FIFA 06 - rozbor dema
zdroj: tisková zpráva

FIFA 06 - rozbor dema

8. 9. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Použít engine netknutý po mnoho let, přidat do něj pár nových funkcí, předělat ovládání, taktické možnosti či jiné vlastnosti po vzoru konkurenčního Pro Evolution Socceru a na světě je aktuální ročník fotbalové série FIFA.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 8.září 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba testování: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Pár dnů po demu NHL 06 přišli Electronic Arts s dalším tahákem jejich dlouholetých sportovních sérií – fotbalem FIFA 06. Hratelnou demoverzi, kde máte na výběr z pěti zvučných evropských klubů (Manchester United, Paris SG, Bayern Mnichov, FC Barcelova a AC Milán), s nimiž lze hrát přátelské zápasy na dvou stadionech (jeden večer, druhý za dne), si můžete stáhnout od nás. Pro demo vyšly různé utility a především výborný Demo Raptor, který umí změnit obtížnost, herní tempo, rozlišení a řadu dalších drobností, stejně jako prodloužit délku poločasu na 45+ minut nebo přeskočit zdržovací obrazovky v úvodu hry.

 Volba taktiky
Demo konečně dovoluje svobodně nastavit ovládání pro klávesnici i gamepad, a krom hraní jsou k dispozici i některé trenérské volby. Patří k nim výběr formace a případné změny sestavy včetně prohazovaní hráčů na jednotlivých pozicích, nastavení exekutorů pokutových či rohových kopů a osobní obrana. Ve výběru formací oproti konkurenčnímu Pro Evolution Socceru 4 (PES) chybí jakákoli možnost dále formaci editovat a upravovat detailněji rozestavení hráčů, nemluvě o další řadě nastavení, která PES nabízí, nicméně u EA je k tomuto účelu určena jiná hra FIFA Manager 06.

Při selekci hráčů pro přímé a rohové kopy mi přijde, že se automaticky počítá s tím, že jsou všichni praváci. Anebo jsem nepochopil systém jejich zobrazených parametrů. Jsou tři, PWR což považuji za sílu střely, ACC což bych bral jako přesnost a LSH si dovoluji tipovat na účinnost levačky. Pokud tedy dedukuji správně, tak pokud je hráč přirozený levák a má levačku silnější než nohu pravou, netuším, jak to z daných informací poznám. Nepříliš reálně zde vypadají statistiky u golmanů, jejichž hodnoty v této tabulce jsou třeba i okolo 20%, což mi přijde neúměrně málo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

U osobní obrany bych uvítal aspoň trochu graficky naznačit, kde se vlastně na trávníku hráči, co se mají navzájem krýt, nacházejí. Sice je u nich zkratka RW, CB udávající obecně jejich pozici v sestavě, ale konkrétní rozestavení vám může hráče přesunout kdoví kam a snadno tak můžete chtít krýt soupeřova hráče někým, kdo se nachází vůči němu kdoví kde. Na adresu EA musím (i s ohledem na to, kolik let už fotbal produkují) říct, že by si zpracování těchto, ale i mnoha jiných prvků, zasloužilo konečně trochu zamyšlení a dotažení, tím spíš, že není vůbec těžké vymyslet a zpracovat různé herní volby podstatně praktičtějším způsobem.

 Nepřítulné menu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva To samé se dá uvést na adresu menu, které si rovněž bez nějakých hlubokých úvah dokážete představit mnohem účelněji zpracované a mohly by se podstatně lépe využít informační obrazovky. Abych byl konkrétní – třeba takové hráčské atributy jsou zcela zbytečně rozděleny na tři obrazovky, přičemž každá z nich překypuje prázdným místem a všechno info by se bez potíží vešlo do jediné, přehledné. Opět vzpomenu konkurenční PES, kde se na jednu obrazovku vejde mnohem víc, než co po různých zákoutích schovává celá FIFA.

Tradičně se také setkáte s případy, kdy menu, nevím proč, nejde plně ovládat gamepadem. Je to opět tak nějak napůl, kdy něco tlačítky odboucháte, něco je potřeba odkliknout myší, někdy pomůže dokonce jen klávesnice. Úplně zbytečně. No a vzpomenu rovněž tradici, kdy nemůžete během zápasu měnit nastavené ovládání. Tím spíš to zamrzí, když mi třeba gamepad z nepochopitelných důvodů začne fungovat jen čtyřmi směry namísto osmi, které hra podporuje. Už s tím prostě do konce zápasu nic neudělám.

 Začínáme hrát
Co se týká animací a celkového chování hráčů (i míče) při vlastním hraní, tady jsem zažil trochu zklamání, tím větší asi proto, že jsem před pár dny dopsal recenzi nového ročníku PES/WE. Ačkoli jsem EA vždycky považoval za lídra ve využívání technologíí, k nimž řadím i motion capturing, demo FIFA 06 na mě v tomto ohledu nijak nezapůsobilo. Celkový pocit z dění na trávníku by se dal asi nejlépe vystihnout slovem „nepřirozený“. Velký vliv na to mají zrychlené pohyby. V podstatě každý rok se EA netají tvrzením, že nová FIFA pojede na zcela novém enginu. Ne, že by to byla někdy pravda, nicméně letos po tom, co mi předvádí demo, jsem ochoten tomuto tvrzení uvěřit. Pouze by se slušelo doplnit, že tento engine mi připadá tak nový, že jej asi ještě nikdo nestihl ladit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Už samotné herní tempo je nepřirozeně vysoké a kdyby takto měli pendlovat i živí fotbalisté, po pár minutách by je z trávníku odnesli. Naštěstí hra obsahuje celkem čtyři rychlosti a ta nejpomalejší z nich připomíná fotbal nejvíc. Mimochodem, pokud použijete Demo Raptor a hrajete dlouhý poločas o délce 45 minut, okolo 15.-20. minuty už jsou všichni hodně vyčerpaní a sotva dají pořádnou přihrávku, o běhání ani nemluvě.

Se zrychleným tempem souvisejí nepřirozené animace. Hráči vypadají, i se hýbou jak dřevění panáčci, oblíbené to hračky z dob našich babiček. Pohazují nohama, což vyvolá spíš úsměv než obdiv. Vzpomenu před dvěma lety nástup PES3 na PC scénu. Zarytí vyznavači FIFY tenkrát posměšně kritizovali opdobným způsobem zpracované pohyby hráčů. Nyní to tedy má i FIFA, tak jsme zvědav, co na to budou říkat dnes. Rovněž spolu moc neladí animace při přepnutí obrazovky. Takové vyhození míče golmanem je po Zvětšit zdroj: tisková zpráva přepnutí obrazu v polovině letu najednou mnohem rychlejší.

Bum-bác
Pojďme dál, zapomeňme na chvíli, jak se hra hýbe, a prozkoumejme, jak se chová. Míč připomíná chováním spíš dělovou kouli, hráčům chybí to, co sami EA v minulosti nazývali „momentum“, čili jakýsi vliv pohybu hráče na to, jak rychle zabrzdí, jak zpracuje míč, jak silná bude střela atd. Nepřesnosti ale ve hře jsou a to je určitě dobře. Jejich zpracování by ale zasloužilo ještě vypilovat, aby více odpovídalo skutečné situaci na trávníku. Ještě markantněji to vidíte na střelách. Běžící hráč s vyplazeným jazykem tak tak dobíhá míč, do toho je atakován obráncem, špičkou kopačky přeci jen dosáhne na míč a – góóóóóóóĺ! Šlupka jak z děla, čtyřicetimetrová bomba, že golman ani nestačil vytáhnout ruce z kapes. Nestává se to vždy, ale stává se to.

