Empire Earth 2 - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Empire Earth 2 - dojmy z dema

15. 3. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Potenciální bomba jménem Empire Earth 2 tiká stále hlasitěji. Pojďte se s námi na ni blíže podívat a zjistit, co všechno pokračování očekávaného strategického klenotu brzy nabídne a jak se nám zamlouvalo demo.

Autor: Agile
Publikováno: 15.března 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když se nám na sklonku roku 2001 dostal na monitory první Empire Earth od týmu Stainless Steel Studios, všichni stratégové z něj byli paf a spadli na zadek. Aby taky ne, když uvedenou firmu založil Rick Goodman, jeden z duchovních otců série Age of Empires. Už to bylo dostatečnou zárukou kvalitní zábavy a také že ano - hra, která si v naší tehdejší recenzi vydobyla vynikajících 95%, zaznamenala ve světě fenomenální úspěch a spousta hráčů na ni i po těch letech nedá dopustit.

Cesty boží a názory vydavatelů jsou někdy nevyzpytatelné. Po původních tvůrcích zvedli ze země vývojářskou taktovku poměrně neznámí, leč hodně zkušení Mad Doc Software. Ti mají na svědomí kupříkladu Star Trek: Armada II, datadisky Legends of Aranna k Dungeon Siege a The Art of Conquest k Empire Earth, nicméně nějaký ten Hit s velkým „H“ jim v portfoliu prozatím chybí. Prozatím. To vše by se mělo dle dosavadních náznaků změnit s příchodem Empire Earth 2 (EE2). Abychom zjistili, jestli tomu tak opravdu bude, rozhodli jsme ochutnat nedávno vydanou demoverzi, z níž vám nyní servírujeme první dojmy.

 Historie, přítomnost i budoucnost v jednom
Když byla Empire Earth jednička skoro dokonalá a skoro nic se jí nedalo vytknout, tak k čertu čím nás chtějí tentokrát překvapit, říkáte si? Tak v první řadě to bude obrovské časové rozpětí, kdy budeme mít možnost sledovat osudy jedné ze 14 dostupných civilizací zhruba od roku 10 000 př.n.l. až do daleké budoucnosti 23. století. Slovo evoluce tak znovu získá svůj pravý význam, protože kroky vaší civilizace budete moci sledovat od dob hloupoučké tlupy s pazourky až po technologiemi nasáklé intelektuály bojující zásadně lasery. Právě díky tomu mohla být do hry vklíněna řada skutečných, ale i imaginárních konfliktů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Možná to někoho překvapí, ale nečeká na nás pouze jediná kampaň, ale hned najednou tři. Každá z nich nabídne osmičku misí. Postupně si tak budete moci projít dějinami za Korejce (starověk), Němce (středověk) a Američany (novověk, budoucnost). Události z minulosti budou samozřejmě postaveny na historických faktech, jelikož vývojáři při tvorbě hry nastudovali celou řadu dobových reálií. V konečném součtu bychom se měli dočkat zhruba 40 hodin čistého herního času, což není vůbec málo. A když navíc dodám, že k dispozici má být i nadějně vyhlížející multiplayer, skrimishové mapy, bavit se můžeme do aleluja...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Může to sice znít jako to nejotřepanější klišé, ale autoři hry by prý rádi posunuli celý žánr RTS dopředu, protože se prý již několik let nachází na mrtvém bodě. S tím se musí chtě nechtě souhlasit, ale jak toho docílit? Jak prozradil Ian Davis, zakladatel a šéf Mad Doc Software, tvůrci si prostě posvítili na ty nejlepší a nejzábavnější vlastnosti tradičních strategií, vypůjčili si jejich myšlenku a odfiltrovali případné rušivé či frustrující věci. Z toho všeho údajně vznikl výborný extrakt, který nabízí ryzí zábavu.

Zmíněná demoverze bohužel neobsahovala žádné mise z kampaně, ale pouze skirmishovou mapu s dvěma herními módy. Zpočátku jsem byl sice trošku zklamán, že přeci jen toho mohlo být poodhaleno více, nicméně s odstupem času musím konstatovat, že jsem hře přišel na chuť i v omezeném rozsahu.

 Inovací je mnoho, ale jádro zůstává stejné
V jádru zůstává EE2 věrný svému předchůdci a to je jen dobře. Hlavní inovací viditelnou hned na první pohled je rozdělení mapy na několik správních oblastí, tzv. teritorií. Na úplném počátku vlastníte pouze jednu tuto provincii, jejímž základem je vaše městské centrum. S postupem času, jak bude sílit vaše moc a vliv, můžete expandovat i na jiná teritoria, přičemž získání některé z nich je podmíněno stavbou dalšího městského centra. V případě, že je daná oblast okupována soupeřem, je nutné zmíněnou budovu zničit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V praxi se mi samozřejmě osvědčilo vlastnit více teritorií než jedno, jelikož z toho plynou určité výhody. Jednak máte přístup k většímu množství nerostných surovin, ale hlavně v každé z těchto správních oblastí postavíte některé důležité budovy, které je možné mít v daném teritoriu pouze jednou. To je případ i takové univerzity, kde se vaši lidé vzdělávají a vám to přináší tzv. technické body. Logicky čím více jich budete mít, tím budou vaši občané vzdělanější a tím rychleji se budete vyvíjet. No a v neposlední řadě tu máme jisté strategické možnosti v rámci diplomacie, o nichž bude řeč dále.

 Budování města a užitečný Citizien manager
Vlastní stavění a managment města a přilehlých budov zásadně nijak nevybočuje ze zaběhlých standardů. EE2 nabízí širokou paletu klasických staveb, jako je třeba tržiště, kasárna nebo stáje. Každá z nich je samozřejmě poplatná dané epoše, v níž se nacházíte a některé z nich lze jedním kliknutím myši upgradovat (za předpokladu, že máte dostatek surovin a jste na požadované úrovni vyspělosti).

Když už jsme nakousli ty nerostné suroviny, sousto si pěkně přežvýkáme celé. Už od samotného počátku je třeba pro úspěšný vývoj těžit dřevo, kámen, zlato a stejně tak opatřit vašim hladovým krkům nějaké to jídlo. S přibývajícími léty vám přibudou ještě dva další sloty a v závislosti na epoše bude nutné těžit další nerosty, jako je třeba železo, cín, Zvětšit zdroj: tisková zpráva ledek nebo uran.

A právě k surovinám a vlastnímu procesu stavění se pojí jedna z nejužitečnějších novinek. Tou je proklamovaný Citizien manager, díky němuž máte možnost jednoduše a rychle spravovat všechny své lidské zdroje. To se dá činit přímo buď skrz ovládací panel či speciální okno, k tomuto účelu stvořené. Na něm je velká schematická mapa jednotlivých teritorií spolu se seznamem těžených surovin. V případě, že někde máte nějakého nečinného robotníka, pouhým kliknutím na ikonku dané suroviny jej přesměrujete k jejímu nejbližšímu nalezišti.

Stejně efektivně můžete změnit činnost již těm pracujícím, takže v mžiku třeba zcela pozastavíte těžbu dřeva a volné kapacity přesunete z lesa do nejbližšího zlatého dolu. Jistě, že pokud by vám tento systém nevyhovoval, můžete hrát ve starém stylu a pečlivě vybírat jednoho pinčlíka za druhým a posílat je na to správné místo určení. Jednoduché a nesmírně užitečné!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Boj, válečné plány, diplomacie
Z hlediska bojových konfliktů se EE2 zuby nehty drží zaběhnutých kolejí. To znamená, že po vytvoření vašich rozsévačů smrti jim budete moci přiřadit formaci, která by se dle původních prohlášení měla zachovávat i v boji, ale není tomu tak. Kvůli tomu tak tato funkce lehce pozbývá na významu. Vedle toho se dá nastavit styl chování vojáků (defenzivní, agresivní aj.).

