FIFA Football 2004 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

FIFA Football 2004 - dojmy z dema

15. 10. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

S letošním ročníkem FIFA Football 2004 od EA Sports přichází jako tradičně řada změn. V prvních dojmech z pondělního hratelného dema se dozvíte, jaké jsou hlavní trendy nového herního pojetí a čím zaujmou.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 15.října 2003
Verze hry: veřejné demo
Doba hraní: 2 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Podzim je tu a s ním demo velice očekávaného pokračování fotbalové série FIFA Football 2004. Plná hra pro PC má být na pultech zhruba za tři týdny a od pondělního večera je venku její hratelná demoverze (jen 36 MB), jejímž prostřednictvím si můžete základní funkce hry sami osahat. Termín „hratelná“ je v tomto případě tak trochu zavádějící, neboť k tomu, abyste si mohli novou FIFU vyzkoušet bez újmy na psychickém zdraví, bude potřeba použít některou z neoficiálních utilit, které vzešly z dílen hráčské komunity a jež vám aspoň trochu hraní zpříjemní.

Původní verze dema totiž obsahuje pouze jeden čtyřminutový poločas mezi AC Milán a Juventusem, doplněný na začátku a konci nekonečně vleklou sérií zpomalovačů, díky nimž se každé spuštění a (povinné) vyskočení ze hry nesnesitelně povleče. Utilit, které vám pomohou, vyšlo hned několik a všechny provádějí v podstatě to samé - přidávají možnost přenastavit kameru, grafické rozlišení, obtížnost, rychlost hry a především délku poločasů. Doporučím třeba Demo Raptor 1.5, který navíc dokáže (za cenu ukončení hry pomocí Ctrl + Alt + Delete) odstranit i úvodní a závěrečnou omáčku.

 Změny v ročníku 2004
Jak je zvykem, i v novém ročníku FIFY došlo k překopání kde čeho, a tak je řada herních prvků opět pozměněna. Základem zůstávají přihrávky na hráče i do běhu, centry vzduchem a střelba. Přihrávky do běhu a především vysílání spoluhráčů do volného prostoru byly kořením loňského ročníku (recenze) a hra vás tak nutila si šance aktivně vytvářet a neustále hnát svůj tým dopředu. Letos tu tato možnost zůstala, nicméně oproti loňskému způsobu dle mých zkušeností asi poněkud zdegradovala. Spoluhráče sice popohnat můžete, ale ten běží rovnou kupředu a vůbec mu nevadí, že jde přesně vstříc obráncům. Loni šlo opakovaným mačkáním patřičné klávesy měnit místa, kam si hráč nabíhá, letos už tato možnost podstatně zakrněla a s tím i její výborné taktické využití.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Novinkou, která má taktické pohánění spoluhráčů asi suplovat, je nyní označení až tří útočníků a poté volba, na koho z nich přihrávku vyšlete. O té se ještě zmíním později. Čerstvá je i funkce zvaná „walk“, která hráče uvede do jakési statické pozice, při níž je možné s míčem na místě driblovat anebo se pokusit o náhlé vyběhnutí a oklamání obrany, případně vystřelit po zemi. Kličkování za běhu, které se mi loni líbilo, je omezeno na předkopnutí si míče a mírně zrychlené vyražení za ním, ale možná časem objevíme i nějaké další parádičky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pozměněného pojetí doznaly i rohové kopy, kde už si nemůžete nasměrovat míč podle libosti. Nyní si pouze před exekucí vyberete některý předdefinovaný sektor vápna a pak do něj pošlete centr. Pokud zahrává roh soupeř, nelze si vybrat, kterého hráče chcete ovládat, ale je vám jeden prostě přidělen. A s ním zároveň i soupeř, kterého máte na starosti ohlídat. Dostanete chvíli na zorientování se a na trávníku se objeví bod, do kterého bude centr směrován. Až poté, co je rohový kop proveden, se můžete začít hýbat a zapojit jakž takž do hry. Mno, vyzkoušejte to a udělejte si obrázek sami. Zatím jsem tomu na chuť nepřišel, ale tím nechci zatím tvrdit, že to je špatné.

