Left 4 Dead - E3 dojmy
zdroj: tisková zpráva

Left 4 Dead - E3 dojmy

19. 7. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

V akci od tvůrců Counter-Strike spolu s partou tří kámošů postupujete zombiemi zamořeným městem a snažíte se dostat pryč. Skrývá se pod jednoduchým nápadem opravdu nejintenzivnější co-op zážitek všech dob?

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 19.července 2008


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně už mám pořádně jasno v tom, jak tenhle bláznivý, spolu-tvůrci Counter-Strike vyvíjený a autory Half-Life posvěcený projekt bude vypadat. Na E3 prezentaci v budce Valve zabral Left 4 Dead vlastně všechen prostor. „Ne, tenhle rok se o Episode Three ještě rozhodně nic nedozvíte,“ odpověděl mi Doug Lombardi, PR ikona herního byznysu, na dotaz, který prostě nešlo nepoložit. No co, stejně jsem přišel kvůli zombíkům!

 „Nejintenzivnější co-op zážitek všech dob“
Takhle na sebe Left 4 Dead láká. A musím dodat, že zážitek to byl vskutku pamětihodný je a v mém osobním žebříčku trumfnul i podobně fungující mód Horde v Gears of War 2. Jak že je tedy koncipován Left 4 Dead? S partou tří dalších kámošů postupujete zombiemi zamořeným světem a snažíte se dostat pryč. Nemrtví jsou ovládáni umělou inteligencí a mají ýkvé tykve, ale je jich nehorázně moc, jsou všude, běhají až nepříjemně rychle a k tomu mají v rukávu řadu nepříjemných překvapení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Můžete hrát vlastně i jen sami na sebe a s boty, ale primárně je to záležitost pro čtyři živé lidi najednou, kteří se zhostí groteskního komanda. Jeho členové vlastně ani komando být nechtějí, jen by se rádi dostali ze zombíky kontaminovaného teritoria, takže si prostě říkají „Přeživší“. Konkrétně tu je vietnamský veterán Bill, manažer Louise, svalovec Francis a dívčina Zoey. Tohle je prvním rozdílem oproti ostatním MP akcím, kde hrajete za víceméně anonymní postavy. Tady má každá svůj příběh, své názory a své hlášky.

 Vzhůru na ty dementy!
Super je, že Left 4 Dead, byť multiplayerová hra, bude vlastně skýtat „ příběhovou kampaň“. Pointa je v tom, že pořád někam postupujete, namísto běhání po jedné mapě do zblbnutí. Chcete se přece dostat z tohohle zapadákova, no ne? Nic než tma, rozpadlé baráky, podzemní parkoviště, tunely nefunkčního metra a k tomu tu je tak mrtvo, až je tu vlastně nemrtvo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Každá „mise“ (vysvětlení) začíná v menší místnůstce, kde si kromě pistole vyberete ještě jednu zbraň (UZI, brokovnice, později třeba i M4), seberete balíček první pomoci a máte-li štěstí, ještě přiberete granát či molotovův koktejl. Při hraní spolu s kolegy ze zahraničí jsem se takhle nějak vybavil, po menším váhání (komu by se tam chtělo?) zvedl závoru, otevřel dveře a pustili jsme se na ně.

Left 4 Dead funguje tak trošku jako Serious Sam, byť přeci jen v menším měřítku. Zhruba každou půl minutu až minutu jsme se dostali na místo, kde se najednou začala rojit hejna zombíků, které jsme vždy asi tak další minutu, maximálně dvě, decimovali. Následovala chvilka klidné chůze, vyplněná sem tam nějakým fragem do počtu, po níž se zase spustil nějaký skript a nás opět zaplavil dav hniloby.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 A fragy rostou po desítkách
Je to sice zběsilá akce, ale zároveň to je záležitost komplexnější a náročnější, než jsem si myslel. Sám jsem se o tom na vlastní kůži přesvědčil po asi prvních deseti minutách hraní, kdy jsem se odtrhl od skupiny, vyběhl napřed do ulic a tam pádil směrem k hloučku zombií.

Tradičně jsem je kosil jednu po druhé, jenže při tom jsem ještě zasáhl auto, to spustilo alarm, jenž přilákal dva milióny dalších pekelníků a já se ocitl v totálním obležení, ze kterého se už nedá utéct. Jak vás zombíci obklíčí, je vaší jedinou šancí probušit se ven pomocí pažby zbraně, ale to už je jen taková poslední zoufalá naděje. Skončil jsem tedy na zemi a ačkoliv i to ještě není definitivní konec - rychlý kolega by dokázal mé problémy vyřešit - byla to moje blbost, dostal jsem se moc daleko od parťáků a to pro mě znamenalo konec. Ono se tomu neříká „kooperativní akce“ jen proto, že to dobře zní. Jo a už jsem říkal, že po levelech nejsou žádné lékárničky?

