Chris Sawyer Locomotion - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Chris Sawyer Locomotion - první dojmy

9. 9. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Fanoušci Transport Tycoonu jsou v extázi - vyšlo nepřímé pokračování deset let starého hitu od Chrise Sawyera. Stará dobrá 2D izometrická grafika a výborná hratelnost jsou hlavními devizami i Locomotion. Ale nejen to...

Autor: Martin Blatný
Publikováno: 9.září 2004
Verze hry: oficiální demo
Doba recenzování: 2 dny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Příznivcům budovatelských strategií, především pak fanouškům her typu „tycoon“, nemusíme dozajista představovat ani Transport Tycoon, ani Chrise Sawyera. Jen pro pořádek: Chris Sawyer je uznávaný designér, který hry vytváří víceméně „na koleně“, pouze s pomocí externě najatých grafiků a hudebníků. Proslavil se tituly Transport Tycoon a RollerCoaster Tycoon - budovatelskými strategiemi, kde se hráč stává dopravním magnátem, resp. stavitelem zábavního parku. Ačkoli RollerCoaster Tycoon se dočkal pokračování a několika datadisků, Transport Tycoon zůstal osamocen, přestože byl také velmi úspěšný a mnoho hráčů jej i po deseti letech stále hraje. Podle vlastních slov připravoval Chris Sawyer druhý díl již nedlouho po vydání dílu prvního, nicméně vývoj nakonec odložil a věnoval se plně sérii RollerCoaster Tycoon.

Fanouškové Transport Tycoonu se tak museli dlouho spokojit pouze s vylepšenou DeLuxe verzí. K dispozici je i neoficiální update TTDPatch, jakož i open source klon OpenTTD, využívající z původního Transport Tycoonu pouze grafiku. Vývojářské firmy vycítily mezeru na trhu a snažily se ji zaplnit například sérií Industry/Transport Giant, žádný z titulů však původní Transport Tycoon nezastínil, což je nejen skvělá vizitka pro Chrise Sawyera, ale i důkaz, že ne všichni hráči chtějí především skvělou 3D grafiku, jak se nám občas snaží vývojáři či marketingoví manažeři namluvit.

Locomotion = Transport Tycoon 2
A tak nezbylo než vyčkat na Chrise Sawyera, až se pustí do druhého dílu. Ten se díky problémům s právy na původní název nejmenuje Transport Tycoon 2, nýbrž Locomotion. Již na první pohled ale Locomotion nese nezaměnitelný rukopis Chrise Sawyera - opět ona kouzelná, roztomilá "čtverečkovaná" grafika, která bude určitě spoustou (zejména mladších) hráčů zatracována. Jako by se čas zastavil, i po 10 letech se Locomotion pyšní vizuálním zpracováním, které jako by Transport Tycoonu i RollerCoaster Tycoonu z oka vypadlo. Je možná o trošku detailnější, o něco barevnější a obsahuje poněkud více animovaných objektů, stále je to ale ta stará dobrá 2D izometrická grafika, která se u hráčů tohoto žánru těší takové oblibě. Kromě nostalgie jsou k tomu ještě dva pádné důvody - hra je velmi přehledná a má nízké hardwarové nároky. Hra podporuje celou škálu rozlišení od 640x480 až po 1280x1024, ve vyšších rozlišeních vypadá Locomotion opravdu pěkně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Také na druhý pohled nese Locomotion všechny znaky Sawyerova geniálního přístupu - důraz je kladen na přehlednost, jednoduchost a především na hratelnost. Snad v žádných jiných hrách není budování tak zábavné. Hráč se často přistihne u toho, jak se zalíbením sleduje projíždějící vlak, dozrávající obilí na poli či vyvíjející se město. Všechny potřebné údaje jsou jednoduše dostupné na pár kliknutí myši, statistiky jsou přehledně zpracované do tabulek a grafů, v každém okamžiku má hráč přehled o svých vozidlech, stavbách i finanční situaci.

Stavění jako v Rollercoaster Tycoonu
Asi největší změnou oproti Transport Tycoonu je způsob stavění tratí, ať už silnicí, vlakových či tramvajových kolejí. Namísto jednoduchého vyznačení stavěného úseku (táhnutím) myší je použit způsob známý z RollerCoaster Tycoonu, kdy se trať staví po jednotlivých dílcích a u každého dílku lze navolit sklon či směr zatáčení. Ačkoli je tento způsob variabilnější a lze s ním jednodušeji vytvořit stoupání, mosty či vyhýbky, pravověrným fanouškům Transport Tycoonu se hlavně ze začátku nebude asi příliš líbit. Po čase si však lze zvyknout a i když je stavění tratí obecně pomalejší a nastávají menší problémy při vytváření křižovatek a přejezdů, větší variabilita to víc než vyrovnává.

Obdobně jako v Transport Tycoonu se i v Locomotion hráč snaží vybudovat dopravní impérium a převozem lidí mezi městy, resp. surovin mezi průmyslovými centry vydělat co nejvíc peněz. K osvědčeným dopravním prostředkům (autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a lodě) přibyly ještě tramvaje, naopak poněkud překvapivě ve hře nejsou depa - vozidla se umisťují přímo na silnici či koleje. V plné hře bude k dispozici 40 misí, odehrávajících se v Severní Americe, Velké Británii a v oblasti Alp, plus možnost generovat náhodné mise. Soupeřem vám může být až 14 počítačových protivníků s různým nastavením inteligence. Nebo je možné si to rozdat s jedním lidským protihráčem v multiplayeru, ale to umožňoval už Transport Tycoon.

Velmi okleštěná demoverze
Pokud nepočítáme tři jednoduché a krátké tutoriály, kde se seznámíte se základními principy a postupy, jsou v demu dostupné pouze dvě singleplayerové mise. Mapa Boulder Breakers v nejjednodušší obtížnosti vám klade za úkol vytvořit fungující dopravní spojení mezi třemi malými městy a několika průmyslovými budovami na malém ostrově. O mnoho těžší mise Great Britain & Ireland 1955 obsahuje celou mapu Velké Británie včetně Severního Irska a k vítězství je potřeba vybudovat prosperující dopravní firmu s hodnocením aspoň 70%, což se vám bude snažit ztížit několik počítačem řízených oponentů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mnohem vážnějším problémem je však časové omezení demoverze. Po 15 minutách vás hra upozorní decentním červeným okénkem, že demoverze je časově omezená, a po dalších přibližně dvou minutách vás hra bez varování vykopne zpět do hlavního menu (sice existuje takové udělátko, ale to příliš nefunguje). Za těchto 15 minut se samozřejmě nedá vybudovat velká dopravní společnost, i když mise Boulder Breakers splnit i za tuto krátkou dobu jde, zvlášť díky tomu, že lze urychlit běh herního času.

Demoverze tak slouží opravdu jen pro "osahání" základních herních principů a všichni, kdo se těší na technologický vývoj a "vynalézání" nových typů dopravních prostředků, si musí sehnat plnou verzi, která vychází v USA v těchto dnech a na domácí trh by snad měla dorazit do konce září. Těžko říci, co distributora Atari k tomuto omezení dema vedlo, když už je tak drasticky omezen výběr misí, nefunguje ukládání, multiplayer ani editor map.

 A jak se to hraje?
Jedním slovem – skvěle. Pokud jste už někdy hráli Transport Tycoon nebo RollerCoaster Tycoon, budete se v Locomotion cítit jako doma. Na přehledné mapě si prohlédnete rozložení průmyslových objektů a rozhodnete se, kterou trasou začnete. Poté, co naplánujete umístění a orientaci nádraží, můžete začít se stavbou kolejí či silnice. Obdobně jako v RollerCoaster Tycoonu volíte podobu dalšího dílku – jak směr a poloměr zatáčky, tak vertikální sklon (a případně i typ použitého mostu). Napojit rozestavěnou trať na existující silnici či železnici je sice trochu obtížnější, ale s trochou cviku za chvíli budete stavět tratě téměř stejně rychle, jako v Transport Tycoonu.