 Vrozená pasivita
Podobných prvků je ve hře více a jako každý rok je potřeba si na ně zvykat. Ovládání je tradičně zahaleno rouškou tajemství a tak je potřeba improvizovat a hledat, co ve které situaci pomáhá a sem tam objevíte nějakou utajovanou vlastnost. Po odehrání několika zápasů a vstřebání základního ovládání se můžete začít dívat na hru globálněji. Zde avizované zdokonalení taktiky jsem v demu neobjevil, zato jsem si všiml jiné věci. Celá hra je soustředěna do středu hřiště a hráče u postranní lajny byste hledali většinou marně. Herní pojetí počítače je formou krátkých přihrávek po zemi, a tak se hra hodně pomalu přesouvá od jedné brány ke druhé a zpět.

V podstatě se dá říci, že tak do tří čtvrtin hřiště se dostanete v pohodě, ale pak přijde zdánlivě mrtvý bod, kdy není komu přihrát. Útočníci sami nejeví žádnou aktivitu ani snahu se uvolnit a jsou přikovaní ke svým strážcům. Vaši spoluhráči tvoří se soupeřem téměř siamské dvojice, a tak při pokusu o přihrávku většinou o míč přijdete. Řešení ale existuje a o něm si povíme za chvíli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Golmani na manuální pohon...
Do série FIFA se opět vrací golmani, jejichž přirozené schopnosti strážit branku poněkud zaostávají za tím, co by asi v porovnání s útočníky umět měli. Jako z žákovské přípravky se chová brankář, který i při samostatném nájezdu čeká na brankové čáře až do poslední chvíle a jeho vyběhnutí je pouze alibistický akt, který už nijak nevyvrátí fakt, že se blíží jistý gól. Sice si brankáři umí vybíhat pod centrované rohové kopy a většinou zachytí i přímý kop, ale tím jejich šikovnost na první pohled končí.

Naštěstí tu je klávesa, kterou je možné golmana jaksi vybudit a přimět k vyběhnutí, což kupodivu vcelku dobře funguje. Je ale třeba golmana manuálně popostrčit a nespoléhat na jeho předvídavost. Zatím si nejsem jistý, jak tuto vlastnost hodnotit. Na jednu stranu je to fajn, že lze i golmana takto řídit, na stranu druhou v tom samém okamžiku ovládáte obránce a času ještě volat na golmana, aby sebou hnul, moc není.

Již jsem zmiňoval poměrně časté branky z hloubky pole (i na nejvyšší úroveň World Class), které díky lehkosti střel vypadají dvojnásob pošetile. Co jsem zkoumal strukturu souborů, půjde opět golmanům přenastavit jejich úroveň a vytřískat z nich asi víc, než co zatím předvádějí podle standardních parametrů.

 ... a útočníci jakbysmet
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konečně se dostávám ke slibovanému řešení pasivity útočníků. Oživení do jejich řad je potřeba vnést stejně jako u golmanů manuálně. Slouží k tomu ony zmiňované značky nad třemi spoluhráči, které lze speciální klávesou zobrazit a jejím opakovaným mačkáním mezi označenými hráči přepínat. Tím to ale zdaleka nekončí, naopak teprve začíná. Na gamepadu se dvěma joysticky ten pravý slouží k tomu, že označeným hráčem pohybujete! Čili fáze uvolnění spoluhráče v útoku probíhá jeho označením a přepnutím na toho správného, jeho navedením do volného prostoru a následnou přihrávkou. Trochu komplikované a netuším, jak to půjde na klávesnici, nicméně možnost tu je a jak to tak zatím vypadá, jinak se asi neuvolníte.

 Střelba
Zatím nejpodivněji na mě působí střelba, která je zpracována bez jakékoli možnosti měnit sílu střel (alespoň jsem na nic nepřišel a budu vděčný za každý tip). Všechny mé i počítačovy pokusy končí neslaným nemastným odkopem míče, kde délka držení klávesy pouze udává, jak moc nepřesná střela bude. Tudíž i rána z pětatřiceti metrů je jen jakési propagační polechtání míče placírkou, kupodivu poměrně často končící v síti. Pokud „nápřah“ přeženete, letí míč do tribun, nicméně ani tehdy nejde o žádnou dělovku. Je to podivné, ale nepodařilo se mi vykoumat ani zjistit, co s tím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Toto prapodivné zpracování střel se odráží v hratelnosti tím, že se prohlubuje dojem z celkové umdlenosti. Počítač sází většinu branek téměř na chlup stejným způsobem, a to ze středu vápna k dolnímu rohu svatyně. Sem tam branku mine, občas míč trefí tyč a výjiměčně se do střely vloží golman. Ránu pod břevno jsem nezažil, voleje jsou stejně unylé a všechny koncovky tudíž vypadají dost fádně.

 Další novinky a zajímavosti
Vcelku šikovně vypadají v opakovaných záběrech diagramy, které se virtuální tužkou vykreslují u některých pěkných šancí a znázorňují, jak celá šance probíhala. Mohli jste si jich všimnout na některém z videí, která přípravy vydání hry provázela. Na obrazovce se objeví úvodní snímek akce, poté se na ni vykreslí schéma akce a nakonec se na jeho pozadí vše přehraje. Opravdu šikovný efekt, například pro ukázání ofsajdu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zajímavé jsou i reakce míče, který se nyní odráží od hráčů, odskakuje od nohy a chová se vůbec mnohem reálněji než dosud. Škoda jen, že občas jsou reakce hráčů poměrně pomalé a když se dostanete poblíž pomezní čáry, zcela zbytečně s míčem přeběhnete až do zámezí, i když jste měli dost času a prostoru tomu zabránit a udržet míč ve hře. Obranné zákroky jsou vcelku variabilní a najdete tu i držení za dres anebo stržení útočníka za rameno na trávník. Sympatické je, že míč často neseberete úplně, ale pouze se jej podaří od útočníka trochu oddělit a někdy se k němu dostanete dřív vy, jindy si jej hráč přitáhne zpět, někdy se míč odrazí do pole apod.

Staronově je zpracována exekuce přímých kopů, kde loni kruhový diagram nahradil vodorovný posuvník, v němž je třeba opět zastavit stupnici přesnosti ve správné poloze. Stavíte-li zeď, lze s ní pohybovat do stran (i když skupinová animace je šílená) a je tu i možnost s celou zdí povyskočit. U vhazování autových už zase vidíte hřiště a úmysl exekutora, nicméně hýbat s hráči v poli lze, až teprve když je míč do hřiště vhozen. Ovládání podobně jako v letošním NHL využívá pomocných kláves a jejich kombinací, čímž je dosaženo větší variability a zároveň nutnosti se hru delší dobu učit ovládat. Pestřejší ovládání beru jako plus, nicméně by prospělo nedělat s ním takové štráchy jako každý rok, v manuálu vše pořádně vysvětlit a nenechat hráče se dohadovat, co se kdy a jak vlastně má dělat (viz třeba hlavičkové souboje atd.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tipy k ovládání hry
Jelikož se v samotném demu nedostanete k nastavení herního ovládání a na vše budete muset přicházet postupně sami, může vám pomoci tento textový dokument, který popisuje alespoň základní funkce pro hru na klávesnici. Seznam není zdaleka úplný a ve hře najdete i různé kombinace kláves. Pro začátek je to ale určitě lepší než nic. Ve snaze o vyskočení do menu anebo změnu kamery brzy zjistíte, že hra zdaleka nereaguje na každý stisk odpovídající klávesy a často bude potřeba mačkat trochu zběsileji, než je zdrávo. Netuším, čím je to zapříčiněno, ale věřím, že plná hra tento nedostatek odstraní. Zatím jsem přišel na uspokojivý postup ve dvojím stisku klávesy Escape. Naopak mě potěšilo, že už jde konečně menu ovládat i kompletně joypadem a není tak k jeho procházení třeba chvíli používat klávesnici, chvíli mávat myší a sem tam do toho zahýbat padem.

