Autor: Martin Blatný Publikováno: 9.září 2004 | Verze hry: oficiální demo Doba recenzování: 2 dny |
![]() ![]() ![]() Stavění jako v Rollercoaster Tycoonu Asi největší změnou oproti Transport Tycoonu je způsob stavění tratí, ať už silnicí, vlakových či tramvajových kolejí. Namísto jednoduchého vyznačení stavěného úseku (táhnutím) myší je použit způsob známý z RollerCoaster Tycoonu, kdy se trať staví po jednotlivých dílcích a u každého dílku lze navolit sklon či směr zatáčení. Ačkoli je tento způsob variabilnější a lze s ním jednodušeji vytvořit stoupání, mosty či vyhýbky, pravověrným fanouškům Transport Tycoonu se hlavně ze začátku nebude asi příliš líbit. Po čase si však lze zvyknout a i když je stavění tratí obecně pomalejší a nastávají menší problémy při vytváření křižovatek a přejezdů, větší variabilita to víc než vyrovnává. Obdobně jako v Transport Tycoonu se i v Locomotion hráč snaží vybudovat dopravní impérium a převozem lidí mezi městy, resp. surovin mezi průmyslovými centry vydělat co nejvíc peněz. K osvědčeným dopravním prostředkům (autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a lodě) přibyly ještě tramvaje, naopak poněkud překvapivě ve hře nejsou depa - vozidla se umisťují přímo na silnici či koleje. V plné hře bude k dispozici 40 misí, odehrávajících se v Severní Americe, Velké Británii a v oblasti Alp, plus možnost generovat náhodné mise. Soupeřem vám může být až 14 počítačových protivníků s různým nastavením inteligence. Nebo je možné si to rozdat s jedním lidským protihráčem v multiplayeru, ale to umožňoval už Transport Tycoon. Velmi okleštěná demoverze Pokud nepočítáme tři jednoduché a krátké tutoriály, kde se seznámíte se základními principy a postupy, jsou v demu dostupné pouze dvě singleplayerové mise. Mapa Boulder Breakers v nejjednodušší obtížnosti vám klade za úkol vytvořit fungující dopravní spojení mezi třemi malými městy a několika průmyslovými budovami na malém ostrově. O mnoho těžší mise Great Britain & Ireland 1955 obsahuje celou mapu Velké Británie včetně Severního Irska a k vítězství je potřeba vybudovat prosperující dopravní firmu s hodnocením aspoň 70%, což se vám bude snažit ztížit několik počítačem řízených oponentů. ![]() ![]() ![]() Mnohem vážnějším problémem je však časové omezení demoverze. Po 15 minutách vás hra upozorní decentním červeným okénkem, že demoverze je časově omezená, a po dalších přibližně dvou minutách vás hra bez varování vykopne zpět do hlavního menu (sice existuje takové udělátko, ale to příliš nefunguje). Za těchto 15 minut se samozřejmě nedá vybudovat velká dopravní společnost, i když mise Boulder Breakers splnit i za tuto krátkou dobu jde, zvlášť díky tomu, že lze urychlit běh herního času. Demoverze tak slouží opravdu jen pro "osahání" základních herních principů a všichni, kdo se těší na technologický vývoj a "vynalézání" nových typů dopravních prostředků, si musí sehnat plnou verzi, která vychází v USA v těchto dnech a na domácí trh by snad měla dorazit do konce září. Těžko říci, co distributora Atari k tomuto omezení dema vedlo, když už je tak drasticky omezen výběr misí, nefunguje ukládání, multiplayer ani editor map. A jak se to hraje? Jedním slovem – skvěle. Pokud jste už někdy hráli Transport Tycoon nebo RollerCoaster Tycoon, budete se v Locomotion cítit jako doma. Na přehledné mapě si prohlédnete rozložení průmyslových objektů a rozhodnete se, kterou trasou začnete. Poté, co naplánujete umístění a orientaci nádraží, můžete začít se stavbou kolejí či silnice. Obdobně jako v RollerCoaster Tycoonu volíte podobu dalšího dílku – jak směr a poloměr zatáčky, tak vertikální sklon (a případně i typ použitého mostu). Napojit rozestavěnou trať na existující silnici či železnici je sice trochu obtížnější, ale s trochou cviku za chvíli budete stavět tratě téměř stejně rychle, jako v Transport Tycoonu. Trochu problematické je vytváření křižovatek a přejezdů. Hra umožňuje vytvořit přejezd pouze na rovince, což u tratí složených ze zatáček větších poloměrů může být problém. Někdy se vyplatí spíše druhou trať překlenout mostem, stejně tak jako terénní nerovnosti – stavba mostů je nejen rychlejší, ale i jednodušší a mnohdy i levnější než úprava terénu. Tunely jdou stavět obdobným postupem jako v RollerCoaster Tycoon - vyžadují kolmoustěnu a trať vedenou aspoň 2 čtverečky pod povrchem. Jednoduchý a intuitivnízpůsob stavění tunelů ala Transport Tycoon zde trochu chybí. Při stavěnítunelů se přepne hra do "podzemního" pohledu. Samozřejmostí jsou paksemafory na železničních křižovatkách či závory na železničních přejezdech. Další novinky Novinkou jsou tramvajové koleje, které se staví v páru. Trať je tedy vždy obousměrná, na konci se nesmí zapomenout na otočku. Výhodou je, že koleje se (stejně jako v reálném světě) dají stavět na již existující silnice. Stejně jako depo bylo zrušeno i nádraží jako samostatná budova – stavba zastávek probíhá označením již postavených dílů silnice, železničních či tramvajových kolejí. ![]() ![]() ![]() ![]() Zjednodušeno je také zadávání trasy pro vozidla. Pokud jsou na trati (např. železniční) pouze dvě zastávky, začne vozidlo mezi nimi automaticky pendlovat. Pokud chcete zadat složitější trasu, stačí klikat na jednotlivé zastávky, které se zařazují do „jízdního řádu“. Velmi jednoduše lze také zduplikovat rozpis zastávek pro druhé vozidlo, což lze s výhodou využít především u autobusů či náklaďáků. V každém okamžiku máte přehled o všech svých zastávkách i vozidlech. V šikovných oknech vidíte seznam všech svých vozidel, kliknutím na jednu položku se otevře okno s daným dopravním prostředkem, kde můžete sledovat jeho rentabilitu, vytíženost a další atributy. Podobně jednoduše se lze v mžiku přepnout na kteroukoli stanici. V globálních statistikách pak lze zobrazit porovnání jednotlivých společností z hlediska financí, hodnocení, přepraveného nákladu atd. Atmosféru dokreslují (obdobně jako v Transport Tycoonu) okna s novinovými výstřižky oznamujícími nové typy dostupných vozidel, změny v produkci průmyslových center či oslavy obyvatel při prvním příjezdu dopravního prostředku do jejich města. Král je mrtev, ať žije král ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Vše o sérii Rollercoaster Tycoon |
Martin Blatný | |
autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru |