Autor: Mickey Mouse Publikováno: 8.září 2005 | Verze hry: oficiální demo Doba testování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek U osobní obrany bych uvítal aspoň trochu graficky naznačit, kde se vlastně na trávníku hráči, co se mají navzájem krýt, nacházejí. Sice je u nich zkratka RW, CB udávající obecně jejich pozici v sestavě, ale konkrétní rozestavení vám může hráče přesunout kdoví kam a snadno tak můžete chtít krýt soupeřova hráče někým, kdo se nachází vůči němu kdoví kde. Na adresu EA musím (i s ohledem na to, kolik let už fotbal produkují) říct, že by si zpracování těchto, ale i mnoha jiných prvků, zasloužilo konečně trochu zamyšlení a dotažení, tím spíš, že není vůbec těžké vymyslet a zpracovat různé herní volby podstatně praktičtějším způsobem. Nepřítulné menu ![]() Tradičně se také setkáte s případy, kdy menu, nevím proč, nejde plně ovládat gamepadem. Je to opět tak nějak napůl, kdy něco tlačítky odboucháte, něco je potřeba odkliknout myší, někdy pomůže dokonce jen klávesnice. Úplně zbytečně. No a vzpomenu rovněž tradici, kdy nemůžete během zápasu měnit nastavené ovládání. Tím spíš to zamrzí, když mi třeba gamepad z nepochopitelných důvodů začne fungovat jen čtyřmi směry namísto osmi, které hra podporuje. Už s tím prostě do konce zápasu nic neudělám. Začínáme hrát Co se týká animací a celkového chování hráčů (i míče) při vlastním hraní, tady jsem zažil trochu zklamání, tím větší asi proto, že jsem před pár dny dopsal recenzi nového ročníku PES/WE. Ačkoli jsem EA vždycky považoval za lídra ve využívání technologíí, k nimž řadím i motion capturing, demo FIFA 06 na mě v tomto ohledu nijak nezapůsobilo. Celkový pocit z dění na trávníku by se dal asi nejlépe vystihnout slovem „nepřirozený“. Velký vliv na to mají zrychlené pohyby. V podstatě každý rok se EA netají tvrzením, že nová FIFA pojede na zcela novém enginu. Ne, že by to byla někdy pravda, nicméně letos po tom, co mi předvádí demo, jsem ochoten tomuto tvrzení uvěřit. Pouze by se slušelo doplnit, že tento engine mi připadá tak nový, že jej asi ještě nikdo nestihl ladit. ![]() ![]() ![]() Se zrychleným tempem souvisejí nepřirozené animace. Hráči vypadají, i se hýbou jak dřevění panáčci, oblíbené to hračky z dob našich babiček. Pohazují nohama, což vyvolá spíš úsměv než obdiv. Vzpomenu před dvěma lety nástup PES3 na PC scénu. Zarytí vyznavači FIFY tenkrát posměšně kritizovali opdobným způsobem zpracované pohyby hráčů. Nyní to tedy má i FIFA, tak jsme zvědav, co na to budou říkat dnes. Rovněž spolu moc neladí animace při přepnutí obrazovky. Takové vyhození míče golmanem je po ![]() Bum-bác Pojďme dál, zapomeňme na chvíli, jak se hra hýbe, a prozkoumejme, jak se chová. Míč připomíná chováním spíš dělovou kouli, hráčům chybí to, co sami EA v minulosti nazývali „momentum“, čili jakýsi vliv pohybu hráče na to, jak rychle zabrzdí, jak zpracuje míč, jak silná bude střela atd. Nepřesnosti ale ve hře jsou a to je určitě dobře. Jejich zpracování by ale zasloužilo ještě vypilovat, aby více odpovídalo skutečné situaci na trávníku. Ještě markantněji to vidíte na střelách. Běžící hráč s vyplazeným jazykem tak tak dobíhá míč, do toho je atakován obráncem, špičkou kopačky přeci jen dosáhne na míč a – góóóóóóóĺ! Šlupka jak z děla, čtyřicetimetrová bomba, že golman ani nestačil vytáhnout ruce z kapes. Nestává se to vždy, ale stává se to. Další příklad uměle vytvořené „fotbalové“ situace je ten, kdy kdejaká střela ze třiceti a více metrů překvapí zevlujícího golmana, jako by mu v šatně před zápasem rozšlápli brýle. To samé platí pro standardky, které ač z velkých a ve skutečnosti prakticky nijak nebezpečných míst dokážou brankáře, a tím potažmo i vás, nemile překvapit. Mrkněte třeba na exekuci přímého kopu (primy_kop.avi), který může být od brankové čáry odhadem takových pětatřicet metrů určitě. Všimněte si i toho, že v cestě dalekonosné střely nestojí nic, co by golmanovi krylo výhled. Buď právě někoho zdravil v tribuně, nebo dopoval rum. ![]() ![]() ![]() Umělé vytváření závarů a rádoby-nebezpečných situací je ve FIFA 06 demu poměrně časté. Několikrát za zápas zazvoní tyč i břevno, golman reaguje na řadu střel pozdě, špatně nebo jen alibisticky. Ukázkou z jiného soudku je sedmnáctimetrový šourák, kterým jsem golmanovi těžce zavařil (souracek.avi). Hrát zápas s takovouhle pojistkou vlastní svatyně je trochu jako ruská ruleta, kde se nedá spolehnout vůbec na nic. Má své světlé chvilky, ale i totální zákysy. Zajímavé je, že ačkoli střely z dálky mu dělají očividně potíže, nemívá problém likvidovat bomby z pár metrů. Je prostě nevyzpytatelný. Fauly a jiné herní situace Krom přihrávek a