Praetorians - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Praetorians - první dojmy

2. 12. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Tvůrci slavné série Commandos pomalu dokončují real-time strategii Praetorians z období, kdy světu vládlo Římské impérium. První dojmy z preview verze napovídají, že plná hra bude opravdu stát za to.

Autor: Bergy
Publikováno: 2.prosince 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Již nějakou dobu Pyro Studios pilně pracují na třetím pokračování slavných Commandos a zároveň pomalu dokončují i slibně vypadající real-time strategii z období, kdy světu vládlo Římské impérium. Nemusíte se ale děsit, nejedná se o žádný laciný klon, na které jsme si poslední dobou museli chtě nechtě zvyknout, ale o strategii, která má svůj vlastní styl, nápaditost a velmi slušnou grafiku. Finální verze Praetorians by se měla objevit v obchodech sice až v únoru 2003, ale už nyní jsme měli možnost zahrát si exkluzivní preview verzi, která obsahuje jednu částečnou kampaň (5 misí) a 2 skirmish mapy.

 Netradiční pojetí
Jak jsem již řekl, Praetorians vás zavedou do doby slavných římských legií, které byly svého času považovány za nejlepší vojska vůbec. Složky armád v této hře hrají veledůležitou roli, protože je v podstatě jen o nich. Kdo by čekal budování osad, měst či těžbu surovin a následné vydělávání prašulí, ten bude asi překvapen, protože v Praetorians se podobné aspekty vůbec nevyskytují.

Svým způsobem se tedy jedná spíše o taktickou hru, ale zase ne úplně, protože zdroje armád nejsou v podstatě omezené. Podle mého názoru by ale bylo možná lepší, kdyby velikost vojsk byla dopředu pevně dána. Takhle si hráč postupem času naverbuje libovolné množství vojáků a jediným omezujícím faktorem je pouze počet volných obyvatel podmaněných vesnic.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S penězi, zbrojí, výzbrojí či střelivem si tedy v Praetorians nikdo hlavu nemusí lámat. Nicméně stejně si počínají i soupeři, takže situace na bitevním poli je víceméně vyrovnaná. Každý může obnovovat své vojenské zdroje, ovšem ten, kdo svou taktikou a chytrostí docílí menších ztrát než protivník, bude ve velké výhodě a o tom tahle hra právě je.

 Vytváření armád
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V podstatě nejdůležitějším stavebním prvkem armády je Auxiliary Infantry. Po vojenské stránce jsou to sice podprůměrní válečníci, ale jen díky nim lze ve vesnicích stavět vojenská stavení, která vám zajistí, že vesnice bude patřit vaší armádě, což je nezbytné pro verbování jejích obyvatel do vašich řad. Vojáci z Auxiliary Infantry jsou rovněž nepostradatelní při výrobě obléhacích žebříků, katapultů, balist či obléhacích věží. Autoři mysleli i na situace, kdy v bitvě přijdete nejen o zázemí vesnic, ale i o veškeré takto důležité vojáky. V takovém případě můžete jiné lepší jednotky degradovat na úroveň těchto pracantů, a tak si nouzově zajistit jejich služby.

Tvorba a složení celé armády je víceméně už záležitostí vás hráčů. Do každé mise sice dostanete nějaký ten základ, ale ten kolikrát stačí akorát na to, abyste se probojovali a obsadili aspoň jednu vesnici. Ta vám posléze poslouží jako odrazový můstek pro vytvoření silnější armády. Pak už záleží, jakou armádu si vybudujete. Je ale nutné přemýšlet, protože jednotky se tvoří velice pomalu. Nestavíte je totiž po jedné, ale rovnou po skupinách, které čítají 30 mužů. Celé seskupení se pak ovládá najednou, nelze tedy označit jednoho pindíka a chodit s ním, jak se vám zlíbí - vždy jen dohromady ve skupině. Může se vám to sice zdát ze začátku trochu divné, ale časem přijdete na to, že je to velmi praktické.

 Víceúčelové jednotky
Opravdu fascinující mi připadá velká rozmanitost vojenských jednotek. Krom oné základní vojenské jednotky lze naverbovat lučištníky, kopiníky, legionáře, gladiátory, jezdce na koních a další. Jednotky se neliší jen svým vybavením, ale také tím, co dovedou. Všichni mohou například používat různé druhy formací.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Například slavní legionáři se mohou seřadit do věhlasné formace připomínající želví krunýř (vojáci jsou semknuti k sobě a obklopeni svými velkými hranatými štíty), a pak jak tank rozrážet neuspořádané houfy nepřátel. Kopiníci mohou zase házet svá kopí proti nepřátelům nebo je použít jako bodnou zbraň. Velmi účinná je i obranná formace, kdy se kopiníci zapřou a svá kopí dají do polohy šikmo vzhůru (něco na způsob jak odráželi Skotové ve filmu Statečné srdce jízdu na koních pomocí špičatých klacků) a nechají hrnoucí se nepřátele napíchat na své hroty. Lučištníci mohou střílet velké množství šípů do soupeřových vojsk nebo zápalnými šípy nechat shořet dřevěné stavení.

 Průzkumníci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Opravdu originální jsou gladiátoři, kteří na svou oběť nejprve hodí kovovou síť a posléze jí ubodají svými vidlicemi. Průzkumné jednotky k armádě také patří, a proto není radno podceňovat jejich schopnosti. Jejich řešení je v zásadě unikátní, protože se jedná buď o sokolníka nebo chlapíka s ochočeným vlkem. Samotná jednotka je sice velmi slabá a zranitelná, ale stačí, aby z bezpečné vzdálenosti vypustila svého svěřence. Obě stvoření se dokáží nepozorovaně přikradnout k nepřátelům a pozorují dění okolo sebe. A jelikož je příroda v Praetorians naplněna dalšími divokými zvířaty, snadno tito živočichové splynou se svým okolím. V případě, že se i přesto objeví nějaké nebezpečí, lze jak sokola tak vlka přivolat zpět a stáhnout se do bezpečí.

V tomto místě bych také rád podotknul jednu důležitou věc. Všechny jednotky mají kromě stupnice zdraví i stupnici síly. Pokud třeba donutíte jednotky běžet či bojovat, začnou se poměrně rychle vyčerpávat. Za jistých okolností to pro vás může mít i dost neblahé účinky. Aby třeba legionáři byli schopni vytvořit „želvu“, musí být jejich síla na určité hranici, a tak když jste je předtím donutili poklusem dostavit se k bojišti, zjistíte, že nejsou schopni onu formaci vytvořit. Toho může využít nepřítel, který na ně pošle spršku šípů se smrtícími účinky, případně je rozdupe jízda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Les jako skrýš
Výrazným vylepšením je i možnost využívání přírodních úkrytů. Takový hustý les skvěle poslouží pro moment překvapení. V těchto lokacích jsou jednotky v trochu jiném módu a vy je ani pořádně nevidíte (jen jejich vybarvené obrysy), ale důležité je, že soupeř je nevidí vůbec. Pak stačí počkat na ten správný moment a máte skoro vyhráno. Na druhou stranu až půjdete kolem kopce obrostlého stromy a najednou se na vás snese houf šípů a oštěpů, tak se moc nedivte :) Problémem zůstává, že vy kolikrát ani nemáte tušení, odkud to vlastně přilétlo. Když to při další salvě zjistíte, narazíte při pronásledování na příkrý svah, po kterém se nevyškrábete, a tak musíte celý masiv obejít.

Kdybych hrál multiplayer proti lidskému protivníkovi, ten by určitě nečekal, až si ho najdu a rychle by se stáhl. Když ale hrajete proti počítači, můžete si být jistí, že i když si dáte na čas, schovaného soupeře najdete přesně na tom místě, odkud na vás střílel. I tak se ale jedná o velmi dobrou vychytávku. Je vidět, že na poli RTS se stále dá ještě něco nového vymyslet. Schovávat se lze dokonce i v lánech obilí, ale není to tak dokonalé jako v onom lese.

 Nepříjemné prolínání jednotek
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak asi vidíte z přiložených obrázků, grafika je opravdu krásná a kvalitní. Jedná se o upravený engine z Commandos 2 a nutno podotknout, že nejlepšího požitku dosáhnete pouze se všemi detaily na maximum. Například stíny mraků šinoucí se po povrchu mapy jsou opravdu úžasné a podobné je to i s dalšími aspekty. Práce s kamerou je (ačkoliv se jedná o 3D strategii) naprosto primitivní. Pohled nejde natáčet a úhel se mění automaticky. Jediné, co máte možnost ovlivnit, je zoomování, čímž je zaručeno, že i kdybyste chtěli, těžko někdy ztratíte přehled o dění ve hře. Vodní plochy jsou zpracovány dobře, ale v tomto bodě to asi na Age of Mythology nemá.

Abych ale jen nechválil, musím i trochu kritizovat. Jak jsem už řekl, jednotky se zde nepohybují (krom těch speciálních) samostatně, ale ve skupinách a formacích. Když ale zadáte příkaz k pohybu jedné a v cestě stojí druhá formace, ta první tou druhou suše projde. A když říkám projde, tak to myslím doslova - normálně dojde k prolnutí textur a všichni projdou skrz ty druhé jak duch zdí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

V soubojích je to pak ještě horší. V případě, že se srazí jedna formace s druhou a řežou se hlava nehlava, vznikne jakýsi šílený různými barvami hýřící shluk, kde mám problém rozlišit, co je můj a co cizí voják. Přitom když jednotky někam pošlu a v cestě jim stojí třeba dřevěný katapult, stavení nebo kus skály, není pro ně problém daný objekt „obtéct“, aniž by došlo k nějakému prolínání. Nechápu, proč k tomu dochází jen tehdy, pokud se někde potká více subjektů.

Trochu mě také, to už jen na okraj, zamrzela nepřítomnost krve. Ne že bych byl nějaký sadista, ale pokud si třeba vzpomenete na bitvy z Myth I až III a na tamější krvavou řež, přijde člověku trošku líto, že se na tento velmi reálný fakt docela zapomíná :(

 Verdikt až v zimě
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěrečné soudy a verdikty je ale ještě příliš brzy. Přeci jen, mohl jsem hrát jen pár misí a ovládat pouze jeden národ (podle autorů bude ve finální verzi možné ovládat jednotky tří různých zemí). Až na zmíněné nedostatky to ale zatím vypadá na velmi dobrou hru, která si své příznivce jistě najde.

Stáhněte si: Demo, Trailer
Související články: Novinky

 
Bergy
připravil: jd


 
 

Nejnovější články