Trackmania Sunrise - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Trackmania Sunrise - dojmy z dema

27. 3. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Silné motory vozidel z Trackmanie halasně burácí za vraty garáže. Je pokračování s pozměněným konceptem a novými herními možnostmi ala NFS lepší než kladně přijatý předchůdce? Dozvíte se v našich dojmech z dema.

Autor: Agile
Publikováno: 27.března 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když se vloni dostala na pulty obchodů hra jménem Trackmania, asi málokdo tušil, jaké pozdvižení tento nenápadný titul, u nás dostupný jen za 299 Kč, vyvolá. Tisíce hráčů z celého světa nadchnul znovuoživený koncept stařičkých Stunts, kdy jste si dosytosti mohli s vaším autíčkem užít nejrůznějších skoků, stavět vlastní tratě a provádět jiné bláznivé kousky. A jelikož i mezi herními kritiky byl tento titul pozitivně přijat (recenze), nic nebránilo tvůrčímu týmu Nadeo v přípravě pokračování.

 Je to Trackmania, není to Trackmania?
V případě, že jste hráli první díl Trackmanie, asi budete z jejího pokračování s přídomkem Sunrise trošku překvapeni. Alespoň takový pocit jsem zažil já po spuštění nedávno uvolněné demoverze. Autoři se nám totiž protentokrát snaží nabídnout něco diametrálně odlišného od toho, co jsme všichni předtím milovali a u čeho jsme dokázali prosedět hodiny a hodiny. Trackmania Sunrise je totiž v mnoha ohledech zcela jinou hrou než její předchůdce.

Tedy, abyste rozuměli, nedošlo k nějakým radikálním změnám v konceptu, protože stále tu máme onu zábavnou závodní hru alá Stunts (ne, simulátor to skutečně není), byť skalní fandové jedničky mohou být lehce zklamáni. Již na sto honů je totiž ze hry cítit silná inspirace sérií Need for Speed: Underground a ono osobité kouzlo lehce neohrabaných vozítek z minula je to tam. Na jejich místo se totiž dostaly silné stroje, které se po silnici mohou řítit rychlostí až 900 km/h.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Staré i nové módy
Stejně jako minule hra nebude pouze a jen o vlastním závodění se soupeři (mód Race), protože dojde i na oblíbený Puzzle mód. V tom je třeba před jízdou pustit mozek na plné obrátky a postavit z omezeného počtu stavebních prvků trať, kterou budete muset projet co nejrychleji. Nově se k této dvojici připojují další typy hry – Platform a Crazy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V prvním jmenovaném je vašim úkolem zdolat zadanou trať na co nejmenší počet oprav, což někdy není vůbec snadné, jelikož po cestě budete nuceni absolvovat nemalý počet skoků, při nichž je třeba správně odhadnout rychlost při nájezdu. Bohužel Crazy mód se vedle tří výše zmíněných v demoverzi neobjevil, proto o jeho obsahu můžeme pouze spekulovat. Dle mého názoru by mohlo jít o plnění zadaných triků, jako je třeba provedení otočky auta o 180ş. Má domněnka vychází z toho, že hra vám nyní vypisuje názvy triků, pokud je náhodou v průběhu jízdy v některém z dalších módů provedete.

Zmíněná demoverze nabídla celkem 6 map, což jsou tedy 2 tratě na každý ze tří dostupných módů. To už je dostatečné množství, z něhož si lze udělat poměrně jasnou představu o tom, jaká bude vlastně plná verze. Sám za sebe budu tajně doufat, aby obtížnost byla na mnohem vyšší úrovni než minule, protože s ní se hra dala v pohodě projet za jedno odpoledne. Škoda, že tomu demo ani v nejmenším nenasvědčovalo...

 Nejarkádovitější arkáda
První Trackmania nebyla nijak realistickou hrou a předpokládám, že ani nikdo nečekal, že by to její nástupkyně měla nějak změnit. A taky že ano. Na nějaký pořádný fyzikální model rovnou zapomeňte, stejně jako na poškození vozidel vlivem nepovedených skoků či kontaktu se soupeři. Upřímně řečeno mi právě tento aspekt hry zpočátku hodně vadil, ale postupem času se na něj dá vcelku zvyknout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Prdítka z prvního dílu byla nahrazena rychlými žihadly, která zážitek z jízdy přes nejrůznější kaskadérské překážky ještě více umocňují. Tomu navíc napomáhá dynamická kamera, která se při skocích efektně oddálí. Bohužel některé vlastnosti vozidel nutí k zamyšlení - já byl například hodně šokován možností měnit rychlost auta v průběhu letu nebo jezdit pod vodou. Mno, budiž.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už jsme nakousli ty auta, slušelo by se poznamenat, že k dispozici je i jejich editor, v němž můžete dotvářet vizuální stránku vašeho vehiklu, opatřovat jej nálepkami, kreslit na něj atp. K němu si navíc můžete vybrat avatara. To asi ocení především ti, kteří se oddávají multiplayeru přes internet, protože jejich osoba tak bude snadněji rozpoznatelná mezi komunitou hráčů. Z mých poznatků vyplynulo, že jednotlivá auta se od sebe nijak výrazně neliší - máme tu tedy v několika vydáních výkonnostně jedno a to samé vozidlo, jen v jiné grafické podobě.

Ovládání nedoznalo vůbec žádných změn. Ke všemu vám tím pádem stačí pouze klávesy kurzorů, jimiž zrychlujete, zpomalujete a zatáčíte. Nebojím se proto tvrdit, že Trackmanii Sunrise mohou hrát úplně všichni hráči bez rozdílu věku.