Další příklad uměle vytvořené „fotbalové“ situace je ten, kdy kdejaká střela ze třiceti a více metrů překvapí zevlujícího golmana, jako by mu v šatně před zápasem rozšlápli brýle. To samé platí pro standardky, které ač z velkých a ve skutečnosti prakticky nijak nebezpečných míst dokážou brankáře, a tím potažmo i vás, nemile překvapit. Mrkněte třeba na exekuci přímého kopu (primy_kop.avi), který může být od brankové čáry odhadem takových pětatřicet metrů určitě. Všimněte si i toho, že v cestě dalekonosné střely nestojí nic, co by golmanovi krylo výhled. Buď právě někoho zdravil v tribuně, nebo dopoval rum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Umělé vytváření závarů a rádoby-nebezpečných situací je ve FIFA 06 demu poměrně časté. Několikrát za zápas zazvoní tyč i břevno, golman reaguje na řadu střel pozdě, špatně nebo jen alibisticky. Ukázkou z jiného soudku je sedmnáctimetrový šourák, kterým jsem golmanovi těžce zavařil (souracek.avi). Hrát zápas s takovouhle pojistkou vlastní svatyně je trochu jako ruská ruleta, kde se nedá spolehnout vůbec na nic. Má své světlé chvilky, ale i totální zákysy. Zajímavé je, že ačkoli střely z dálky mu dělají očividně potíže, nemívá problém likvidovat bomby z pár metrů. Je prostě nevyzpytatelný.

Fauly a jiné herní situace
Krom přihrávek a střel dochází na hřišti poměrně často i k rozličným interakcím hráčů s míčem i mezi sebou navzájem. Za zmínku stojí třeba skluzy. Provést skluz, hned poté se vymrštit na nohy a běžet dál. Faulovaní hráči občas předvádějí téměř wrestlingové divadlo, kdy se jich soupeř sotva dotkne a oni odletí jako při srážce s tramvají. Tohle dělá ze hry trochu divadélko, odosobňuje ji a vzdaluje od přirozenosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jiný postřeh se týká chování rozhodčího - jakmile mají po delším hraní dema všichni vaši fotbalisté žlutou kartu a 4-5 z nich už bylo po červené posláno pryč ze hřiště, sudí od tohoto okamžiku najednou přestane pískat většinu zákeřných skluzů a skončí s udělováním dalších trestů. Působí to dojmem, jako by do dema nebyla zabudována možnost předčasného ukončení utkání kontumačně (po vyloučení půlky týmu), jako to bylo v předchozích ročnících FIFY. Tohle ale samozřejmě nemusí být chyba dema, které se dalo původně hrát jen 5 minut. Nicméně kladem je, že rozhodčí občas ponechá výhodu a pískne, až když se míče dotkne soupeř.

Ještě si rýpnu zmínkou o ukončení poločasu/zápasu, které ve FIFA 06 rozhodčí odpíská bez ohledu na aktuální dění na trávníku. Prostě můžete být napřaženi ve vápně ke střele a najednou hvííízd, utrum, hotovo. Tohle se ale přeci nedělá, nicméně to přesně vypovídá, jak tato hra vychází nedotažená. Alespoň to tak bylo dříve a předvádí to zatím demo. Nešikovná je i kamera, která nelze přehodit TABem jako kdysi dávno, takže při hraní zeshora dolů pořádně nevidíte, kam vlastně útočíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co naopak oceňuji, je odbourání ze hry předskriptovaných situací, kterými dříve autoři zcela nesmyslně tlačili hráče do různých standardních situací tím, že nešlo jen tak zamířit a kopnout do míče, ale hráč býval nucen si vybrat z nabízených schémat něco, co se pak samo použilo. Tak tomuhle je doufejme definitivně konec a rohový kop zahráváte jako rohový kop, kde si zvolíte směr a kopnete do míče.