Trochu problematické je vytváření křižovatek a přejezdů. Hra umožňuje vytvořit přejezd pouze na rovince, což u tratí složených ze zatáček větších poloměrů může být problém. Někdy se vyplatí spíše druhou trať překlenout mostem, stejně tak jako terénní nerovnosti – stavba mostů je nejen rychlejší, ale i jednodušší a mnohdy i levnější než úprava terénu. Tunely jdou stavět obdobným postupem jako v RollerCoaster Tycoon - vyžadují kolmoustěnu a trať vedenou aspoň 2 čtverečky pod povrchem. Jednoduchý a intuitivnízpůsob stavění tunelů ala Transport Tycoon zde trochu chybí. Při stavěnítunelů se přepne hra do "podzemního" pohledu. Samozřejmostí jsou paksemafory na železničních křižovatkách či závory na železničních přejezdech.

 Další novinky
Novinkou jsou tramvajové koleje, které se staví v páru. Trať je tedy vždy obousměrná, na konci se nesmí zapomenout na otočku. Výhodou je, že koleje se (stejně jako v reálném světě) dají stavět na již existující silnice. Stejně jako depo bylo zrušeno i nádraží jako samostatná budova – stavba zastávek probíhá označením již postavených dílů silnice, železničních či tramvajových kolejí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 11 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Zjednodušeno je také zadávání trasy pro vozidla. Pokud jsou na trati (např. železniční) pouze dvě zastávky, začne vozidlo mezi nimi automaticky pendlovat. Pokud chcete zadat složitější trasu, stačí klikat na jednotlivé zastávky, které se zařazují do „jízdního řádu“. Velmi jednoduše lze také zduplikovat rozpis zastávek pro druhé vozidlo, což lze s výhodou využít především u autobusů či náklaďáků.

V každém okamžiku máte přehled o všech svých zastávkách i vozidlech. V šikovných oknech vidíte seznam všech svých vozidel, kliknutím na jednu položku se otevře okno s daným dopravním prostředkem, kde můžete sledovat jeho rentabilitu, vytíženost a další atributy. Podobně jednoduše se lze v mžiku přepnout na kteroukoli stanici. V globálních statistikách pak lze zobrazit porovnání jednotlivých společností z hlediska financí, hodnocení, přepraveného nákladu atd. Atmosféru dokreslují (obdobně jako v Transport Tycoonu) okna s novinovými výstřižky oznamujícími nové typy dostupných vozidel, změny v produkci průmyslových center či oslavy obyvatel při prvním příjezdu dopravního prostředku do jejich města.

 Král je mrtev, ať žije král
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra Locomotion má všechny předpoklady stát se důstojným nástupcem dosud kralujícího Transport Tycoonu na poli dopravně-simulačně-managementových strategií. O tom, jestli se jí to opravdu povede, rozhodne zábavnost misí v plné verzi, čas a samozřejmě přízeň fanoušků žánru, resp. jejich ochota se přizpůsobit novému systému stavění a jiným změnám oproti TT. Škoda jen, že konkurence v této oblasti není tak velká jako v jiných žánrech, hráči tak zatím nemají moc na výběr. Doufejme, že úspěch Locomotion vyvolá masivní vlnu vydávání všemožných klonů, napodobenin a podobných her vezoucích se na vlně úspěchu Sawyerova titulu, takže se časem dočkáme i opravdové konkurence, která laťku kvality posune zase o něco výš.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Vše o sérii Rollercoaster Tycoon

Martin Blatný
autorovi je 36 let, pracuje jako programátor-analytik, má v oblibě především logické hry a budovatelské strategie, ale nepohrdne výbornou hrou jakéhokoliv žánru


 
 
Martin Blatný
Smarty.cz

Nejnovější články