Autor: Kate Publikováno: 5.září 2004 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Touto akcí také demo prakticky končí, takže jde skutečně jen o zábavu „na pár minut“, což je vzhledem k velikosti souboru přes 500 MB trochu zvláštní. Pokud by však podobnou atmosféru a dynamičnost nabídly i zbývající mise a navíc byly ještě značně různorodé, asi by nebylo příliš co řešit. Z jednoho levelu se však ještě o povaze finálního produktu nedají dělat ucelené závěry, a tak se nyní raději podíváme, jak na nás zapůsobily nové prvky v hratelnosti nebo atmosféra dema. Ovládání týmu a klíčová role medika Už úvodní akce v táboře je velice rychlá a intenzivní, prakticky se vůbec nezastavíte a to i přesto, že vám zbytek jednotky s odděláváním nepřátel vydatně pomáhá. Boje v Pacifiku nebyly podle tvůrců o hrdinech-jednotlivcích, ale o týmové práci a vzájemné pomoci, což se snažili zohlednit i ve hře. Pomocí kláves s šipkami můžete svému týmu zadávat jednoduché příkazy (postup vpřed, shromáždění okolo hráče, zahájení krycí palby, ústup vzad). Dostupnost a vhodnost určitého příkazu v dané chvíli ukazuje ikona v pravém horním rohu. Koho však podobné taktické prvky („combat squad control“) neoslovují, může na šipky s klidem zapomenout a starat se dál pouze sám o sebe. Věřte, že vaši muži budou vždy sami až moc dobře vědět, kam postupovat dál a jak se přitom chovat. Co se týče vzájemné pomoci, hraje klíčovou roli především postava medika. Ve hře totiž skutečně nejsou žádné lékárničky ani health packy, takže jedinou možností, jak se uzdravit a vrátit rozostřený výhled zase do normálu, bude buď použití obvazu, pokud jej má hráč u sebe, nebo volání o pomoc. Stisknutím klávesy „H“ (help) přivoláte zdravotníka, který vám během několika sekund opět vrátí zdraví na maximální úroveň 100 bodů. Ačkoliv v zmíněné demoverzi nemůžete o své kolegy a tudíž ani o medika přijít (schválně si zkuste střílet od vlastních řad), ve finálce to tak s největší pravděpodobností nebude, alespoň v to doufáme. Pokud vám tedy nepřátelé medika zabijí, stane se hra z mnoha důvodů daleko náročnější. Chování nepřátel Umělá inteligence Japonců je dost agresivní, neváhají se přiblížit až těsně k vám a když na to přijde, klidně vás vezmou pažbou po hlavě (vy samozřejmě můžete udělat to samé). Na první pohled se chovají poměrně chytře, snaží se třeba celkem vhodně využít členité prostředí ke krytí, nicméně občas vynikne jejich přirozená bojovná nátura a jednoduše na vás bezhlavě naběhnou, což má být ale regulérní součástí hry. V demu se mi však bohužel i stalo, že pokud byli Japončíci zaměstnáni střelbou po mých parťácích, ignorovali můj útok z boku, takže jsem do nich mohla klidně párkrát vystřelit, aniž by se nějak výrazně vzrušovali nebo nedejbože obrátili svoji Arisaku proti mně. Co se týče AI ve finální verzi, měla by se do ní prý dynamicky odrážet aktuální morálka mužstva. Pokud se například stane událost, která japonské vojáky znejistí a rozhodí (třeba smrt velitele jejich jednotky), budou pak i sami méně odhodlaní bojovat až do posledního dechu. Na druhou stranu ale Japonci nepatří zrovna mezi ty, kteří by se rádi vzdávali, takže spíš než zběsilý úprk od nich můžete v běžné situaci očekávat různé sebevražedné akce nebo nálety. Kromě toho všeho si prý nepřátelé budou také uvědomovat různou důležitost vašich jednotek, takže spíš než po obyčejných pěšácích půjdou zákeřně po vašem medikovi. Zbraně a vozidla Hned od začátku máte v demu k dispozici granáty, samopal Thompson a M1 Carbine. V průběhu řeže je můžete pochopitelně vyměnit za kousky od mrtvých nepřátel, například za pušku Arisaka nebo pistoli Nambu, ačkoliv pokud máte dostatek munice, není k tomu prakticky žádný důvod. Právě munice má však hrát v MoH: PA klíčovou roli, jednoduše řečeno se totiž plné zásobníky – stejně jako ve skutečné válce - nebudou válet na každém rohu, takže se šasování mrtvých přátel i nepřátel stane skutečně nedílnou součástí hraní. Pokud vás zajímá, jaké druhy zbraní pro obě strany nabídne kompletní verze hry, podívejte se na tento seznam na jedné holandské fansajtě. K dispozici je i podobný výčet zahrnutých vozidel a letadel, z nichž některá budete moci ve hře svobodně ovládat, zatímco u jiných bude vašim cílem jejich zničení. Co dalšího nabídne plná verze? Jak už bylo zmíněno v předchozím odstavci, vašim hrdinou se v MoH: Pacific Assault stane mladý vojín Tommy Conlin. Právě s ním si projdete sedm zásadních operací v pacifické oblasti, které budou ve hře pokrývat více než 25 misí. Vaši cestu zahájíte přímo v den útoku na Pearl Harbor, jednou z dalších misí se pak stane například dobývání Tarawy (1943), které bylo důležitým úkolem před získáním Marshallových ostrovů. Dobytí Tarawy a převzetí kontroly nad místním letištěm dalo Spojencům ve skutečné válce více práce, než