zdroj:
tisková zpráva
Krátce před příchodem nového ročníku hokejové série NHL vydali EA hratelné demo jedné z celosvětově nejpopulárnějších her své sportovní série. My dnes přicházíme s dojmy z jeho hraní, abyste je mohli zkonfrontovat se zážitky a pocity svými, případně byli připraveni na to, co vás letos zřejmě čeká. Jak je již zaběhnutým zvykem, je demo osekané krom ovládání o všechna herní nastavení, ale i přesto se z něj dá už leccos vytušit. Po vydání dema jako takového se již tradičně objevilo několik neoficiálních utilit, kterými lze některé skryté herní parametry nastavovat a sledovat jejich vliv na chování hry. Krom změny délky třetiny lze volit i obtížnost, umělou inteligenci a slušnou řadu dalších vlastností.
Grafika na jedničku Jak je již u her z dílen EA Sports dobrým zvykem, audiovizuální stránka je na vysoké úrovni. V případě NHL 06 bych si troufl dokonce tvrdit, že na té nejvyšší. Výborně vyvedení hráči, ledová plocha i diváci, to bezesporu navodí tu správnou atmosféru a chuť do hry. Zároveň je díky grafickému zpracování hra velice přehledná a nemáte problém rozpoznat, kde se zrovna nachází puk.
Animace ve tvářích dodávají hráčům život hlavně v meziherních prostřizích, a konfrontace hokejistovy fotky s detailním záběrem jeho počítačového modelu na jedné obrazovce jasně dokazuje, že si s věrnou podobou hokejových idolů dali autoři hodně práce. Stejně tak bychom mohli hovořit o animacích, díky nimž se hokej mnoho neliší od skutečného přenosu. Výborně jsou zpracovány i opakované záběry či sestřihy na konci utkání. Říkám bravo, neboť jde o skvěle odvedenou práci. Za grafikou nijak nepokulhává ani zvuková složka hry, což jen dotvrzuje parádní první dojem.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Ovládání Dobrou hru netvoří pouze grafika a tak se od ní přesuneme k ovládání. EA se drží v bohatosti trochu zpět a oproti dřívějším ročníkům je letošní NHL 06 na možnosti ovládání ještě chudší, než je zvykem. Samozřejmě, že nechybí střela nápřahem či zápěstím. Možnost poslat přihrávku vzduchem jsem neobjevil, zato můžete použít funkci Drop Pass, což je jakési přenechání nebo možná lépe odložení puku. Prostě hráč vezoucí puk jej posune pod sebe a odjede. Nevím, jak moc toho herně půjde využít, ale k hratelnosti se dostaneme za chvilku. Novinkou stojící za zmínku jsou terčíky, které se při střelbě objevují v prostoru branky a ukazují, kam hráč míří.
zdroj:
tisková zpráva
Obranné zákroky představují již standardně bodyček, seknutí holí, blokování přihrávky, vrhnutí se na led, pokus o vypíchnutí puku holí a hákování, kombinované podle postavení hráčů s přitisknutím na mantinel a také Big Hit. Praktické využití si opět trochu rozebereme až dále. Ve hře zůstaly obě z dřivějška známé možnosti ovládat hráče, který zrovna neveze puk, tedy Open Ice Control a Open Ice Support. Ke kličkování zase slouží Auto Deke, čili automatická klička, kterou hráč stisknutím tlačítka sám vykouzlí, bez vašeho dalšího vlivu na to, co vlastně předvede.
Doplňkem k tomuto je pak tzv. Skill Stick, ve volném překladu něco jako „šikovná hokejka“. V útočném pásmu se tato nadějně pojmenovaná „vychytávka“ chová tak, že hráč opět provede automaticky kličku zakončenou většinou střelou na branku. Pokud tohle uděláte těsně před golmanem, většinou je z toho gól na jedno stisknutí tlačítka.
Vrcholem virtuozity, patřící ovšem spíš do varieté, je použití „šikovné hokejky“ v obranném či středním pásmu. Netuším, jaký důvod vedl programátory k zařazení tohoto kabaretního čísla do hokejové simulace, neboť tohle neuvidíte ani na Holiday on Ice. Hráč se prostě začne motat okolo své osy a to tak dlouho, dokud sám neztratí puk. Obvykle tak pět obrátek zvládne, což stačí k tomu, aby vám padla brada a začali jste uvažovat, jestli dělají EA blbce ze sebe nebo z vás. Ostatně – pokud jste nezkoušeli, natočil jsem pro vás toto „hokejové“ video (2 MB, DivX5, přímý link), kde si postupně zablbli hned tři chlapíci z Tampy Bay.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Shrnu-li sekci věnovanou ovládání, nemohu se nezbavit dojmu, že skutečný hokej nabízí podstatně více možností, na kterých by v EA mohli zapracovat, namísto vytváření skriptovaných kliček a šantánových kousků, které mezi skutečnými mantinely těžko kdy uvidíte. Umět ještě kotrmelec, mohlo by se na led nastupovat s červenými nosy na gumičce za kluby Humberto a Kludsky.
Obrana versus útok
zdroj:
tisková zpráva
Pomalu jsme se dostali k hratelnosti, čili tomu, jak vypadá interakce hráčů přimo v průběhu zápasu. Tady jsem zažil další šok, neboť jsem už v prvním zápase zvítězil 9:3, a hned vám povím proč. Hře absolutně chybí obrana. Počítač se vůbec neobtěžuje bránit mému řádění na ledě, takže si s pukem dělám doslova co chci. A to i v útočném pásmu, v těsné blízkosti branky. Naštěstí zmizela jatka, kámen úrazu některých NHL v minulosti, nicméně téměř absolutní pasivita je zase opačný extrém. Opět tuto informaci doplním krátkým videem nikdo_nebrani.avi, které mluví samo za sebe. Podotýkám, že vše, co tu zmiňuji a ukazuji, jsem zkoumal jak na standardní obtížnosti, tak i po patchnutí hry na co nejvyšší obtížnost. Pro obě nastaveních platí prakticky shodně vše, co dále popisuji.
Podobně impotentní je i obrana moje proti počítači, neboť i když se narozdíl od něj snažím jeho nájezdům všemožně bránit, téměř každý z obranných zákroků se míjí účinností. Jediná možnost, jak připravit soupeře o puk, je Big Hitem, který je ale ve vyšších obtížnostech zeslaben a tudíž pak není účinný ani ten. Sem tam se povede vypíchnout puk, ale k účinné obraně bych tohle asi neřadil. Sem tam ještě nějakou přihrávku zachytíte, ale těch je jako šafránu.
Výsledkem nemožnosti (a ze strany počítače i nechuti) bránit je bohapustá honěná od brány k bráně, při níž vy i počítač dojedete bez potíží většinou až k brance. Golman se tam chová jako pytel brambor, takže si jej (na rozdíl od počítače) položíte a zavěsíte nad něj, případně je velice jednoduché vsítit onetimerem tak, že si před brankářem přihrajete z jednoho křídla na druhé. Pravděpodobnost skórování je hodně vysoká. Přikládám další tři videa, kde vidíte typický samostatný nájezd plus onetimer zleva i zprava.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Stereotypní hratelnost Výsledky připomínaji spíš NBA, hra je stereotypní, a pro toho, kdo si chce opravdu užít hokeje, naprosto nezáživná. Nemusíte v podstatě nic umět, vystačíte si s tlačítky přihrávka a střela a branky padají a padají. Vypracování si gólové šance je od okamžiku, kdy získáte puk, otázkou tak pěti vteřin. Je jedno, zda přihrajete přes půl kluziště spoluhráči nebo se rozhodnete do útočného pásma s pukem dojet. Nikdo vám v ničem nebrání, ani když těsně míjíte soupeřovy hráče a o obrání o puk si vyloženě koledujete. Je to jako si jezdit s pukem při veřejném bruslení.