 Slunná prostředí Pacifiku s novými překážkami
Dlouho předem se mluvilo o tom, že Trackmania Sunrise se kompletně celá bude odehrávat ve zcela jiných lokacích než minule. Nyní se tedy dějiště přesouvá do sluncem prošpikovaných letovisek v okolí Tichého oceánu, kde budete na jeho pobřeží svádět lité boje se soupeři. Tomu odpovídá i samotná stavba tratí, které se v mnoha případech táhnou vysoko nad mořem a vy mnohdy budete mít co dělat, abyste se v něm s vozidlem nevykoupali. Závody by se měly odehrávat jak ve dne, tak i v noci. Demo avšak nabídlo pouze ty denní, takže se můžeme pouze dohadovat, zda jízda pod rouškou tmy bude obtížnější či nikoliv.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Demoverze rovněž dala vytušit, že se v plné hře objeví velké množství zcela nových překážek, kdy bude čas od času potřeba dělat různé flipy, spiny, skákat z jedné rampy do druhé apod. Díky tomu občas nabudete pocitu, že Trackmania Sunrise má mnohem blíže k sérii Tony Hawk's Pro Skater než k jakémukoliv jinému závodnímu titulu. Posouzení, zda je to dobře či špatně, zatím nechám na každém z vás.

Nehynoucí slávu Trackmanii zajistila opravdu obrovská hráčská komunita, která dala vzniknout několika stovkám či tisícům neoficiálních tratí. Jelikož si autoři jsou tohoto faktu dobře vědomi a svých fanoušků si váží, pro Sunrise připravili do hlavního menu speciální položku nazvanou příznačně Editors. V ní si už v demu můžete postavit svou vlastní trať, případně modifikovat skin auta. V plné verzi byste zde měli mít možnost upravit vlastnosti vašeho ducha, vytvořit si svou vlastní kampaň nebo třeba si sestříhat z replayů nějaký pěkný filmeček.

 Síla je v multiplayeru
Srdce celé hry bije dle očekávání v multiplayeru, který se již minule ukázal jako jeden z klíčových aspektů celé hry. Dle mých dosavadních dojmů tomu tentokrát nebude jinak. Více hráčů může okupovat jeden počítač a hrát v tzv. režimu HotSeat. Naneštěstí je třeba se v hraní postupně střídat, jelikož není k dispozici tolik oblíbený split-screen. Další možností je pohodlnější hra po lokální síti a úplné gró přichází při zápolení po internetu. Tam totiž můžete v podstatě s kýmkoliv závodit na tratích, které vytvoříte, s vašimi vlastními auty či avatary.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Právě hra po internetu dává Trackmanii tu pravou šťávu, naplno u ní pocítíte opojnou slast z vítězství nad skutečnými soupeři a budete se doslova radovat z každé sekundy, o kterou překonáte oponenty. Hlavně ona možnost hrát online rapidně prodloužila můj čas strávený u demoverze. Zdolání všech tratí ze singleplayerové části hry je skutečně otázkou chvilky, proto mě osobně velmi potěšil fakt, že již v době vydání dema člověk mohl s lidmi z celého světa jezdit na tratích, které vytvořil někdo jiný a tudíž takových, které jste prozatím nehráli. Samozřejmě, že jejich kvalita je kolísavá a existují zde jak dobré, tak špatné mapy, nicméně to nic nemění na věci, že pokud se pro hru nadchnete, vystačíte si s ní dlouhé a dlouhé hodiny.

Původní Trackmania měla několik dětských nemocí a její pokračovatel si některé z nich nese i nadále. Řeč je v tomto případě o nepříliš intuitivním editoru tratí, poněvadž práce v něm je stále velmi neohrabaná a zdlouhavá, byť od minula tu jistý posun vidět je, ale pořád to má do dokonalosti daleko.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Po grafické stránce došlo k výraznému posunu k lepšímu. Zatímco jednička byla budget každým coulem a sláma autům koukala zpod pneumatik, o druhém díle se takto nelichotivě vyjadřovat určitě nedá. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že po stránce zpracování je Sunrise učebnicovým příkladem moderní grafiky, nicméně koukat se na to rozhodně dá. Sem tam se sice objeví textura v nízkém rozlišení, ale taková muška se dá s přivřením oka přehlédnout.

Některé scenérie navíc vypadají svým barevným nádechem skutečně úchvatně. Vzato kolem a kolem, grafická stránka hry ctí současné trendy, takže kapota vašeho auta se leskne jako čerstvě nablýskané zrcadlo. Hudba jako taková mě nijak zásadně nepřekvapila, protože tu najdete bezpočet povedených elektronických skladeb. Zvuk je průměrný.

 Změna k lepšímu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fandové prvního dílu budou možná lehce zklamáni, protože hra ztratila něco ze svého kouzla. Mohou za to hlavně uniformní hyperrychlá vozidla a viditelná snaha o posun k mainstreamu. Na druhou stranu hratelnost je pořád hodně vysoko a pokud budete ochotni tolerovat nedostatky týkající se fyzikálního enginu a budete ke hře přistupovat jako k nenáročnému titulu na pobavení, zcela jistě si přijdete na své. Nicméně o takové terno jako v případě prvního dílu pravděpodobně nepůjde, jelikož se hra má prodávat za plnou cenu okolo 30 liber. Každopádně s finálním verdiktem počkejme na recenzi plné verze, která by se měla do zahraničních obchodů dostat přibližně do dvou týdnů a u nás vyjde opět v češtině.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky, Trackmania CZ recenze (9/2004)

Agile
autorovi je 19 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku




 
 
Agile

Nejnovější články