se předpokládalo, a to i přesto, že měli nad Japonci mírnou početní převahu. Ne nadarmo je vylodění na Tarawě považováno za Den D války v Pacifiku. Ve hře je kolem Tarawy nachází skalnaté útesy, což ještě znesnadňuje vaším člunům vylodění, ale na druhou stranu to přidává na autentičnosti. V momentě, kdy se na pevninu dostáváte vy, můžete kolem sebe vidět i stovky dalších spojeneckých vojáků, z nichž někteří padají pod silou nepřátelské palby k zemi. Na ty, kteří se úspěšně dostanou přes první etapu bojů, čekají o něco dál japonské jednotky, připravené bránit svou zemi do posledního muže. V dalších misích budete pak plnit poměrně standardní úkoly – dobývat nová území a bránit již získané ostrovy, provádět operace typu Search & Destroy, zachraňovat spojenecká rukojmí z nepřátelských základen a mnoho dalšího. Nový engine, realistická fyzika Co se týče technického zpracování, zaslouží si asi pozornost především nový engine vytvořený v pobočce EA v Los Angeles, která ho nazvala MOH-Tech. Hra vypadá za běhu velice dobře, i když celkový dojem dotváří jistě i řada naskriptovaných scén ve stylu Call of Duty. Vše je dynamické, prostřední celkově detailní a každou chvíli můžete očekávat nějaký efektní výbuch. Při bojích v táboře si skutečně připadáte jako uprostřed džungle, i když zpracování křovin a listí by mohlo být přece jen ještě o třídu lepší a i na pojetí vody v dřívějších videích z Tarway (viz tabulka níže) by se dalo ještě ledacos vylepšit. Díky využití engine Havok je i fyzikální chování objektů ve hře daleko věrohodnější než v minulých hrách ze série Medal of Honor. Už v demu lze zpozorovat, že celé herní prostředí je o něco interaktivnější – můžete například vyhodit do povětří sudy s benzínem nebo další objekty a tím si také trochu odpomoci od zakempovaných Japonců. Doporučená sestava pro hraní dema (a zřejmě tedy i pro finální produkt) je procesor 2+ GHz, 512 MB RAM a 128+ MB grafická karta s podporou DirectX 9.0. MoH: Pacific Assault byste však měli rozběhat i na sestavě s CPU 1,5 GHz, 256 MB RAM a 64 MB grafické kartě (DirectX 8.1 kompatibilní). V obou případech musíte mít ale operační systém Windows XP nebo alespoň Windows 2000. Demo také podporuje pixel shadery pouze ve verzích 1.0 a 2.0, finálka by však měla už i 3.0. Na mé sestavě Athlon XP 2800+, 512 MB RAM a GeForce FX 5900 běhalo MoH: PA na střední detaily a se zapnutými efekty v rozlišení 1024x768 ještě poměrně plynule, jen při větších přestřelkách se trhala a vše klesalo až k hranici 20 fps. Naprosto bez problémů se tak dalo hrát pouze v 800x600, což skutečně svědčí o poměrně vysoké náročnosti hry podobně jako u Far Cry. Na multiplayerové části hry pracuje samostatný vývojářský tým a právě od ní máme také očekávat nejmarkantnější změny. Tvůrce hry Matt Powers přiznává, že dříve býval multiplayer ve hrách jen jakýmsi doplňkem, zatímco největší úsilí se věnovalo tvorbě singleplayerové kampaně. Doba si však žádá jiný přístup, a tak MoH: Pacific Assault nabídne nové pojetí herních tříd, nový mód Invader a 8 originálních MP scénářů. Samozřejmostí se stane také zabudovaná podpora anticheatovací technologie PunkBuster. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů V modu Invader budou dva maximálně 16ti-členné týmy plnit sérii zadaných úkolů, která se pojí s obranou a dobýváním ostrova. Hráči si budou moci také vybrat, zda využijí rozdělení na herní třídy (útočné síly, inženýři, medici atd.), které mají různé omezení v tom, co mohou používat, a nebo si budou všichni rovni (tzn. každý může vše, neexistují specializace). Mně osobně se vydané demo celkem líbilo. Svým lineárním stylem a skriptovanými částmi hodně připomíná spíš Call of Duty, křísnutou konzolovým MoH: Rising Sun, což se ale rozhodně nedá považovat za nevýhodu, alespoň ne z hlediska prodejnosti. Celkově je hra hodně rychlá a občas také zmatená - jednotlivé úkoly vám přibývají a „plní se“, aniž byste na tom často museli nějak déle a výrazněji pracovat a to dává hře až trochu zbytečný punc jednoduchosti. Doufejme, že ostatní levely budou delší a náročnější než Henderson Field (i když v demu lze ještě zvýšit obtížnost) a že nám dohrání celé hry nezabere jen pár hodin, jak by se dalo podle délky této mise a jejich celkového počtu usuzovat. Vývojáři slibují podporovat komunitu kolem MoH: PA, jak jen to půjde. V době vydání plné verze hry by se tak měl ve světě objevit i SDK (Software development kit). U nás se Medal of Honor: Pacific Assault s českými titulky objeví 12. listopadu. Zdroje preview: HomeLan, GameSpot, EuroGamer, GameSpy, IGN, C&VG, PlanetMoH a další Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa..., Tipy pro zpřístupnění dalších zbraní Související články: Novinky, Vše o sérii Medal of Honor |
Kate | |
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak |