpráva
V diskusních fórech, kde se probírá plná verze hry v němčině, jsou zmiňovány další problémy - nefunkční signály pro vlaky, neexistence vlakových srážek (dva protijedoucí vlaky na stejné koleji prostě projedou skrz sebe), nemožnost stavět izolované části dopravní sítě jako v Transport Tycoonu atd. Uvidíme, kolik z těchto chyb bude v anglické plné verzi, případně kolik se jich podaří odstranit případnými patchi.Největším nedostatkem koncepce Transport Giantu (a zároveň nejčastějším problémem tohoto druhu her) je ovšem tzv. "časová řídkost". Mnohokrát ve hře se dostanete do situace, kdy jsou trasy postaveny, doprava funguje a jen se netrpělivě čeká, až vyděláte dostatečný obnos, abyste mohli vybudovat další cestu či zakoupit nový dopravní prostředek. To je ještě umocněno faktem, že nelze získat půjčku pro rychlejší rozmach budování. Ve hře je sice možnost běh času až 8x urychlit, ale i tak se budete nemalou část hrací doby nudit a sledovat dopravní provoz, případně se kochat krásami krajiny. Doufejme, že v plné verzi to bude aspoň částečně kompenzováno vhodným návrhem misí, aby hráč mohl stavět na několika místech současně. Plná verze v půlce srpna V německy mluvících zemích je už plná verze od června k dispozici a dokonce již existuje patch, který odstraňuje problémy se signály a několik dalších chyb. Co se týče anglické verze, měla by v dohledné době vyjít ještě jedna demoverze, která bude již z pokročilejší doby a pravděpodobně zde již budeme moci stavět železniční síť. Plná verze by měla vyjít v polovině srpna.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů V ní se můžete těšit na dvě kampaně (Evropa a USA) po 7 misích a nekonečnou hru s generátorem map. Výrobce slibuje i multiplayer a editor map, který bude po vytvoření volně ke stažení. K dispozici mají být předpřipravené mapy různých velikostí, přičemž ty velké budou opravdu velké - podle údajů JoWoodu budou mít rozměr až 1024x1024 políček (v Transport Tycoonu je maximální rozměr 256x256 políček), což představuje 2 minuty scrollování nebo 8 minut jízdy nejrychlejšího vlaku. Ve hře bude zahrnuto střídání ročních období (den a noc bohužel ne), výkyvy ekonomiky včetně náhodných událostí, jakož i technologický vývoj. Hra začíná v roce 1850, technologicky pak skončí v roce 2050 (hrát lze až do roku 9000). Nebudou implementovány žádné živelné pohromy jako je zemětřesení, záplavy či tornáda. Co se týče rozmanitosti budov a strojového parku, přijdou si fanoušci opravdu na své. Ve hře bude přes 500 různých budov (započítány jsou i různé stupně vývoje jedné budovy), více než 60 různých produktů (materiál, zboží) a kolem 130 různých dopravních prostředků. Závěr
zdroj:
tisková zpráva
Ačkoli demoverze hry Transport Giant rozhodně fanoušky žánru potěší a mnoho z nich si určitě koupí plnou verzi hry, zdá se, že ani po deseti letech se nenašel přemožitel legendárního Transport Tycoonu. Podle dema zde chybí ono nepopsatelné kouzlo, které nutí všechny zaryté hráče rozšiřovat své dopravní impérium a stavět stále dokola nové a nové silnice, koleje a nádraží. S konečným soudem si počkejme do recenze na plnou verzi hry, nicméně to vypadá, že Transport Giant nevyužije svého potenciálu a nejspíš se nestane nejlepší dopravně-budovatelskou strategií všech dob.Každý, kdo si předobjedná Transport Giant z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma podobnou hru Industry Giant 2 v češtině. Akční nabídka a cena 699 Kč platí jen do dne vydání hry v ČR. Stáhněte si: Demo... Související články: Novinky, Industry Giant II recenze (7/2002) |
| Martin Blatný | |
| autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru |