Autor: Bergy Publikováno: 2.prosince 2002 |
![]() ![]() ![]() S penězi, zbrojí, výzbrojí či střelivem si tedy v Praetorians nikdo hlavu nemusí lámat. Nicméně stejně si počínají i soupeři, takže situace na bitevním poli je víceméně vyrovnaná. Každý může obnovovat své vojenské zdroje, ovšem ten, kdo svou taktikou a chytrostí docílí menších ztrát než protivník, bude ve velké výhodě a o tom tahle hra právě je. Vytváření armád ![]() Tvorba a složení celé armády je víceméně už záležitostí vás hráčů. Do každé mise sice dostanete nějaký ten základ, ale ten kolikrát stačí akorát na to, abyste se probojovali a obsadili aspoň jednu vesnici. Ta vám posléze poslouží jako odrazový můstek pro vytvoření silnější armády. Pak už záleží, jakou armádu si vybudujete. Je ale nutné přemýšlet, protože jednotky se tvoří velice pomalu. Nestavíte je totiž po jedné, ale rovnou po skupinách, které čítají 30 mužů. Celé seskupení se pak ovládá najednou, nelze tedy označit jednoho pindíka a chodit s ním, jak se vám zlíbí - vždy jen dohromady ve skupině. Může se vám to sice zdát ze začátku trochu divné, ale časem přijdete na to, že je to velmi praktické. Víceúčelové jednotky Opravdu fascinující mi připadá velká rozmanitost vojenských jednotek. Krom oné základní vojenské jednotky lze naverbovat lučištníky, kopiníky, legionáře, gladiátory, jezdce na koních a další. Jednotky se neliší jen svým vybavením, ale také tím, co dovedou. Všichni mohou například používat různé druhy formací. ![]() ![]() ![]() Například slavní legionáři se mohou seřadit do věhlasné formace připomínající želví krunýř (vojáci jsou semknuti k sobě a obklopeni svými velkými hranatými štíty), a pak jak tank rozrážet neuspořádané houfy nepřátel. Kopiníci mohou zase házet svá kopí proti nepřátelům nebo je použít jako bodnou zbraň. Velmi účinná je i obranná formace, kdy se kopiníci zapřou a svá kopí dají do polohy šikmo vzhůru (něco na způsob jak odráželi Skotové ve filmu Statečné srdce jízdu na koních pomocí špičatých klacků) a nechají hrnoucí se nepřátele napíchat na své hroty. Lučištníci mohou střílet velké množství šípů do soupeřových vojsk nebo zápalnými šípy nechat shořet dřevěné stavení. Průzkumníci ![]() V tomto místě bych také rád podotknul jednu důležitou věc. Všechny jednotky mají kromě stupnice zdraví i stupnici síly. Pokud třeba donutíte jednotky běžet či bojovat, začnou se poměrně rychle vyčerpávat. Za jistých okolností to pro vás může mít i dost neblahé účinky. Aby třeba legionáři byli schopni vytvořit „želvu“, musí být jejich síla na určité hranici, a tak když jste je předtím donutili poklusem dostavit se k bojišti, zjistíte, že nejsou schopni onu formaci vytvořit. Toho může využít nepřítel, který na ně pošle spršku šípů se smrtícími účinky, případně je rozdupe jízda. ![]() ![]() ![]() Výrazným vylepšením je i možnost využívání přírodních úkrytů. Takový hustý les skvěle poslouží pro moment překvapení. V těchto lokacích jsou jednotky v trochu jiném módu a vy je ani pořádně nevidíte (jen jejich vybarvené obrysy), ale důležité je, že soupeř je nevidí vůbec. Pak stačí počkat na ten správný moment a máte skoro vyhráno. Na druhou stranu až půjdete kolem kopce obrostlého stromy a najednou se na vás snese houf šípů a oštěpů, tak se moc nedivte :) Problémem zůstává, že vy kolikrát ani nemáte tušení, odkud to vlastně přilétlo. Když to při další salvě zjistíte, narazíte při pronásledování na příkrý svah, po kterém se nevyškrábete, a tak musíte celý masiv obejít. Kdybych hrál multiplayer proti lidskému protivníkovi, ten by určitě nečekal, až si ho najdu a rychle by se stáhl. Když ale hrajete proti počítači, můžete si být jistí, že i když si dáte na čas, schovaného soupeře najdete přesně na tom místě, odkud na vás střílel. I tak se ale jedná o velmi dobrou vychytávku. Je vidět, že na poli RTS se stále dá ještě něco nového vymyslet. Schovávat se lze dokonce i v lánech obilí, ale není to tak dokonalé jako v onom lese. Nepříjemné prolínání jednotek ![]() Abych ale jen nechválil, musím i trochu kritizovat. Jak jsem už řekl, jednotky se zde nepohybují (krom těch speciálních) samostatně, ale ve skupinách a formacích. Když ale zadáte příkaz k pohybu jedné a v cestě stojí druhá formace, ta první tou druhou suše projde. A když říkám projde, tak to myslím doslova - normálně dojde k prolnutí textur a všichni projdou skrz ty druhé jak duch zdí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů V soubojích je to pak ještě horší. V případě, že se srazí jedna formace s druhou a řežou se hlava nehlava, vznikne jakýsi šílený různými barvami hýřící shluk, kde mám problém rozlišit, co je můj a co cizí voják. Přitom když jednotky někam pošlu a v cestě jim stojí třeba dřevěný katapult, stavení nebo kus skály, není pro ně problém daný objekt „obtéct“, aniž by došlo k nějakému prolínání. Nechápu, proč k tomu dochází jen tehdy, pokud se někde potká více subjektů. Trochu mě také, to už jen na okraj, zamrzela nepřítomnost krve. Ne že bych byl nějaký sadista, ale pokud si třeba vzpomenete na bitvy z Myth I až III a na tamější krvavou řež, přijde člověku trošku líto, že se na tento velmi reálný fakt docela zapomíná :( Verdikt až v zimě ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: Novinky |
Bergy připravil: jd |