 Třešně bez dortu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fotbal prezentovaný v demu FIFA 2004 by se dal po prvních dojmech přirovnat k třešním bez dortu, kdy se autoři zaměřili na dílčí prvky, kterým ale zapomněli dát fotbalovost a propojit je v dynamický celek. Zajímavější souboje, variabilní chování při zákrocích, míč oddělený od hráče, rozhodčí ponechávahjící výhody. Na straně druhé konstantní herní tempo, žádné vážnější úniky, zvraty, rychlé přenášení hry, nabíhání do nekrytých pozic, rány z dálky, tvrdé hlavičky po centrech či zajímavé kombinace.

Vše vypadá, jako by bylo zredukováno na ťukec, končící většinou několik metrů před velkým vápnem. Zde ale přichází na řadu pokročilejší způsoby ovládání a manuální řízení spoluhráčů, kteří, jak to tak vypadá, bez vás moc vlastní aktivity nevyvinou. Osobně se komplikovanějšímu ovládání nevyhýbám, zůstane-li v mezích, jež se dají vstřebat a účelně použít. Zatím mám s vedením míče a současným ovládáním spoluhráče na druhém konci obrazovky vcelku potíže, ale nevzdávám to a chytřejší budu po dalších dnech testování.

 Čekání na plnou verzi
Jsem zvědavý, co s herní variabilitou udělá plná hra a její trenérské volby, které by mohly roztáhnout hru do stran a dát hráčům víc tvůrčího prostoru. Osobně mi FIFA 2004 tak, jak je prezentována v demu, přijde šikovnější z pozice lokální, tedy toho, jak se chová hráč s míčem jako takový, a jeho možnosti obranné. Pohledem globálním na mě ale demo působí celkem upjatě a hra připomíná čutec, který se od opravdového fotbalu liší právě tím, že se hra rychle mění a přenáší, hráči jsou aktivní i bez míče a navzájem si připravují rozmanité šance jak po zemi, tak i vzduchem, nakrátko i na větší vzdálenosti. A využívají k tomu celou plochu hřiště.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Jasný trend ve FIFA 2004 je aktivní zapojení hráče do hry nejen ovládáním toho, kdo právě vede míč, ale i v roli jeho spoluhráčů včetně golmana. Do jaké míry je to reálné se ukáže časem. Myšlenka je to dobrá, záleží na jejím praktickém zvládnutí. Zdá se, že klávesnicářům zvoní ve sportovních titulech hrana a přichází doba pokročilejších gamepadů, podobně jako u NHL 2004.

K problémovým prvkům počítám hlavně střelbu. Ta vypadá na kámen úrazu letošního ročníku, pokud jsem nepřehlédl nějakou důležitou možnost, jak měnit její razanci. Nicméně jde stále jen o demo a je tedy předčasné dělat už nyní závěry. Ne snad proto, že bych čekal nějaká podstatná vylepšení toho, co je v demu prezentováno. Spíš to jsou další podstatné funkce taktické, které v demu chybí a rovněž po vydání plné hry vyplynou na povrch i další tajemství jejího ovládání, ale na ně si musíme počkat do začátku listopadu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Sérii FIFA se věnuje několik fanouškovských webů, kam můžete zavítat pro další informace či výměnu názorů. Začnu jedním naším, který najdete na adrese www.fifacz.com, včetně českého diskusních fóra. Světová komunita se schází třeba na www.soccergaming.com, www.fifa04.com anebo www.socceraccess.com, kde si popovídáte sice jen anglicky, ale zato se setkáte s podstatně širším spektrem fanoušků.

Stáhněte si: Demo, Demo expandery, Videa, Intro video, E3 video

Související články: Novinky, FIFA Football 2003 recenze (11/2003)




Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články