Hodně vítanou novinkou, využitelnou hlavně v multiplayeru, jsou válečné plány. Ty v podstatě slouží k doplnění klasické komunikace mezi spojenci přes chat. Hold moderní doba si žádá vychytanější prostředky dorozumívání. Se svými spoluhráči tak budete sdílet schematickou mapu aktuálního prostředí, kde si můžete postupně naznačovat vedení útoku, zapisovat různé poznámky, dělat šipky, křížky, kolečka a jiné, takže si umělečtější část vašeho já přijde na své.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Diplomacie EE2 je jedna z nejkomplexnějších, jaké jsme kdy mohli v RTS vidět. Vyhlášení války či aliance soupeři je dostupné na pár kliků, přičemž si navíc můžete určit další podmínky spojenectví. Tak především si určíte, jak dlouho má daná dohoda trvat, co bude jejím předmětem, zda si ji chcete pojistit darováním některého ze svých území či jednotek soupeři a tak dále.

Možností je vskutku spousta, ale je nutné v tom umět chodit. Nejednou se mi třeba stalo, že jsem uzavřel alianci se soupeřem a dohodl napadení jiného nepřítele s tím, že můj nový spojenec může poslat své jednotky přes mé území. Ovšem jakmile jeho vojáci pochodovali skrze mé město, politická situace se náhle změnila a my nebyli spojenci, ale nepřátelé. A teď, babo raď, co dělat v takové nezáviděníhodné situaci.

 Umělá inteligence
Paňáci se senem v hlavě dnes neletí. Vědí to i v Mad Doc Software, proto vytvoření kvalitní umělé inteligence věnovali zvláštní pozornost. Aby taky ne, když to jsou odborníci na slovo vzatí, protože jejich společnost se na AI přímo specializuje. Proto se počítačem řízený oponent chová skoro jako živý člověk – skutečně těží suroviny (tj. jen tak mu najednou do jeho skladu nepřibudou), reaguje pohotově a hlavně ne vždy stejně, což osobně velmi oceňuji. Bohužel tento aspekt není bez poskvrnky, jelikož sem tam dojde k nějakému kiksu a vše nefunguje tak, jak by asi mělo. Ale můžeme jen spekulovat, zda tomu tak bude i ve finální verzi hry, či zda to byla záležitost týkající se pouze tohoto dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Systém odměn a vliv počasí
Maličko rozpačitý pocit ve mně zanechaly tzv. Koruny. Velice jednoduše řečeno jde o systém odměn, kdy ti nejlepší hráči mají možnost využívat po omezenou dobu určitý bonus (větší poškození u jednotek, rychlejší pohyb a spoustu dalších). Koruny je možné získávat podle specifického klíče za největší rozvoj v oblasti imperiální, militaristické nebo ekonomické. Celé to tak trochu zavání jistým druhem elitářství, a to i přes nezpochybnitelnou míru vybalancovanosti. I když pravdou také je, že právě díky tomu hra získává na jisté svěžesti a možnost sebrat soupeři korunu je hodně vyzývavý vedlejší úkol.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Podstatnou roli jinak v EE2 hraje čas. Takřka vše tu probíhá jako ve skutečnosti, tudíž rok je rozdělen na 12 měsíců a právě implementace ročních období a od nich odvíjející se počasí dokáže někdy pěkně zamíchat kartami. Jako příklad si stačí vzít zimu, kdy začne padat hustý sníh, všechno se znepřehlední, rychlost a dohled vašich jednotek klesne. Toho můžete někdy využít ve svůj prospěch, jindy se to může obrátit proti vám. Kupříkladu by bylo holé šílenství zkoušet napadat Rusko v zimě v době těch nejtřeskutějších mrazů, jelikož by výhodu měl protivník a nikoli vy. Počasí samozřejmě nemá dopad pouze na válečné konflikty, ale i všední činnosti, jako je třeba farmaření.

 Vývoj a věda
Celkem bude v plné verzi dostupných 15 epoch, přičemž rychlost postupu závisí pouze a jen na vás. Jelikož byl kompletně přepracován systém výzkumů, nemusíte jim tolik věnovat pozornost a v podstatě si jen podle větve (imperialistická, militaristická a ekonomická) zvolíte jednu ze čtyř příslušných oblastí, v níž se chcete zlepšit. Pro postup do další epochy pak stačí prozkoumat nejméně šest oblastí věcí a mít dostatečný počet technických bodů.

Další neotřelý prvek ponese jméno PIP (picture in picture) a nepůjde o nic jiného než o další herní okno, avšak s tím rozdílem, že se vám smrsklo na úzkou plochu ovládacího panelu. Přínos této věci je nasnadě – zatímco v „hlavním okně“ budete někde dobývat nepřátelské území, na tomto malém zmenšeném můžete sledovat, co se děje ve vašem městě, případně na zcela jiném libovolném místě mapy. Lze si totiž vytvořit až šest různých záložek a mezi nimi cyklovat. Upřímně řečeno já osobně tuto možnost při hraní skoro vůbec nevyužil a všechna místa sledoval „postaru“. Každopádně v ní věřím a domnívám se, že na sžití s touto novotou je potřeba jen víc času. Její výhody jsou neoddiskutovatelné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Jelikož v demoverzi nebyl obsažen multiplayer, můžeme vycházet pouze z dojmů našich zahraničních kolegů. Ten by dle nich tak trochu překvapivě měl být srdcem celé hry. A pokud singleplayer šlapal jako ty nejpřesnější švýcarské hodinky, v multiplayeru se jediné výtky se snesly pouze na triko diplomacie, která prý celou hru kvůli možnému taktizování a mlžení hodně zpomaluje.

 Technické zpracování
O úrovni grafické stránky si můžete udělat představu z obrázků okolo. Při tvorbě enginu prý nebyla použita ani jedna jednička či nula kódu z minulého enginu, poněvadž se s jeho tvorbou začalo na zelené louce. I přesto, že nás autoři nehodlají oslňovat nějakými dechberoucími efekty a modely s tisícovkami polygonů, se na všechno se kouká velmi příjemně. Poněkud horší je to, pokud zazoomujete na maximum, nicméně nějaký velký šok byste utrpět rozhodně neměli. Stejně dobré pocity ve vás zanechá hudba a celkově zvuková stránka hry. Vaše uši budou doslova zaplaveny mořem atmosferické hudby, která je navíc unikátní pro národ, za který hrajete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Prozatím tedy EE2 působí jako nadějný strategický skvost, na němž je těžké najít nějakou zásadní chybu. Na své si v něm přijdou jak nováčci, protože není nijak komplikovaná a staví na osvědčených modelech, tak i zkušení strategičtí harcovníci, které potěší dělení na teritoria a od nich se odvíjející diplomacie. Někoho možná trošku odradí grafika, která vedle ohlášených her v čele s Age of Empires 3 vypadá lehce archaicky, ale samozřejmě nelze dávat vedle sebe tituly vycházející za měsíc s těmi, co přijdou nejdříve za rok. EE2 tu totiž bude co nevidět, 29. dubna, kdy ji pod svými křídly vydá v české lokalizaci společnost CD Projekt za relativně příjemnou cenu.

Každý, kdo si Empire Earth 2 pořídí z Tiscali GameShopu, dostane zdarma akční strategii Johanka z Arku. Akční nabídka platí jen do skončení předprodeje nebo do rozebrání zásob.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky, Empire Earth recenze (11/2001), Empires: Dawn of Modern World recenze (12/2003)



Agile
autorovi je 19 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku


 
 
Agile
Smarty.cz

Nejnovější články