střel dochází na hřišti poměrně často i k rozličným interakcím hráčů s míčem i mezi sebou navzájem. Za zmínku stojí třeba skluzy. Provést skluz, hned poté se vymrštit na nohy a běžet dál. Faulovaní hráči občas předvádějí téměř wrestlingové divadlo, kdy se jich soupeř sotva dotkne a oni odletí jako při srážce s tramvají. Tohle dělá ze hry trochu divadélko, odosobňuje ji a vzdaluje od přirozenosti. ![]() Ještě si rýpnu zmínkou o ukončení poločasu/zápasu, které ve FIFA 06 rozhodčí odpíská bez ohledu na aktuální dění na trávníku. Prostě můžete být napřaženi ve vápně ke střele a najednou hvííízd, utrum, hotovo. Tohle se ale přeci nedělá, nicméně to přesně vypovídá, jak tato hra vychází nedotažená. Alespoň to tak bylo dříve a předvádí to zatím demo. Nešikovná je i kamera, která nelze přehodit TABem jako kdysi dávno, takže při hraní zeshora dolů pořádně nevidíte, kam vlastně útočíte. ![]() ![]() ![]() Co naopak oceňuji, je odbourání ze hry předskriptovaných situací, kterými dříve autoři zcela nesmyslně tlačili hráče do různých standardních situací tím, že nešlo jen tak zamířit a kopnout do míče, ale hráč býval nucen si vybrat z nabízených schémat něco, co se pak samo použilo. Tak tomuhle je doufejme definitivně konec a rohový kop zahráváte jako rohový kop, kde si zvolíte směr a kopnete do míče. Auty, narážečky a pokutové kopy Stejně tak i přímý kop či aut. Auty se mi líbí tím, že si sami nabíháte spoluhráčem do volného prostoru a ještě máte možnost si vybrat, komu přihrajete. Pochvalu zaslouží i nabíhání obránců do volných prostorů po křídlech, pakliže má míč na noze obsazený záložník ve středu pole, a celkové nabízení se spoluhráčů k přihrávce různými narážečkami. Na stylu hraní počítače je patrná snaha zahustit střed pole těsně před vápnem zónovou obranou (i zdvojováním útočníka), takže se přes ní občas těžko dostává. ![]() Ještě tu zmíním pokutové kopy, které avizovaly nějaký nový způsob zahrávání. Co jsem zkoušel, tak při penaltě stačí stisknout směrové tlačítko a kopnout do míče, stejně primitivně jako to dělá i PES. Ve FIFA 06 je přítomen navíc i ukazatel síly, ale i když jsem do tlačítka pro střelu jen krátce ťuknul, byla rána prudká a přesná. Pouze pokud jsem střelu držel až do naběhnutí ukazatele na maximum, letěl míč daleko mimo bránu. Praktický význam tohoto ukazatele mi tedy uniká, aspoň zatím. Kopírování PES Z ovládání, jakož i některých dalších prvků herního konceptu, mám silný pocit, že vypořádání se s konkurenčním PES se rozhodli v EA řešit tak, že svého rivala zkusí natvrdo okopírovat. Už to samo o sobě je důkaz o nekoncepci ve vývoji jejich fotbalové série. Nyní, po více než deseti letech tedy dochází k tomu, že si berou konkurenční produkt jako šablonu, kterou bezostyšně kopírují. Odráží se to na snaze převzít kompletní způsob zpracování celé hry, na trenérských volbách (třeba osobní obrana), a poznáte to okamžitě z ovládání, které je v podstatě totožné s tím, jak je nastaveno a zpracováno v PES, pouze je o poznání chudší. Jenže ovládání v PES je bohatší, animace a celkové chování hry působí zcela přirozeně. To vše je na hony vzdáleno od toho, co je k vidění ve FIFA 06. Píšu to zde proto, že i když FIFA prodělala od loňské verze krok kupředu, máte na trhu rivala, který ji podle mého názoru převálcuje každým coulem. I prvek náhody je v PES zpracován mnohem přirozeněji. Každý zápas je v něm opravdu jiný, hra překypuje opravdu nádhernými fotbalovými momenty, hráči i golmani se chovají, jak byste od nich čekali, nic není zadarmo, vše vyžaduje i od vás dávku umu a citu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Závěr Hodnotit plnou hru z dema nechci, spousta věcí může být jinak a tak si počkejme na finální produkt do konce září. Co ale již dnes lze tvrdit je očividná snaha o vytvoření kopie konkurenčního PES na vlastním enginu. Zda je to dobře ši ne nechám na vašem vlastním posouzení. Na jednu stranu se i vyznavači FIFY konečně dočkávají fotbalovější hry než jaká jim byla prezentována kdy dřív. Otázkou je, zda raději nepřejít k produktu, který je ve všech směrech mnohem dál. Ale to je věc každého a uvidíme, čím nás plná hra třeba překvapí. ![]() TIP: máte pomalé připojení k internetu a chcete si zkusit FIFA 06 demo? Zde si stáhněte jeho ořezanou verzi (bez hudby, dabingu, chorálů, úvodních obrazovek, se zapnutými rozhodčími a rozlišením 1024x768), která má pouhých 34 MB (namísto 240 MB). Stáhněte si: Demo, Demo utility, Trailery... Související články: Novinky, FIFA Football 2005 recenze, UEFA Champions League 04/05 recenze, Vše o sérii Pro Evolution Soccer |
Mickey Mouse | |
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |