Conflict: Vietnam - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Conflict: Vietnam - první dojmy

23. 8. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vietnamská válka je nyní v kurzu a skoro každý měsíc se představí nová hra s touto tématikou. Povede se uspět i třetímu dílu ze série Conflict? A jaké novinky oproti předchůdci Desert Storm II nás upoutaly nejvíce?

Autor: Frix
Publikováno: 23.srpna 2004
První české dojmy z této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: preview verze pro PC
Doba hraní: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Před dvěma lety se na PC objevil první díl taktické střílečky Conflict: Desert Storm (recenze) a ačkoliv byla jasně znatelná silná inspirace Ghost Reconem, ovládání nebylo zrovna dvakrát přívětivé a celá hra působila hodně konzolovým dojmem, stala se i díky zvolenému námětu bestsellerem, zejména ve Velké Británii. O rok později následovalo pokračování Desert Storm II (recenze), které nepochopitelným způsobem zničilo kvalitní hratelnost jedničky, odstranilo ze hry atraktivní multiplayer a především se hra stala zoufale neovladatelnou. Přesto se však komerční úspěch dostavil podruhé, tentokrát dokonce ještě větší a bylo nadmíru jasné, že trojka na sebe nenechá dlouho čekat.

 Změny k lepšímu na více frontách
Třetí díl Conflictu s podtitulem Vietnam však naštěstí slibuje změnu k lepšímu díky řadě věcí, mezi nimiž jasně dominuje příklon k menší lineárnosti hraní a lepší optimalizace běhu hry na PC. Díky změně prostředí se také diametrálně mění příběh, který tentokrát zaujme nejen tradičně výbornými filmečky, ale také svojí atmosférou.

Nováček Cherry neunikne draftu v roce 1968 a je odvelen na americkou základnu Ghost Town, kde je zařazen do, jak jinak, čtyřčlenné jednotky. Spolu s ním se zde vyjímají seržant Ragman, prototyp univerzálního vojáka, sniper Junior a kulometčík Hoss, který jako by z oka vypadl Hornsterovi z českého Vietcongu. Systém čtyř vojáků v týmu a jejich ovládání je prakticky kompletně převzaté z původních her a není si na co stěžovat.

Po několika úvodních misích v mateřském táboře se vydává družstvo na hlídku helikoptérou, jenže co čert nechtěl – havarují za nepřátelskými liniemi a to bohužel přesně v době, kdy začíná profláknutá ofenzíva svátku Tet. V roce 1968 šlo o největší útok komunistických jednotek a Američané se pořádně zapotili, aby jej ustáli. Naši ztroskotanci nemají na výběr jinou možnost, než se pokusit vydat napříč desítkami kilometrů nepřátelského území přes džungle, chrámy, tunelové komplexy atd. na cestu za svobodou. Misí je stejně jako v předchozích hrách k dispozici 14, ačkoliv v naší hratelné preview-verzi ještě nebyly přístupné všechny a chvílemi se vyskytovaly během hraní drobné mušky, jako třeba nefungující skripty u průchodu znepřátelenou vesnicí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zdokonalený design misí
Největší achillovou patou druhého dílu byl ubohý design misí a v tomto směru jde naštěstí vysledovat v Conflict: Vietnam veliké zlepšení. Vedle řady hlavních úkolů se objevují také postranní drobné úkoly - kupříkladu během útoku na zmiňovanou vesnici na začátku hry je možné se buď chovat jako správný americký voják a vystřílet všechno do posledního civilisty a slepice, nebo naopak nechat chudáky vesničany na pokoji. Pokud se podaří splnit druhá možnost, a díky chvílemi sebevražedným tendencím civilů to není zrovna snadné, odmění vás obyvatelé vesnice informací, jak postupovat dál výhodnější cestou.

 Svobodné rozdělování RPG bodů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přínosem splněných úkolů není ale jen dobrý pocit, stejně jako v minulosti dostává hráč po skončené misi do vínku několik zkušenostních bodů, které si může ve stylu RPG rozdělit mezi řadu vlastností té které postavy. Sluší se připomenout, že jde prakticky výlučně jen o ovládání zbraní nebo léčení zranění, nic dalšího však ale ani čekat nemůžeme. Hlavní změnou v Conflict: Vietnam je právě svoboda v rozdělování těchto bodů, není již třeba nechat se tupě vést počítačem, který každou postavu vylepšoval podle sebe. Díky tomu odpadá právě mnohokrát připomínaná linearita misí a v těch, které jsme mohli hrát, byl vidět dost jasný dopad tohoto zlepšení.

Tam, kde dříve prostě bylo třeba jít přesně vytyčenou cestou k cíli, může nyní člověk upotřebit skupinu vojáků přesně uzpůsobených vlastním potřebám. Pokud má někdo chuť vycvičit si skvadru tichých vrahů, kteří dovedou trefit pistolí s tlumičem koukající slamák na sto metrů, je to možné. Jestliže upřednostňujete pro změnu těžkou palebnou sílu a rádi byste ve stylu legendárního střelce z Full Metal Jacket kropili olovem co nejvíce lidí, jistě přijde vhod vylepšování střelby z těžkého kulometu.

Stále ale je třeba se specializovat, nejde nechat vojáky všechny jednotvárné a bez zvláštních schopností. Brzy by se to mohlo vymstít – v Conflict Vietnam je nezdravé množství různých drobných pastí všude po zemi a bez specialisty na jejich odstraňování by celé mužstvo rychle letělo do luftu. Podobně je to také třeba se snipery, bez kvalitního střelce na velké vzdálenosti by nebylo možné těmto typům nepřátel oponovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Větší rozmanitost rozkazů
Svojí roli hraje v novém Conflictu samozřejmě také taktika a v hratelné verzi jsme byli svědky toho, že její integrace do hry také zaznamenala podstatné zlepšení. Zatímco dříve šlo prakticky jenom rozkázat panákům, aby stáli na místě nebo právě ovládaného vojáka následovali, nyní se škála příkazů dynamicky rozvíjí podle situace. V závislosti na tom, co chcete učinit, se objeví pohodlné kontextové okénko a stačí si vybrat kýženou akci. Například tak jde poslat vojáka vyhodit do povětří nějaké vozidlo, přikázat kulometčíkovi krytí postupu dalších kolegů a podobně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Á propos, vozidla. Stejně jako dříve ve hře budou přítomna, stále však nejdou přímo ovládat, zaujmout se dá jen pozice střelce. Oproti tradičním tankům a jeepům přibyly třeba vodní čluny, ačkoliv se moc často ve hře nevyskytují. Conflict: Vietnam je přeci jen daleko víc orientovaný na akci po zemi a to pokud možno po svých. Na druhou stranu buďme rádi za to, že konečně vypadají vozidla solidně a neplavou po krajině tak, jako jsme toho byli svědky minule.

 Řada věcí při starém
Zbytek podstatných vlastností hry se v zásadě nese v duchu prvního, resp. druhého dílu. Někdy to může být k užitku, tedy především pokud je řeč o umělé inteligenci. U nepřátel doufejme ještě dojde ve finální verzi k nějakému zlepšení, protože několikrát šlo během hraní pozorovat jakoby zaseklé bojovníky Vietcongu, kteří stáli nehybně na místě a nereagovali ani na pobíhání těsně kolem nich.

Oproti tomu koordinace v týmu je tradiční doménou Conflict her a ani poslední díl v tomto směru rozhodně nezklame. V boji se o sebe dovedou kolegové naprosto účinně postarat a i když člověk nevydává rozkazy, protože je třeba příliš zabrán do střeleckých soubojů, jednají samostatně velice sofistikovaně. Dovedou léčit padlé spolubojovníky, obkličovat osamělé nepřátele a třeba i ve vhodnou chvíli hodit odpovídající typ granátu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Silně problematické ovládání
Na druhou stranu některé přetrvávající vlastnosti Conflict série dovedou během hraní pěkně naštvat. Jednak jde o chybějící multiplayer, který se podle všech indicií od vydavatele neobjeví ani ve finální verzi hry, ale především je řeč o ovládání. To se sice od Desert Stormu II nepatrně zlepšilo, stále však je při hraní jasně patrné zadrhávání (lagování) myši. Nedovedu si tento jev dost dobře vysvětlit, explicitně jsem vypnul jakékoliv volby pro „mouse smoothing“ ve hře, který většinou podobný jev navozuje a samozřejmě mám vypnutou akceleraci ve Windows, přesto nešlo nikterak dosáhnout plynulosti. Není to tak hrozné, jako dříve, ale při infarktových soubojích dovede by se skutečně hodilo mít možnost mířit bez zpomalování myši. Naproti tomu klávesové zkratky pro spoustu nových příkazů jsou díky jejich začlenění do kontextových menu jednoduché na zvládnutí.

 Zpracování s ohledem na konzole
Graficky zatím vypadá Conflict: Vietnam celkem rozporuplně. Zůstaly na dnešní dobu už trošku chabě modely postav a celkově méně detailní scény. Na druhou stranu hra chodí plynule i na velmi vysokém rozlišení. a díky dynamickému stínování jsou v džungli vidět celkem hezké efekty. Naštěstí odpadl tragikomický dabing z druhého dílu, zvukově hra působí solidním dojmem a nejinak tomu snad bude i s hudbou, ačkoliv zatím vydavatel nepotvrdil, zda se skutečně povedlo do hry zařadit slibované hity od Deep Purple nebo třeba Jefferson Airplane.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co dodat? Dle novinářské preview-verze vypadá Conflict: Vietnam jako velmi dobrý kandidát na nápravu reputace série po vyloženě zkaženém druhém dílu. Největší zásluhu na tom má určitě systém přidělování bodů podle zkušeností, hra se oddálila ubíjejícímu stereotypu a hraje se příjemně. Jestli dovede nabídnout skutečně nadstandardní zážitek, to zjistíme již velice brzy, neboť hra před pár dny dosáhla statusu gold a měla by vyjít už 3. září v anglické verzi, resp. během podzimu v češtině.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky, Conflict: Desert Storm recenze, Conflict: Desert Storm II recenze



Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde právě dostudoval International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)

 
 
Frix

Nejnovější články