zdroj:
tisková zpráva
Vzhledem k tomu, že tempo hry je poněkud rychlejší než v reálu, za zmiňovaných pět vteřin dokážete i vystřelit z pozice, odkud branky moc rády padají. Rovněž situací, kdy se dostanu do samostatného nájezdu třeba při soupeřově střídání, je nezvykle mnoho - v každém zápasu se několika dočkáte. Na konto umělé inteligence a zkušeností z předchozích ročníků nutno pochválit aspoň za to, že jsem nezaznamenal žádné vyložené cheatování při nepříznivém výsledku pro počítač. Žádné bekhendové dloubáky za golmanova záda od modré nebo podobné skopičiny nepředváděl.
Další postřehy Zajímavou novinkou je občasné odskočení vedeného puku od hole. Připomíná to realitu a ujíždějící hráč se tím trochu zbrzdí, což ale ve konečném výsledku praktický význam nemá, protože si puk většinou zase vezmete a upalujete dál. Další postřeh je na konto golmanů. Střelou z dálky se mi skórovat nedařilo, zato hodně branek padlo ze skrumáží před svatyní. Obecně se jeví zákroky brankářů hodně stereotypně, takže za chvíli budete předem vědět, co brankář ve které situaci udělá a co na něj platí. V podstatě to víte i o hráčích v poli, pominu-li nadneseně, že vlastně nedělají nic. Celá hra je po pár odehraných zápasech předem hodně čitelná.
Zvláštní jinak je, že počítač zhruba od poloviny třetiny přeci jen trochu bránit začne, čímž myslím, že občas aspoň zachytí nějakou tu přihrávku před brankou. Ale i tohle je spíš takový malý alibismus než snaha skutečně klást odpor. Za zmínku stojí i statistika golmanů, kterou uvidíte i na jednom ze screenshotů. Počítač z 33 střel dal šest branek, já z 32 střel skóroval třináctkrát!!! Celkem tedy z pětašedesáti střel devatenáct branek. Uff, mám ještě něco dodávat?
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Co říci závěrem? Přemýšlím, jak demo shrnout a jak se na ně dívat. Pokud by opravdu to, co předvádí, bude obsahovat i finální hra, beru ji jako ostudu století, kterou nezachrání ani parádní technické zpracování. Naopak bude o to víc mrzet, že tak pěkně vypadající hra nabízí tak mizernou hratelnost. Zodpovědně mohu říct, že sérii NHL sleduji od roku 93, ale něco takového jsem nezažil. Po pár odehraných zápasech se neubráníte pocitu, že si z vás někdo drze střílí. Rozhodně ale nezískáte dojem, že autoři vás či alespoň hokej mají rádi.
zdroj:
tisková zpráva
Druhá hypotéza vychází z toho, že v plné hře bude vše jinak, čemuž nasvědčuje nečekaně brzké vypuštění ne úplně vyladěného dema. V tom případě se ale nabízí otázka, proč takovéhle demo vůbec EA vydali, když o stylu hratelnosti nepoví vůbec nic. Nehledě na to, že z dema by se hráč měl rozhodnout, zda si plnou hru pořídí či ne. V případě NHL 06 bych musel na sice pěknou, ale zcela nepoužitelnou hračku silně zatrpknout. Nechme se překvapit plnou verzí, která by ve světě měla vyjít už 6. září, zatímco u nás s českými titulky 16. září. Ať bude vypadat jakkoli, určitě nás překvapí minimálně tím, jak dilema dopadne. Přál bych nám hráčům tu druhou možnost, která z obou rozpačitých vychází přeci jen lépe.
Stáhněte si: Demo, Demo utility, Trailery...
Související články: Novinky, NHL 2005 recenze
|