Auty, narážečky a pokutové kopy
Stejně tak i přímý kop či aut. Auty se mi líbí tím, že si sami nabíháte spoluhráčem do volného prostoru a ještě máte možnost si vybrat, komu přihrajete. Pochvalu zaslouží i nabíhání obránců do volných prostorů po křídlech, pakliže má míč na noze obsazený záložník ve středu pole, a celkové nabízení se spoluhráčů k přihrávce různými narážečkami. Na stylu hraní počítače je patrná snaha zahustit střed pole těsně před vápnem zónovou obranou (i zdvojováním útočníka), takže se přes ní občas těžko dostává.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ještě tu zmíním pokutové kopy, které avizovaly nějaký nový způsob zahrávání. Co jsem zkoušel, tak při penaltě stačí stisknout směrové tlačítko a kopnout do míče, stejně primitivně jako to dělá i PES. Ve FIFA 06 je přítomen navíc i ukazatel síly, ale i když jsem do tlačítka pro střelu jen krátce ťuknul, byla rána prudká a přesná. Pouze pokud jsem střelu držel až do naběhnutí ukazatele na maximum, letěl míč daleko mimo bránu. Praktický význam tohoto ukazatele mi tedy uniká, aspoň zatím.

Kopírování PES
Z ovládání, jakož i některých dalších prvků herního konceptu, mám silný pocit, že vypořádání se s konkurenčním PES se rozhodli v EA řešit tak, že svého rivala zkusí natvrdo okopírovat. Už to samo o sobě je důkaz o nekoncepci ve vývoji jejich fotbalové série. Nyní, po více než deseti letech tedy dochází k tomu, že si berou konkurenční produkt jako šablonu, kterou bezostyšně kopírují. Odráží se to na snaze převzít kompletní způsob zpracování celé hry, na trenérských volbách (třeba osobní obrana), a poznáte to okamžitě z ovládání, které je v podstatě totožné s tím, jak je nastaveno a zpracováno v PES, pouze je o poznání chudší.

Jenže ovládání v PES je bohatší, animace a celkové chování hry působí zcela přirozeně. To vše je na hony vzdáleno od toho, co je k vidění ve FIFA 06. Píšu to zde proto, že i když FIFA prodělala od loňské verze krok kupředu, máte na trhu rivala, který ji podle mého názoru převálcuje každým coulem. I prvek náhody je v PES zpracován mnohem přirozeněji. Každý zápas je v něm opravdu jiný, hra překypuje opravdu nádhernými fotbalovými momenty, hráči i golmani se chovají, jak byste od nich čekali, nic není zadarmo, vše vyžaduje i od vás dávku umu a citu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Závěr
Hodnotit plnou hru z dema nechci, spousta věcí může být jinak a tak si počkejme na finální produkt do konce září. Co ale již dnes lze tvrdit je očividná snaha o vytvoření kopie konkurenčního PES na vlastním enginu. Zda je to dobře ši ne nechám na vašem vlastním posouzení. Na jednu stranu se i vyznavači FIFY konečně dočkávají fotbalovější hry než jaká jim byla prezentována kdy dřív. Otázkou je, zda raději nepřejít k produktu, který je ve všech směrech mnohem dál. Ale to je věc každého a uvidíme, čím nás plná hra třeba překvapí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo také nabízí otázku, zda různé nedodělky budou i v samotné hře. Přeci jen nedostatků je v demu celkem dost (koukněte za všechny aspoň na jeden ve fajn_branka.avi, jinak se občas zasekne golman ve vápně nebo třeba replay snímá prázdné hřiště) a rovněž různé drobné nedotaženosti zbytečně kazí celkový dojem. V každém případě si myslím, že pro skalní fandy série FIFA bude nový ročník příjemným překvapením a posunem vpřed i přes jeho nedostatky. Ti, kdo již ochutnali PES budou asi jiného názoru a důvod k přechodu na tento fotbal asi nenajdou.

TIP: máte pomalé připojení k internetu a chcete si zkusit FIFA 06 demo? Zde si stáhněte jeho ořezanou verzi (bez hudby, dabingu, chorálů, úvodních obrazovek, se zapnutými rozhodčími a rozlišením 1024x768), která má pouhých 34 MB (namísto 240 MB).

Stáhněte si: Demo, Demo utility, Trailery...

Související články: Novinky, FIFA Football 2005 recenze, UEFA Champions League 04/05 recenze, Vše o sérii Pro Evolution Soccer


 
Mickey Mouse
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru



 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články