Naštěstí jsem si z toho vzal poučení nejen já, ale i moji zbývající tři souputníci, takže oni se už celkem v pohodě prostříleli k cílovému checkpointu a já byl oživen. Sice jen s polovičním zdravím, ale dodatečný medkit mě zase dostal do skoro perfektní formy. Opět jsme se vybavili, otevřeli dveře a vydali se na další jatka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Osamělý vlk brzy vytáhne zuby
V jeden okamžik jsme se ocitli v jakési strojovně či co a ta se vyznačovala hned dvěmi věcmi. Zaprvé, byl tam přidělaný rotační kulomet, což něco věstilo. Zadruhé, bylo tam červené tlačítko a ještě než jsme se k němu dostali, už na nás Chet Faliszek (jedna z hlav vývoje) skoro řval: „Hlavně nemačkejte to červené tlačítko. Ať vás ani nenapadne na to sáhnout! Běžte do té místnůstky s minigunem, vyléčte se a navolte si svojí oblíbenou zbraň,“ začal komandovat a pokračoval: „Potom se jeden chopte rotačátku, druhý stůjte vedle něj a vypomáhejte. Zbylí dva jim budou krýt záda. Vidíte za nimi tu díru v zemi, no ne? Až budete ready, pak to můžete stisknout.“
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Udělali jsme, jak nařídil, já se staral o ďuznu, ale nějak se nikdo neměl k tomu mačkání. Znělo to fakt děsivě :-) Jeden dobrovolník se toho nakonec ujal a začalo to. Bylo jich hodně. Strašně hodně. Přehodně. A nechápal jsem, jak mohou proudit v takovém množství a tak rychle. Celkově jsme to ale přežili až překvapivě dobře. „No ono když se kooperuje, tak to není tak zlé, což?“, rýpnul si Chet a já na sebe byl hrdý.

Výbornou vychytávkou je schopnost vidět své kolegy i skrze zdi (resp. jejich zářící obrys), takže se nám ani jednou nestalo, že bychom se museli zdlouhavě hledat. Super je i bonzovací systém, který vypisuje každou událost hodnou pozornosti, již zrovna někdo z týmu provedl. Něco mi říká, že tvůrci ho sem dali jen proto, abychom si v týmu mezi sebou mohli nadávat za to, že po sobě střílíme - friendly fire byla totiž zapnutá a v té tmě nasekala pěknou paseku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bacha na čarodějnice!
Párkrát jsem narazil zombíka Smokera, jenž mě z dálky napadl svým dlouhatananáským jazykem, já se nemohl hýbat a kámoš mě muset osvobodit. Jindy jsem byl takhle zase uvězněn na židli. Mimochodem, když vám zdraví spadne hodně dolů, začnete pajdat a jste pomalí - u mě to vypadala obzvláště stylově, protože jsem hrál za dědulu Billa.

Další fajnovkou jsou čarodějnice, taková místní unikátní stvoření. To proto, že jste jim naprosto buřt, ale musíte je nechat na pokoji. Nesviťte jim do obličeje a nestřílejte je, jen okolo proplujte. Ona totiž když se babizna nakrkne, jste automaticky hotoví. To jsem tehdá ještě nevěděl, že do ní nesmím střílet. A potom znova, to zase tehdá kolega nevěděl, že na ni nemá blikat, a on měl to štěstí, že jsem na ráně byl já.

 Speciální odrůdy
Po většinu hraní jsem odpravoval řadové zombíky, ale čas od času se na scéně objevil i nějaký ten speciální druh. Tank je velký, silný, poměrně rychlý a hlavně toho vydrží více, než jsem si v okamžiku našeho rande přál. Boomer zase neustojí skoro nic, ale musí se zničit okamžitě a s odstupem (to kvůli toxické explozi). Jednou jsem se na něj nezaměřil, on mě poblil od hlavy až k patě a tím mě otrávil. A Hunter je pro změnu nehorázně rychlý, skáče i po stěnách a když si na mě udělal zálusk, já z ničeho nic ležel na zádech a on klečel na mně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Ačkoliv o tom Valve zatím moc nemluví a ani nic neukazovali, už dlouho víme, že za tyhle speciální typy netvorů bude možné i hrát. Chet mi o tom řekl něco více: „Kromě toho, co tady vidíš, budeme mít i Versus mód. A právě v něm si za ty zombie budeš moci zahrát,“ spustil Chet a navázal: „Bude to čtyři na čtyři, lidé proti zombiím a bojiště bude pochopitelně trochu jiné.“ Pod tím si představte de facto tradiční multiplayerovou mapu, jako z nějakého Team Deathmatche.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva U Left 4 Dead jsem vytuhnul pěkně dlouho, ignorujíce při tom novináře čekající za mnou a i přes tu menší provinilost jsem se královsky bavil. Turtle Rock Studios a Valve se povedlo původně trochu zmatečný a překombinovaný koncept slepit dohromady excelentním způsobem a vy už začněte přemýšlet nad trojkou vyvolených, se kterými se v listopadu sčutnete a pustíte se do „nejintenzivnějšího co-op zážitku všech dob.“ Sám se pod to už předem podepisuji.

zdroj: Archiv



zdroj: Archiv



zdroj: Archiv


tři části komentovaného hraní na E3 prezentaci

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Aktuality...


Miloš Bohoněk
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování


 
 
Miloš Bohoněk

Nejnovější články